Olis pikkasen kiireellistä avuntarvetta DI-linjalle hakevalle?

quququ

Oon siis suorittanu viime kesänä Tietotekniikan insinöörin(AMK) tutkinnon ja aion nyt hakea Turun yliopistoon "Tietotekniikan, elektroniikan ja tietoliikennetekniikan" - koulutusohjelmaan erillisvalinnalla. Hakuaika päättyy 12.4.

Ongelmana on nyt se, että en käsitä miten se AMK-todistuksen keskiarvo siihen hakemuslomakkeeseen lasketaan. Se ei näytä menevän ihan sen peruskeskiarvolaskennan mukaan vaan kyseessä on jonkinlainen painotettu keskiarvo.

Laskuohjeessa sanotaan näin: "Opintojaksoittain arvosana kerrotaan laajuudella ja näistä saatavat luvut lasketaan yhteen. Tämän jälkeen saatu summa jaetaan laajuuksien yhteismäärällä" Näihin ei tietenkään lasketa mukaan kursseja, jotka on arvioitu hyväksytty/hylätty periaatteella. Tää tuntuu jotenkin sekavalta.

Jos joku vois valaista tätä asiaa ja antaa vaikka jonkun esimerkin laskutavasta niin olisin todella kiitollinen.

1

171

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskiarvottaja

Itse olen laskenut AMK:n keskiarvon niin, että jos esim. olen saanut 20op:n opintojaksosta arvosanan 5, 20op:n 3 ja 15op:n 4, niin ensin kerron opintopisteiden määrän sen arvosanalla (esim. 5x20op=100, 3x20op=60..). Sitten lasken yhteen nuo kerrotut numerot (esim. tässä 100 60 60) ja jaan summan opintopisteiden määrällä (tässä tapauksessa siis 220/55=keskiarvoksi tulee 4). On varmaan helpompiakin tapoja selittää, mutta kyllä tuo excelillä on paljon helpompi kuin näin paperilla selittää :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      156
      6848
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4058
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      45
      3326
    4. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      132
      3114
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      2896
    6. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2286
    7. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      43
      2206
    8. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      272
      2003
    9. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      52
      1958
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      1816
    Aihe