Kovalevy puoliksi käytössä

Ostin vajaa vuosi sitten läppärin, jossa 500 gigainen kovalevy. Se on jotenkin jaettu niin, että siinä on C - ja D - levy. C-levyn koko on 250 gigaa kuten D -levynkin. C -levy alkaa olla aika täynnä, mutta D-levylle ei mene mitää, jokla on siis tyhjä. Miten saan tuon D-levyn kapasiteetin käyttöön. En tiedä kuka ja missä ja miksi tuon on noin jakanut ja mikä tuossa on ideana. Ostin koneen uutena ja ohjeen mukaan asensin käyttiksien, ehkä siinä olen tuon jaon tehnyt ohjeen mukaan. Sorry, en ole mikään käsi näissä asioissa. Kiitos vastauksista.

-Pena

9

212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fundamentalist

      "...mutta D-levylle ei mene mitää, jokla on siis tyhjä. "

      Tuota...
      Et kai odota että sinne D:lle *itsestään* mitään menisi?
      Sinun itsesihän sinne on tavaraa siirrettävä, esim. omia
      dokumenttejasi, kuviasi tai musiikkiasi tai mitä nyt ikinä haluatkin.

      Vai onko kyse siitä, että kun yrität sinne jotain siirtää tapahtuu
      jokin virhe ja homma ei onnistu?

      Tuo ison levyn kahtia jakaminen on aika yleinen toimenpide;
      jos Windows täytyy jostain syystä asentaa uudelleen C:lle ei
      se D sitten tyhjene ja pääsee helpommalla.

    • Ahaa, voiko sinne sitten tehdä kansioita yms. ihan samaan tapaan kuin esim. C-levykkeelle, korpulle, tikulle jne? Ja ohjata jotain esim. kuvatiedostoja menemään suoraan sinne? Sorry, ei tätä ole koskaan mulle kukaan kertonut. Mä olen aina ihemtellyt tuon D-levyn käyttötarkoitusta, olen luullut että se on jotain automaatttista varmuuskopiota varten. Duunin koneissa ei voi näitä kaikkia sisäisiä käyttää, vain C-levyä ja tikkua, ulkopuolista USB-kovalevyä. Nyt ostin itselleni koneen jota tässä olen ihmetellyt.

      -Pena

      • fundamentalist

        "Ahaa, voiko sinne sitten tehdä kansioita yms. ihan samaan tapaan kuin esim. C-levykkeelle, korpulle, tikulle jne?"

        Nimenomaan.
        Kun Windows aikoinaan kehitettiin A ja B varattiin disketille ja korpulle.
        C on käyttöjärjestelmälevy ja siitä eteenpäin sitten kirjaimet muille
        levyille.
        Duunissa sinulla varmaan on rajoitetut käyttöoikeudet eri asemille
        mutta kotonahan sinä olet koneesi herra ja kuningas.

        "Ja ohjata jotain esim. kuvatiedostoja menemään suoraan sinne? "
        Noinkin voi tehdä.
        Ja kuviahan (ja yleensäkin tiedostoja) voi myös siirtää/kopioida
        levyltä toiselle ihan vaan hiirellä raahaamalla tai copy/paste menetelmällä.


    • Osiot uusiks
      • fundamentalist

        "Vastaavilla ilmaisohjelmilla on helppo jakaa/ muuttaa osioiden kokoa."

        En neuvoisi sellaista ihmistä joka kyselee miten saa D:lle tavaraa
        missään nimessä yrittämään muutella levynsä osiontia jollain
        ilmaisohjelmalla.
        Pahan pieleenmenon vaara hipoo liikaa 100%:ia.

        Antaa olla vaan ja opettelee täyttämään D:tä.


    • Kiitos vastanneille, ehkäpä yritän ensin mennä "tyvestä puuhun" ja teen kansioita D-levylle joihin tallentelen kaikenlaista.

      Miksi muuten kaikki teksti-, kuva yms. tiedostot lähtökohtaisesti menevät aina C-levylle, onko se vain joku "preset" -oletus. Pitäisikö D-levy määrittää jotenkin oletushakemistoksi etukäteen tai vain yksinkertaisesti ensin tehdä D-levylle sopiva kansio jonne sitten tiettyä tiedostoa tallennettaessa määritelläänkin "save as" kohdassa D-levyn tämä valmiiksi tehty kansio? Onko tämä yleinen käytäntö?

      Miksi muuten yleensä koneen sama kovalevy jaetaan erikseen C - ja D -kansioiksi, onko siihen esim. joku turvallisuustekijä syynä? Jos kovalevy hajoaa fyysisesti, eikös siinä mene kuitenkin kaikki jos ovat mennäkseen?

      Kiitokset jo hyvistä vastauksista.

      -Pentti

    • fundamentalist

      "Miksi muuten kaikki teksti-, kuva yms. tiedostot lähtökohtaisesti menevät aina C-levylle, onko se vain joku "preset" -oletus."

      Se on oletus, koska useimmissa koneissa on vain (pakollinen) C-asema
      ja ohjelmistojen tekijät ei oikein voi muuta olettaa.
      Useaan ohjelmaan voi D-levyn määrittää oletushakemistoksi, Windowsin
      määrityksistä voi myös "omat kansiot" siirtää sinne.

      "Miksi muuten yleensä koneen sama kovalevy jaetaan erikseen C - ja D -kansioiksi, onko siihen esim. joku turvallisuustekijä syynä? Jos kovalevy hajoaa fyysisesti, eikös siinä mene kuitenkin kaikki jos ovat mennäkseen?"

      Jos hajoaa fyysisesti niin näinhän se menee.
      Mutta useimmitenhan systeemi hajoaa loogisesti, ja silloin Windowsin
      uudelleenasennus tyhjentää vain C:n ja säästyy paljolta vaivalta
      kun D: jää koskemattomaksi.

    • gtr44

      Ja sitten siellä D: asemalla on käyttöjärjestelmä josta tehdään DVD palautuslevyt tai voi asentaa suoraan Windows uusiksi. Näet tuon systeemin kun säädät "Näytä piilotetut tiedostot" toiminnon päälle.

    • osaakorjata.

      Vastaanpi heti ota tuo kuin EASEUS-partitioner ilmainen se korjaa tilanteen.. ja on ilmainen ohjelma, mutta kun lataat niin pidä virustorjunta täysillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2032
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1917
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe