Kuiva iho

Pro Plan?

Minulla on nyt vajaa 5kk ikäinen suomenlapinkoira uros. Koiran ruokaan laitan mukaan kahta eri lisä rasvaa ja koira syö myös joskus jauhelihaa ruoan kanssa. Olen kysellyt eri paikoista mitä minun pitäisi tehdä, koska tuo pentu on raappinut itseään siitä lähtien kun on minulle tullut. On otettu raapenäyte,jossa ei ole ollut mitään, on vaihdettu toiseen ruokaan ja lisätty noita rasvoja ja harjataan aika usein, mutta vieläkään koira ei ole kokonaan lopettanut raappimista. Koira söi ennen jahti vahti pentu nappulaa mutta vaihdoin sen 1st choice pentu nappulaan jota koira on syönyt nyt jotain n. 2kk varmaan... Minulle on ehdotettu pro plan merkkistä ruokaa, jota voisin kokeilla seuraavaksi auttaako se. Onko joillakin kokemusta tästä pro planista? Auttaako se?

5

250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pientä neuvoa

      meillä auttoi silloin kun muu ei auttanut, mutta,
      rasvahappoja saa parhaiten suoraan purkista jos niitä suunnaton nopea tarve.
      Koirien omat minusta eivät ole yhtä hyviä kuin esim Eye-Q luontaistuoteliikkeestä. Mene ja vertaile siellä myytäviä - ja kyllä niitä voi antaa. Eläinlääkäriasemilla myytävien hinnat ne vasta suolaisia minusta laatutasoon verrattuna ovat.

      Ei se ole ihme mikään jos olet ostanut ns. jahti-vahtia käyttävältä ja sitä suosittelevalta lappalaiskasvattajalta. Harmi ettei tässä viitsi suoraan kysyä onko se se-ja-se.... Eikä ne 1st choisset ja muut, mitä saa tavallisista ruokakaupoista, YLEENSÄ ole mitä minä kutsuisin laaduksi. Mutta se riippuu koirista yksilöinä ja rotuna, sekä siitä kaikesta mitä siinä ruuassa on.

      Yksi kriteeri minulle on:
      - pussin kyljestä ei saa löytyä ruuassa olevan BHT BHA aineita. Voivat aiheuttaa syöpää myöden. Tai etoksikiinia. Eikä pussin kyljessä saa säilöntäaineista todeta vain ylimalkaisesti tyyliin "sisältää EU:n sallimia säilöntäaineita / "antioksidantteja" tms.
      Ne mitä tässä yleensä tahdotaan peittää kiertoilmaisulla, ovat nimenomaan noita em juttuja. Eivät ne ole siinä mielessä antioksidantteja, siis mitä nyt asioihin perehtynyt tavallinen ihminen pitää terveellisinä antioksidantteina, joista puhuttu vuodet.

      Minusta ainoa terve tapa on säilöä tokoferoleilla. En osta muunlaisia koiranruokia yleensä, max joksikin hyvin vähän harvakselta annettavia nameja, joissa voisi muuta olla.

      Vältä näitä BHA BHT ja etoksikiini;
      niin eläin kuin ihminenkin voi olla lisäaineille yliherkkä,
      sekä niillä on pitkäaikaisvaikutuksia. Joista kaikista kuka ties.
      Näitä käytetään, koska ne ovat halpoja.

      jotkut väittävät että ruoka ei muuten säily. Kissanviikset. Ostan 15-18kg säkkejä, joissa on päivämäärää - vuosi, tokoferolisäilöttyä purina pro plania esim., eikä minulla ole ruoka koskaan pilaantunut.

      Ruokakaupan purinaa en suosittele; siitä meillä tuli myös kutina.

      Purinassa on minusta tasan vikana se, että siinä vaikuttaisi olevan vielä enemmän maissia kuin ennen. Muuta vikaa en siitä löydä ja lappalaisille parempaa en ole löytänyt millään - ja olen etsinyt, mutta joka kerran kun kokeilen muita, kokeilu päättyy eläinlääkärinlaskuun tai muihin sellaisiin oireisiin, ettei sen ruuan kanssa lähempää tuttavuutta kiitos.

      Se ei ole kysymys siitä, mitkä ovat pääruoka-aineet. Mistä se on kyse, sen kun tietäs; ruoka-aine allergisia nämä eivät ole! Yksi lammasriisi käy, mutta seuraava, sitä seuraava ja sitä seuraava ja sitä seuraava ei.

      Selvimmän eron olen huomannut ruuan ollessa äärettömän kuivaa koostumukselta, kuin kiveä - ja toisen ollessa äärettömän rasvaista. PPP on moneen muuhun verrattuna todella paljon rasvaisempaa. Meidän hurtat tarvivat paljon rasvaa pysyäkseen terveinä. Lisäaineita ei saa olla. Lisättyä sokeria tai hiivaa ei, ehdottomasti ei! Esim Brit Care - jonka pitäisi olla herkille sopiva - tuotti mitä hirvittävimmät ja äkillisimmät oireet.

      Eli tämä on aika merkillistä salapoliisintyötä joskus.

      Kehotan tekemään ainakin näin:
      pidä vihkosta, johon merkitset kokeilut, niiden aloittamisajat, missä tahdissa ruuan vaihdoit, mitä vanha ja uusi täsmällisesti sisältävät, mitä aistinvaraisesti havaitset niistä nappuloista, mikä koirien ensireaktio, mitä muita tulee ilmi.

      Tuota kautta vuosien kuluessa voi tehdä päätelmiä siitä, mikä omasta mielestä oman kokemuksen perusteella on omille harrastamille koirille sopivaa ja mikä ei taatusti ole, ja mikä sopivinta sopivista.

      Eläinlääkärit tuputtaisivat sinulle dieettinappuloita, suunnattomalla hinnalla, mutta niiden tuoteselosteet ne vasta epämääräisiä ovatkin sekä sisältävät - herkille koirille - juuri noita lisäaineita ja kaikkea muuta omituista dieettiruoaksi.

      • pientä neuvoa

        Kun joutuu kokeilemaan, mitään ei kannata ostaa kuin pieni parin kolmen kilon säkki kerralla. Niitä nappuloita ja rahoja menee kyllä sitten paljon hukkaan, jos ostaa isoja kerralla.


        Yksi hyvältä vaikuttava minkä löysin ja nyt taas kerran uskalsin ottaa kokeiluun oli isoista marketeista saatava Nero Gold. Siinä on peruna-peura- vaihtoehto toki on siinäkin riisiä... ja lammas-riisi, jossa muistaakseni taisi olla myös ohraa. Joissain paikoissa on isompia säkkejä. Hinta 2,5kg säkkiä kympillä. Se hinta taso on samaa pikkusäkeissä kuin kilohinta PPP isossa säkissä. Oletan jos löytää isompaa säkkiä siitä, hintataso voi pikkasen laskea.
        Tämä kiinnosti minua siksi ettei noissa ole maissia. Pidän maissia sellaisena, jos löytäisin muuten yhtä hyvän kuin PPP, mutta maissittoman, syöttäisin sitä maissitonta sitten mieluiten.

        Maississa on se nega, jos sitä on kovin nappulassa, se tekee löysempää ulostetta. Se taas tekee huonosti tyhjenevät anaalirauhaset ja se taas aikaansaa isoja ongelmia, jotka olisi mukavampi välttää.

        Tuota hintatasoa alemmalta en oleta ikinä löytäväni nappulaa, millä nämä lappalaiset pitäisi terveinä. Ei ole tullut sopivaa nähtyä kuin PPP. Tietysti en varmaankaan joka IKISEEN merkkiin ole käsiksi päässyt, mutta on paljon sellaisia joita en ikinä edes kokeilisi lisäainemäärien ja epämääräisten tuoteselosteiden ja sitten toisaalta niiden sisällysaineluetteloiden ihan suoraan rehellisesti kertomankaan mukaan.

        Jos nappulat tuntuvat vaikeilta tutustu Barffiin mutta kunnolla tutustu, jottet pilaa koiran kasvua; sitäkään ei ole pakko noudattaa vain pelkästään mutta älä anna koiran kasvaa pelkällä nappulalla.

        Anna koiralle raakoja naudan rustoluita kaluta tai ydinluita (ei keitetä, ei paisteta, ei kaiveta yms), lihaa, raakaa ja tarpeeksi pitkään pakastimen kautta käytettyä kalaa kuten silakkaa, maivaa, lohta, seitiä mikä nyt vain kelvollista on, mutta ei raakaa järvikalaa, joka ei olisi hyvin kypsennettyä tai pitkään pakastimen kautta käytettyä. Anna makupalaksi maistella manteleita tai hasselpähkinän sydämiä. Anna sitä tätä ja tuota sellaista luonnollista ruokaa. Jos teet perunakeittoa joka ei ole kovin suolaista, anna sitä: muussaa haarukalla leivänpalat ja revi ruisleivän palasia pieniksi sekaan nesteeseen, lisää jotain jos tahdot ja tuntuu järkevältä. Koiralle on Suomessa maailman sivu annettu sitä samaa kuin ihmisillekin, esimerkiksi lihasoosia ja perunaa.
        Toki jos koiraa ja etenkin pentua syötetään kokonaan tai melkein kokonaan ei-nappulalla, silloin välttämättä mukaan kalkki-hivenaine-vitamiini- seos tabletteina tai jauheena.

