pohjis

hmph

nyt taisi jäädä lintukoira saamatta.. meillä on 1½ vuotias pohjisnarttu joka ei taida herätä linnuille, hiiriä pyytää kyllä aivan järkyttävän paljon, paremmin kuin meidän kissa, mutta linnuista ei kiinnostu, pari kertaa on ollut haukussa koppelo, mutta kiinnostus ehti lopahtaa ennen kuin ehdin hätiin.. :/ pihaan tuleville poroille tekee kyllä erinomaisen pysäytyshaukun, vaikka ollaan pyritty niitä tilanteita välttämäänkin, pitäisikö siis liittyä hirviporukkaan ja katsoa onnistaisiko siellä paremmin vai saisiko tuosta hiirikoirasta vielä koulittua lintukoiran?

22

2423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmph

      eikö kellään ole mitään neuvoa? :(

      • ´´´´´´´´´´´´´´

        Siihen metsästyskäyttöön koira kannattaa laittaa, mihin se on sopiva. Koiraa ei saa pakottaa siihen, mikä sitä ei kiinnosta. Ja kun koirista sanotaan, että niille täytyy tarjota niille rodunomaista toimintaa (niiden omaksi parhaaksi), niin niille on tarjottava myös niille itselleen mieluisaa >>muuta>> toimintaa, jos rodunomainen ei kiinnosta. Suosittelen teitä liittymään koiranne parhaaksi hirviporukkaan.


    • ei hätää

      Ei kannata hätäillä, usein saa huomata että nämä koirat, jotka vaikuttavat nuorena aivan toivottomilta osoittautuvat myöhemmällä iällään loistaviksi pyyntikoiriksi. Usein hyvät koiranalut pilataan turhalla hätäilyllä. Koiralle pitää vaan tarjota mahdollisimman paljon sitä tärkeintä, eli metsässä oloa. Kun koira on tarpeeksi kypsä, alkaa haukku kyllä raikamaan ympäri maita ja mantuja. Toisaalta pohjikset ovat usein myös hyvin hirviverisiä, joten jos koiraasi ei linnut kiinnosta mutta se osoittaa kiinnostusta hirviin, voi siitä saada hyvin pelaavan hirvikoiran. Pohjiksien käyttö hirvihommissa onkin lisääntynyt jatkuvasti viime vuosina. Hirvenkäsittelijänä pohjis on suomenpystykorvan kaltainen eli se ei ole hyökkäävä ja on muutenkin rauhallinen hirvenkäsittelijä joten hirvet kaatuvat usein löytöhaukkuun. Tsemppiä koiruuden kanssa touhuamiselle, ei kannata heittää vielä toivoa!

    • hmph

      Joo metsässä sen kanssa ollaan oltu kyllä erittäin paljon (asutaan aika metsässä). Se on lintuja haukkunut pariin otteeseen mutta tosiaan niin lyhyen aikaa ettei siihen ole ehtinyt hätiin. Hiiriä kohtaan se on suorastaan fanaattinen, kaiken sen energian mikä sillä on, se käyttää ihan järjestelmälliseen hiirten hakuun ja tuhoamiseen, ja kissastakin tuli lähes työtön. Täytyy ilmeisesti sitten alkaa niitä hirviporukoita katsella.. :) Harmittaa vain kun nimenomaisesti lintukoiraa haettiin niin ei sitten varmaan onnistunutkaan, mutta kaipa se hirvestys ajaa saman asian, saalis on vaan isompi.. Pitääpä käydä hirvikortti ampumassa.. :)

      • pohjis on paras

        Olen ollut vuoden koirattomana, olo on toisinaan vapautunut ja toisinaan kuin sillä entisellä isännällä, että polttopuun korjuu ilman hevosta on rettuuttamista.
        Yli viisikymmentävuotta olen ollut koiramies, siihen aikaan sopii monta ja monenrotuista koiraa. Ruotsin treeveri oli paras ajavista koirista ja pystykorvista niin suomen kuin pohjanpystykorvat täyttivät niille asetetut haaveet. Mutta huomasin, että turkisriistan metsästyksen vuoksi suomen molemmissa pystykorvaroduissa on voimakas vietti jäljellä, sitä ei voi noinvain kitkeä pois. Paras tapa niin oravan, kissan, kuin rottien ja hiirien etsiminen on estää ja eliminoida jo mahdollisuus niiden kohtaamiseen, helppoa se ei ole mutta sopivasti moittien ja paheksuen kyseisen kiinnostuksen kyllä saa pois, ainakaan sitä ei saa siihen rohkaista.
        Jos et ole saanut ammutuksi lintua niin neuvoisin sinua tarkkailemaan näin syksyisin tienreunoja jos ja kun löydät auton alle kuolleen linnun korjaa se talteen ei haittaa vaikka se olisi hajonnut kyllä siitä koiralle jää hajua ja jopa syötävää, tälläinen täkysyötti voi laukaista koirallesi sen ns. haukkukeston, että pääset myös ampumaan, mutta älä ammu pystykorvalle lentävää lintua muuten saat ajokoiran.


