tyttö16 jolla psori

t16

Elikkäs, olen 16-vuotias tyttö sain psoriasiksen ensimmäisiä oireita vuonna 2009 eli noin kolme vuotta sitten. Oireet alkoivat kesällä -09 kun olimme Montenegrossa lomalla. Kun tulimme takaisin Suomeen äiti varasi minulle ajan lääkäriin ja sain lähetteen sieltä ihotautipoliklinikalle. Näin kolme vuoden jälkeen tilanne on ollut tosi ailahtelevainen, eli on ollut tosi punaisia läiskiä ja sitten taas tosi huomaamattomia läiskiä(läiskiä on vasemmalla kyljellä ja vähän oikealla) .. valohoitoa on kokeiltu kahteen otteeseen enkä ole huomannut mitään vaikutusta, sillä iho on pysynyt samana. Sekä tosi monet rasvat on käyty läpi, tyyliin aina kun käyn lääkärissä saan jotain toista rasvaa.. välillä tuntuu että lääkärikään ei itse tiedä mitä minulle määräisi. Olen todella turhautunut, ja silloin kun sain tietää että minulla on prosi, minulla tuli itku, osittain siksi että se oli helpotus että tiesi mikä on mutta osittain siksi että tiesin että se ei lähde koskaan pois.
Nyt iho on alkanut pikkuhiljaa jo rauhoittumaan en tiedä johtuuko se siitä että tavallaan lopetin koriksen pelaamisen(aina kun tuli hiki niin tilanne paheni) vai siitä että olen ollut pihalla lenkillä ja sitä kautta saanut aurinkoa(toki olen ennenkin käynyt lenkillä, mutta nyt on aurinko paistanut enemmän).. mutta ennen koriksen lopettamista käytin Daivobet geeliä/voidetta eikä se auttanu, mutta heti kun lopetin niiden käytön iho rupesi ns. 'paranemaan' ja läikät ovat nyt todella huomaamattomia.. ja siitä olen todella iloinen :)


Minulla on 11.4 lääkäri aika uudestaan, niin kaipaisin neuvoja mitä minun kannattaisi kysellä ja mitä hoitoja voisin vaikka itse ehdottaa, ehdottaisinko vaikka että minulta testattaisiin keliakia tai jokin muu allergia joka saattaa vaikuttaa.. tai mitä ylipäätään minun kannattaisi tehdä.....
( toivottavasti tästä ei tullut liian pitkä ja jokainen kommentoi kaikkea mikä tulee mieleen ja mikä voisi auttaa, kiitos♥)

10

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ML

      Heippa!

      Aikas hyvin osaavat ihotautilääkärit osaava hoitaa. Eli kerrot kaiken mitä esim. juuri kirjoitit, sillä pääsette eteenpäin :)
      Ja psori on juuri tuota, kokeilua. Toisille joku asia sopii ni ei se välttämättä sinulle sovi.
      Se on kyllä turhauttavaa mutta sen kanssa oppii elämään, valitettavasti :)
      Jos olet sinut itsesi kanssa ei psori häiritse sinua ehkä muita mutta ei sinua :)

      Itse sairastuin jo 6-7vuotiaana olen myös kokenut turhautumiset, tehnyt kokeiluja jos jonkin näkösiä.

      Älä ihmeessä lopet harrastustasi, ehkä juuri rasva oli vaan väärä joka pahensi.
      Stressi, alkoholi, tupakka ovat ehkä ne yleisimmät psorin pahentajat.
      Tarpeeksi näitä sivuja ja juttuja lukee voi etsiä itselleen oikean hoitomuodon jolla lieventää pahimpia oireita ja kenties pitämään ihottuman pois.

      Tsemppiä lääkärille, kysyt vaan mikä itseäsi mietityttää :)

    • viljatton.
    • kesä..

      Nyt saa jo auringosta D-vitamiinia ja torilta kotimaisia kasviksia. Nam.

    • atooppikko

      tsemppiä!!!!! mulla on atopia ollu koko elämäni eli nyt 14 vuotta ja mulla on kans usein se fiilis että lääkärit sanoo aina saman "mä nyt määrään sulle tästä perusvoidetta ja cortisonia" ja se turhauttaa kun tuntuu siltä et kukaan ei osaa auttaa vaikka ainakin mä oon ihan varma et on jotain muutakin ku ne hirveet perusvoiteet ja cortisoni joka ei oikeen toimi mut oikeesti ihan älyttömästi tsemppiä ja jaksamista!!!!!!!!!:)))

      • t16

        moikka, tunnen tuon tuonteen, "no minä määrään nyt vähän erilaista voidetta kun se edellinen ei tunnu tehoavan, käytä tätä voidetta kaksi viikkoa kaksi kertaa päivässä niin katsotaan toimiiko se...." -tuota ei vain jaksa aina. no nyt kävin uudestaan siellä lääkärissä ja siellä kesti vain sen 5 minuuttia! aurinko oli tehnyt tehtävänsä kesällä, puhdas iho, muutamia väripigmentaatio läikkiä näkyy mutta parempi ne kuin punaiset läntit... :)) lääkäri vain sano että pitää kumminkin varautua siihen että talvella on taas punaisia läikkiä ja kutiseva iho:<
        ja tosiaan, tsemppiä sullekkin! : )


    • Suloman

      Psoriliiton sivuilta löytää tietoa ja apua mm erilaisten kurssien myötä
      Kyllä tän kanssa pystyy elämään! ; )

    • normaalia elämää

      Oikealla ruokavaliolla ja muutamalla lisöravinteella saa lähes pois koko psorin. Itseltäni lähti melkeen kokonaan pois. Pari pientä länttiä löytyy, muuta ne on aina piilossa paidan alla.

    • Miksyu

      Valmistaudu yksinäisyyteen, masennukseen alkoholismiin, sitä on tiedossa. 25-vuotias ja yksin koko elämän, lähinnä tietokoneella. Saunassa et voi käydä kuin yksin, et voi enää olla t-paidalla kuin kotona yksin, vaikka olisi 40 lämmintä niin työpaikalla ei kehtaa ottaa housuja pois vaan pitää pitää omia housuja ja työpaikan vaatteita päällekkäin.
      Kortisonit auttaa sen 2kk sitten se ei enää auta ja taas iholääkärin puheille mikä taas maksaa ihan tarpeeksi. Toivottavasti tulisi pian se dna-korjaus mahdollisuus näihin, muuten ei tästä helvetistä pääse.

    • kokeiltu on
    • henkissä

      Nykyiset viralliset D-vitamiinin saantisuositukset sopivat A: kaljurotille ja B: kuolleille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 183
      1975
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      141
      1447
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe