Onko kukaan teistä ollut sairauslomalla masennuksen takia, siis nimenomaan lapsettomuudesta aiheutuvan masennuksen/uupumuksen takia?
Itselläni on se tilanne, että yritystä on takana, nyt hoidoissa (tai oikeammin lääkityksillä) oltu jonkin aikaa, ja viimeisten kuukausien aikana tilanne on mennyt minun osaltani henkisesti niin pahaan suuntaan, että joudun jäämään töistä pois, koska en jaksa enää. Meillä ei ole yritystä edes niin kauan kuin monilla muilla lapsettomilla, ja siksi ihmetyttää, koska itse olen jo näin rikki, että miten muiden päät kestävät jatkuvaa pettymystä, vihaa, katkeruutta, surua, epätoivoa. Vai luulenko vaan, että muiden päät kestää? Oletteko olleet todella masentuneita, elämänhaluttomia? Onko se helpottanut jollain keinolla?
Minulla on päässyt tämä yrittäminen jonkin asteiseen pakkomielteeseen, ja elämä on viimeisen ehkäpä 9kk pyörinyt vain tämän asian ympärillä. Siitä lähtien kun aktiivinen yritys hoidoissa alkoi, alkoi tämä henkinen alamäkikin pikkuhiljaa. Tänään oli se päivä, että lähdin töistä pois kesken päivän saadessani jonkin asteisen stressi-romahduksen. Työkaverini vei minut työterveyteen, jossa pääsin hoitajalle ja ensiviikolla lääkärille.
Oletteko muut vahvoja, ojasta aina vaan nousevia? Olenko ainoa, joka ei ihan oikeasti kestä tätä tuskaa? Meillä on lääkärin mukaan näkymät raskaudelle hyvät, mutta mitään ei ole tapahtunut, ei yhtäkään plussaa testiin koko aikana. Tämä tuska on sellaista, jota ei pysty sanoiksi pukemaan.
Onko kohtalontovereita?
Sairauslomalla masennuksen takia?
21
886
Vastaukset
- ainayksin.........
ikävä kyllä,lapsettomuus vie aika lailla henkisesti sinusta. itse olen kanssa sellainen mietiskelijä. eniten suomeksi sanottuna kyrpii kaverit jotka läpsii selkään ja sanoo eikun nokka ylös ja uutta yritystä.osa ei edes tiedä ettei meillä yritetä sängyssä vaan sairaalassa,ja kaikki on niin äärimmäisen tuskallista,ettei kukaan vaan näitä tajua. se repii jotain niin sisältä ettei sille löydä nimeä. se ei ole pelkkä lapsettomuus,ainakin minulla on jatkuva alemmuuden tunne.joka lauseesta mietin "puhuiko toi minusta"? ym. mulla oli yksi ainoa kaveri joka ties mun hoidoista kaiken,ja ei ole enää. meille tuli elukoista aivan kaamea riita kun luulee tietäväsä kaiken,niin haukkui minut maho lehmäksi. siihen meni 25v ystävyys. on pyytänyt anteeksi,tavallaan,mutta en huomaa enää. siinä meni enemmän kuin parisuhteessa menisi. mulla on jotenkin elämä kanssa mennyt ihan liikaa asian miettimiseen.huomasin just että 10v olen miettinyt vaan ja ainoastaan lapsen saantia. kaikki ihmissuhteet olen kestänyt,"jospa hän antaisi lapsen mulle" ymym vaikka järkkyä on ollut! ja aina ero tullut. olinj nyt vasta raskaana,ja kesken meni taas,kolmas kerta kahen v sisällä,ivf hoidoilla.. tuntuu että teen ittelleni hallaa tarkotuksella.. ei tää oo normaalia enää. sekavaa varmaan tää mun teksti,mutta koitan huomenna lukea uudestaan ja kirjoittaa hieman järkevämmin.. laitan sulle voimia ja muista kaiken lomassa että olet ihminen. ja kaikella on tarkoitus,ja vielä saat sen lapsen. sitten huomaat miten voi asiat muuttua täysin :)
- Että näin..
