hitaat hiilihydraatit

sokeripannukakku

Vinkkejä mistä saisi enemmän ja ajantasaista tietoa, kuin perus ruoka-aineet? tai jotain dieettisivulaskuria tai mitä vaan?

Jos esim. korvaan perunat pois, niin onko esim. bataatti, palsternakka jne hitaita vaiko nopeita hiilareita?? mitkä muut juurekset on nopeita hiilareita kuin perunat? Onko jossain marjoissa tai hedelmissä nopeita hiilareita? Entä soijatuotteet?

8

1419

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Martha M
    • T2D
    • D2O

http://karppaus.info/forum/

Tuolta saat infoa suomeksi.

Sillä syötkö bataattia, perunaa tai palsternakkaa ei ole käytännön eroa verensokerin nousuun.

Valitse noitten sijaan lanttu, josta voi herkullisen lanttulaatikon ohella tehdä ranskiksia, jotka ovat parempia kuin "aidot". Ensin pikainen höyrytys, sitten nopea ruskistus paistinpannulla ja mausteet.

GI on täyttä humpuukia: Hitaat hiilihydraatit nostavat verensokeriasi yhtä paljon kuin nopeat. Ei ole ratkaisevaa tapahtuuko nousu nopeasti vai hitaasti, vaan hiilareitten päivittäinen kokonaismäärä ratkaisee.

Toivottavasti kukaan ei oikeasti kuvittele että syömällä hitaita hiilihydraatteja pääsee paremmin tavoitearvoihin kuin syömällä nopeita.

Se ei pidä paikkaansa.

• sokeripannukakku

Niin no kun minun pitäisikin lääkärin mukaan syödä vain hitaita hiilihydraatteja, kun jos syön nopeita, niin haimani menee ylikierroksille ja erittää liikaa insuliinia ja verensokeri laskee.. josta tulee erinäisiä oireita jotka haittaavat elämääni...

mutta olen huomannut että ainakin bataatilla on ihan samanlaiset vaikutukset, kuin perunalla.. Mutta sitä tietoa on sinänsä vähän saatavilla.. välillä olen ihan ulalla, kun luulen syöväni ok ruokaa ja silti tulee huono olo ja sitten mietin oliko se se kermainenkastike vaikka??

Kiitos kaikille linkeistä ja neuvoista.. jotain tietoa ja apua sieltä täältä :)

• sokeripannukakku
        sokeripannukakku kirjoitti:

Niin no kun minun pitäisikin lääkärin mukaan syödä vain hitaita hiilihydraatteja, kun jos syön nopeita, niin haimani menee ylikierroksille ja erittää liikaa insuliinia ja verensokeri laskee.. josta tulee erinäisiä oireita jotka haittaavat elämääni...

mutta olen huomannut että ainakin bataatilla on ihan samanlaiset vaikutukset, kuin perunalla.. Mutta sitä tietoa on sinänsä vähän saatavilla.. välillä olen ihan ulalla, kun luulen syöväni ok ruokaa ja silti tulee huono olo ja sitten mietin oliko se se kermainenkastike vaikka??

tai tietty jos jättäisikin ne hiilarit kokonaan, niin tartteis sitä enää miettiä :( .. toisaalta minulla on 2 pientä lastakin, niin hankalaa jotain erityisruokavalioita keksiä siihen.. enkä oikeastaan haluaisi kokonaan jättää edes hiilihydraatteja.. laihtuakaan en enempää halua, kun ei todellakaan ole tarvetta..

• sokeripannukakku

Perehdyin tuohon karppaus-sivuun enemmän, niin ehkä olenkin sitten tuo Hyväkarppi.. http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Ateriamatriisi

Ja juurekset ilmeisesti pitää valita niin ettei ole paljoa tärkkelystä, ja sen saa selvitettyä alempana olevalta sivulta :)

Kiitos kiitos paljon teille! :)
        jospa nyt saisin laajennettua repertuaariani.. ja jos ei vieläkään auta niin takasin arvauskeskukseen arvuuttelemaan

• 1420

Perehdyin tuohon karppaus-sivuun enemmän, niin ehkä olenkin sitten tuo Hyväkarppi.. http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Ateriamatriisi

Ja juurekset ilmeisesti pitää valita niin ettei ole paljoa tärkkelystä, ja sen saa selvitettyä alempana olevalta sivulta :)

Kiitos kiitos paljon teille! :)
        jospa nyt saisin laajennettua repertuaariani.. ja jos ei vieläkään auta niin takasin arvauskeskukseen arvuuttelemaan

Juureksille on ominaista, että niiden glykeeminen indeksi kasvaa, jos ne kypsytetään. Tarkoittaa sitä, että ne olisi parempi verensokereiden kannalta syödä esimerkiksi raasteina kuin keitettyinä. Hiilihydraattimäärä ei siis muutu, mutta se imeytyy verenkiertoon nopeammin kypsytetystä.

• 2 typ diabeetikko

kokeile tuota www.Fineli.fi

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7918
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3792
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1896
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1220
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1093
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1023
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      802
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      800
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe