Ulko-oven pieleen olisi kiva taas laittaa jotain kesäkukkia, kun amppelipaikka on ja yksi parvekelaatikkokin mahtuu portaiden viereen kaiteeseen.
Ongelmana on se, että ko. kohtaan paistaa tasan aamuaurinko, eli kaipaisin vinkkejä varjoisan paikan kasveista sekä amppeliin että laatikkoon. Murattia aion ainakin laittaa, mutta sille olisi mukava saada kaveriksi jotain kukkivaakin.
Varjoisan paikan kukkia??
9
1584
Vastaukset
- Impatienssit
Ahkeraliisa ainakin viihtyy varjossa, ja sen hieman näyttävämpi "serkku"; Uuden-Guinean liisa.
Eivätkä orvokitkaan mielestäni varsinaisesti mitään paahteen kasveja ole. Ahkeraliisaa voisin tänä vuonna kokeilla. Parina vuotena olen orvokkia tuossa pitänyt, mutta aika vaatimattomaksi on jäänyt niiden kasvu ja lähinnä vartta venyttäneet.
- tipitii..
elämänlanka.
miulla on joka vuosi ollut yksivuotista elämänlankaa. se viihtyy ja kukkii varjossa, auringosta ei juuri tämä köynnöskasvi tykkää. tekee sinisä ja liloja kukkia, lienee jo kaupoissa eri värejäkin tarjolla. itse oon omistani aina siemenet kerännyt talteen. - VAROITUS elämälle
Jos laitat elämänlankaa, älä missään nimessä vie vanhaa multaa kompostiin tai minnekään maahan, jos sen teet, kohta sinulla ei ole pihassasi MUUTA kuin elämänlankaa, se tappaa kaikki alleen.
Laita vaikkapa japaninhumalaa , jos haluat yksivuotista köynnöstä.- vielä lisää
Varjoon sopii lumihiutale, verenpisara, ahkeraliisa, krassi, hopeaputous ,apinankukka myös samettikukat menestyvät varjoisassa paikassa.ym ym
- tipitii..
yksivuotinen elämänlanka ei niin vain leviä, ei ainakaan minulla oo koskaan riesaksi asti päässyt. tiedä sitten miten ne siemenet kompostissa selviytyy talvenkin yli..
en tarkoita nyt sitä lankaa mikä leviää vaikka juurenpätkästä! :)
humalaa meillä on rieasksi asti. se on kova leviämään eikä sitä meinaa saada kitkettyä millään :) - humalassa
tipitii.. kirjoitti:
yksivuotinen elämänlanka ei niin vain leviä, ei ainakaan minulla oo koskaan riesaksi asti päässyt. tiedä sitten miten ne siemenet kompostissa selviytyy talvenkin yli..
en tarkoita nyt sitä lankaa mikä leviää vaikka juurenpätkästä! :)
humalaa meillä on rieasksi asti. se on kova leviämään eikä sitä meinaa saada kitkettyä millään :)japaninhumala ja monivuotinen humala ovat eri kasveja, toinen kasvaa juuresta , japaninhumala siemenistä.
Juu elämänlankaa on kiusaksi asti tontilla kun edellinen asukas on moista erehtynyt laittamaan joskus.
Apinankukkia yritin viime vuonna tossa varjossa rappusilla, mutta ei ne tykänneet paikasta.
Sellasen varjossa viihtyvän hienouden löysin kuin Komorienpalsami. Laitettava siemenet nyt multaan ja kokeiltava moista.
Kiitos hurjasti kaikille vinkeistä, tuohon Komorienpalsamiin törmäsin kun sain vinkin siitä Ahkeraliisasta.- lusiina4
Minulla on ollut vastaavassa paikassa jo useana vuonna petuniaa ja globeliaa parvekelaatikossa, lisäksi riippupetunia amppelissa. Ovat kukkineet koko kesän.
Vaihtelen vaan värejä vuosittain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262798Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292322- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542199Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211812Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891672Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981607- 3031509
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131429- 1331428