Päiväajovalojen kytkentä

valotonta aikaa

Kun ei nyt enää muista kuinka homma pitää toimia, niinkö että ne syttyvät kun auto käynnistyy ja sammuvat kun sytytetään normaaliajovalot, niin kai se pitäisi mennä, vaiko. Olen kuitenkin nähnyt liikenteessä paljon autoja joissa palaa sekä päiväajovalot että normaaliajovalot, alkuperäisasenteisiakin. Sitten sijoitus on mielestäni monessa ollut virheellinen, valaisinten välihän pitää olla vähintään 60 cm mutta todellisuudessa väli on rekisterikilven pituinen, eli noin 40 cm.
Mutta eipä noista ainakaan virkavalta ole kiinnostunut kun resurssit menee pusikoissa kyttäykseen.

10

3511

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PäiväWalonen

      Osassa uusia autoja päivävalot vaihtuvat automaattisesti ajovaloihin hämärätunnistimella. Osa jälkiasennettavista reagoi jännitteen muutokseen ja vaihtaa valot jne.
      Trafilla (AKE) on voimassa oleva ohje vuodelta 2004 eli huomiovalojen kytkentä, jota sovelletaan nykyisin katsastuksiiin valojen osalta. Näkisin,että valojen asennuksessa voidaan soveltaa useata variaatiota kuitenkin siten, että missään kytkentämallissa päivävalot ja ajovalot eivät saa palaa samanaikaisesti. Muiden valojen palaminen on tätä EU:n ja oman lainsäädäntömme yhteensoveltamista. Takavalojen palamattomuus on mielestäni Suomen olosuhteissa järjetön ajatus. Keskeinen asia asennuksessa on myös valaisinten korkeus / leveydet, jotka monessa varsinkin jälkiasennetussa on väärin; taitaa olla ulkonäkökikkailua?

      • Anonyymi

        Kyllä muuten palaa ajovalojen kanssa päiväajovalot ainakin citroen ds3 on itselläni kyseinen auto uutena ostettu ja näin toimi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä muuten palaa ajovalojen kanssa päiväajovalot ainakin citroen ds3 on itselläni kyseinen auto uutena ostettu ja näin toimi

        koskee vain jälki asennettuja päivävaloja tuo sääntö. kyllä monessa uudessa autossa palaa päivävalot samaan aikaan olet oikeassa


    • PäiväWalonen

      Vielä edelliseen: Osa näistä DRL-valoista on ns. kaksoisluokiteltuja, eli palavat himmeämpänä ajovalojen kanssa. Eipä ole kuluttajalla helppoa.

    • määrä vaan ei laatu

      > Kun ei nyt enää muista kuinka homma pitää toimia, niinkö että ne syttyvät kun auto käynnistyy ja sammuvat kun sytytetään normaaliajovalot, niin kai se pitäisi mennä, vaiko.

      Ei ole pakko toimia näin, mutta käytännössä kytkentä on helpointa toteuttaa juuri tällä tavalla; ajovalokytkimen ollessa nollilla ja moottorin käydessä palaa päiväajovalot.

      Muutoin menee tosi vaikeaksi. Esim. jos päiväajovalot kytketään toimimaan pysäköintivalojen rinnalla, niin miten toteutuu nämä
      - päiväajovalot sammuvat, kun (etu)sumuvalot sytytetään
      - muistaakseni päiväajovalojen toimintaa ei tarvitse mitenkään indikoida (saa olla em. "pakkokytkentä), mutta ajovalot tarvii .... eli pitää olla erillinen merkkivalo ajovaloille (harvassa autossa on), mutta "merkkivaloksi" taisi kelvata myös mittarivalaistus, jos ei mittarivalot pala yhdessä päiväajovalojen kanssa tjsp.

      Siitä on aikaa, kun tuli pykäliä tavailtua, joten tuo jälkimmäinen kohta kannattaa tarkistaa.

      > Olen kuitenkin nähnyt liikenteessä paljon autoja joissa palaa sekä päiväajovalot että normaaliajovalot, alkuperäisasenteisiakin.

      Tämähän tulikin jo, kyseessä on "kaksineuvoiset" valot.

      > Mutta eipä noista ainakaan virkavalta ole kiinnostunut kun resurssit menee pusikoissa kyttäykseen.

      No joo, minä en kyllä ymmärrä, miksi valojen määrää kytätään hirveällä innolla. Mitä haittaa muka on kaukovaloumpioiden parkkivaloista yms. koristelusta - eihän tällaiset valot häikäise, toisin kuin

      - väärin suunnatut valot / väärin asennetut polttimot (kymmeniä prosentteja autokannasta)

      - xenonsarjat halogeeniumpioissa

      - homovalot 24/7 päällä (turha selittää, ettei häikäise, kun ovat alas suunnatut - kyllä häikäisee, kun valo heijastuu märästä/jäisestä tienpinnasta, valaistu aluehan on paljon pienempi ja siksi kirkkaampi kuin lähivaloilla -> häikäisykin on yli 2x pelkkiin lähivaloihin verrattuna)

      Samoin ihmetyttää, miten liikenteessä näkee päivittäin auton, jossa on jarruvalojen osalta "viimeistä viedään" tilanne päällä. Kaikki jarruvalot pimeinä -tapauksia näkee useamman vuodessa ja kerran vuodessa tulee eteen sellainenkin, missä ei toimi enää kuin korkeintaan rek. kilven valot. Tyhmempi = minä pitää näitä paljon vaarallisempina kun jotain "angel eyes" rinkuloita lisävaloumpioissa, mutta poliiseilla ei näytä kiinnostusta riittävän.

      Myös ilman ajovaloja ajelu - vesisateessa - näyttää olevan ihan OK, kun ei tutkapartio moiseen puutu. Vai ovatko sen verran putkiaivoja, että osaavat vahtia vain yhtä asiaa kerrallaan?

    • lyhyet liikaa

      Päiväajovalojen kytkentä lienee selvä juttu, mutta asennustapoja on näköjään momenmoisia, osa jopa laillisia. Itse ajattelin asentaa ne RST-putken sisään, olen nähnyt sellaisen virityksen mutta en ole löytänyt mistään valmista "asennusputkea", liekö sitten merkkikohtainen lisävaruste. Siinä on paksuun RST-putkeen tehty valojen kokoiset aukot joihin poteroihin valot asennetaan, eli se on tavallaan valoteline. Pitänee varmaan töissä väsätä sellainen putki.
      Samaan putkeen voisi asentaa vaikka parkkitutkan anturit.

    • fdfhfjgg

      eikös ne päiväajovalot näytä eteenpäin ja ne parkkitutkat taasen asennetaan taakse.

      • 12313

        parkkitutka asennetaan auton etuosaan


    • avensis -07

      itse asensin päivävalosarjan omaan autoon seuraavasti nelinapaisen releen avulla:

      30=VIRTA
      86=HERÄTE eli PARKIT
      85=AJOVALOJEN VIRTAJOHTO
      87/87a=PÄIVÄVALOILLE

      kyseinen asennus toimii niin, että kun parkit on päällä niin päivävalot palaa ja kun ja kun laittaa ajovalot päälle niin päivävalot sammuu.....!!

      • savumerkkejä

        Ompas sulla erikoinen kytkentä.. Huomiovalothan pitäisi kytkeä vaihtoreleellä toimimaan automaattisesti, kyllä vituttais ostaa auto missä olis tollanen kytkentä...
        Onko peräti vielä talmun 21 wattiset valot?

        Nykyään on sentää noi helpot led huomiovalot, ni ei tarvi kytkentöjen kanssa paljoa taistella, ennen sai pähkäillä, että mistä hitosta saa off herätteen :D

        Älkää sotkeko ajovaloja huomio/päivävalo asennuksiin !!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      268
      4665
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      134
      3030
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2847
    4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

      Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      23
      2800
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1791
    6. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1654
    7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1521
    8. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      59
      1400
    9. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95
      1282
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1169
    Aihe