        Se nappula ei ole ainoa mahdollinen millä koiraa ruokkia, mutta kasvavalta koiralta en kokonaan jättäisi pois, vaan sopiva pitäisi löytää. Purina on kallista, mutta kukeilepa purina pro planin pentunappulaa. Sitä voi tilta jopa netistä. Toisaalta olen viimeisen pennun kasvattanut kokonaan PPP aikuisen normaalikokoisen koiran lammasriisillä, koska meidän nuori neiti kasvoi pentuna 1,5kg vauhtia per viikko, eli liian suurta vauhtia ollakseen turvallista - eikä penturuoka ollut lainkaan järkevä siinä tapauksessa. Eikä se kyllä pieneksi jäänyt sillä aikuisten ruuallakaan : )

        Jos oma pentusi kasvanut alta kilon viikkotahtia pienempänäkin, kyllä sille voisi varmasti pentumuonaa normaalisti syöttää.

        Joidenkin koirat JV:llä menevät, mutta toisten eivät, ja kumma kyllä vaikka kasvattaja väittäsii loistavasti omilla, niin ei välttämättä kasvateilla. Vaan voiko suurissa kenneleissä ihmetellä, jos on pakko ostaa aivan halvinta halparuokaa. On aivan liikaa koiria, ruokinta vie niin rahaa ....


      • Pientä neuvoa
        pientä neuvoa kirjoitti:

        Kun joutuu kokeilemaan, mitään ei kannata ostaa kuin pieni parin kolmen kilon säkki kerralla. Niitä nappuloita ja rahoja menee kyllä sitten paljon hukkaan, jos ostaa isoja kerralla.


        Yksi hyvältä vaikuttava minkä löysin ja nyt taas kerran uskalsin ottaa kokeiluun oli isoista marketeista saatava Nero Gold. Siinä on peruna-peura- vaihtoehto toki on siinäkin riisiä... ja lammas-riisi, jossa muistaakseni taisi olla myös ohraa. Joissain paikoissa on isompia säkkejä. Hinta 2,5kg säkkiä kympillä. Se hinta taso on samaa pikkusäkeissä kuin kilohinta PPP isossa säkissä. Oletan jos löytää isompaa säkkiä siitä, hintataso voi pikkasen laskea.
        Tämä kiinnosti minua siksi ettei noissa ole maissia. Pidän maissia sellaisena, jos löytäisin muuten yhtä hyvän kuin PPP, mutta maissittoman, syöttäisin sitä maissitonta sitten mieluiten.

        Maississa on se nega, jos sitä on kovin nappulassa, se tekee löysempää ulostetta. Se taas tekee huonosti tyhjenevät anaalirauhaset ja se taas aikaansaa isoja ongelmia, jotka olisi mukavampi välttää.

        Tuota hintatasoa alemmalta en oleta ikinä löytäväni nappulaa, millä nämä lappalaiset pitäisi terveinä. Ei ole tullut sopivaa nähtyä kuin PPP. Tietysti en varmaankaan joka IKISEEN merkkiin ole käsiksi päässyt, mutta on paljon sellaisia joita en ikinä edes kokeilisi lisäainemäärien ja epämääräisten tuoteselosteiden ja sitten toisaalta niiden sisällysaineluetteloiden ihan suoraan rehellisesti kertomankaan mukaan.

        Jos nappulat tuntuvat vaikeilta tutustu Barffiin mutta kunnolla tutustu, jottet pilaa koiran kasvua; sitäkään ei ole pakko noudattaa vain pelkästään mutta älä anna koiran kasvaa pelkällä nappulalla.

