Hampaan paikkaaminen itse?

tee-se-itse-mies

Ostin apteekista viikko sitten paikka-ainetta, ja ensimmäinen reikä on täytetty. Aika hyvin onnistui, vaikka itse sen sanonkin. Puhdistin terävällä harpilla ylimääräiset liat, ja sitten paikka-aine hampaan reikään. Sattui melko paljon, mutta toisalta säästin rahaa kun tein itse.

Mutta nyt on sitten ien tulehtunut ko. hampaan kohdalta, ja hammas heiluu hiukan, ja on kipeä. Olisiko paikalla ketään hammaslääkäriä, keltä saisi tarkempia ohjieta, vielä kun olisi muutama reikä paikkaamattakin? Kyselin kirjastostakin hampaan paikkausopasta, mutta semmoista ei löytynyt? Luulisi etten ole ensimmäinen ihminen joka tarvitsee opusta tästä asiasta.

Voi tätä särkyä... toivottavasti kohta hammas asettuu, niin pääsen seuraavan kimppuun.

22

589

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • H2 Hummeristi

Puhdistus olisi pitänyt tehdä Talbotin käytetyllä laatikko-öljyllä,tumpelo.

• Ham.Lääk./LL

Nythän on näin, että hampaan paikkaaminen itse ei ole mitenkään kummoinen toimenpide. Ollaankin hammaslääketieteessä menossa siihen, että normaalit pikkureiät paikattaisiinkin itse. Hammaslääkäriä tarvittaisiin enää vain juurihoitoihin, hammassiltojen,kruunujen ym. ammattitaitoa vaativissa toimenpiteissä. Yhdysvalloissa on jo jonkin aikaa ollut käytössä vapaasti apteekista ilman reseptiä saatavia paikka-aineita, joita mm. NASA on testannut ja menestyksekkäästi hyödyntänyt avaruuslennoilla sekä arktisten retkikuntien käytössä. Aine on tosin kalliimpaa, kuin mitä meiltä täältä Suomesta apteekeista saa ostaa, mutta vastaavasti kiinnipysyvyytensä ja muiden ominaisuuksiensa osalta hyvinkin paljon laadukkaampaa.
        Hammaskiven poistoonkin on saatavissa pienois-jyrsin koneita (samoja joita käytetään mm. pienoismallien ja kellojen rakentelussa) Asianmukaisella, hammashoitoon tarkoitetulla teräsarjalla saadaan laadukas lopputulos. Tässä ja kuten kaikissa muissakin suuhun kohdistuvissa hoitotoimenpiteissä on puhtaus ensiarvoisen tärkeää. Tähän tarkoitettuja desifiointinesteitä ja geelejä on saatavissa hyvä valikoima apteekeista. Netin kautta tilaamalla saa toki halvemmalla ja suosittelen kyllä välineidenkin tilaamista sieltä. Toimitus on nykyään nopeaa ja alan sivustoilla myytävä väineistö laadukasta.
        Joten näillä eväillä vaan kokeilemaan itsepaikkaamista. Harjoitus tekee siinäkin mestarin ja onpa Hammaslääkäri-päivillä ollut puhetta ja hanketta ko. aiheen kurssienkin järjestämisestä.

• tee-se-itse-mies

Kiiitos vinkistä. Nyt on tulossa Usasta pora, kaksi poranterää, uusi paikka-aine sekä 3x suurentava peili. Kaikki 29.95 taalalla, pakettihintaan.

Tilasin myös hammasraudat, koska ajattelin tehdä itselleni myös oikomishoidon. Ne sain 15 taalalla, joten halpaa on. Kaupanpäälle sain hyvän oppaan hammaslääketieteen maailmaan.

• josse o

..tee-se i
        Voihan perkules, onks teil raha loppun ko pitä ite hamppait korjat, jos vaihtais lääkityst, ni se vois autta. Kamala paik !

• Vapaakytkimel
        josse o kirjoitti:

..tee-se i
        Voihan perkules, onks teil raha loppun ko pitä ite hamppait korjat, jos vaihtais lääkityst, ni se vois autta. Kamala paik !

Meil oli Autotehtaal yks Make. Hän osas paikata hampaansa itse ja leikkas tukkansakin itse. Mut ei oikein sit saanu linjastol vaihdelaatikoi kiines Saabeihin. Jotta onkelma tuppas ain tulema. Ehkä sen vuoksi Saabitten vaihdelaatikois oli paljon vikoja siihe maailamn aikaan.

• Linjaston Päällikkö
        Vapaakytkimel kirjoitti:

Meil oli Autotehtaal yks Make. Hän osas paikata hampaansa itse ja leikkas tukkansakin itse. Mut ei oikein sit saanu linjastol vaihdelaatikoi kiines Saabeihin. Jotta onkelma tuppas ain tulema. Ehkä sen vuoksi Saabitten vaihdelaatikois oli paljon vikoja siihe maailamn aikaan.

joo ja sit Ukinas o yks hampuusi mikä tatuois ite iteles selkkähä vinohon : TABOT tatuoinni auton peräöljyl...muuten taitavas mut kirjotus viel ontusis,,, eeeehhheeeeeeee

• kamesaver

Sul taitta ol joku päähäpinttymä tost Talbotin laatikkoöljyst. Mut mikäs siin, kun oles mielestäs hauskan vitsin keksiny. Vaiks ei se hauskuus ainakkan yhtää toistojen myöt lisäänny.

• Vappakytkimel

Ei meillä täällä meren rannalla ole muuta merkittävää saavutettu, kun Talbottien teko ihmisten riesaksi. Niistä on moni saanut päänvaivaa ja moni korjaamo laskutettavaa. Kansantaloudellinen merkitys siis.

• TiitBrusher
        Vappakytkimel kirjoitti:

Ei meillä täällä meren rannalla ole muuta merkittävää saavutettu, kun Talbottien teko ihmisten riesaksi. Niistä on moni saanut päänvaivaa ja moni korjaamo laskutettavaa. Kansantaloudellinen merkitys siis.

Löysin Kierrätyskeskuksesta laatikollisen vanhoja hammasproteeseja ja tekohampaita. Jos jota kuta kiinnostaa niin voin myydä ne sopuhintaan. Osa on vähän käytetyn näköisiä ja osa on hieman tummuneita (kahvittelevat U:gilaiset).
        Tällä laatikollisella saa monta hammasongelmaa ratkaistua. Luulen, että jos niitä sahaa irti niistä tukirakenteistaan, niin niitä osaava ja taitava käsistään jos on, niin vaikka istuttaa omaan leukaluuhunsa. Ei luulisi olevan kummoinenkaan juttu. Hygieniä tietysti tärkeää tässä kohtaa. Ostin hyvän kynsiharjan ja Tolua tänään ja iltasella jynssään ne kaikki puhtaiksi ennenkuin alan niitä myymään.

• Korjaamo EsiMees

ps. taidatkin olla oikea TABOT-fani ja asiantuntija, just joo , TABOTissahan on laatikko perässä....kuunoko out

• Vapaakytkimel
        Korjaamo EsiMees kirjoitti:

ps. taidatkin olla oikea TABOT-fani ja asiantuntija, just joo , TABOTissahan on laatikko perässä....kuunoko out

Emme saaneet meille kuuluvaa arvostusta, siitä, että levitimme suuren määrän täällä U:gissa koottuja Talbotteja ihmisten iloksi ja tielläliikkumisen turvallisuuden takaamiseksi.
        Olen aina ollut sitä mieltä, että Talbottien valmistusta olisi pitänyt jatkaa. Autoon olisi voinut tehdä hillittyä "faceliftiä", mutta hyväksi koettu vankka ja turvallinen perustekniikka olisi kuitenkin säilytetty.
        Itselläni on tallissa yksi ajamaton, viimeisen mallisarjan, Talbot 1510 GL ja käyttöautona niin ikään -85 vuonna valmistunut Horizon.
        Teen pitkiä automatkoja Eurooppaan kesäisin ja hyvin on Talbot aina perille vienyt (yllättävän pensapihi!)
        Joka maassa ovat kanssa-autoilijat sitä ihailleet ja valokuvanneet. On hienoa sanoa olevansa kotoisin Uudestakaupungista , Talbotien synnyin-ahjosta!

• Suabisti since 1970
        Vapaakytkimel kirjoitti:

Emme saaneet meille kuuluvaa arvostusta, siitä, että levitimme suuren määrän täällä U:gissa koottuja Talbotteja ihmisten iloksi ja tielläliikkumisen turvallisuuden takaamiseksi.
        Olen aina ollut sitä mieltä, että Talbottien valmistusta olisi pitänyt jatkaa. Autoon olisi voinut tehdä hillittyä "faceliftiä", mutta hyväksi koettu vankka ja turvallinen perustekniikka olisi kuitenkin säilytetty.
        Itselläni on tallissa yksi ajamaton, viimeisen mallisarjan, Talbot 1510 GL ja käyttöautona niin ikään -85 vuonna valmistunut Horizon.
        Teen pitkiä automatkoja Eurooppaan kesäisin ja hyvin on Talbot aina perille vienyt (yllättävän pensapihi!)
        Joka maassa ovat kanssa-autoilijat sitä ihailleet ja valokuvanneet. On hienoa sanoa olevansa kotoisin Uudestakaupungista , Talbotien synnyin-ahjosta!

mut älä hitos vaan men sanomaan niil et siin on laatikko perässä ja siellä ne öljyt !

• vapaakytkimel
        Suabisti since 1970 kirjoitti:

mut älä hitos vaan men sanomaan niil et siin on laatikko perässä ja siellä ne öljyt !