      • Sama ongelma

        Alkoiko pohjisneitisi pelaamaan maalinnuille tänä syksynä? Siksi kyselen kun itsellä reilun vuoden ikäinen pohjisuros ja hiiret vain kiinnostaneet tähän saakka, maalinnustuksen viimeisenä päivänä otti ensimmäisen pienen haukun metsolle, muuten syksyllä ei alkanut haukku raikata---hyvin karkottaa ja seuraa lintuja mutta ääntä ei uskalla päästää vaikka lintu koiran yläpuolella puussa päästää ääntä vastaan, tätä tapahtui usemamman kerran sekä koppeloille että teerille.

        Hirven pohjikseni otti haukkuun, haukku kesti jonkin aikaa ja seurasikin hyvin, olin silloin vain väärällä alueella hirvestystä varten, ei pystynyt kaatoa tekemään. Täytyy ilmeisesti olla vain kärsivällinen, uroksella saattaa ottaa kauemmin sen haukun löytyminen, kokemuksia nartun/uroksen välisestä kehittymisestä, millaisia eroja olette havainneet? Haku omalla uroksellani tarpeeksi laajaa, ei pyöri jaloissa.


    • efvw

      Kyllä se koira saattaa hyvinkin syttyä sille linnulle vielä 3-4 vuotiaanakin, mutta jos aivan toivottomalta vaikuttaa niin kannattaa tosiaan ehkä siirtyä hirvihommiin.

    • looo

      meillä on pohjanpystykorvia ja on tultu siihen tulokseen että urokset on linnuille hakimpia linnuille

    • ei vielä sanottu

      meidän koira oppi 2 vuotiaana säikähdyksen kautta kanakoiraksi. Oltiin autossa tulossa metsältä. Koira oli juossut koko päivän ja nuokkui pakettiauton etupenkillä. Yhtäkkiä kuski teki äkkijarrutuksen, koira havahtui hereillä ja auto ehti jarruttaa juuri kun fasaani oli törmäämässä pakun tuulilasiin. Sen jälkeen koira on ollut tosi taitava löytämään ja haukkumaan fasaaneja.

      Metsojen kanssa kävi samalla lailla. Istuttiin autossa kaikessa rauhassa, sitten äkkijarrutus, tien vieressä oli 7 kukkometsoa syömässä kiviä. Ja kyllä poika taas päästi kovat haukut pakun etupenkillä. Linnut lähti lentoon, ja me lähdettiin jalan perään. Koira veti tosi hyvin jäljillä, mutta sitten kadotettiin ne.

      Noiden tapahtumien jälkeen on koiran haku, löytäminen ja haukkuminen parantunut huomattavasti. Joskus liiankin hyvin kun haukkuu pensaassa tai puussa oksia heiluttelevalle rastaalle.

    • JH

      Älä kuule hätaile, mulla meni Tepin kanssa tosen syksyn lumille ennenkuin koira oppi haukkumaan oikeaan puuhun, (meinasi mennä jo hermot) mutta sitten se osasikin sen touhun. Käytiin lähes joka viikko 150 km lenkki metsästysmailla ja vain se sitekä yrittäminen ja opettelu tuotti tulosta, oli vaikka millaisiä häiriötekijöitä kuukeli, Kuhmossa karhu kun luulin että haukkuu metsoa. Joulukuulla uskalsin ilmoittaa haukkukokeisiin, kun koira oli oppinut, mutta sitten tuli juna ja siihen päättyi koiran taival, jai vain muistoksi Tepistä kuvat, metsästysmuistot ja näyttely plakaatit. Mutta saatiin Tepin pentu Netta joka jo eka syksynä haukku lintua, mutta en usko että haukkuu karhua, vaikka Nettaakin on käyteetty vereijäjellä ja toiminut siellä hyvin.

      • Haaveilija?

        Luulin jo hetken että joku on kirjottanut meidän Pohjiksesta Tepistä...


    • hmph

      Onpas kyllä tullut rohkaisevaa vastausta! Kiitos teille. :)
      Kenties siitä vielä se kaivattu lintukoira vielä kehkeytyykin, se vaan lyö kaiken leikiksi vielä.. Myyrät ja hiiret on neidille vielä ihan ehdoton ykkönen ja tiitiäisten perässä se juoksee ja haukkuu puuhun innostuessaan vaikka kuinka kauan. Ei vaan ole vielä tajunnut kanalinnuille samaa vaikka niitäkin tulee vastaan aika ajoin.. Metsässä se viettää suurimman osan ajastaan kun metsässä sattumoisin asutaan ja ollaan aktiivisesti liikkeellä luonnossa ihan muutenkin kuin vain metsästysmielessä että harjoitustilanteista ei ainakaan jää paitsi..

      • lintucockeri

        Käytetäänkö koirasi vanhempia kanalintujen haukunnassa ? Koira perii sukunsa yksilöiden ominaisuuksia. Monet koirarodut ovatkin huolettoman jalostuksen myötä muuttuneet aivan joiksikin muiksi kuin rodunomaisikseen työkoiriksi. Minun cockerspanieli osaa haukkua kanalintuja, vaikka cockerspanielia ei mihinkään haukuntaa vaativaan tehtävään olla jalostettu.


    • hmph

      molemmat koiran vanhemmat on ihan täysverisiä käyttökoiria ja nimenomaan linnuille. toinen taisi olla jopa kv..

    • Ja mehtä raikaa

      Pohjis on viisas koira älä huomio hiiri pyyntiä ja muuta ei toivottua silloin voit lisätä omaa vauhtiasi .Ensimmäinen pudotus Kaikki keinot salittu ja todella mahtavat kehut päälle .Poika metto helpoin. Omat toiminta tapasi voisit miettiä tarkaan.

      • pohjiksen omistaja

        meillä opittiin just näin että pikkulinnut ei oo syy haukkumiseen. Ei kyllä enää hauku variksille eikä harakoillekaa, eikä naakoille liioin. Paitsi sit jos ne on puus eikä koira tiedä mitä siellä on. Monesti pensaaseenkin haukkuu pikkulintua kun se ei huomaa että se on pikkulintu.

        Tämä koirahan tosiaan oppii nopeasti kehujen kautta :)


    • hmph

      kävipä tässä eilettäin niin että neitokainen osoitti mieltymyksesnä.. kaksi hirveä oli haukussa pellon laidalla. itse olin jonkun matkan päässä ja koira piti silmällä missä olen ja piti hirvien huomion itsessään. haukkua piisasi kauheaa vauhtia eikä hirvet kiinnittäny minuun huomiota :) lajin vaihto edessä..

      • pohjiksen omistaja

        meillä koira toimii hirville, metsoille ja fasaaneille. Kalassakin tykkää käydä ja kantaa koirille tarkoitetut saaliit itse.

        Ei sun pakko ole silti sulkea niitä lintuja pois. Pohjis voi olla monipuolinenkin, jos sille päälle sattuu koira tulemaan.

        Onnea hirvenmetsästyspuuhiin!


    • Pohjis faniii

      jos haluut siitä ihan 100% pohjis mestarin nii sanosin että teetätä sillä pentuja. koira tulee vasta sitten "oikeasti" aikuiseksi.

      nimimerkillä kokemusta ;)

    • Monnttuun

      Meillä länsi köötänmään pystynkorva ja 2 syksynä alkoi ymmärtämään jäniksen kautta riista eläimistä . nyt koira 5vuotijas ja haukkuu mehtoa ,teertä ,ja ajaa jänistä.raiskaa karhut ja kerran meinin naapurista hakemaan suolaa niin se lätkytti naapurin eukkoa perseeseen!!

    • zemppiä pohjis

      mulla pohjikset 5v ja1.5v uroksia. molemmat haukku eka pudotukset 6 kuisena. nuorempi ei heti tajunnut kun lintu lähti maasta minne se joutui kunnes se älysi että siinähänse mihin vanhempi koira haukkuu. siitä ekapudotus. senjälkeen homma rupesi toimimaan jo ominpäin vanhemmalta ammuttu myös29 hirveä haukkuu edelleen hyvin lintua. opetusvinkki hae fasaanitarhalta fasaanikukko laita se säkkiin.pyöritä säkkiä ennen linnun vapautusta.tällä estät sen ettei lintu lähde heti lentoon vaan pakenee juosten jonkajälkeen koiraperään ja haukusta pudotus.

    • omistaja 13-w tyttö

      Meillä pohjisuros, eikä hauku lintuja kuin sen pariminuuttia ja jättää kesken. Sitä sanotaan haukkuvaksi myyräkoiraksi, sillä se haukkuu kun se jahtaa kotinurkista ja pihasta myyriä ja muita jyrsijöitä. On leppoinen luonne, ei ärähä vasta kun on pihapiirissä liian dominoiva ,itsevarma uros. Muuten pärjää toisten kanssa, käydään kaverin nöffien kanssa lenkillä, sen luona käy berniuros leikkimässä, käydään serkuilla, on sisällä (ulkokoira muuten) mennään näyttelyihin ja koira on mukana minne minä menen. Ei haittaa vaikkei hauku lintuja, muuten se on loisto poika! Isovanhemmilla on samanikäinen suomenpystykorva, eikä siitä ole mihinkään...haukkuu vain rekoille. Ukki on kateellinen kun meidän poitsu tekee mitä vaativimpia temppuja ja pysyy pihassa kunhan itse puuhastelee jotain, ei tartte erityisemmin vahtia ja rakastaa lapsia. Pikkusisko on alle kolme, ja ovat ylimmät ystävät(Heti minun jälkeen, omistan, ja puuhailen sen kanssa) Näyttelyissä eräs pohjisnartun omistaja kyseli paljonko vaadimme astutusmaksua...on nimittäin aika komea, tummempi kuin normaalisti pohjikset ovat...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10722
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3043
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2859
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 83
      1496
    Aihe