Tarkoitus olisi raketaa kesämökki kalliolle. Voinko muurata harkot suoraan sileän kallion päälle? 200 harkoissa reikä jos valaisi ne betonia täyteen ja terästartunnat valusta kallioon? Onko pakko valaa antura kallion päälle?
Harkko kallion päälle
6
4158
Vastaukset
- ottaa päähän
No vala vitt@ jos haluut
- Amatöörirakentaja
Pistä siihen sorakerros ja antura. Kyllähän kallio tukeva perusta on ei siinä mitään, mutta se on vähän liiankin tukeva, jolloin jos vaikka naapuriin ruvetaan joskus räjäyttämään mitään, niin oma talosi heiluu niiden räjähdysten mukana.
Tosin kesämökkialueella tilanne voi tonttien koon vuoksi olla ihan teoreettinen, jolloin jäljelle jää lähinnä vesien helpompi hallinta, kun antura on sorapatjan päällä ja salaojat kiertävät talon.
Tuo on siis nykyinen rakennussuositus. Tosin kyllä se talo suoraankin kallion päällä pysyy. Eikä varmasti ainakaan suohon uppoa. Epäilen vain että rakennusvalvonta ei tuota salli suoraan kallioon pultattavaksi.- Rak.inssi
"Tosin kesämökkialueella tilanne voi tonttien koon vuoksi olla ihan teoreettinen, jolloin jäljelle jää lähinnä vesien helpompi hallinta, kun antura on sorapatjan päällä ja salaojat kiertävät talon."
Miten tuo muka vaikuttaa vesien hallintaan?? kalliolla olevan talon salaojissa ei kulje vettä kuin teoriassa. Vesi valuu kalliota pitkin, eikä salaojissa. Vesi karkaa salajojapukesta heti ensimmäisessä kalliossa olevassa halkeamassa tai kuopassa. Harvoin kallio on tasainen tai edes ehjä.
Tuossa aloittajan tapauksessa, edellyttäen että naapurissa ei ammuta kalliota, suosittelen pilareiden valua tiiviisti kallioon, siten että pilarin ja kalion väliin ei jää yhtään ilmatilaa, jolloin salaojat ja routaeristeet voi jättää kokonaan pois.
Jos kalliossa rakennuksen alla on monttuja, johon vesi voi jäädä seisomaan, kannattaa kallioon tehdä timanttisahalla ura, jota pitkin vesi voi poistua. Tähän uraan voi sitten laittaa salaojaputken. Vaihtoehtoinen tapa on valaa painanne täyteen betonia, jolloin vesi ei kerry siihen. - Amatöörirakentaja
Rak.inssi kirjoitti:
"Tosin kesämökkialueella tilanne voi tonttien koon vuoksi olla ihan teoreettinen, jolloin jäljelle jää lähinnä vesien helpompi hallinta, kun antura on sorapatjan päällä ja salaojat kiertävät talon."
Miten tuo muka vaikuttaa vesien hallintaan?? kalliolla olevan talon salaojissa ei kulje vettä kuin teoriassa. Vesi valuu kalliota pitkin, eikä salaojissa. Vesi karkaa salajojapukesta heti ensimmäisessä kalliossa olevassa halkeamassa tai kuopassa. Harvoin kallio on tasainen tai edes ehjä.
Tuossa aloittajan tapauksessa, edellyttäen että naapurissa ei ammuta kalliota, suosittelen pilareiden valua tiiviisti kallioon, siten että pilarin ja kalion väliin ei jää yhtään ilmatilaa, jolloin salaojat ja routaeristeet voi jättää kokonaan pois.
Jos kalliossa rakennuksen alla on monttuja, johon vesi voi jäädä seisomaan, kannattaa kallioon tehdä timanttisahalla ura, jota pitkin vesi voi poistua. Tähän uraan voi sitten laittaa salaojaputken. Vaihtoehtoinen tapa on valaa painanne täyteen betonia, jolloin vesi ei kerry siihen.Olet kyllä oikeassa että eipä sillä sorapatjalla kovin paljoa vaikutusta vesien hallintaan ole.
Kallio on kyllä mainio alusta näin muutoin rakentaa. Ei ole kantavuuden kanssa ongelmaa :-)
- Nääs...
Tuota naapuri tontin louhintaa on aivan turha pelätä. Vastuu on aina sillä joka louhintaa suorittaa. Viimekädessä työmaan panostajalla. Asiansa osaava louhija saa tärinät hallintaan vaikka pitäisi heittää kalliota oman mökkisi perustusten vierestä.
- asdggetttd
Pöh.
AINA MURSKE VÄLIIN, EI KALLION PÄÄLLE SUORAAN!
Ei kannata odotella naapurin ampujan ammattitaidolta mitään. Jos ampumisen takia halkeaa, niin se halkeaa. Ei siinä auta vastuut tms. Se on halki sitten.
Niin ja on suomessakin mahdollisuus maanjäristyksiin. Meilläkin oli muutama viikko sitten 2.8 magnitudia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559