        Anna koiralle raakoja naudan rustoluita kaluta tai ydinluita (ei keitetä, ei paisteta, ei kaiveta yms), lihaa, raakaa ja tarpeeksi pitkään pakastimen kautta käytettyä kalaa kuten silakkaa, maivaa, lohta, seitiä mikä nyt vain kelvollista on, mutta ei raakaa järvikalaa, joka ei olisi hyvin kypsennettyä tai pitkään pakastimen kautta käytettyä. Anna makupalaksi maistella manteleita tai hasselpähkinän sydämiä. Anna sitä tätä ja tuota sellaista luonnollista ruokaa. Jos teet perunakeittoa joka ei ole kovin suolaista, anna sitä: muussaa haarukalla leivänpalat ja revi ruisleivän palasia pieniksi sekaan nesteeseen, lisää jotain jos tahdot ja tuntuu järkevältä. Koiralle on Suomessa maailman sivu annettu sitä samaa kuin ihmisillekin, esimerkiksi lihasoosia ja perunaa.
        Toki jos koiraa ja etenkin pentua syötetään kokonaan tai melkein kokonaan ei-nappulalla, silloin välttämättä mukaan kalkki-hivenaine-vitamiini- seos tabletteina tai jauheena.

        Se nappula ei ole ainoa mahdollinen millä koiraa ruokkia, mutta kasvavalta koiralta en kokonaan jättäisi pois, vaan sopiva pitäisi löytää. Purina on kallista, mutta kukeilepa purina pro planin pentunappulaa. Sitä voi tilta jopa netistä. Toisaalta olen viimeisen pennun kasvattanut kokonaan PPP aikuisen normaalikokoisen koiran lammasriisillä, koska meidän nuori neiti kasvoi pentuna 1,5kg vauhtia per viikko, eli liian suurta vauhtia ollakseen turvallista - eikä penturuoka ollut lainkaan järkevä siinä tapauksessa. Eikä se kyllä pieneksi jäänyt sillä aikuisten ruuallakaan : )

        Jos oma pentusi kasvanut alta kilon viikkotahtia pienempänäkin, kyllä sille voisi varmasti pentumuonaa normaalisti syöttää.

        Joidenkin koirat JV:llä menevät, mutta toisten eivät, ja kumma kyllä vaikka kasvattaja väittäsii loistavasti omilla, niin ei välttämättä kasvateilla. Vaan voiko suurissa kenneleissä ihmetellä, jos on pakko ostaa aivan halvinta halparuokaa. On aivan liikaa koiria, ruokinta vie niin rahaa ....

        JK
        Itse jemmaan nappuloita kotiruoka-annoksen sisään siihen nesteisempään osaan usein.

        Sen lisätyn rasvan, mitä annat, pitäisi olla kala-öljyjä sisältävää, ellei koira osoittaudu varsinaisesti kala-allergiseksi.
        Se on sitä mitä pitäisi antaa. Sitäpaitsi lappalaiset koirat ovat kokemuksen mukaan täysin hulluina kalaan, mikäli vain suuhunsa saavat. Liha ei ole mitään siihen verratuna. Kala-koiria ;)


    • Pro-Plan?

      kiitos viesteistäsi! Kokeilen varmaan sitten seuraavaksi tuota purina pro plania, että loppuuko siihen sitten kutina. Olen juuri laittanut tuota kala öljyä ruokaan ja sitten toinen on jotain toista lisä ravinto öljyä, molemmat on eläinlääkäriltä ostettu. Sen jälkeen kun olen antanut sitä kala öljyä ja vaihdoin siihen 1st choice nappulaan niin raappiminen loppui vähän mutta ei kokonaan ja siksi sitten minun tarvitsee kokeilla vielä jotakin muutakin ruokaa eli seuraavaksi kokeilen tuota pro plania :)) Eli siis tuossa pro planissa on enemmän rasvaa kuin muissa ruuissa? ja tämä ei nyt sitten sisältänyt noita ihme aineita mitä sinulla luki mitä kannattaa välttää? Minulle suositeltiin sitä purina pro plania pentunappulana, olikohan se sitä kala riisiä... tai lammas riisi, en nyt muista mitä kaikkea niitä oli siihen merkkiin tehty. :D

    • Pro-Plan?

      Ja syötän välillä pennulle joitakin ruokia mitä ihmisetkin syö esim herkkupalana kuin harjoitellaan jotakin. Lisään myös ruokaan piimää vielä vähän. Ja muistaakseni nyt kun katsoin netistä niin minulle suositeltiin tuota pro plan puppy sensitive salmon ja rice ruokaa, mahtaisiko se olla pentu ruoista paras? Mietein että voisin seuraavaksi käydä ostamassa kennelrehu autosta myös sitä kalaöljyä, sekin on varmaan hyvä tuote?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8955
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2390
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1507
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1257
    Aihe