Hammaskiven poisto tärkeää?

.

Minulla on yhdeksän vuotias koira, viimeksi ell. mainitsi että koiralla on paljon hammaskiveä. Mietin että pitäisikö hammaskivi poistatuttaa, kun sehän tehdään nukutuksessa eikä kyseessä ole mikään nuori koira enää?

29

11151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidata

      Juttele ell kanssa, nukutus tarvitaan, mutta kyllä he osaavat hommansa.

      Jos kiveä ei poisteta, mieti miltä itsestäsi tuntuisi suu täynnä mähnää. Ajankanssa, teillä varmasti siis jo onkin, syntyy ientulehdus. Pitkittyessä koiran suu on hyvin kipeä.

      Moni omistaja ei välitä koiransa suun hoidosta ja uskottelee, että kaikki on ok, kun koira ei valita. No, koirathan eivät valita kuten ihminen. Se ei silti poista niiltä asiaan liittyvää kipua.

    • vanhahöppänä86

      Meilläkin 9 vuotiaalla koiralla vähän hammaskiveä, ei kuulemma tarvitse vielä poistella.

      Voiko hammaskiveä itse vähentää tai ainakin estää lisääntymästä jotenkin? Tällä hetkellä koiralle ei saa syöttää mitään dentastikkeja tai herkkuja eliminointikuurin takia. Onko koirille hammasharjoja millä koiran hampaita voi pestä niinkuin ihmistenkin?

      • bgbcxftgrsgbtrgxr

        VAIN KOIRIEN HAMMASTAHNALLA. iHmihsten hammastahnat MYRKYLLISIÄ koiralle.


    • kingkongkongkong

      On hammasharjoja, eläinkaupassa ja apteekissa. Toinen, helpompi vaihtoehto on tietynlainen Kong-lelu jonka rakoihin voi laittaa hammastahnaa. Koiran hampaat menevät rakoihin ja hampaat puhdistuvat kuin itsestään. Vielä voit tarjota paljon luita pureskeltavaksi.

    • sormeillen

      Koirille on myös myynnissä hammaskiven poistoon tehtyjä työkaluja. Sen pää(t) on vähän pinsettien päätä muistuttava. Kynsiä käyttäen saa myös jotain lähtemään.

      Ostin itse sellaisen koiranäyttelyistä trimmivälineitä myyvältä kauppiaalta. Omassani on "työkalu" molemmissa päissä. En ole vielä ehtinyt testaamaan miten toimii ja vähän aristelen yritystä. Tuttuni putsaa itse koiriensa hampaat. Näin ajattelin itse tehdä ja viedä sitten tarvittaessa lääkärille jos en onnistu tai on liian hankalassa paikkaa.

      Hammasharja meillä on semmoinen sormeen laitettava.

    • mm

      meidän 11v sekarotuiselta poistettiin hammaskivet nukutuksessa ja kaikki meni hyvin. nyt menossa 8½v collie menossa samaan hoitoon eikä pelota yhtään tosin collielle jo 3x kun hampaat putsataan.

      • Plakkia hampaissa

        Minkä hintaista on suunnilleen hammaskiven poisto?Entäs jos hampaita joudutaan poistamaan.Meillä koiralla lohjennut poskihammas,joten ilmeisesti hankala poistettava.Siis osaako joku kertoa hintoja?


      • lootuskukkanen

        Meillä teki hammaskivenpoisto 185e tosin poistettavia hampaita ei ollut.Enempi joudut maksamaan jos joudut koko ajan viemään koiraa jonkun tulehduksen tai ientulehduksen takia hammaslääkäriin.


    • turhaa hammasharjat

      Minä putsaillut its etuolla hammaskiven poistajalla.Omiakin raaputellut tupakan tummenuksia pois jo 10 vuotta ja harjoitus tekee mestarin:=)Hammastahnaa ja harjaa ei koira tarvitse ikinä jos ruoka valio oikea.
      Eli jos koirallasi paljon hammaskiveä ja tulee aina lisää vaikka putsataan olet syöttänyt sen väärin koko sen elämän.Hammaskivi ei ole sairaus jos joku sitä väittää:=)varmaankin niin tekee.

    • törötössötin

      Poistata mielummin ne hammaskivet, kuin että koirallesi tulee vielä vanhempana paha ientulehdus ja hampaat tippuu.

      Eläintarvikekaupasta saa myös jauhetta jota voi lisätä ruokaan. Sen pitäis jossain määrin poistaa hammaskiveä ja estää sen muodostumista.

      Meidän 2v poitsulla on sitten tosi huono ruokavalio (syö pääosin raksuja ja erilaisia luita) kun sillä kerta on hammaskiveä.

      Ja ei, hammaskivi ei ole sairaus, se on vaan kovettunutta bakteerikerrosta jota ihmisellä sanotaan plakiksi. Monesti kuuluu sanottavan että kovien juttujen syönti estäisi tuota muodostumista, mutta näemmä se on koirilla ihan yhtä yksilöllistä kuin ihmisilläkin. Eli jatkan vastaisuudessakin koirun hampipesuja.