Hei!
Aikalailla samanlaisia fiiliksiä täälläkin. Viime kesästä asti lasta yritetty, eikä ainuttakaan plussaa ole tullut. Vielä viime kesänä oli innostunut ja toiveikas olo. Ajattelin, että lapsenteko on kivaa ja helppoa. Nyt sitten 9kk yritystä takana- tyhjä kohtu edelleen.
Olen myös ajatellut jäädä sairaslomalle, kun on ollut välillä sellaisia kausia, että töissä ei jaksa eikä kiinnosta paskaakaan olla. Ajatukset on jossain ihan muualla ja itku ollut herkässä. Mutta olen silti sinnitellyt, enkä ainakaan vielä toistaiseksi ole saikulla tämän asian takia ollut.
Pahinta mulle on ollut se, että kaikki lähipiirissäni saa lapsia. Mietin, että miksi me ei saada? Meillä on hyvä koti ja perhe tarjota, mitä monilla muilla ei todellakaan ole...
Mutta joo, elämä pyörii mullakin vaan tämän asian ympärillä.. Lasken päiviä seuraavaan ovulaatioon ja odottelen päivää, jolloin voi raskaustestiä tehdä yms.. Kaikki muut päivät tuntuu ihan turhilta.
Mutta, kaikella on tarkoituksensa. Ehkä tämänkin rääkin läpikäymiseen on joku hyvä syy. Se syy ehkä selviää joskus.
Ja siis olen ajatellut sitäkin, että muutaman vuoden päästä meillä voi olla vaikka viisi lasta, enkä edes muista tätä lapsettomuus-aikaa sitten..
Elämä voi aina yllättää!- Lapseton helvetti
helpottavaa kuulla, että kohtalontovereita löytyy, vaikka kivaahan se ei ole, että joku muukin kokee samaa tuskaa.
Kaikki (lääkäri, terkkari, muutamat ystävät) sanovat, ettei mitään hätää ole, kun on vielä nuori ja "kaikki asiat hyvin". Mun mielestä on järkyttävää, että joku ulkopuolinen joka ei mun pään sisään pääse, voi sanoa noin. Tämä lapsettomuus on vain laukassut tämän, mennyt liian pitkälle. Kaikki aika menee miettiessä näitä asioita, kuunnellessa kehoa, laskiessa päiviä jne. Mutta nyt tämä masennus on saanut yliotteen ja vaikka sain sairauslomaa, en ole yhtään helpottunut tai iloinen. Elämänhalu on mennyt ja ahdistaa entisestään. Huomaan itsekin olevani todella masentunut.
Työni on tällähetkellä todella tylsää, vaikeaa ja raskasta, ei mitenkään mielenkiintoista, eikä siis vie ajatuksia pois tästä, pahentaa vaan asiaa, kun kaaoksen keskellä yrittää hoitaa työnsä, vaikka itse on ihan loppu. Olen nyt sairauslomalla ja mietin, jos lopetan nykyisen työni ja haen toiselta alalta töitä (koulutus ja työkokemus löytyy), saisi ajatuksia ainakin muualle ja piristyisi. Kuitenkin tämä vauvaprojekti on päällä ja tuntuu turhalta nyt vaihtaa, JOS kuitenkin se tärppi kävisikin heti alussa. Vaikka ei kai niin pidä miettiä.
Ennen olin iloinen, toiveikas, innoissani kaikesta. Olin kaunis, laitoin itseäni lähtiessäni johonkin. Nyt olen vain haamu entisestä, ja saan ponnistella että pääsen kodista ulos ihmisen näköisenä. Lääkärin ja muiden ihmisten vähättely, ja "ajattele kun jollain on vielä huonommin asiat"-kommentit masentavat entisestään.
Voi kun minäkin voisin uskoa, että kaikella on tarkoitus. En vaan osaa uskoa niin, vaikka olen monesti yrittänyt ihan todenteolla. Tämän lapsettomuuden lisäksi elämässäni on muutaman vuoden aikana tapahtunut julmia ja surullisia asioita minulle henkilökohtaisesti, joten surua ja murhetta on riittänyt muutenkin.
On hienoa, että voi keskustella anonyymisti netissä. Minkäs ikäisiä olette jos saan kysyä? Itse olen 27. - Lapseton helvetti-
Lapseton helvetti kirjoitti:
helpottavaa kuulla, että kohtalontovereita löytyy, vaikka kivaahan se ei ole, että joku muukin kokee samaa tuskaa.
Kaikki (lääkäri, terkkari, muutamat ystävät) sanovat, ettei mitään hätää ole, kun on vielä nuori ja "kaikki asiat hyvin". Mun mielestä on järkyttävää, että joku ulkopuolinen joka ei mun pään sisään pääse, voi sanoa noin. Tämä lapsettomuus on vain laukassut tämän, mennyt liian pitkälle. Kaikki aika menee miettiessä näitä asioita, kuunnellessa kehoa, laskiessa päiviä jne. Mutta nyt tämä masennus on saanut yliotteen ja vaikka sain sairauslomaa, en ole yhtään helpottunut tai iloinen. Elämänhalu on mennyt ja ahdistaa entisestään. Huomaan itsekin olevani todella masentunut.
Työni on tällähetkellä todella tylsää, vaikeaa ja raskasta, ei mitenkään mielenkiintoista, eikä siis vie ajatuksia pois tästä, pahentaa vaan asiaa, kun kaaoksen keskellä yrittää hoitaa työnsä, vaikka itse on ihan loppu. Olen nyt sairauslomalla ja mietin, jos lopetan nykyisen työni ja haen toiselta alalta töitä (koulutus ja työkokemus löytyy), saisi ajatuksia ainakin muualle ja piristyisi. Kuitenkin tämä vauvaprojekti on päällä ja tuntuu turhalta nyt vaihtaa, JOS kuitenkin se tärppi kävisikin heti alussa. Vaikka ei kai niin pidä miettiä.
Ennen olin iloinen, toiveikas, innoissani kaikesta. Olin kaunis, laitoin itseäni lähtiessäni johonkin. Nyt olen vain haamu entisestä, ja saan ponnistella että pääsen kodista ulos ihmisen näköisenä. Lääkärin ja muiden ihmisten vähättely, ja "ajattele kun jollain on vielä huonommin asiat"-kommentit masentavat entisestään.
Voi kun minäkin voisin uskoa, että kaikella on tarkoitus. En vaan osaa uskoa niin, vaikka olen monesti yrittänyt ihan todenteolla. Tämän lapsettomuuden lisäksi elämässäni on muutaman vuoden aikana tapahtunut julmia ja surullisia asioita minulle henkilökohtaisesti, joten surua ja murhetta on riittänyt muutenkin.
On hienoa, että voi keskustella anonyymisti netissä. Minkäs ikäisiä olette jos saan kysyä? Itse olen 27.ja lisään vielä, että kiitos tsempeistä ja voimista, minäkin toivon teille molemmille pikaista onnea tämän asian suhteen. On ikävä kuulla, että "ainayksin...." olet kokenut vielä keskenmenoja, se on varmasti niin kauheaa, ettei voi edes kuvitella. Onko mitään syytä löydetty lapsettomuuteen/keskenmenoihin sinulla? Lähetän sinulle paljon voimia ja halaisin jos voisin :)
Hei!Minä jouduin aikanaan sairauslomalle jo toisen yrityksen jälkeen.....Eka pettymys oli pahin ja koetin toiseen yritykseen lähteäkin sitten oikein jalat maassa.....Ja katin kontit!Ei onnistunut;itseni huiputtaminen.Romahdin kesken työpäivän ja jäin saikulle.Miehelleni puhkesi vyöruusu,jotta kyllä miehilläkin niitä tunteita on,kun aina sanotaan he osaavat ottaa ehkä "viileämmin/rationaalisemmin" nämä lapsettomuushoidot.Monien raskaitten kiemuroitten jälkeen meitä viimein onnisti ja nyt meillä on 2 lapsettomuushoidoilla saatua lasta ja,vaikka lasten kanssa toki arjessa joskus väsyykin,ei kyllä koskaan heistä kiitollinen unohda olla!Voimahaleja teille,joilla nyt raskasta ja toivon,että aurinkoisempi aika koittaa vielä teillekin!!!Minä kyllä en koskaan unohda aikaa,jolloin kipeästi lapsia toivoi ja koko elämä oli "jos-elämää"......VOIMAHALEJA!!!!:)
- ItkuPitkästäItkusta
Tutulta kuulostaa!
En ole sairauslomalla ollut, mutta todellakin ottaa lujille ja välillä, aika useinkin tuntuu, ettei jaksaisi edes sängystä nousta aamulla. Kun ei vaan mikään kiinnosta.
Meillä eka ivf menossa, viikko sitten siirrettiin viimeset pakastealkiot, eli pikku paineet on jos ei nyt tärppää.. Taas uudestaan jonoon ja koko paska alusta. Marraskuussa kun tehtiin se ensimmäinen tuoresiirto, olin ihan varma että se on siinä. Meillä lapsettomuuden syy on munanjohtimissa, eli kaiken muun pitäis olla ihan ok. Olin jo laskenut kaikki valmiiksi, että jään kesälomalta suoraan äippälomalle jne.. Miten naiivi sitä olikaan!! Sitä pettymyksen määrää ei voi sanoin kuvailla kun vuoto alkoi ja testi näytti negaa.. Ei muutakun uudestaan odotteleen seuraavia ja sitä seuraavia menkkoja ja oviksia.. Kuten sanottua, kaikki muu ympärillä unohtuu. Sitä on kuin haamu siitä ihmisestä joka ennen oli. Ja tosiaan pahinta kaikessa on se, että kaikki muut ympärillä sikiää.. Olen seurannut vuosien varrella kun luomusti yritettiin, kun muutama kaveri on pyöräyttänyt neljääkin lasta.. Miettinyt, miksi tämän pitää olla niin epäreilua. Itkenyt miehelleni monet kerrat, etten ole edes ihminen kun en sitä ainoaa tehtävää jonka takia täällä ollaan, pysty täyttämään. (jos siis ajatellaan että kaiken elollisen tärkein tehtävä on jatkaa sukua, kasvit, eläimet, ihmiset..)
Myöskin se masentaa tosissaan, kun oon lihonut n. 10 kiloa tämän rumban aikana. Jotenkin hormoonitoiminta on koko ajan sekaisin, nälkä, turvotus, haluttomuus liikkua tai tehdä yhtään mitään. Vaatteet ei sovi enää päälle, käyttämättömiä farkkuja pino kaapissa. Luojalle kiitos legginseistä ja löysistä tunikoista, mutta v*****aa suoraan sanottuna, jos nämä kilot on kertyneet ihan tyhjän takia. Ollaan vaan köyhempiä, lihavempia ja katkerampia kuin ennen.
Kysyit ikää, sitä on 27, pian 28. Kello käy, kello käy.. - jhyyu
On kokemusta samasta.
Kävimme lapsettomuushoidoissa ja aina tulos oli keskenmeno, joita tuli 4 kappaletta, viimeisen jälkeen romahdin.
Olin jo menettänyt toisen munanjohtimeni ja se oli syy käydä lapsettomuus hoidoissa endoni lisäksi.
Avioliittokin alkoi hapuilee loppua....olin tuolloin 29- vuotias.
Minun ainut päämäärä oli raskaus, siitä tuli minulle pakkomielle.
Tarkoitan tällä että elämäni tarkoitus oli saada lapsi, en enään halunnut miestäkään.
Sain sen raskauden lopulta loppuun asti vietyä, mutta jäin yksin vauvani kanssa.
Elin vain lapselleni ja unohdin itseni, en antanut kenenkään sitä hoitaa, sorruin täydellisyyden tavoitteluun äitiydessä.
Kun lapsi meni kouluun, itkin ja jäin yksin. Menetin taas otteeni elämääni, koska lapsi alkoi irtaantua minusta.
Siinä vaiheessa hakeuduin hoitoon ja en saanut apua, katsoivat että olen hyvä äiti. Vaikka äitinä olosta tuli minulle suoritus, ja väsyin niin että nukuin välillä ja ostin lapselle pelejä ja elektoroniikkaa, että pysyi kotona, että sain nukkua.
Työt valikoin aina siten että sain lyhyitä pätkiä, ja välillä sairaslomalla, välillä työtön. Kunhan sain olla lapseni kanssa kotona ja valvoa kun tulee koulusta.
Onneksi lapseni ei kärsinyt tuosta, olen antanut hänen kehittyä rauhassa...olen ollut vain hiljainen vahti taustalla.
Suurin pelkoni on ollut että menetän lapseni tai hänelle tapahtuu jotakin ja jään yksin.
Tänäpäivänä olen satsannut itseeni, pidän huolta itsestäni enemmän ja olen alkanut uskomaan siihen että olen antanut lapselleni elämän, ja minun tehtävä on olla opastaja siihen että hän itsenäistyy ja luottamaan lapseeni.
Nykyään jopa seurustelen miehen kanssa jälleen. - Wasting Life
En tiedä oikein, että mitä tehdä. Lasta olemme yrittäneet 2 vuotta, ja takana on yksi epäonnistunut icsi. Tuo epäonnistunut hoito on jotenkin murtanut minut. Kaiken piti olla hyvin, alkio oli hyvälaatuinen ja itselläni niin vähän stressiä, kuin tässä tilanteessa nyt voi olla. silti meni pieleen. Sen jälkeen olen alkanut kohdata sitä todellisuutta, että meille ei vain oikeasti tule lasta. Masennus on ihan hirveä. Olen vanhantunut ainkin 5 vuotta viime vuoden aikana. Vaikea pitää itseään timminäkään, kun ruuasta saa edes hetken lohdun. Olen muuttunut iloisesta, rohkeasta ja kannustavasta tyypistä hiljaiseksi, synkäksi ja vetäytyväksi ihmiseksi. Ennen koin aina olevani paljon ikääni nuorempi, nyt tuntuu, että olen 50-vuotias, ja edessä on vain hautajaisia.
Hoidot jatkuvat vielä, joten en tiedä, että voisinko syödä masennuslääkkeitäkään, vaikka selvästi olisin niitten tarpeessa. me oltiin mieheni kanssa lapsettomuushoitojen oravanpyörässä 5 vuotta. tosta ajasta suurimman osan olin masentunut, etenkin kun kaikkien niiden negatiivisten testivastausten lisäksi saatiin kolme keskenmenoa.
ei ollut helppoa ja joutuhan sitä sairaslomaakin välillä ottamaan, kun ei kertakaikkiaan jaksanut sängystä ylös nousta tai nähdä työkavereiden iloisia naamoja.itsellä kun sydän vuoti verta.
sit joku järjen ääni sanoi että lopettakaa nyt hyvät ihmiset noi hoidot ja alkakaa elämään elämää. ja niin me tehtiin.vaihdettiin lapsettomuushoidot adoptioprosessiin, ja oli kuin valtava kivi olisi tippunut rinnalta.
nyt ihmetellään miksei jo aikasemmin tehty tätä päätöstä, mutta sitä vaan halusi kaikkensa yrittää.ja menetettiin tavallaan omasta elämästä monta vuotta.ja vaan sen takia että pakkomielteenä oli saada biologinen lapsi.
ei ole ollut helppoa tämä adoptiokaan, mutta huomattavasti toivorikkaampaa ja tämä on todella kasvattanut ihmisenä, lujittanut meidän parisuhdettamme ja nyt me olemme jonossa ja odotamme sitä kaunista päivää kun saamme lähteä hakemaan pienokaisemme kotiin.tämä oli vain meidän tarina.ehkä teillä on parempi onni hoidoissa.jaksamista!- yhäyrittää
Itsekin hoitoprosessissa vuosia tuhranneena ja lukemattomat kerrat pettyneenä tunnen tuskan kyllä. Olen silti yrittänyt aina keskittyä niihin voimavaroihin ja hyviin asoihin, mitä minullakin on. On hyvä avioliitto, terveys hyvä, on koulutus ja säällinen työkin. Ja kaikkien pettymystenkin jälkeen kuitenkin toivoa siitä lapsestakin on koko ajan.
Työni olen aina tehnyt, välillä helposti ja välilä vaivoin pystyen. Mutta kuka on sanonut, että kaikki pitäisi ollakaan helppoa?
Kun alkionsiirto tehdään, tiedän että siinä on se max 30% mahdollisuus, eli tietenkin petyn, mutten toki romahda. Aina on todennäköisempää, että se raskaus ei ala kuin että alkaisi. Vaikea tajuta, että joku vajoaa siitä syvään toivottomuuteen heti ensiyrityksestä.
Nyt olen sitten raskaana, seitsemännestä siirretystä alkiosta. Kova työ, mutta tunne on sen arvoinen. Toivottavasti ei mene kesken. Jos menee, on pettymys suuri, mutta sitten jatketaan yrittämistä.- Wasting Life
Hyvä, jos olet pystynyt suhtautumaan noin. Itse vain koin epäonnistuneen icsin todella kovana juttuna. Hoidon valmistelu oli niin rankkaa lähinnä siksi, että kaikenlaista piti salailla, ja laskihan fyysinen kuntokin aika paljon hormonien takia. Ihmetyttää silti, että joku täällä palstalla kirjoittaa, että toivottomuutta on vaikea ymmärtää. Kyllähän se niin on, että kun ensinnäkin kärsii lapsettomuudesta ja sitten vielä hoito epäonnistuu, niin on isot mahdollisuudet, ettei lasta ihan oikeasti koskaan saa. Koetan olla realisti - ja realismi sattuu välillä.
- yhäyrittää
En ole sanonut, että en ymmärrä toivottomuutta. Ymmärrä sen jos takana on jo liuta epäonnistuneita yrityksiä, mutta jos vasta yksi yritys, siitä nyt vain ei voi toivottomuutta kokea hyvällä omallatunnolla. Kun onhan se parhaassakin tapauksessa, vaikka kaikki asiat priimakunnossa molemmilla, aina paljon todennäköisempää saada miinus per yritys kuin plussa. En edes sanoisi epäonnistuneeksi yritykseksi, vaan ehkä hudiksi.
Samalla logiikalla pitäisi saada liki sydäri luomuyrityksissäkin jos ei heti ekasta kierrosta tärppää. Kyllähän se idea on, että on tietty mahdolllisuus onnistua, ja yritetään niin pitkään että onistuu. Tai sitten kun on yritetty lukemattomat kerrat eikä onnaa, sitten on ehkä aihetta epätoivoon. Mutta ihan oikeasti, ei yhdestä yrityksestä! Ei silloin mitenkään voi sanoa, että on mahdollisuus ettei lasta saa. Odota nyt edes se kuusi hutiyritystä (oma kokemukseni) ennenkuin alat mustamaalalailemaan.
Jos heität noppaa ja sulla on 30% mahdollisuus saada joko 6 tai 5, niin oletko heti varma ettet ikinä voi niitä saada jos satutkin ensiheittämällä saamaan 1-4? Tämä on ihan sama asia. Realismia peliin! - huh mikä asenne!
Olen samaa mieltä. Jos kovi on heti rpätoivossa kun esimmäinen yritys ei onnistunutkaan, sehän tarkoittaa että oli jotenkin olettanut olevansa se harvinainen poikkeus, jolla heti tärppää. Aika itsekästä ajattelua. Kyllään tmän homman luonteeseen liki kuuluu yrittää useamman kerran.
- huh mikä asenne!
Anteeksi kirjoitusvirheet- kiireessä kirjoitin.
- Wasting Life
Vai itsekästä? En olisi uskonut, että tällä palstalla lapsettomuudesta kärsivät rankkaavat ja syyllistävät toisiaan ja määrittelevät, että kenellä on oikeus kokea surua ja pettymystä ja kenellä ei. Fakta ainakin omalla kohdallani on se, että aika (jota ei olisi tosiaan iän puolesta hukattavaksi) kuluu julkisen jonossa ja todennäköisyys tulla raskaaksi vähenee sitä myötä, eli siinä valossa jokainen epäonnistuminen on erittäin kova isku.
Kaikille kuitenkin tsemppiä ja onnea yritykseen. Itselläni ei ole ainakaan voimia eikä kiinnostusta alkaa arvostella muita lapsettomia, vaikka joku katsoikin asiakseen tuomita asenteeni.
- angelica70
olen ollut kaksi viikkoa sairaslomalla lapsettomuudesta ja sen hoidosta johtuvan
masennuksen takia. Yritetty koti-inssillä jo vuodesta 2008 ja nyt kaksi tuloksetonta klinikkainssiä takana. Ikä alkaa tulla rajaksi, ja rahojen loppuminen. Ei kannata masentua vielä jos hedelmällisiä vuosia edessä. Meillä edessä lapsettoman elämän hyväksyminen. - daretohope
Hei,
Minulla takana tutkimuksia lapsettomuushoitoja tasan 10 vuotta. IVF- ja ICSI-hoitoja lukemattomia, koskaan ei ainuttakaan pas:sia. Ei myöskään yhtään plussaa. Viiden vuoden jälkeen päätimme siirtyä adoptioon ja loppumetreillä mieheni päätti lähteä liitosta ja jouduin oman masennukseni takia luopumaan kaikesta. Uuden mieheni kanssa päädyimme uudelleen hoitoihin. 40-vuoden kynnyksellä lisää IVF-hoitoja. Elämä on ollut vuoristorataa jo niin monta vuotta, että on mahdotonta ajatella että asiat joskus sujuisivat suunnitellulla tavalla. Itse olen käynyt läpi useat sairauslomat ja oman pitkän psykoterapian. Pikkuhiljaa olen ymmärtänyt että elämässä ei ole kohtuutta, ei oikeudenmukaisuutta, eikä myöskään kohtaloa, jonka avulla voisit "ulkoistaa itsesi kaikesta". On vain elämä, jokaisella hyvin erilainen, joka tuo eteen asioita, jotka eivät ole omassa hallinnassa ja joista on selvittävä parhaalla näkemällään tavalla.
Asioihin voi vaikuttaa tiettyyn pisteeseen asti. Jokainen tekee omat tärkeät valintansa kuinka kauan haluaa yrittää ja koska on aika siirtyä käyttämään voimavaroja elämän muihin asioihin. Kaikista tärkeintä on kuitenkin pitää huolta itsestä !
Itse kaikki mahdolliset vaihtoehdot jo läpikäyneenä; loputtomien yritysten, luopumisen tuskan ja lapsettomuuden hyväksymisen kynnyksellä vihoviimeisen IVF.n jälkeen näen ensimmäisen kerran raskaustestissä plussan.
Vaikka kuinka vilkuttaisi vasemmalle, elämä voi viedä oikealle. Vaikka kuinka painaisi kaasua, elämä voi haluta hätäjarruttaa. Koskaan ei voi tietää mitä elämä tuo mukanaan seuraavassa mutkassa. Voimia kaikille, eri elämänvaiheissa taisteleville ! - yhäyrittää
Nonni, kesken meni. Siis seitsemännestä alkionsiirrosta vihdoin plussasin, mutta sitten kävikin näin. Nyt kirpaisi; noissa siirroissa olen pystynyt olemaan rauhallinen, koska odotusarvohan on aina nega, nyt piti olla paremmat mahdollisuudet raskauden jatkumiselle kuin keskeytymiselle.
Mutta ei auta itku markkinoilla, eteenpäin on mentävä. Toisaalta, nyt tiedän että voin sentään tulla raskaaksi, tähän mennessä sekin on ollut epäselvää. Ja jos niitä hutisiirtoja on takana jo kovin monta, alkaahan siinä mahdollisuudet kasvaa että se todellinen onnistumismahdollisuus ei olekaan se 30% per yritys vaan jotain on perinjuurin pielessä. Se mahdollisuus meillä on toki nytkin. - -toivonkipinä-
Hei minunkin puolestani. Taustallani on useíta vuosia kestänyt lapsettomuus ja siitä syystä seurailen aina ajoittain aiheeseen liittyviä keskusteluja..
Yritän vastata mahdollisimman lyhyesti, sillä kokemuksesta tiedän, että aihe on hyvin tunnepitoinen ja henkilökohtainen.. Sen verran taustastani, että 16 alkion siirron jälkeen viimeinen alkiopari toi kauan odotetun plussatuloksen. Ikää minulla on 35 v. Tällä hetkellä raskaus etenee henkeä pidätellen, päivä kerrallaan..
Olen samoilla linjoilla daretohope:n kanssa siitä(kin), että TÄRKEINTÄ on pitää huolta itsestä! Kirjoitan asiasta omalla henkilökohtaisella kokemuksella. Olen itse ollut pisteessä, jossa masennus lapsettomuuteen liittyen vei elämänhalun ja ajattelin, että sama vaikka kuolen. Onneksi huomasin, että elämässäni on asioita, joista minun pitää olla kiitollinen ja, että ONNELLISUUS on muutakin kuin biologinen lapsi. Avasin silmäni ihanalle perheelleni, johon kuuluu aviomies ja koira. Aloin huolehtia fyysisestä hyvinvoinnistani ja suuntasin ajatukseni "mitä muita vaihtoehtoja minulla on biologisen lapsen sijaan?". Huomasin, että vaihtoehtoja on ja ne sopivat meille: sijaisvanhemmuus, adoptio, lahjamunasoluhoito... jne. Eivät helppoja, eivätkä nopeita ratkaisuja, mutta eivät myöskään mahdottomia.
Haluan korostaa myös sitä, että lapsettomuuden surusta ja arvista tuskin koskaan pääsen eroon, eikä muutos masennuksesta lapsettomuuden hyväksymiseen käynyt helposti. Kaiken kaikkiaan minulla meni noin pari vuotta siihen, että olin päästänyt irti. Fyysisen hyvinvoinnin vahvistamiseen sain itse apua mm. vyöhyketerapiasta.
Uskon, että meille positiivisen hoitotuloksen toi lopultaan se, että stressin,surun ja ahdistuksen tiukka ote syvällä sisimmässäni hellitti otteensa. Meillä lapsettomuuden syy on epäselvä eli mitään anatomista tai fysiologista vikaa ei ole löytynyt.
Maailman eniten onnea kaikille taipaleella olevilla ja uskoa huomiseen! Pitäkää itsestänne huolta! - PohjaMutaRuoppaaja
Kiitos teksteistänne, itkettää niin hemmetisti että tuskin voin kirjottaa... Ollaan yritetty varmaan se 4 vuotta ja julkisella puolella aika saatiin 6kk päähän eli syksyllä päästään sitten tutkimuksiin. Sitä huijasi itseään ja ajatteli että "kyllä se tästä" kun on niin kauhean vaikeaa mennä puhumaan asioista.
Mies ei asiasta halua puhua eikä valittaa, vaikka tiedän että haaveilee lapsesta. Pelkään kauheasti että vika on minussa koska menkat aina niin harvassa. Jotenkin luulen että meille tulee avioero jos emme lasta saa. Eli siis menetän kaiken. Miksi elämän pitää olla niin epäreilua? Tuntuu että elämä menee ohi kun keskittyy vain tähän yhteen asiaan. Minulla on hienot koulutukset käyttämättä kun en ole halunnut hakea "uraputkeen" koska olen aina ajatellut että no kohta ehkä olen raskaana nii ei kannata... taidan olla aika TYHMÄ???
Mutta onnea teille kaikille ja toivon että unelmanne tulevat toteen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216845Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562333- 1471887
- 871281
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981085Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.91981- 72980
- 33863
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon159796