Siellä mitään öljyjä ole ..laatikossa! Laatikossa kuuluu olla 24 tölkkiä A-olutta. Jos meikäläisen Talbotin takana olevasta laatikosta puhutaan. katsos kun ajelee halvalla autolla on varaa juoda A-olutta. Humaltumisen takiahan sitä olutta täällä U:gissakin juodaan. Naureskeltiin kassatytön kanssa (sen tumman) kun joku luontoharrastaja osti koko lavetin FinkBräutä, sitä Lidlin pilsneriä. Tyttö totesi, ettei tuolla kuralla saa kuin mahansa sekaisin. A-kaljaa nauttimalla sitä voi sentäs päästä loppuehtoosta vaikka pukille...

• Lokis on pop

Kato kato,auto-asiantuntija pistää lekkeriksi kun paljastaa hölmöytensä. Nyt varmasti hävettää. Tuo vialehtelukin vaatii taitoa, ja sulta Klouni se nyt vaan ei millään käy. Nyt taitaa otta jo pattiin sulla.

• T. Kälviäinen

Olen ilahtunut siitä tosiseikasta, että Talbot puhuttaa edelleen uusikaupunkilaisia, kirvoitten keskusteluja ja hauskoja autoilumuistoja.

Vapaakytkimel-nimimerkki on näköjään itsekin huomannut Talbotien suosion kasvamisen keski-Euroopassa. Mallia 1510 on jopa luultu siellä suunnassa -70 luvun Matraksi (urheiluauto) virtaviivaisuutensa vuoksi.

Talbot-terveisin,

T. Kälviäinen

• Keijo K

..kuten joku jo tuossa aiemmin jo totesikin että Klounilta ei tuo valehtelu vaan ei onnistu uskottavasti. Mutta häväistyksen auto asioissaan saatuaan jatkaa ikäänkuin 'eimitään' ja uuden nimimerkin suojissa ja ikäänkuin eri henkilönä. Täysin hourimo.

• Ekon. Nyssvärd-Ek
        Keijo K kirjoitti:

..kuten joku jo tuossa aiemmin jo totesikin että Klounilta ei tuo valehtelu vaan ei onnistu uskottavasti. Mutta häväistyksen auto asioissaan saatuaan jatkaa ikäänkuin 'eimitään' ja uuden nimimerkin suojissa ja ikäänkuin eri henkilönä. Täysin hourimo.

Onkohan se niitä Kukaisten Hourimoita? Asser Hourimohan oli merikapteenina Olga-purjaelaivalla, mutta huuhtoutui myrskyssä mereen. Anssi Hourimo taas on kuuluisa lukuisista yleisurheilu-ennätyksistään 60-luvulla. Jos Klounli on samaa sukua niin ilmeisen hyvä perimä on hänellä.

• Keijo K
        Ekon. Nyssvärd-Ek kirjoitti:

Onkohan se niitä Kukaisten Hourimoita? Asser Hourimohan oli merikapteenina Olga-purjaelaivalla, mutta huuhtoutui myrskyssä mereen. Anssi Hourimo taas on kuuluisa lukuisista yleisurheilu-ennätyksistään 60-luvulla. Jos Klounli on samaa sukua niin ilmeisen hyvä perimä on hänellä.

...perimästä en niin tiedä , mutta nimimerkkejä sinä poika vaihdat kuin manne hevosta. Tosin mannet huomattavasti sinua fiksumpaa sakkia.
        Jatkapas yksinhuuteluasi, ja kysy ja vastaa itse omiin jorinoihisi.

• massikkaman

Mielestäni eivät ole sama henkilö. Mutta näiden herrojen tultua paikalle on taas tämäkin palsta elävöitynyt. Hyvä!

• Telakan elvis

Joo, soisi Raiderin alkavan taas kirjoitella kommelluksistaan. Kiva niitä on lueskella, vaikka kaikki ei varmaankaan ole totta.

• kursseja

olisi !

• Kht.tark

raideri se vaan myy lamasta huolimatta tavaraa auton perälkosterista. tänään näytti taas kauppa käyvän itäpoijun paysäköintialueen takareunalla. ovat tottuneet jo häneltä ostamaan.ostinpa itsekin, nimittäin pihviveitsi/haarukka sarjan kuudelle pihvin nauttijalle. kolme euroa koko satsi ja kaupan päälle sain avaamattomat puhelinluettelot muoveissaan. jotkut tilasivat katiskoja häneltä kesää varten. virossa teetettyjä, suomessa suunniteltuja. 20 euroa kappale ne.saalistakuu. jos ei kalaa koko kesänä, niin rahat takaisin. reilu kauppamieshän tuo tuntuu olevan.t-paidassaan luki teksti"Elämä alkaa Ankkakujalta".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5926
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      3892
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3333
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2798
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2252
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2217
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162