    • nukutus? höpöhöpö

      Opetuskysymys. Omat koirani tulevat pyynnöstä mielellään operoitaviksi.

      Pennusta asti kun opeteltu, niin kaikki hoituu mukavasti, niin kynsien, hampaiden, tassujen, silmien yms. hoidot.

    • iutyrtrfb

      Mä oon huomannu, et hammaskiven muodostuminen on tosi yksilöllistä, mä luulen et sekin on jotenkin perinnöllistä.

      Tässä vinkkejä hammaskiven ehkäisemiseksi ja poistamiseksi:

      - Eläinkaupasta saa merileväjauhetta, joka pehmentää hammaskiveä, sit se irtoaa helpommin, kun koira syö luita tai sitä rapsuttaa itse
      - Hammaskivee voi ite yrittää poistaa raaputtamalla kynnellä
      - Noiden työkalujen kanssa olisin varovainen, täytyy tietää mitä tekee, muuten on vaarana että loukkaa koiraa ja lisäks voi rikkoa hampaan pinnan, jolloin se reikiintyy helpommin
      - Rustoluut ym. puruluut vähentää hammaskiven muodostumista
      - Hampaiden pesuun kannattaa totuttaa pentu jo nuorena
      - Hampaiden pesu jo kerran viikossa auttaa vähentämään hampiongelmia, joka päivä ei tarvii jynssätä :)
      - Koiralle ei syötetä mitään kauhean sokeripitoista!!!
      - Ksylitoli on myrkyllistä, siksi ihmisten hammastahnoja ei saa käyttää

    • edellinen....

      Niin, ja tehokkaimmin hammaskiven saa tietenkin irrotettua hammaslääkärillä. Tää tapahtuu todellakin nukutuksessa. Vanhankin koiran voi nukuttaa, kyllä eläinlääkäri osaa hommansa. Kannattaa kuitenkin ehdottomasti kertoa, jos koiralla sattuu olemaan esimerkiksi sydämen vajaatoiminta tms. koska tämä vaikeuttaa anestesiaa...

      Jos hammaskiveä ei poista, seurauksena voi olla ientulehdus. Tämä puolestaan voi levitä verenkierron mukana koko koiraan. Tää ei oo mikään legenda, vaan tää tapahtuu oikeesti yllättävän helposti, koska hampaat on suoraan yhteyksissä isoon verisuoneen, joka vie verta suoraan sydämeen. On myös sattunut sitä, et joku plakkipalanen on irronnut ja aiheuttanut sydäninfarktin...

      • ...........

        Jeps. Suurin syy esimerkiksi selkärangan ja välilevyjen tulehduksista johtuu suun infektioista. Kuulemma. Ynnä kaikanlaista muutakin. Oma koirani nukutettiin juuri yli kaksitoistavuotiaana. Se on nukutettu vuosittain vähintään, myös vanhana. Ja samalla kerralla on sitten tehty perusteellinen tutkimus/hoito. Kaikki on mennyt aina hyvin. Eläinlääkäri toki arvioi joka kerta, mutta kun ei ole vaivoja, ja sydänkin kuin nuorella, niin on kaikki mennyt aina tosi hyvin. Tällä ennakoivalla vuosihuollolla pienennän sitä riskiä, että koira jouduttaisiin nukuttamaan kiireessä ja pahassa jamassa. Silloin kasvaa myöskin riskit. Erityisesti nimenomaan iäkkäiden koirieni kanssa olen toiminut näin.


      • huuhtko

        Hienoa lukea että hoidat koiraasi hyvin :3 Tulee hyvälle tuulelle.Samoin teen minä,joka vuosi käydään terveystarkastuksessa.


    • Harmillinen

      Kuinka usein voi 9 vuotiasta pientä 3kg koiraa nukuttaa, jotta saadaan hammaskivi ja ien tulehdus hoidettua.

      • 1080

        Kerran. Tulehduksiin saa todennäköisesti antibioottikuurin. Jatkossa hampaita pitää hoitaa kotona ja hoito pitää aloittaa heti. Me käytetään eläinlääkäriltä ostettua geeliä vetzlife joka päivä eikä ole enää ollut hammaskiveä. Suosittelen.


    • kristakoo

      Vaikka onkin vanha koira hammaskivi kannattaa ehdottomasti poistattaa.Ientulehdus on vaarallinen sairaus joka voi levittää bakteeritulehduksia muualle kehoon.Minun koiralta poistettiin hammaskivi 13 vuotiaana ja nukutus meni hyvin,ell sanoi että nykyiset nukutuslääkkeet on turvallisia.Kannattaa ottaa selville että eläinlääkärissä on nukutusta varten hengityskone joka tekee nukutuksesta vieläkin turvallisemman.Vie ehdottomasti koirasi hampilääkäriin ja se nuortuu vuosia!Hammaskivi vihloo koiran hampaita.

    • Kellotiina

      Meillä kuutisen vuotta sitten 13 vuotias erittäin hyväkuntoinen kääpiömäyris vietiin hammaskiven poistoonaamulla. Kun haimme häntä neljän maissa näin kuinka pyyhkeet olivat täynnä verta. Koira oli tokkurainen, mutta päästettiin kotiin. Olivat poistaneet myös jonkun hampaan. Illalla koira vain lepäili. Yritettiin antaa ruokaa ja särkylääkettä ohjeen mukaan. Nukkui kylpyhuoneessa, kun lattialämmitys ja ettei sotke paikkoja. Yöllä oli liikuskellut tilassa, kun näkyi veritippoja. Viiden aikaan aamulla näytti niin huonokuntoiselta, että oli pakko viedä päivystävälle eläinlääkärille. Koira ehti menehtyä eteisen lattialle ennenkuin pääsimme lähtemään. Eläinlääkäri epäili, että koiralla me oli ollut jokin piilevä sairaus, joka oli aiheuttanut kuoleman. Itse epäilen, että yksinkertaisesti menetti liikaa verta ja ei olisi pitänyt päästää niin huonokuntoisena kotiin. Koiramme todellakin oli ikäisekseen todella hyväkuntoinen ennen hamaaskivioperaatiota.
      Järkyttävä kokemus. Ajattelin että täytyy yrittää huolehtia ja ennaltaehkäistä hammaskiveä näiltä uusilta koiriltamme...

    • 907op

      Hampaiden harjaaminen koirien hammastahnalla on hyvä ennalta ehkäisevä ase hammaskiveä vastaan. Tuskin kukaan Suomessa voi sanoa, että ei tiennyt sitä. Petzlife geeli on kanssa hyvä. Ainakin petholic myy. Tepsii myös jos hammaskiveä on jo tullut. Merilevästä ei ole sanottavaa hyötyä, meille ei ollut mitään hyötyä siitä.

    • vviva

      Hammaskivi on terveysriski sen lisäksi, että hoitamattomat hampaat on kipeät. Koiran nukuttaminen ei ole koskaan vaaratonta, joten hampaiden hoitamiseen kannattaa uhrata edes vähän aikaa. Petzlife geelille myös ääni, millään raaputtimella ei kannata alkaa raapimaan kiillettä hanpaista.

    • outoaettäeinukuta

      :O Meillä eläinlääkäri poisti hammaskiven ilman nukutusta, oli kylläkin rauhoitus? Jotain ainetta laittoi hampaisiin ja rappasi niitä, mutta liekkö teki sitä täysin oikein, jos kerta nukutus kuuluisi olla? Itse olen myös kyseiseltä koiralta sitä itekkin poistanut ja merilevä käytössa.

      • 23020

        Jos niitä hampaita vähän rapsuttelee, ei se nukutusta tarvitse. Kuten itsekin huomaat, ei siitä merilevästä ole mitään hyötyä. Saahan sitä toki käyttää. Toi PL geeli lienee ihan parasta mitä markkinoilla on. Ainakin kaikki sitä kehuu.


    • whitefang

      Koiran hampaidenpesu on keksitty. Minun koirallani ei ole yhtään hammaskiveä. 2-3 krt viikossa pestään hampaat. Ja koirallekin se on viihdettä. Joskus se käy hakemassa hammasharjan ja pudottaa sen mun syliin. On taas aika harjata. Hampaat on yhtä valkoiset kuin pennulla lukuunottamatta lievää kellerrystä ienrajassa. Kuivamuonan syöttäminen lisää hammaskiveä. Itse en ole koskaan suosinut sitä.

    • asdasdasddd

      En usko koirasi kuolleen verenhukkaan. Ei sitä verta sen verran kuitenkaan hampaanpoistosta tule, vaikka isolta määrältä näyttääkin.
      Ihmiseltäkin verta tulee hampaanpoistossa aika runsaasti ja kun siihen vielä sekoittuu sylkeä, niin näyttää määrä tuplasti isommalta.

    • näinmeilläon

      Jos koira yö usein luit ja rustoja,on hampat aalkoiset ;)

    • Järjenääni

      Outoa tuo koirien nukuttaminen ja hammasliben poisto. Koiria on ihmisillä ollut kautta aikojen ja tämä kotkotus on keksitty vsta 2000-luvulla. Jotain suhteellisuudentajua kaipaisin koiranomistajille.

      • Kääpiösusi

        Nykyään lemmikkejä arvostetaan enemmän ja ne halutaan pitää terveinä. Eläinlääkärit työllistyy. Ja haitat on..?

        Ennenkö oli kaikki paremmin kun ihmisetkin pesi omat hampaansa ehkä kerran viikossa ja vaihto kalsarit kuukauden välein. Nykyään keksitty kaiken maailman kotkotuksia..


    • vikirr7

      On me menemme tänään puhun kyllä lääkäri kanssa nukutuksesta viimeksi 3 päivää jouduin kantamaan pissille ei oikein jalat ruvennut kantaa.Lääkäri sanoi kun hain koiraa että voi pissittää heti no silloin ei jalat kantaneet yhtään minä menen mukaan orrointiin katson että kaikki lähtee ja nukutusainetta vaan sen verran että tosiaan herää eikä ole monta päivää tokkurassa ynmm .... vastaavaa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe