Labbiksen painokysymys

Labbiksen paino

Heippa hei kaikille :)
Kaipaisin vastausta painoon liittyvään kysymykseen.
Eli minulla on kahdeksan kuukauden ikäinen narttu labbispentu, joka painaa tällä hetkellä 27 kiloa. Haluaisinkin nyt tietää, mitä muiden lukijoiden samanikäiset narttu pennut painavat? Kävimme tänään eläinlääkärissä, joka sanoi heti että on liian lihava, mutta minun mielestäni se ei ole. Tähän loppuun eläinlääkäri vielä sanoi, että labbiksella pitäisi näkyä mukamas kylkiluut. Onko tämä väite totta?

Kaipaisin muilta koiraihmisiltä apuja ja vastauksia näihin kysymyksiin.

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista :)

70

16291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarvittaessa laihdut

      Ei kylkiluiden pidä näkyä vaan tuntua helposti, ettei niiden päällä ole läskiä paino riippuu yksilöstä myös.

    • Meillä ollut 7kk 24kg ja 9kk 26,6kg mikä on jäänyt sen painoksi ja on nyt 3v.

    • TaaviTouhu

      Minulla on uros 5kk. ja 24 kg!

      • hyi

        Kuinkahan rikki on ressukka...:(


      • Perheenjäsen

        Minulla on labbis,joka painaa 44 kg ja on 13 vuotias.Kävelee muuten vieläkin reippaasti,vaikka on nivelvaivoja.Nivelvaivoihin sillä on lääkitys.


    • hyi!

      Mulla on käyttöpuolen narttu vuoden ikänen ja painaa 19kg.
      En ikinä ottaisi näyttelylinlaista itelle.

    • ;))

      Näyttelylinjainen narttu 1.v 27kg ja kylkiluut tuntuvat vaan eivät näy :)
      korkeudesta ei hajuakaan..

    • LabbisLaku

      10kk uros, noin 30 kg. :) kylkiluiden pitäisi tosiaankin tuntua, mutta ei näkyä.

      • Anonyymi

        Sama meillä 10kk uros 30 kg


      • Anonyymi

        Meillä on 7kk uros ja painaa vain 19kg eläin lääkäri sanoi, että on ylipainoa.


    • nvsag

      Mulla on 5,5 kk ikänen labukka tyttö ja painaa 23kg. Tosin käyttöpuolen koira ja mahtavassa kunnossa.
      Monet tosiaan ei usko labukaksi

    • pyhhhh

      "Monet tosiaan ei usko labukaksi"
      se tuskin johtuu sitten painosta :)

    • Hgcöuyg

      Meidän 1 v labukka narttu painaa 20kg. On periaatteessa näyttelylinjainen, mutta rakenteeltaan muistuttaa enemmän metsästyslinjaista...

    • afhafhh

      2,5 vuotinen käyttislinjainen uros 24-27 kg!

      • koiranomistaja

        niin pieniä koiria kaikilla. minulla on lapukka tyttö sekalinjainen ja paino 29kg ja risat korkeutta on 55cm. tosiaan koiralla pitäisi näkyä selkeä vatsalinja ja luiden tuntua koskettamalla. meidän neidillä lihasta paljon.


    • Kuppi täyteen :D

      Minun käyttölabbisnarttu taisi painaa 8 kk vanhana noin 17 kg. Nyt kasvu on loppunut ja paino on 20-21 kg (1v 2kk). Koiran paino ja koko ovat yksilöllisiä, perimä sanelee lopullisen korkeuden ja rakenteen. Koiran omistaja voi vaikuttaa kasvunopeuteen, jolla ehkäistään nivelrikkoja - vaikkakin mm. lonkat ja kyynärät ovat vahvasti perinnöllisiä. Minun koirani kasvu pidettiin n. 700 g viikossa, heti luovutuksesta lähtien. Hyvä kasvattaja osaa neuvoa näissä asioissa.
      Kylkiluut tuntuvat helposti, eikä nahan ja luun välissä ole mitään. Kylkiluut näkyvät kun koira kääntyy jyrkästi - ei muuten. Varsinkin mustilla käyttökoirilla on usein ohuempi turkki ja luut näkyvät helpommin. Kosketa muita koiria kyljestä, niin tiedät miltä ne yleisemmin tuntuvat. Valitettavasti keskimääräisesti koirat ovat nykyään ylipainoisia, rotuun katsomatta. Ylimääräisellä läskillä kun ei mitään tee, se tuo samoja terveysongelmia kuin ihmisillekin. Joitain koiria se rauhoittaa, mutta sekin johtunee vain siitä, että ne eivät yksinkertaisesti jaksa touhuta. Ylipaino on ruokkian vastuulla, kyllä Labradorimme syövät kupin tyhjäksi vaikka annoskoko olisi liian suuri kulutukseen nähden!

    • vaahtokarkki91

      Minulla reilu vuoden ikäiset sisarukset, uros 27,5kg, kylkiluut tuntuu ja muutenkin tosi solakka, narttu 26,5kg, kylkiluut tuntuu hyvin mutta silti koira näyttää hieman pyöreältä. Paino ihan yksilöstä kiinni!

    • adadad

      Minulla on käyttölinjanen labbis tyttö ja on nyt 1v ikäinen ja painaa 21kg. Tosi solakassa kunnossa ja kylkiluut tuntuu, muttei näy :)

    • Lolafani

      Mulla on 6kk narttu ja painaa 23 kiloa.

    • oikeanpainoinen

      Minulla on myös 8 kuukauden ikäinen narttu ja painaa
      saman verran.
      Ja kukaan ei ole sanonut sitä lihavaksi.
      Ihannepainoinen on niin sinun kuin minunkin labbikset

    • huh-heijaa!

      Pahaa tekee! "kuuluuko labbiksella näkyä kylkiluut"???
      Mulla on käyttöpuolen 1v 2kk ikänen labukka narttu ja painaa 17kg.
      Kuvattu vuosikaskuvauksissa AA ja 00. Selkä, olat ja polvet priimaa. Silmät puhtaat.

      • rotumääritelmä hoi

        No huhheijaa vain, olisippa vielä rotumääritelmäkin hallussa, niin hyvä olis!


    • puoltoistvuotias labbisuros, 31 kg :)

    • sasfasdfasdfassdf

      1 1/2 vuotias käyttöpuolen narttu 23 kg just nyt juoksujen aikaan. Solakka on mutta jaksaa liikkua, hyppiä ja juosta lenkeillä. Just sopiva :)

    • popsukka

      4 kk ikäinen uros n. 18 kg ja 47 cm. Mielestäni erittäin sopusuhtainen :)

      • vanilliah

        Mistä kennelistä teidän pentu on? Samanikäiset meillä. =)


    • vanilliah

      Meillä on 4kk näyttölinjainen uros 16kg.

    • jepsu

      4 kk 17 kg käyttölinjanen uros

    • haumi

      Mun labbis uros painaa 32 kg ja on vuoden. Ja ylhäältä näkyy vyötärö sekä sivusta viimeinen kylkiluu. Pari viikkoa sitten kastraation yhteydessä keskustelin lääkärin kanssa painoasiasta ja hänestä poika juuri hyvän painoin :) Mutta onkin korkea ja käyttöinjainen...

      Vielä kuulema tulee massaa. Mutta se on ok, jos lantio näkyy se kylkiluiden loppu.

    • haidi21

      Meillä on risteytysuros (emä käyttö ja isä näyttely) painaa nyt noin 17kg ja ikää on 4kk. Vauvana poikaa eläinlääkäri "haukku" lihavaksi, mutta nyt on kuulemma juuri sopiva :) Meillä ei kylkiluut tunnu kun silittää, mut jos hiukan painaa samalla niin sit tuntuu.

      • fanifanifani

        Ihan on pakko oikaista. Ei se koirasi ole mikään RISTEYTYS. Molemmat vanhemmat ovat SAMAA ROTUA. Anteeksi nipottamiseni.


      • 14+15

        koirasi on sekalinjainen labbis, ei mikään risteytys...


    • huihei1

      Täälä 5kk uros on viime punnituksessa ollut 18kg.

    • bla

      Pelkästä painosta paha sanoa mitään, kun koiria on samassa rodussa (ja samassa linjassakin) niin eri rakenteisia, lisäksi osa kehittyy hitaammin ja osa nopeammin kuin toiset. Mun mielestä esim tuo 27kg 8-kuukautisena kuulostaa todella isolta. Nimittäin mun 5v. näyttelylinjainen narttu painaa 26,5kg, joskin se on muutenkin aika pienikokoinen. 8-kuisena se painoi reilusti alle 20kg, olisko ollut sitten jotain 16-18kg väliltä...

      Mutta kyllä labbiksissa huomattava osa totuuden nimissä on liian pulskia, vaikka omistajat aina väittävät niiden olevan vaan raskasrakenteisia. Varsinkin kehittyville pennuille liika paino on pahasta.

    • 6+8
    • hkhkhihib

      Meidän labbistyttö painoi 8 kk iässä 30kg ja nyt nelivuotiaana 37kg, oikein terve ja liikkuvainen on. Ei mitään ongelmia painosta. Eihän lapukka mikään vinttikoira ole eikä sen kylkiluut pidä näkyä tai se on aliravittu. Tosin helpostihan nämä lihoo eikä likaa saa ruokkia, kaikki kun kelpaa :-)

    • Labradorinarttu

      37kg painoinen labbisnarttu? Huh,huh!
      Oma labbikseni painaa 23kg ja ikää on 2 vuotta.

    • Näkyvätkö omanne?

      Meidän labbisuros 9kk ja 32kg, saa liikunnan lisäksi silloin tällöin ruokaakin. "Labradorinnoutaja on keskikokoa suurempi, lihaksikas ja aktiivinen koira. Aikuinen uros painaa noin 30–40 kiloa ja narttu noin 25–35 kiloa." Jos olisin halunnut koiran joka painaa alle 20kg, olisin valinnut aivan eri rodun. Hirveän näköistä kun koiria pidetään liian vähällä ravinnolla ja sitten vielä leuhkitaan sillä kun kylkiluut paistavat.

    • piskuinen-

      Meillä käyttö ja näyttelylinjan risteytys uros 7,5kk ja painaa 22kg. Kylkiluut tuntuvat mutteivät näy.

    • tuija89

      Mulla metsästyslinjainen 4 v. tyttö labbis , painaa 23 kg.
      Solakassa kunnossa, vyötärö kun erottuu koiralla niin on sopivassa kunnossa :)

    • Labukka myös

      "Meidän labbisuros 9kk ja 32kg, saa liikunnan lisäksi silloin tällöin ruokaakin. "Labradorinnoutaja on keskikokoa suurempi, lihaksikas ja aktiivinen koira. Aikuinen uros painaa noin 30–40 kiloa ja narttu noin 25–35 kiloa." Jos olisin halunnut koiran joka painaa alle 20kg, olisin valinnut aivan eri rodun. Hirveän näköistä kun koiria pidetään liian vähällä ravinnolla ja sitten vielä leuhkitaan sillä kun kylkiluut paistavat."

      Hirveän näköistä kun koirille annetaan aivan liikaa ruokaa ja sitten vielä leuhkitaan sillä kun kylkiluiden päällä on kolme senttiä läskiä. :(

      Jos eläinlääkäri kutsuu koiraa ylipainoiseksi, se hyvin suurella todennäköisyydellä on _erittäin_ lihava. Eläinlääkärit harvemmin "uskaltavat" puuttua pikku puppejen painoihin, vasta sitten kun ylipaino alkaa olla eläimelle oikeasti vaarallista.

      Ja kyllä vain, 8-kuiselle nartulle kuulostaa 27 kiloa todella paljolta. Samoin mille tahansa nartulle (ja uroksellekin) 37 kiloa. Itselläni on nyt reilut 2-vuotias näyttelylinjainen, suuri uros. Se on timmissä kunnossa (lihaksikas ja kylkiluut näkyvät jos koira seisoo mutkalla) ja painaa 33 kiloa. 27 kilon paino saavutettiin muistaakseni siinä 11 kk tienoilla. Koira on hyvin korkea, itse mitattuna säkäkorkeus n. 61 cm. Jos tämä(kään) otus olisi 37-kiloinen, se olisi auttamattomasti läski.

    • labbispoitsukka

      No ei kyll mun mielestä kylkiluiden tarvii näkyy, vaan lähinnä kevyesti tuntua koiraa silitettäessä. Meil on itellä 2vee labbispoika, joka painaa tuon 27 kiloa. Solakka komea poika on, jonka kylkiluut tosiaan ei näy.

    • ruskealabbis

      Itsellä 7kk labbisnarttu 52cm 22kg. Painokäyrä ollut selvästi laskussa viime aikoina. Alkuun paino nousi 700g-1000g viikossa, mutta nyt ollut enää 200-300g.
      Ei kyllä tarvitsisi enää montaa kiloa paino nousta. Juuri oikean kokoinen nyt :)

      Ruuan puutteesta ei ainakaan pitäisi kärsiä ja liikuntaa saa niin paljon kuin vaan jaksaa ravata. ainakin tähän asti pysynyt kiltisti kotona joten saa vapaana mennä ja tulla niin paljon kuin haluaa.

    • Pysyy vapaana

      Jos tontilla reilusti kokoa on hyvin labbis tontilla pysyy saattaa tietysti välillä käydä vieraissa.

    • Labbis 3v.

      Mulla 3v. keltainen uros. Tänään käytin kastroimassa sen ja painoa oli 38kg. Tämä uros on "näyttely" linjainen eli paksu pötkylä muttei ylilihava. Lapsista ei tykkää yhtään mutta aikuiset ovat tervetulleita rapsuttamaan.

    • Lakupäivi

      Moi.Meillä 4 vuotias labbis uros.Metsästyslinjan isä äiti labbis,sileäkarv noutajaa ja setteriä.Pennut 10kpl lähtivät labbiksen eli isän näköön.25.8 rokotukset kun kävin el lääkäris.Laku on liian lihava.Se kastroitiin vuoden iässä.Paino nyt 38 kg.Ja syytän tietysti itteeni.koira terve kyllä on mutta laihis aloitettu.Ruokonta ennen tätä tyyliin 500g barf kana,kalkkuna,poro.hevonen,lohi ym pv.Ja joka toinen pv 4-5 dl valio nappulaa energyä josa 10 rasva 25 prot.Nyt elli sanoi aluksi 3mas osa pois.Eli nyt 2,5 dl valio ja seur pv n 300g barf.Auttakaa miten ruokin? Näitten ent ohjeitten jotka itse sovelsin,epäonnistuin ja vielä lisänä tuli annettua makupaloja ja kotijätöksiä.Nyt yritän tosissani ja toivon kannustavaa ohjetta.En syyttäviä tai loukkaavia kommentteja-( Kiitos ja hyvää jatkoa kaikille luppien omistajille <3

    • Koiralla kuin koiralla tulisi näkyä selvä vyötärö ja vatsalinja.

      Kuva siitä miltä hyvässä kunnossa oleva labbis näyttää:

      https://1.bp.blogspot.com/-SAn9mSW8xSk/U0Ap86BTrEI/AAAAAAAABo0/Z_urIHEDKX0/s1600/DSC_9116.jpg

      eli todellakin kylkiluut saa näkyä, mutta on oltava myös lihasta. Lihakseton luuranko on täysin eri asia ja sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
      Muistakaa, ettei lihas kasva näännyttämällä. Eli jos koiralla on näkyvät lihakset, mutta kylkiluut myös näkyy, niin se ei meinaa, että koira on liian laiha.

      Jos eläinlääkäri sanoo paksuksi, niin silloin se sitä todennäköisesti myös on. Yleensä ihmiset nimenomaan ovat sokeita paksuudelle.
      Labbiksiakin pidetään sellaisina tynnyreinä, mitä ne eivät luonnostaan olisi, vaan ihminen vain ruokkii ne paksuksi. Sitten selitellään miten ''tämä on näyttelylinjainen'' yadayada, seliseli.

      Lihava labbis:

      http://cdn1-www.dogtime.com/assets/uploads/2011/01/file_22988_labrador-retriever-460x290.jpg

      https://puu.sh/qTM7v/282c876f51.jpg

      • Kumpikinvirheellinen

        Ensimmäisen kuvan koira ei kyllä näytä labradorilta. Käypäs kurkkimassa vanhoja kuvia, miltä labradori on alun alkaen näyttänyt..


      • Kyllä se labbikselta näyttää, mutta on fitissä kunnossa oleva yksilö. Ja näitäkin on hyvinkin eri näköisiä nykyään. Ei näyttely- ja metsästyslinjoisia voi edes verrata keskenään ulkonäössä.
        Toinen on tehty töitä tekemään ja toinen ottamaan muutama juoksuaskel kehässä. Näin kärjistetysti.

        Googlesta löytyi lähinnä vanhoja kuvia jossa ylipainoisia labukoita. En tiedä mitä kuvia sinä meinasit?


    • Kokemuksesta

      No kyllä näyttelylinjaisen labbarin ulkonäkö on tynnyri verrataessa käyttölinjaiseen vaikka ei ylipainoinen olisikaan.

      • fdsihusfdgjiogsfdjksgf

        Verrattaessa ehkä käyttölinjaiseen hieman massakkaampi rintakehä näin muunmuassa, mutta yksikään koira ei ole luonnostaan lihava, vaan koira syötetään ihmisen toimesta paksukaiseksi. Näyttelykehissä menevät koirat ovat yleensä nimenomaan lihavia, eikä vaan ''jalostettu sellaiseksi''. Käyttölinjaiset usein myös saa lähtökohtaisesti enemmän liikuntaa työn muodossa.

        Kyllä koirasta näkee onko se vain muodoltaan isompi, vai vaan lihava.


      • Kokemuksesta

        Ei pärjää liikaa lihotettu labradori näyttelyssä.


      • Kokemuksesta

        Ei näyttäneet lihavilta. Katsojan pitää erottaa näyttelylinjaisen ja käyttölinjaisen muodot.


    • naananaana

      Minulla on nuorehko labbis-herra.Painona sen 30kg,näyttis on kyseessä:))

    • OvatYksilöitä

      Kannattaako mitään tämmöinen "kissanhännänveto" kun helpointa on lukea läpi labradorin rotumääritelmä. Kaikenmallisia koiria kuitenkin mahtuu tähänkin rotuun, niitä "rotikoita" ja sitten niitä "whippettejä". Korkeuskin kun vaihtelee laidasta laitaan, niin miten kukaan voi sanoa mitä pitäisi painaa. Rotumääritelmässä nartun paino hieman alle 30 kg ja uroksen reilu 30 kg. Säkäkorkeus nartulla 54-56 ja uroksella 56-58.

      Se oikea paino sille omalle koiralle on silloin, kun ne kylkiluut tuntuvat kevyesti sivelemällä. Turkin paksuus kannattaa myös ottaa huomioon. Usein metsästyslinjaisella on todella ohut karvapeita ja näyttelylinjaisella hyvinkin paksu, joka saa koiran näyttämään jopa lihavalta, kuitenkaan sitä olematta.

      • liibalaaba12323

        Edes saksanpaimenkoira ei näytä lihavalta turkkinsa kanssa, jos koira on hyvässä kuosissa. Labradorin turkki on onneton paksuimmillaankin ja sen kanssa on turha selitellä koiran selkeää ylipainoa.


    • Vainothelab

      Mun 8kk nlylinjainen labbisuros 25kg, säkä 56cm :)

    • Herranjestas

      Meidän sekalinjaiset pojat 4,5kg (10vk) ja 37kg (9v). Tuo pieni on oikea rimpula, pelkkää jalkaa ja korvaa. Vanhempi on jättimäinen 61cm mörssäri, jolla tuntuu kylkiluut ja lihasta on.
      Luppia on todella erikokoisia.

    • Kirsi316

      Meillä näyttöuros 1.5 v 38kg. On kuin isänsä, suuri ja lihaksikas mörssäri. Uroksen kuuluu rotumääritelmän mukaan painaa 30-40kg, nartun alle 30kg. Meillä minun mieleeni hippasen liikaa painoa, joten kuurille ja 3kg pois :)

    • triplaviiva

      Minun näyttelylinjaan painottuva sekalinjainen narttuni painaa 26 kiloa ja on 54 cm korkea. Edes näyttelylinjaisen nartun ei täysikasvuisena tulisi painaa montaa kiloa yli 30 kilon. Jos painaa, silloin on kyseessä ehkaa läskiä omaava noutaja. Labradorinnoutajan tulisi olla kompaktin kokoinen monipuolinen noutajakoira, semmoset 40 kiloset mörssärit ei tähän määritelmään lukeudu. Myöskin näyttelylinjaisella labradorinnnoutajalla kuuluu olla selvästi erottuva vyötärö.

    • Anonyymi

      Minun näyttelylinjainen naaras painaa 18kg ja on 5kk.

    • Anonyymi

      Noin 95% labbiksista on ylipainoisia. Omistajat eivät tätä ymmärrä, koska kaikkihan ne näyttää siltä. Tosiaan kylkiluut pitäisi tuntua hyvin ilman läskikerrosta, ja vatsalinja nousta terveellä tavalla. Käyttölinjaiset ovat usein tiiviimmässä ja hyvässä kunnossa, mutta näyttelyissä näkee lähes pelkästään näitä isopäisiä, lihaksettomia löllyköitä. En voi käsittää. Ei labbiksen tarvitse näyttää vinttikoiralta, mutta ei tynnyriltäkään.

      • Anonyymi

        Vaarallisia neuvoja sellaiselle koiranomistajalle, jolla ei ole näppituntumaa kyseisestä rodusta.

        Riittävä neuvo lienee se, että kun viimeiset kylkiluut tuntee kevyesti tunnustellen, ei ole liikaa painoa. Kylkiluut eivät saa näkyä.

        Juuri tänä syksynä näin Joensuun keskustassa pienen käyttölinjaisen labradorin pennun, ja voi miten sydämestä riipaisi, kun siltä noin luovutusikäiseltä pennulta näkyi selkärangan nikamat ja kylkiluut. Tuli kyllä mieleen, että siinä on labradorinpentu, jonka kasvattajalla on ollut niin ruokinta kuin rotumääritelmäkin hukassa.

        Rotumääritelmä löytyy kyllä netistä, kun viitsii vain hakea ja eläinlääkäriltä kannattaa kysyä jos on itse epävarma painon kehityksestä.


    • Omille sakuille aikoinaan sanottiin että pitää tuntua mutta ei näkyä. Toisinpäin tällä on suuri ero. Ei kait liene rotua jonka kylkiluut pitäisi näkyä, joo ei sellaista ole jos koira ei ole nälkiintynyt. En ole ikäissäni sellaista nähnyt ja toivottavasti en näekään.

      • Anonyymi

        Ylen pentulivessä käyttölinjainen pentue juuri luovutusikään tulossa, ja siinä on nähtävillä niitä pentuja, joilla jo kylkiluut valossa kuultaa esille (välillä vilahtaa selkärankakin). Siinä ei kovin pitkää ripulia kannata enää pennun sairastaa, kun on jo henki karvan varassa. Pikkupennun kuuluisi olla vielä tuossa iässa sopivasti pennunpyöreä, eikä nälkiintyneen näköinen. Olen pannut myös merkille, että juuri tuollaisilla nuukasti ruokituilla tahtoo peräaukko työntyä pitkälle ulos, vaikka normaalisti on tasainen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ylen pentulivessä käyttölinjainen pentue juuri luovutusikään tulossa, ja siinä on nähtävillä niitä pentuja, joilla jo kylkiluut valossa kuultaa esille (välillä vilahtaa selkärankakin). Siinä ei kovin pitkää ripulia kannata enää pennun sairastaa, kun on jo henki karvan varassa. Pikkupennun kuuluisi olla vielä tuossa iässa sopivasti pennunpyöreä, eikä nälkiintyneen näköinen. Olen pannut myös merkille, että juuri tuollaisilla nuukasti ruokituilla tahtoo peräaukko työntyä pitkälle ulos, vaikka normaalisti on tasainen.

        Joo olen aina itse ostanut pentuja jotka ovat hyvässä lihassa ja pyöreitä. Tuo kommenttini koski lähinnä aikuisia mutta omanikaan eivät olleet lihavia mutta kylkiluut tuntuivat. En ole omistanut koiraa jonka kylkiluut näkyisivät.


    • Anonyymi

      Itselläni on näyttölinjainen uros, vuoden ikäinen n. 30 kg. On selkeästi syvä rintakehä ja vatsa vetäytyy. Kylkiluut eivät ole laskettavissa, mutta kylkien "kaari" näkyy. Mielestäni hyvin sopusuhtaisen näköinen näyttikseksi, eikä lainkaan tasapaksu.
      Tällaisena kun saisin pidettyä, niin olisin erittäin tyytyväinen. Ettei ainakaan mitään sokeutta oman koiran ulkomuodolle tule.

      Itseäni vähän hämmästyttää katsoa rotulehdestä näyttelyiden voittajia ja muotovalioita, kun lähes jokainen kuvassa oleva on ylipainoinen ja tasapaksu. Tuntuu erikoiselta, että ylipainoinen koira valitaan muotovalioksi tai joksikin erikoisnäyttelyn voittajaksi.

    • Anonyymi

      miten kaikkien koirat ovat niin pieniä? isoveljeni labbis, käyttölinjainen uros oisko korkeus joku 58-60cm, painaa sen 33kg, ikää yli vuosi painaisi enemmän muttei ruoka yleensä maistu. mun koira on tyttö, labbis ja on 56cm ja painaa 30kg, vasta 10kk eli massaa tulee vielä lisää. kutsutaan sitä mörssäriks, koska sillä on vaikka kuinka paljov voimaa, veti 7kk ikäsenä 40kg painavaa lasta muitta mutkitta, ilman pulkkaa. kylkiluut tuntuu ja saa tarpeeksi liikuntaa, kesällä vielä enemmän.

    • Anonyymi

      Meillä on 6kk labbiksen pentu joka painaa 28,9 kg naaras

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe