Bruce-ankkurin paino

Bruce Lee

2300 kg / 8,2 m purjeveneeseen suositellaan 5 kg brucea 'working-ankkurointiin' ja 7,5 kg 'storm-ankkurointiin'. Meikäläinen perästä saaren rantaan ankkurointi on oma lukunsa ja sivutuulella aiheuttanee melkoista vetoa. Taulukoissa on tuskin ajateltu sitä, joten minkä painoista brucea itse olette käyttäneet ja suosittelisitte?

Painotaulukko löytyy täältä:
http://www.bruceanchor.co.uk/cast.htm

29

16001

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toope

      Minusta toi 7.5 kg 5m 8-10mm ketjua riittäisi.

    • tyytyväinen

      Itsellä suurinpiirtein noihin mittoihin taipuva paatti, jossa 7,5 kilon kopio bruce ja pari metriä varsin järeää kettinkiä.
      Painon ja kettingin lisäksi oleellista on kulma jossa veto tulee ankkuriin.
      Pystysuoraan vedettynähän ankkuri ei pidä käytännössä mitään mutta kun liinaa on esim. saarenrannassa noin 4 x vedensyvyys on pito ainakin tähän asti ollut riittävä säällä kuin säällä.
      Pito täytyy tietysti ankkuroitaessa varmistaa ainakin käsivoimin, jollei viitsi vinssillä kammeta.

      • make

        Mun purkkari painaa noin 5 tonnia ja perässä on 7,5 kg bruce ( sekin kopio). Ketjun ja lyijyköyden otin pois koska eivät minun havaintojen mukaan auttaneet. Nyt köydessa on viiden metrin välei merkit tussilla jotta tiedän paljonko köyttä on ulkona. Minulla 15 m on minimi että pitää. On mulla toienkin jytky ankkuri jota en ole kahteen vuoteen käyttänyt hankaluuden takia. Osta hyvä pehmeä köysi ja rulla niin nosto käy helposti


      • Kahlekuningas
        make kirjoitti:

        Mun purkkari painaa noin 5 tonnia ja perässä on 7,5 kg bruce ( sekin kopio). Ketjun ja lyijyköyden otin pois koska eivät minun havaintojen mukaan auttaneet. Nyt köydessa on viiden metrin välei merkit tussilla jotta tiedän paljonko köyttä on ulkona. Minulla 15 m on minimi että pitää. On mulla toienkin jytky ankkuri jota en ole kahteen vuoteen käyttänyt hankaluuden takia. Osta hyvä pehmeä köysi ja rulla niin nosto käy helposti

        Siksi ketjua, että jos vettä on ankkurointipaikassa vaikkapa 15metriä, voit laskea 75 metriä ankkuriköyttä ulosa jonka päässä on sitten ketjua 5 m.


      • tyytyväinen
        make kirjoitti:

        Mun purkkari painaa noin 5 tonnia ja perässä on 7,5 kg bruce ( sekin kopio). Ketjun ja lyijyköyden otin pois koska eivät minun havaintojen mukaan auttaneet. Nyt köydessa on viiden metrin välei merkit tussilla jotta tiedän paljonko köyttä on ulkona. Minulla 15 m on minimi että pitää. On mulla toienkin jytky ankkuri jota en ole kahteen vuoteen käyttänyt hankaluuden takia. Osta hyvä pehmeä köysi ja rulla niin nosto käy helposti

        jaa´a. tekisi mieli vastata että koska sitä on kaiketi aina käytetty niin minäkin käytän. Mutta lienee siinä taustalla järkiperäisiäkin syitä.
        Ankkuri saattaa kääntyillä siellä pohjassa, ja kettinki ainakin osittain suojaa köyttä hankautumasta esim. kivenlohkareisiin.

        Toinen syy saattaa olla kettingin joustava vaikutus vaikkapa aallokossa, sillä jo parin metrin mittainen kettinki painaa sen verran että terävimmät nykäisyt jäävät pois. Terävät nykäisyt tuppaavat usein juuri irroittamaan ankkurinkin pohjasta.
        Lisäksi painuessaan pohjaan kettinki vetää venettä hieman kauemmas rannasta, tietysti mikäli keulaköysi antaa periksi.

        Miinuspuolena on että etenkin mutapohjassa kettinki tahtoo värjätä koko peräpeilin ja avotilan ruskeanharmaaksi.


