käsivarren hermot + vapina

8+20

Mitä se voisi johtua, että käsi alkaa tärisemään kun käsivarren koukistaa kyynärtaipeesta siten että kyynärpää lepää alustalla, esimerkiksi pöydällä. Siis kutakuinkin sama kuin kädenvääntöasento, mutta vähän enempi koukistusta. Tärinä on aika hervottonta vapinaa ranteesta ylöspäin. Ilmenee yhtälailla, jos koukistetun käden nostaa pään korkeudelle, mutta silloin vain tietyssä ääriasennoissa, kuten silloin kun vasempaa kyynärpäätä yrittää viedä pitkälle oikealle päin kasvojen edestä. Samoin käsi muuttuu melko hervottomaksi staattisen rasituksen jälkeen, esimerkiksi kun on joutunut kannattelemaan käsivarrella jotain painavampaa.

Olen menossa tutkimuksiin, mutta saattaisi olla parempi kartoittaa ennakolta vähän ongelmaa. Kyynärtaipeessa on vähäistä 'arkuutta', ehkä vähän jomotuksen poikastakin välillä, ja olen huomannut varovani tiedostamatta vasemman käden puolta lepuuttamalla käsivartta vartalon lähellä. Oletan oireiden johtuvan hermoradoista. Olen puolivälissä kuuttakymmentä ja varsin terve.

5

2321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selvittikö tutkimus?

      Kirjoittava ukko samaa ikää. Ei näin yli puolenvuoden jälkeen auta arvailla.
      Itsellä vaivana ollut iät ja ajat essentiaali vapina. Diagnoosi ei kovin vanha.
      Minä myös olen aina epäillyt vapinani johtuvan käsistä, nykyään kyllä välillä
      tutisee myös nuppi.

      Telkkarista muistan dokumentin, jossa samaa ikää oleva pariskunta
      liikkui paljon kävellen. Kerran rouva oli alkanut seuraamaan miehensä
      toisen käden roikkumista heilumattomana kävellessä.
      Siitä alkaneessa tutkimuksessa miehellä todettiin joku muistisairaus,
      (dementia-alzheimer-parkinson) en muista mikä tauti.

      • T:ku

        Eronnut, erakoitunut, essentiaalinen vapina paha, eläkeläinen ukko 55.
        Mitä on mieltä toinen sairaasta vapisemisesta kärsivä, kannattaako
        vaivata päätä, vieläkö naispuolisen kohtalotoverin seurassa munkkikahveilla,
        maailmaa parantamassa vapisevin käsin.
        Vai onko parempi olla unelmitta, yksinkin elämä on ihmisen parasta aikaa.


      • Axa
        T:ku kirjoitti:

        Eronnut, erakoitunut, essentiaalinen vapina paha, eläkeläinen ukko 55.
        Mitä on mieltä toinen sairaasta vapisemisesta kärsivä, kannattaako
        vaivata päätä, vieläkö naispuolisen kohtalotoverin seurassa munkkikahveilla,
        maailmaa parantamassa vapisevin käsin.
        Vai onko parempi olla unelmitta, yksinkin elämä on ihmisen parasta aikaa.

        Essetiaali vapina , josta olen kärsinyt nuoresta saakka, on rajoittanut elämääni aina.Ei ole tullut kysymykseenkään mennä hakemaan kahvia seisovasta pöydästä, kuppi lautasineen ei olisi pysynyt käsissäni.Olisi ollut mukava mennä eri tilaisuuksiin , mutta pelkkä kahvitarjoilu on minut pelästyttänyt.Joskus olen selvinnyt ottamalla Propraalia vähän isomman annoksen, niin olen ainakin syömään pystynyt.Ei ole mikään väheksyttävä vaiva, mutta vapisemattomia kummastuttaa.


    • 8 20:

      Minusta tuntuu kirjoittamasi perusteella, että kyse on essentiaalisesta vapinasta (tremor essentialis), jota pidetään hyvänlaatuisena asentovapinana. Eikö lähettävä lääkäri maininnut mitään epäilystään vai menetkö suoraan yksityiselle neurologille?

      Hyvänlaatuisuus tarkoittaa kuitenkin vain sitä, ettei ko. vapina liity mihinkään vakavaan sairauteen kuten Parkinsonin tautiin, jossa tyypillistä on lepovapina.

      Näin subjektiivisesti kun itse olen nelikymppinen ja diagnoosin essentiaaliseen vapinaan saanut jo alle kolmekymppisenä, en pidä sairautta todellakaan hyvänlaatuisena, koska se pahenee ajan myötä, lääkkeitä siihen on vain vähän ja ne menettävät tehoaan. Lopulta alkaa välttämiskäyttäytyminen: koska tarkkuutta vaativat tilanteet, kuuman keiton syöminen, kahvikupin kantaminen jne. ovat hankalia, eristää itsensä helposti sosiaalisista tilanteista. Lisäksi vapisevaa ihmistä tulkitaan väärin. Häntä pidetään pelkurina, kahvikuppineurootikkona, Parkinsonia sairastavana tai alkoholistina.

      Kyseessä ei siis (mielestäni) ole hyvänlaatuinen vapina vaikkei se hautaan johdakaan. Mutta odota nyt ensin neurologin diagnoosia.

      • Axa

        Olen kyllä Propraalilla aika hyvin selvinnyt, sama diagnoosi kuin sinulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2324
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2177
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe