Vinkkejä mistä saisi enemmän ja ajantasaista tietoa, kuin perus ruoka-aineet? tai jotain dieettisivulaskuria tai mitä vaan?
Jos esim. korvaan perunat pois, niin onko esim. bataatti, palsternakka jne hitaita vaiko nopeita hiilareita?? mitkä muut juurekset on nopeita hiilareita kuin perunat? Onko jossain marjoissa tai hedelmissä nopeita hiilareita? Entä soijatuotteet?
hitaat hiilihydraatit
8
1408
Vastaukset
- Martha M
Googleta "glykeeminen indeksi" niin löydät listoja eri ruoka-aineiden vaikutuksesta verensokeriin.
Dieettilaskuri esim. http://kalorilaskuri.fi/ruokapaivakirja - T2D
Jos englanti sujuu, niin oheisen linkin kautta löytyy paljon tietoa.
http://mendosa.com/gi.htm - D2O
http://karppaus.info/forum/
Tuolta saat infoa suomeksi.
Sillä syötkö bataattia, perunaa tai palsternakkaa ei ole käytännön eroa verensokerin nousuun.
Valitse noitten sijaan lanttu, josta voi herkullisen lanttulaatikon ohella tehdä ranskiksia, jotka ovat parempia kuin "aidot". Ensin pikainen höyrytys, sitten nopea ruskistus paistinpannulla ja mausteet.
GI on täyttä humpuukia: Hitaat hiilihydraatit nostavat verensokeriasi yhtä paljon kuin nopeat. Ei ole ratkaisevaa tapahtuuko nousu nopeasti vai hitaasti, vaan hiilareitten päivittäinen kokonaismäärä ratkaisee.
Toivottavasti kukaan ei oikeasti kuvittele että syömällä hitaita hiilihydraatteja pääsee paremmin tavoitearvoihin kuin syömällä nopeita.
Se ei pidä paikkaansa.- sokeripannukakku
Niin no kun minun pitäisikin lääkärin mukaan syödä vain hitaita hiilihydraatteja, kun jos syön nopeita, niin haimani menee ylikierroksille ja erittää liikaa insuliinia ja verensokeri laskee.. josta tulee erinäisiä oireita jotka haittaavat elämääni...
mutta olen huomannut että ainakin bataatilla on ihan samanlaiset vaikutukset, kuin perunalla.. Mutta sitä tietoa on sinänsä vähän saatavilla.. välillä olen ihan ulalla, kun luulen syöväni ok ruokaa ja silti tulee huono olo ja sitten mietin oliko se se kermainenkastike vaikka??
Kiitos kaikille linkeistä ja neuvoista.. jotain tietoa ja apua sieltä täältä :) - sokeripannukakku
sokeripannukakku kirjoitti:
Niin no kun minun pitäisikin lääkärin mukaan syödä vain hitaita hiilihydraatteja, kun jos syön nopeita, niin haimani menee ylikierroksille ja erittää liikaa insuliinia ja verensokeri laskee.. josta tulee erinäisiä oireita jotka haittaavat elämääni...
mutta olen huomannut että ainakin bataatilla on ihan samanlaiset vaikutukset, kuin perunalla.. Mutta sitä tietoa on sinänsä vähän saatavilla.. välillä olen ihan ulalla, kun luulen syöväni ok ruokaa ja silti tulee huono olo ja sitten mietin oliko se se kermainenkastike vaikka??
Kiitos kaikille linkeistä ja neuvoista.. jotain tietoa ja apua sieltä täältä :)tai tietty jos jättäisikin ne hiilarit kokonaan, niin tartteis sitä enää miettiä :( .. toisaalta minulla on 2 pientä lastakin, niin hankalaa jotain erityisruokavalioita keksiä siihen.. enkä oikeastaan haluaisi kokonaan jättää edes hiilihydraatteja.. laihtuakaan en enempää halua, kun ei todellakaan ole tarvetta..
- sokeripannukakku
Kiitos kaikille linkeistä ja neuvoista.. jotain tietoa ja apua sieltä täältä :)Perehdyin tuohon karppaus-sivuun enemmän, niin ehkä olenkin sitten tuo Hyväkarppi.. http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Ateriamatriisi
Ja juurekset ilmeisesti pitää valita niin ettei ole paljoa tärkkelystä, ja sen saa selvitettyä alempana olevalta sivulta :)
Kiitos kiitos paljon teille! :)
jospa nyt saisin laajennettua repertuaariani.. ja jos ei vieläkään auta niin takasin arvauskeskukseen arvuuttelemaan - 1420
Perehdyin tuohon karppaus-sivuun enemmän, niin ehkä olenkin sitten tuo Hyväkarppi.. http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Ateriamatriisi
Ja juurekset ilmeisesti pitää valita niin ettei ole paljoa tärkkelystä, ja sen saa selvitettyä alempana olevalta sivulta :)
Kiitos kiitos paljon teille! :)
jospa nyt saisin laajennettua repertuaariani.. ja jos ei vieläkään auta niin takasin arvauskeskukseen arvuuttelemaanJuureksille on ominaista, että niiden glykeeminen indeksi kasvaa, jos ne kypsytetään. Tarkoittaa sitä, että ne olisi parempi verensokereiden kannalta syödä esimerkiksi raasteina kuin keitettyinä. Hiilihydraattimäärä ei siis muutu, mutta se imeytyy verenkiertoon nopeammin kypsytetystä.
- 2 typ diabeetikko
kokeile tuota www.Fineli.fi
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan533278Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282939- 1212346
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111366
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802