      • käytön syy
        make kirjoitti:

        Mun purkkari painaa noin 5 tonnia ja perässä on 7,5 kg bruce ( sekin kopio). Ketjun ja lyijyköyden otin pois koska eivät minun havaintojen mukaan auttaneet. Nyt köydessa on viiden metrin välei merkit tussilla jotta tiedän paljonko köyttä on ulkona. Minulla 15 m on minimi että pitää. On mulla toienkin jytky ankkuri jota en ole kahteen vuoteen käyttänyt hankaluuden takia. Osta hyvä pehmeä köysi ja rulla niin nosto käy helposti

        ketjun pätkä ankkurissa on, että se painaa ankkurin 'kaulaa' pohjaan ja parantaa siten tarttuvuutta.

        Mitä lyhyempi köysi (ja ketju) sitä helpommin ankkuri irtoaa pohjasta. Hyvä suositus köydelle on 5* veden syvyys, eli jos tiputat ankkurin kohtaan, jossa on 10m , niin _vähitään_ 50m pitää saada köyttä veteen. (15m riittää 3m syvyyteen)

        Paras olisi käyttää ketjua koko matkalla, jolloin veto ankkuriin tulisi aina pohjan suuntaisesti ja ketju toimisi myös nykäyksen vaimentimena (tämä siis kun ollaan pelkän ankkurin varassa, eikä ketju ole jo valmiiksi kireällä)


      • make
        käytön syy kirjoitti:

        ketjun pätkä ankkurissa on, että se painaa ankkurin 'kaulaa' pohjaan ja parantaa siten tarttuvuutta.

        Mitä lyhyempi köysi (ja ketju) sitä helpommin ankkuri irtoaa pohjasta. Hyvä suositus köydelle on 5* veden syvyys, eli jos tiputat ankkurin kohtaan, jossa on 10m , niin _vähitään_ 50m pitää saada köyttä veteen. (15m riittää 3m syvyyteen)

        Paras olisi käyttää ketjua koko matkalla, jolloin veto ankkuriin tulisi aina pohjan suuntaisesti ja ketju toimisi myös nykäyksen vaimentimena (tämä siis kun ollaan pelkän ankkurin varassa, eikä ketju ole jo valmiiksi kireällä)

        Minä en omaan veneeseeni huoli ketjua enkä lyijyköyttä koska en niitä tarvitse. Kokeilkaa jos ette usko (voihan sen ketjun asentaa myöhemmin). Ketju tai lyjy tuo likaa ja painoa. Lisäksi ketjua ei ole kiva käsitellä. Mulla on edelleen ainakin kymmenen vuotta vanha köysi eikä hiertymiä ole. Maileja on tullut noin 15.000! Yksi juttu kuitenkin unohtui: Hommatkaa rosterisakkeli ja siihen lukitus. Sakkelin lukko nimittäin taatusti pyörii auki! Niin ja hyvä teline ankkurille ja taatusti homma toimii eikä selkä särje. Tämä juttu koskee peräankkuria.


      • Tuomas
        make kirjoitti:

        Mun purkkari painaa noin 5 tonnia ja perässä on 7,5 kg bruce ( sekin kopio). Ketjun ja lyijyköyden otin pois koska eivät minun havaintojen mukaan auttaneet. Nyt köydessa on viiden metrin välei merkit tussilla jotta tiedän paljonko köyttä on ulkona. Minulla 15 m on minimi että pitää. On mulla toienkin jytky ankkuri jota en ole kahteen vuoteen käyttänyt hankaluuden takia. Osta hyvä pehmeä köysi ja rulla niin nosto käy helposti

        Olen samaa mieltä, että ketju on käytännössä turha peräankkurissa. Toki se parantaa ääriolosuhteissa pitoa ja vaimentaa nykäyksiä. Sen haittapuolet ovat sitä luokkaa, että en sellaista halua käyttää. Se likaa ja kolhii venettä ja on epämiellyttävä käsitellä.
        Jos jäädään vain ankkuriin, se tarjoaa hyötyä siinä muodossa, että ankkuri voi olla lähempänä venettä, jolloin veneen liikkeet ovat pienempiä tuulen kääntyessä. Ketjun voi silloin kiinnittää köyden ja ankkurin väliin. Mutta tosiaan peräankkurissa (minun tapauksessani 99% ankkuroinneista) en näe siinä mitään mieltä.


