Koira ongelma, vai ongelmakoira??

Hei, Kirjoittaisin nyt tälle palstalle siinä mielessä, että kysyisin toisten Sakemannien omistajien mielipidettä.? nimenomaan asiallisia sellaisia.. Minulla on kolmevuotias erittäin ylivilkas uros. Olen tullut siihen tulokseen että minun on pakko luopua koirasta, joko kokonaan jonnekkin keskelle ei mitään taikka ihan piikille.? Olen todella harmissani, koska itselläni on aikaisemmin ollut jo kolme tervettä kunnollista sakua, mutta tämän kanssa kahden vuoden koulutuksen jälkeen neuvot on hukassa. Jopa kasvattaja sanoi kyseistä pentua aikoinaan haastavaksi, jästipääksi. Koiran huomiota ei saa millään, ei kelpaa kepit ei namit ei kehut, ei päinvastainen metodia. Vetää edelleen hihnassa, niin että kaadun, puree ja räyhää jokaista koiraa ja ihmistä vastaantullessa. Ei kunnioita minua ollenkaan, astuu varpaille, ja olemme kokeilleet kaikenmaailman hihnat, testit, muiden kasvattajien mielipiteet, ja koira ei opi. Kahden vuoden jälkeen se ei jopa rapussa vieläkään löydä omaa kotiovea, vaan etsii sitä, ja kävelee ohitse.? vaikka toistoja tehdään , kehutaan , puhutaan rauhallisesti, ei mitään tolkkua? Ulosmentäessä on niin täpinöissä että jalat tärisee ja ulvonta alkaa jo ovella(sitäkin treenattu jo puoli vuotta, sisään, ulos,sisään, hihna pois ja takasin sisään., istumalla jne jne)niiinkuin sanoin kaikkia konsteja on käytetty. Nyt viime keväänä, mennyt mahdottomaksi. Vaikka kävelee hihnassa käskyllä seuraa, niin näykkii ja puree jo kaikkia ihmisiä pepusta taikka heti kun silmä välttää nousee takajaloille IHMISILLE rähisemään. En ymmärrä?kerran se sitten tapahtui, rappukäytävässä ilman mitään varoitusta tai murinaa puri naapurin rouvaa käteen niin että hampaat upposi ranteeseen, siinä vaiheessa olin jo varma että nyt loppu leikki ja piikille. Naapurin rouva sitä vaan ei halunnut, ja saimme pitkän kahvikeskustelun päätteeksi sovittua asian ja antamaan koiralle vielä mahdollisuuden. Nyt on uros alkanut murisemaan myös minulle, kun käsken topakasti tai otan niskavilloista kiinni, alkaa murisemaan-ja suoraan sanottuna käy mielessä että se puree myös minua kohta.? mitä tehdä:? Vuodessa sen agressio on muuttunut huomattavasti. Sisätiloissa on laupea kun lammas, mutta silti haukkuu ja murisee kaikille rapussa liikkuville,ja on varautunut jokaista ystääväni kohtaan joka tulee ovesta.? olen erittäin väsynyt tähän tapaukseen, olen tosiaan kouluttanut juoksuttanut ja opettanut koiraa parhaani mukaan, mutta tuloksetta. Kun laitan koiran istumaan ja odottamaan, keskittymään minuun-vaikka millä konstilla koira ei ota minuun silmäkontaktia, ja vilkuilee eteen ja taakse, mutta eipä kuuntele myöskään muitakaan henkilöitä?tuntuu kuin koira välillä eläisi ihan omissa maailmoissa.? aikasemmat Sakuni ovat oppineet perustukset jo parissa kuukaudessa.?tässä oli vaan murto osa ongelmista, mutta onko jollakin samanlaisia tilanteita.? Uroshan tuli minulle vuoden iässä kasvattajalta koska eka perhe oli laittamassa sitä piikille, annoin urokselle mahdollisuuden, mutta nyt on alkanut mietityttämään, ettei se vika aina olekkaan täällä hihnan toisessa päässä, jos sillä onkin jotakin synnynnäistä vikaa, en tiedä.?Ruokaillessa se myös syö pari haukullista ja kiertää kämpän, ja menee jatkamaan syömistä, taas pari haukkua, ja kiertää asunnon(vartioi)vaikka ei kuulu mitään ääniä ja normaalit rutiinit menossa, vaikka se olisi kuinka nälkäinen, se ei malta, vaan stressaa ja pyörii asuntoa ympäri. Silloin se syö loppuun kun menen kupille sitä syöttämään ja kehumaan?mutta enhän minä sitä aina voi tehdä.?Itsetunto on sillä katossa ja välillä sitten taas niin maassa.? mielipiteitä.??

12

330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+10

      Laita viestisi tänne: http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3526
      Siellä on keskustelu vilkkaampaa ja monella sakemanneja sekä joillakin jopa oikeata koiratietoutta. Tämä osio on vähän sellainen hiljaisen sorttinen.

    • 7890789098

      "....mutta nyt on alkanut mietityttämään, ettei se vika aina olekkaan täällä hihnan toisessa päässä..."

      Olen miettinyt tuota samaa monet kerrat jo tullut siihen johtopäätökseen, että vika on yleensä täällä päässä mutta joskus harvoin myös siellä toisessa päässä.

      Noinkin hyvällä kokemuksella ja kertomasi mukaan myös menestyksekkäällä sellaisella olisin valmis epäilemään, että koirasi on tosiaan perin hankala tapaus, jota ei koskaan oikaista nk. normaaliksi. 3 vuotiaan koiran tulisi ikänsä puolesta jo olla hyvinkin ruodussa. Ja jos koiraa on yritetty koulia jo kahdenkin kokeneen toimesta, niin ei hyvälle näytä. Et maininnut palleista mitään? Jos ovat vielä tallella voisi poisto auttaa. Jos ovat jo pois laittaisin minäkin vakavaan harkintaan koiran lopettamisen.

      Epäilemättä kohta estradille pelmahtaa joukko, joka väittää, että vika on aina ihmisessä ja että pitää ottaa yhteyttä ongelmakoirakouluttajaan, jne., mutta rajansa kaikella.

    • Doggies

      Soisin melkein, että tämän palstan nimimerkki: kukkahatutonsetä vastaisi sinulle. Hänellä tuntuu olevn erittäin järkeviäkin kommentteja , joita voisi ensin kokeilla. Toivottvasti vstaa.

      Ja itse mietitiyttää, että ne kermot, adhd sekä koiran terveys. Olisi varmaan kaikinpuolin parempi aloittaa terveyden tutkiminen ensiksi ja sitten nuo muut avut. Tuntuu kuitenkin upelt tpukselta mutta jossain on ylikierroksia , joihin ei ole oike tietä vielä sinulta löytynyt. ja jos on kovpäinen uros on monesti liika tohina jo koulutuksen puolesta , siis sitä kuinka se tehdään , niin vääränlaista. Ehkä pehmeämpää koulutusta ja kontaktin löytymistä teidän välille.

    • NiiiiN5

      Ei tule kunnollista tuosta.
      Ja koulutuksessa on joskus käytettävä myös keppiä, eikä vain porkkanoita. Mutta arvaamattomana pysyy , luulen, tuo tapaus. Sinänsä kovin surullista kun kysessä on nuori koira. Mutta jalostus nyt vaan tuottaa näitä (kin).

      Jos koira olisi minun, lopettaisin sen. Koira ei tunne kuolemanpelkoa, se vain nukkuu pois. Minä en ottaisi riskejä siitä että se puree lapsia, kotiväkeä, ketä tahansa. Nuo ongelmat eivät jää pois iänmyötä.
      Valitan. Surullinen tilanne.

      • sakutyttö 2v

        mene koiran kanssa pitkälle lenkille tai koirapuistoon(jos tulee toisten koirien kans juttuun)ELI VÄSYTÄ KOIRA ja kouluta sitten.MUISTA ITSE OLLA HUOMATTA ulkopuolisia ihmisiä ja koiria vaikka koira reakoi jatka vaan koulutusta.ja joka rappu rähjäyksen jälkeen mykkäkoulu älä puhu tai katso koiraa kun olette sisällä. näillä oppi täällä.


    • skitso

      Se on ihan selvä skitsofrenikko! Ei pysty keskittymään, on omissa maailmoissaan ja käyttäytyy paranoidisesti. Minä sen keksin! HAH!

      Ei vaan todella, sillä voi olla psyykkeessä jotakin pielessä, ihan vakavasti sanottuna.

    • Tässäpätätä

      Ei paimenkoiria kerrostaloihin, siitä se alkaa.
      Liian pienet ympyrät sille, mutta voithan kokeilla lisätä ulkoilua ja antaa sen väsyä kunnolla muutaman kuukauden temmellysten aikana.
      Muista ettei lenkkeily korvaa mitään opettamista.

      Mutta älkää hyvät ihmiset sekoilko ja ottako paimenkoiria kerrostaloon koka harva viitsii lähteä ulkoiluttaan useita kertoja päivässä.

      • kerrostalokoira

        Anteeksi, meillä on mieheni kanssa sakemanni kaksiossa (62 neliöä), rivitalotyyppinen kerrostalo eli oma sisäänkäynti, ei käytävää. Ja voin kertoa että ei mitään ongelmia! Meillä koiraa treenataan ja aktivoidaan paljon. n. 4-6h päivässä koira saa kulkea ulkona, joista suurimmanosan ajasta irti. Koiramme lepää kun se on kotona, ei riehu, eikä koiran ole tarkoituskaan riehua sisällä.

        Olen myös kuullut että joku on sanonut tämän 4-6h päivässä olevan liikaa. hmm.. niinkö? Mietippäs villikoiria ja susia, liikkuvatko he 2h päivässä ja loput nukkuu? Ei, pyrimme antamaan koirallemme parhaan mahdollisen kasvuympäristön, ja uskoakseni olemme onnistuneet hyvin siinä koska koiramme on terve, niin fyysisesti kuin psyykkisesti.

        Joten tuo kerrostalojuttu ei ole niin mustavalkoinen. En kyllä koskaan koiraani ottaisi mihinkään 7 kerrokseen keskelle kaupunkia, itse asumme pienessä kaupungissa (10 000) laitamilla, jossa on paljon metsää missä juosta. Eli ei se kerrostalo, vaan omistajien panostus.


    • jgjyhg,kgkl,hl.j

      Pitäisi tietää koiran taustoista. Millainen oli edell perhe, mitä tekivät koiralle ja sen kanssa, miten perheessä ylipäätään toimittiin? Entä koiran vanhemmat ja sisarykset? Onko koira varmasti terve? J aolet käynyt oikeilla kouluttajilla, etkä omasta mielestäsi hyvillä? Niskavilloista tarttuminen on typerintä mitä voit tehdä, tottkai se puolustautuu. Et kerro mitään muuta koiran luonteesta, mitä sen kanssa harrastetaan ja ennenkaikkea miten, osaatko ajoittaa treenit, jne. Jokainen koira on yksilö. Olen aika varma, että oma käytöksesi perheen aiheuttaa suurimmat ongelmat. Miksi syyllistät koiraa? Se toimii kuten sinä perhe opastatte ja miten kohtelette sitä.

    • mullakin sakemanni

      Meillä myös kolmas saku kerrostalossa ja hyvin ovat pärjänneet. Onko se saku sitten onnellisempi omakotitalossa yksin tarhassa louskuttamassa? Mutta aloittajalle jos olisi oma veisin piikillle. Oikeasti kuinka monta ihmistä koiran pitää purra että ymmärtää sen olevan vaarallinen?Jos ei itse enää pärjään ,niin onko reilua siirtää ongelma seuraavalle? Luonne on kuitenkin koiran tärkein ominaisuus ja jos siinä on noinkin paljon fiilua niin monttuun vaan. Luultavsti koirallekin helpotus. Eiköhän tässä maassa ole ihan tarpeeksi sekopäisiä sakemanneja.

    • sakunomistaja

      Katsoppas cesar millanin ohjelmia, oon nyt katellut ehkä 10 jaksoa netistä ja saa kyllä hyviäkin ohjeita sielä.. Muutamassa tapauksessa ollut juuri SAMANLAINEN tapaus kuin teidän koira, joten sieltä saisit sinäkin hyviä vinkkejä! :)

    • -iceage-

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2288
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1892
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1351
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1240
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1225
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      16
      1150
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1091
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1045
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1024
    10. 12
      1007
    Aihe