    • Bruce Lee

      Meinasin, jotta jos 5 kg:kin riittäisi? Ettei tulisi selkä kipeäksi?

    • ...©

      Saman kokoluokan purjekipossa on nykyisellään 10kg (aito) Bruce suoraan liinassa kiinni. 7,5 kettingillä varustettuna olisi ehkä mitoitukseltaan "se oikea", mutta 10 oli aikoinaan helposti ja edullisesti saatavilla. 5kg tuntuu hieman heppoiselta, mutta miksipä ei, jos haluaa pikkuankkurin päivätaukoja varten ja isomman yöpymisiin.

      Tuo 10 on kuitenkin helpommin käsiteltävissä kuin 7,5 muutaman metrin kettingillä, ja pitää taatusti ellei Bruce nappaa kiveä kouraansa (jonka huomaa jo rantautuessa). Tuo 10 on toki hieman raskas nostettava, jos mukana tulee suurin kouraan sopiva kivi, mutta sinänsä ei 10kg ilman liikkuvia osia ole vaikeasti käsiteltävä.

      Tuleehan sivutuulella melkoista vetoa, mutta se on kuitenkin koko ajan lähes saman suuntaista (rantaan päin, koska vene on rannassa kiinni) eikä Brucelle ongelma. Pienet vetosuunnan vaihtelut saavat sen vaan kaivautumaan syvemmälle. Pelkän ankkurin varaan jäätäessä ei Bruce oikein toimi, koska se irroittaa otteensa (usein kuitenkin vain hetkellisesti) vetosuunnan muuttuessa voimakkaasti tuulen kääntyessä. Brucehan on suunniteltu yhdensuuntaista vetoa silmällä pitäen, ja suoriutuu siitä useimmissa pohjissa erittäin hyvin.

      Rantaan kiinnittäydyttäessä on leveällä ankkuriliinalla (huomattavasti Ankaroliinaa tukevampi tekele) nykäisyjä vaimentava vaikutus jos jättää sen riittävän löysälle, enkä todellakaan näe kettingille tai lyijyköydelle mitään käytännön tarvetta.

      • Sir BB

        jos kommentti on seuraavanlainen

        "Rantaan kiinnittäydyttäessä on leveällä ankkuriliinalla (huomattavasti Ankaroliinaa tukevampi tekele) nykäisyjä vaimentava vaikutus jos jättää sen riittävän löysälle, enkä todellakaan näe kettingille tai lyijyköydelle mitään käytännön tarvetta."

        Ja tuulihan ei yöllä käänny suoraan perään, eikä sillä varmaan väliä vaikka keula tai köli tökkää kaltsiin? HUH HUH


      • ...©
        Sir BB kirjoitti:

        jos kommentti on seuraavanlainen

        "Rantaan kiinnittäydyttäessä on leveällä ankkuriliinalla (huomattavasti Ankaroliinaa tukevampi tekele) nykäisyjä vaimentava vaikutus jos jättää sen riittävän löysälle, enkä todellakaan näe kettingille tai lyijyköydelle mitään käytännön tarvetta."

        Ja tuulihan ei yöllä käänny suoraan perään, eikä sillä varmaan väliä vaikka keula tai köli tökkää kaltsiin? HUH HUH

        Käytössä oleva liina kun sattuu olemaan Ankaroliinaa tukevampi, ja sen vastus vedessä on tavallista pyöreää köyttä suurempi kun veden alla loivalla kaarella oleva liina vedetään suoraksi, tai suoraa liinaa vedetään sivusuunnassa veden pinnan alla. Jos liina on vedetty kireälle ja liike on vedon suuntainen, on vastus tietysti mitätön.

        Se mitä tuossa itse asiassa jätetään riittävän löysälle (riittävän pitkäksi) on keulaköydet... ei ole mitään järkeä "pingottaa" venettä tiukasti kiinni rannan kiinnityspisteen ja ankkurin väliin. Liian kireälle vedetyt kiinnitysköydet saavat aallokon nostamaan ankkurin pohjasta (tai rikkoo kiinnikkeet jos ollaan laiturissa). Eli vene jätetään reilusti irti rannasta, yöksi vielä kauemmas, ja tarvittaessa saa kasvanutta sivuttaisliikettä usein vaimennettua pitkällä sivuttaissuuntaisella köydellä rannan ja veneen välissä.

        Jos tuuli riittävän voimakkaana ja tasaisena kääntyy perään pingottuu liina tietysti helpommin suoraksi kuin kettinki, ja silloin tulee vetokulma (eli ankkuriköyden pituus) kriittiseksi tekijäksi. Kun Bruce puuttuvan kettingin takia irroittaa otteensa mutapohjasta on rynkytys jo jonkin aikaa ollut sitä luokkaa, että paikanvaihto on muista syistä tullut ajankohtaiseksi. Tapana on kuitenkin ollut valita suhteellisen suojaisia yöpymispaikkoja.

        Jossain kivikkoisessa pohjassa voi raskas ja hankalasti käsiteltävä iso tukkiankkuri kettingillä olla paikallaan, mutta esim. mutapohjassa toimii Bruce vallan mainiosti myös ilman kettinkiä.

        Ja tarkennetaan vielä vähän: Niissä olosuhteissa joissa olen saaristossa liikkunut en todellakaan näe kettingille tai lyijyköydelle mitään käytännön tarvetta. En kiistä, etteikö pito paranisi kettingillä, mutta mielestäni pito on ilmankin riittävä. Johonkin se raja on vedettävä käyttömukavuuden ja pidon välillä, ja kaikki tekevät tässä suhteessa kompromissin oli ketjua tai ei.


    • Sir BB

      riittävä kettinki (taulukon mukainen)saa ankkurista lähtevän pidon suuntautumaan pohjansuuntaisesti, kuten Brucen kulma ja pito-ominaisuudet on suunniteltu!

      Kääntäen, kettinki vasta tuo ankkurin pitokyvyn esiin vaimentaen samalla nykäisyjä.

      Mut jos pelkäät peräpeilin likaantumista ja aallokkoa, suosittelen harrastuksen vaihtamista sulkapalloon.

      • ...©

        Olet aivan oikeassa kettingin (tai lyijyköyden) eduista, mutta teoria ja käytäntö eivät aina kohtaa.

        Tuolla Brucella (ilman kettinkiä) on luonnonsatamassa ankkurin pettämisen seurauksena pidetty tilapäisesti kaksikin venettä paikoillaan kelissä jossa muut yksitellen vaihtoivat suojaisemmalle rannalle ankkurin pettäessä tai sen pettämisen pelossa. Pito olisi varmasti ollut kettingillä vieläkin parempi, mutta se oli riittävä ilmankin. Lopulta yövyimme yksin kyseisessä rannassa. Seuraavana aamuna oli tosin tekemistä ankkurin irroittamisessa...

        Eli ei se kettinki tuo ankkurin pitokykyä esiin... se piilottaa ankkurin pitokyvyn puutteita. Jos ankkuri on surkea ei kettinki kuitenkaan pelasta tilannetta.

        Kovin kovassa rynkytyksessä rantautuminen ja yöpyminen tuskin kiinnostaa ketään, mutta ellei vaihtoehtoja poikkeuksellisesti ole, niin useimmat varmasti nukkuvat yönsä turvallisemmin mielin jos ankkuri on kettingin jatkeena ja ennen kaikkea laskettu riittävän kauas rannasta. Leveä liina leikkaa vettä tavallista köyttä huonommin ja luo siten joustoa veneen liikkeisiin vaimentaen nykäisyjä. Kettinki tuo kieltämättä paremman vaimennuksen sekä kulutuskestävyyttä pohjan kanssa kosketuksiin joutuvalle osalle (Ankaroliina katkeaa yllättävän pienestä nykäisystä jos siinä on pienikin nirhama).

        Peräpeilin varsin tehokkaan likaannuttamisen hoitaa meidän ja monen muun veneessä Volvo Penta, joten puhdasta peräpeiliä on turha pelätä... mutta miksi aina kärsiä kettingin muista haitoista?

        Itse lasken mieluummin hieman ylimitoitetun ankkurin poikkeuksellisen kauas rannasta, kuin että jokaisen lähdön yhteydessä kolistelisin kettingin kanssa ja kuuraisin kantta sekä vaatteita.

        Jokainen taplaa tavallaan.


      • Sir BB
        ...© kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa kettingin (tai lyijyköyden) eduista, mutta teoria ja käytäntö eivät aina kohtaa.

        Tuolla Brucella (ilman kettinkiä) on luonnonsatamassa ankkurin pettämisen seurauksena pidetty tilapäisesti kaksikin venettä paikoillaan kelissä jossa muut yksitellen vaihtoivat suojaisemmalle rannalle ankkurin pettäessä tai sen pettämisen pelossa. Pito olisi varmasti ollut kettingillä vieläkin parempi, mutta se oli riittävä ilmankin. Lopulta yövyimme yksin kyseisessä rannassa. Seuraavana aamuna oli tosin tekemistä ankkurin irroittamisessa...

        Eli ei se kettinki tuo ankkurin pitokykyä esiin... se piilottaa ankkurin pitokyvyn puutteita. Jos ankkuri on surkea ei kettinki kuitenkaan pelasta tilannetta.

        Kovin kovassa rynkytyksessä rantautuminen ja yöpyminen tuskin kiinnostaa ketään, mutta ellei vaihtoehtoja poikkeuksellisesti ole, niin useimmat varmasti nukkuvat yönsä turvallisemmin mielin jos ankkuri on kettingin jatkeena ja ennen kaikkea laskettu riittävän kauas rannasta. Leveä liina leikkaa vettä tavallista köyttä huonommin ja luo siten joustoa veneen liikkeisiin vaimentaen nykäisyjä. Kettinki tuo kieltämättä paremman vaimennuksen sekä kulutuskestävyyttä pohjan kanssa kosketuksiin joutuvalle osalle (Ankaroliina katkeaa yllättävän pienestä nykäisystä jos siinä on pienikin nirhama).

        Peräpeilin varsin tehokkaan likaannuttamisen hoitaa meidän ja monen muun veneessä Volvo Penta, joten puhdasta peräpeiliä on turha pelätä... mutta miksi aina kärsiä kettingin muista haitoista?

        Itse lasken mieluummin hieman ylimitoitetun ankkurin poikkeuksellisen kauas rannasta, kuin että jokaisen lähdön yhteydessä kolistelisin kettingin kanssa ja kuuraisin kantta sekä vaatteita.

        Jokainen taplaa tavallaan.

        venekerhon ja kotiluodon väliin, ymmärrän "asiantuntemuksesi", kukaan tervejärkinen ei kuitenkaan seilaa isommilla vesillä ilman kettinkiä.

        Kuten totesit, jokainen taaplaa tyylillään kunnes siperia opettaa!


      • toope
        Sir BB kirjoitti:

        venekerhon ja kotiluodon väliin, ymmärrän "asiantuntemuksesi", kukaan tervejärkinen ei kuitenkaan seilaa isommilla vesillä ilman kettinkiä.

        Kuten totesit, jokainen taaplaa tyylillään kunnes siperia opettaa!

        miksi joskus näkee viisikin venettä roikkumassa samassa peräpoijussa. Se on järkevää jos ankkurina on kilon rosteribruce itsestään kelautuvan koirantalutinhihnan päässä.


      • ...©
        Sir BB kirjoitti:

        venekerhon ja kotiluodon väliin, ymmärrän "asiantuntemuksesi", kukaan tervejärkinen ei kuitenkaan seilaa isommilla vesillä ilman kettinkiä.

        Kuten totesit, jokainen taaplaa tyylillään kunnes siperia opettaa!

        Missään venekerhossa en viihdy, mutta Hangosta Ahvenanmaan saaristoon on tullut pyörittyä ehkä 15 vuoden ajan... joten myönnän etten isommilla vesillä (eli paikoissa joissa joutuu ankkuroimaan ilman rantaa näköpiirissä) ole tullut seilattua.

        Lyijyköyttä on vara-ankkurissa taatusti riittävästi, mutta tarvetta sille ei ole ollut.

        Sen verran olen kirjoituksiasi seurannut, että tisin jo ennakkoon ettei kanssasi voi käydä järkevää keskustelua.


    • .. ..

      Tuossa edellä näyttää kaikki oleellinen jo suunnilleen tulleen esiin. Palautan vielä kuitenkin mieliin sen vanhan niksin, että tarvittaessa voi ankkuriköyteen myöhemminkin laskea ylimääräisen lisäpainon esim. sakkelin ja toisen narun avulla. Hoksasittehan; sakkeli ankkuriköyden ympärille, siihen pentterin hella ja toinen köysi, jolla paino solutetaan pohjaan. Lähtiessä lisäpaino ensin ylös ja sitten ankkuri.

    • R&R

      Ostimme messuilta kopiobrucen ja myyjä suositteli erillisen nostoköyden käyttöä ankkurin kulmassa olevaan reikään.

      Onko tuo tarpeen? irtoaako bruce yleensä pohjasta ilman erillistä nostoköyttä?

      Äkkinäisiä kun ollaan, eikä ole vielä ankkurointikokemusta.

      • joku

        Onko ihan varmaa, että ei ne kaksi köyttä kierry toisiinsa ankkurin laskemisen aikana, eli meneekö "epämääräisen muotoinen" kappale koko matkan pohjaan asti pyörimättä, jos vettä (syvyyttä) on vaikka 20m ??

        Itse epäilen, ettei, enkä siitä syystä viitsi käsitellä kahta köyttä samassa ankkurissa.

        Ei niitä laivoissakaan näytä olevan.

        Ankkurihan nousee pystyyn irroitusvaiheessa, bruce ottaa mutaa "kauhallisen" mukaansa.


      • ...©

        Toistaiseksi on lähtenyt irti ilman erillistä nostoköyttä, vaikka joskus on saanut jonkin verran taistella.

        Se riski on tietysti olemassa, että Bruce löytää kouraansa jonkun suuren lohkareen kulman ja kiilautuu kiinni, ja nostoköydellä saisi Brucen pudottamaan kuormansa (jos ankkurin kohdalle on osunut kouraan sopiva kivi).

        Jos ankkurointipaikka ei ole kovin syvä, voi nostoköydeksi laittaa reilun vedensyvyyden mittaisen köyden pienellä poijulla (joka juuri kannattaa köyden), niin ei ole vaaraa että köydet kiertyvät toistensa ympäri. Aikamoinen häslääminen se kahdella köydellä pelaaminen kuitenkin on.

        Brucea nostettaessa saa ankkurin varsi aikaan aika suuria vipuvoimia, joten harvassa taitavat olla ne tilanteet joissa ankkuri on jätettävä pojaan. (Ellei sitten pohjalla ole jotain ihmisen tekeleitä, hylkyjä, kaapeleita tms.)

        En ole kokeillut, mutta olen mietiskellyt, että voisikohan ongelmatilanteessa ujuttaa toisen köyden ankkuriköyttä pitkin alas ankkurin mutkaan ja sillä vetää ankkuria taaksepäin... taitaa sukeltaminen olla helpompaa.


      • Sir BB
        ...© kirjoitti:

        Toistaiseksi on lähtenyt irti ilman erillistä nostoköyttä, vaikka joskus on saanut jonkin verran taistella.

        Se riski on tietysti olemassa, että Bruce löytää kouraansa jonkun suuren lohkareen kulman ja kiilautuu kiinni, ja nostoköydellä saisi Brucen pudottamaan kuormansa (jos ankkurin kohdalle on osunut kouraan sopiva kivi).

        Jos ankkurointipaikka ei ole kovin syvä, voi nostoköydeksi laittaa reilun vedensyvyyden mittaisen köyden pienellä poijulla (joka juuri kannattaa köyden), niin ei ole vaaraa että köydet kiertyvät toistensa ympäri. Aikamoinen häslääminen se kahdella köydellä pelaaminen kuitenkin on.

        Brucea nostettaessa saa ankkurin varsi aikaan aika suuria vipuvoimia, joten harvassa taitavat olla ne tilanteet joissa ankkuri on jätettävä pojaan. (Ellei sitten pohjalla ole jotain ihmisen tekeleitä, hylkyjä, kaapeleita tms.)

        En ole kokeillut, mutta olen mietiskellyt, että voisikohan ongelmatilanteessa ujuttaa toisen köyden ankkuriköyttä pitkin alas ankkurin mutkaan ja sillä vetää ankkuria taaksepäin... taitaa sukeltaminen olla helpompaa.

        alkavaan harrastukseen, oppia ikä kaikki.


      • ...©
        Sir BB kirjoitti:

        alkavaan harrastukseen, oppia ikä kaikki.

        ...mutta en ole aloittamassa uutta harrastusta.

        Mietiskelyä olen harrastanut jo pidempään, suosittelen! :>


      • Sir??
        Sir BB kirjoitti:

        alkavaan harrastukseen, oppia ikä kaikki.

        apina tunnut olevan SirBB.
        Käyn toisinaan katselemassa mielenkiintoisia juttuja täällä. Tommoinen paksupää kuin sinä, tosin vähän pilaa sinänsä asiallista keskustelua.
        Hakeudu jonnekin muihin keskustelufoorumeihin, joissa on kaltaisiasi läskidaijuja.


    • Motskari

      Ennen oli suositus ankkuripainolle: pituus leveys uppouma. Eri ankkurityypit käyttäytyvät tietysti erilailla erilaisissa merenpohjissa.

      Ankkuria valittaessa tulee miettiä mihin ankkuria tarvitsee. Onko ankkuri sellainen joka toimii silloin kun sitä ei oikeasti tarvita vai sellainen johon voi luottaa. Ikävää on jos ankkuri pettää aina nukuttaessa.

      Veneilyssä on niin paljon muutakin voimaa vaativaa että ankkurin nosto ei saa ohjata ankkurin valintaa.

      • Sir BB

        asiaa!


      • tsbmw
        Sir BB kirjoitti:

        asiaa!

        Eikö sen voi tehdä kunnolla?

        Käytän kettinkiä ja kahta köyttä eli varmistuksena ohuempi nostoköysi päässä "koho"; jos en saa irtoamaan tai tilanne kehittyy pahaksi voi köyden katkaista ja ankkurin hakea myöhemmin. Vaikka yksi ankkuri pitäisi voi sen toisen laittaa apuankkuriksi...

        Varma kiinnitys on tärkein, inhottava tilanne kun ankkuri krakaa... Ideaa oli tuossa "sakkeli ankkuriköyden ympärille, siihen pentterin hella ja toinen köysi, jolla paino solutetaan pohjaan", yleensä vaan sopivaa "poijunpainoa" ei paatissa ole...


      • opa
        tsbmw kirjoitti:

        Eikö sen voi tehdä kunnolla?

        Käytän kettinkiä ja kahta köyttä eli varmistuksena ohuempi nostoköysi päässä "koho"; jos en saa irtoamaan tai tilanne kehittyy pahaksi voi köyden katkaista ja ankkurin hakea myöhemmin. Vaikka yksi ankkuri pitäisi voi sen toisen laittaa apuankkuriksi...

        Varma kiinnitys on tärkein, inhottava tilanne kun ankkuri krakaa... Ideaa oli tuossa "sakkeli ankkuriköyden ympärille, siihen pentterin hella ja toinen köysi, jolla paino solutetaan pohjaan", yleensä vaan sopivaa "poijunpainoa" ei paatissa ole...

        tuulen ja aallokon noustessa keskellä yötä olen tavannut pudottaa vara-ankkurin sakkelin kanssa köyttä pitkin lisäpainoksi. Käytän kyllä kettinkiäkin, joten vara-ankkuri pysähtyy kettingin alkuun eli kolmisen metriä varsinaisesta ankkurista. Lisäpidon suhteen hyöty lähentelee nollaa, mutta kymmenen kilon leka vaimentaa tehokkaasti aallokon ja puuskien aiheuttamia nykäisyjä.

        Kieltämättä pidon kannalta parempi tulos saavutettaisiin jos kävisi laskemassa myös vara-ankkurin, mutta laiskuuttani en jaksa alkaa yöllä irrottelemaan köysiä.


      • sivusta seurannut
        tsbmw kirjoitti:

        Eikö sen voi tehdä kunnolla?

        Käytän kettinkiä ja kahta köyttä eli varmistuksena ohuempi nostoköysi päässä "koho"; jos en saa irtoamaan tai tilanne kehittyy pahaksi voi köyden katkaista ja ankkurin hakea myöhemmin. Vaikka yksi ankkuri pitäisi voi sen toisen laittaa apuankkuriksi...

        Varma kiinnitys on tärkein, inhottava tilanne kun ankkuri krakaa... Ideaa oli tuossa "sakkeli ankkuriköyden ympärille, siihen pentterin hella ja toinen köysi, jolla paino solutetaan pohjaan", yleensä vaan sopivaa "poijunpainoa" ei paatissa ole...

        Sopiva tapa BMW yms. miehille saattaisi ehkä kuitenkin olla se että ajetaan kiville, niin tiukkaan ettei tartte ankkuria.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe