Antennin pistokkeesta

Desperate housemom

Muutin juuri ja seinässä on valkoinen laatikko, joka on kuulemma anetnnivahvistin. Siitä lähtee antennijohto, jonka toisessa päässä on risa antennipistoke, jota siis ei saa telkkaan kiinni ennen kuin sen vaihtaa.
Nyt minulla on tämä johto ilman telkan taakse kiinni tulevaa pistoketta, enkä tiedä miten se kuuluu siihen uuteen pistokkeeseen asentaa. Johdon sisällä on metallilanka, sen ympärillä muovi ja muovin päällä kuparilankoja. Mikä osuus mihinkin kohtaan?

Samoin ihmettelen, miksi sen johdon antennivanhistimen pää on sellainen kierrettävä ja pienempi kuin normaali urospistoke, eli en voi nyt tökätä suoraan siihen laatikkoon vain uutta antennijohtoa =(

Ostin jo kasan erilaisia liittimiä ja jakajia, mutta ei ne käy. Lapset huutaa kuin syötävä ja telkkaa ei saa näkymään =((( AUTTAKAA!

22

14429

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisätiedot tarpeen?

http://www.netab.fi/antennitarvikkeet-iecliitin-c-114_185.html on ns. IEC-liittimen erilaisia vaihtoehtoja. Periaatteessa homma menee niin, että antennikaapeli on koiras-naaras -liittimin varustettu: Koirasliitin menee tv:n liittimeen ja naarasliitin siihen seinärasian TV-lähtöön. Radiolla napaisuudet menee päin vastoin.

http://www.netab.fi/antennitarvikkeet-vahvistimet-c-114_191.html on muutama vahvistinmalli esimerkkinä. Miksi se vahvistin on muuten asennettu? Onko sillä jaettu antennirasiasta saatava signaali useammalle tv:lle huoneistossa?

Mikä on antennivahvistimen merkki/malli? Löytyykö siitä jotain tekstiä? Onko kyseessä antenni- vai kaapelitalous, vai kerros- tai omakotitalo? Onko kyseessä antennivahvistin vai virtalähde, joka syöttää sähkön mastovahvistimelle? Onko siinä tuo tavanomainen IEC-liitin vai antennijärjestelmissä käytettävä F-liitin? Sen asennusohje löytyy vaikkapa http://www.mattikaki.fi/laitetestit/antennijakosysteemi.htm sivun kuvista;)

• Desperate housemom

Hei, kiitos linkeistä.

Ajelin isän luo ja otin pätkän johtoa ja pistokkeen mukaan jolla havainnoillisti homman, joten sain vaihdettua sitten itse tuon rikkinäisen pistokkeen. Liitin sen siihen vahvistimelta tulevan johdon päähän. Kuvaa ei kuitenkaan tule, ja telkka sanoo ettei ole signaalia tai se on heikko. Vahvistin on tuon linkkisi mukainen IFP502 mastovahvistin.

Talo on okt ja antennitalous. Antenninjohto tuosta purkista kulkee pitkän matkan, välillä seinien läpi.

Kun kiersin sen johdon mutterin irti siitä vahvistimesta, huomasin että johdon liitimen sisällä on aika pitkästi kuparilankaa linttautuneena sen kierteisen osan sivulle. Kokeilin suoristaa kuparinlangat piikiksi, jolloin ne menisivät siihen vahvistimessa olevan pistokkeen reikään. Teinköhän jotain väärää? No, kuvaa ei sittenkään tullut.

Niinpä roudasin telkkarin alakertaan, jossa on antennipistokkeita ja siellä toimi heti.

Voiskohan siis tuo yläkerran kaapeli olla rikki? Vai pitäisikö tarkistaa avaamalla se vahvistimenpuoleinenkin johdon pistoke? Siinä vaan on se kierresysteemi, joten onkohan se samalla tavoin katsottava ne kuparit, muovit ym ja meneekö ne samalla tavoin?

Ei mulla ketään auttajia ole ja koitan näitä juttuja saada hoidettua. Kurjaa olisi kuitenkin tilata joku antenniammattilainenkin, kun ei tiedä mitä nekin mahtaa maksaa.

• kuka huutaa??

> Ostin jo kasan erilaisia liittimiä ja jakajia, mutta ei ne käy.

Ostit jo kasan? Siis toimit ennen kuin ajattelet.

> Muutin juuri ja ...
      > Lapset huutaa kuin syötävä ja telkkaa ei saa näkymään =((( AUTTAKAA!

Lapsillesi tekee hyvää tehdä jotain muutakin... ei, ehkä olenkin väärässä, lapset ovat sitten vain netissä... Mitäs lapsia ne muuten ovat, kun vain sinä muutit, sukulaislapsiako?

• Desperate housemom

Ikävää, että sinua ärsyttää ostokseni ja lapseni =(

Ihan vaan vinkkinä, täällä kysytään asioita suoraan, aiheena laitteet. Ei ostokset eivätkä lapset.

Mitäs luulisit sanan housemom tarkoittavan?
        Hanki elämä =)))

• Rohkeasti vaan...
        Desperate housemom kirjoitti:

Ikävää, että sinua ärsyttää ostokseni ja lapseni =(

Ihan vaan vinkkinä, täällä kysytään asioita suoraan, aiheena laitteet. Ei ostokset eivätkä lapset.

Mitäs luulisit sanan housemom tarkoittavan?
        Hanki elämä =)))

personal.inet.fi/yritys/simon.tuonti.oy/kokoamisohje.doc on ohje F-liittimen kasaamisesta. F-liitin on oikeastaan vain päällyskuori (=holkki, joka kierretään kaapelivaipan päälle), sillä kaapelin keskijohto toimii liittimen keskinapana.

Jos keskijohtoa esiin kuorittaessa siihen tulee naarmu, niin keskijohto saattaa katketa helposti naarmun kohdalta. Jos keskijohto jätetään liian lyhyeksi, niin se ei tee kontaktia naarasliittimeen (esim. vahvistimen runkoliitin). Tässä tapauksessa keskijohto on jätetty lyhentämättä, jolloin se menee kasaan ja tekee oikosulun. Jos taas suojavaipan säikeitä ei koota kunnolla liittimen alle, niin tuloksena on oikosulku. Virtalähteessä on suojaukset olemassa, joten oikosulku ei riko mitään..

Antennin (=antennivahvistimen) suuntaan liitin on kunnossa, sillä alakerran rasiassa sait kuvan ihan OK. Turha avata liitintä, jos et muuten vaan halua sitä tarkistaa.

Jos viallisessa kaapelissa on varaa, niin kannattaisi se virtalähteen pään F-liitin korjata. Oikaise ensin se keskijohto ja lyhennä sitä siten, että se on pari milliä liittimen kuorta pitemmällä. Tarkista, ettei liittimen sisällä näy irrallisia säikeitä, jotka voivat tehdä oikosulun. Jos se toimii, niin hyvä on;)

Itse tekisin seuraavasti, jos johdossa on mittaa: Ruuvaisin liittimen auki, ja tarkistaisin, että suojavaippa mahdollinen tuplasuojauksen folio ovat ohjeen mukaisesti taivuteltuna muovivaipan päälle. Tarvittaessa voi kaapelia lyhentää ja tehdä koko liitos uusiksi. Kun F-liittimen runko on kierretty kaapelin päälle ja tarkistettu, ettei sinne jää kuparisäikeitä oikosulkua tekemään, niin sen jälkeen lyhennetään keskijohto ohjeen mukaisesti (pari milliä ulos liittimestä).

• En minäkään saivartele mutta en ymmärrä tuota toimintaasi, eli siis sen sijaan että olisit ostanut muutamalla eurolla valmiin antennijohdon niin sinä päätit korjata sen vanhan? Se on aika turhaa jollei sitten itse ole esim. mies, jolta homma hoituu kädenkäänteessä. Epätoivoiset kotirouvat olivat oikea spesiaalini tuossa jokin aikaa sitten. Niin ja tämä ei siis ole mitään sovinismia eikä tasa-arvon polkemista. :)

Tuo valkoinen seinässäsi oleva laatikko on ihan tavallinen antennirasia, ja ei muuta kun haet sen johdon vaan ja törkkäät kiinni. Tahi sitten "paikallisesta" jokin puuhapete operoimaan asiat kerralla kuntoon... Tjaa mutta nythän on sunnuntai joten ei kannata, koska siellä tähän aikaan notkuva porukka on ihan oma ryhmänsä...

• Tilanneraportti?

Jos av-vitsaus olisi lukenut koko ketjun, niin hän olisi ymmärtänyt, mistä olikaan kysymys: Järjestelmässä on mastovahvistin, jonka käyttöjännite syötetään IFP502 virtalähteellä. Virtalähteessä on kolme F-liitintä, joista yksi menee sinne mastovahvistimen suuntaan (Signaalit, alas, käyttöjännite ylös) ja siinä on kaksi F-liittimin varustettua signaalilähtöä. Näistä toinen menee alakertaan, jossa signaali on OK. Toinen lähtö on kytketty yläkerran rasioille menevään kaapeliin, ja tässä tuntuu olleen omatoiminen asentaja asialla. F-liittimen keskijohtoa ei ole lyhennetty, vaan se on mennyt kasaan ja saattaa aiheuttaa oikosulun.

Mitä voimme olettaa: Järjestelmän on kasannut harrastelija ja vastaavia oikosulkuja voi olettaa olevan muissakin liittimissä. Kannattaa aloittaa korjaus tuosta selvästi väärin kasatusta virtalähdeyksikön lähdön F-liittimestä ja kokeilla, milloin signaalia alkaa taas kulkea myös sinne yläkerran rasialle.

Olen nähnyt kaksi erilaista harrastelijan tekemää kytkentää: Ensimmäinen oli kytkenyt niin vaipan kuin keskijohtimen saman liittimen alle, kun ne sai siihen helposti kiinni. Signaali ei kulkenut tuo oikosuljetun mytyn läpi. Toinen taas lyhensi pitkää antennikaapeli ja jätti muovivaipan kuorimatta, kun se pysyi paremmin liittimen vedonpoistajan alla. Tuloksena oli kanavaloukku, sillä osa kanavista meni läpi ja muutama kanavanippu suodattui pois.

Edetään rauhallisesti vaan, niin hyvä tulee...

• av-vitsaus

No joo, en tosiaan lukenut tällä kertaa muuta kuin tuon aloituksen joten oma mokani... :)

• ei huono!

Täällä kirjoitetuissa vastauksisa ei ole puututtu siihen, että antenni rasiasta jatkava antennikaapeli on periaatteessa tuhoon tuomittu!

Niin, ellei sitten asialla ole ollut asiansa osaava antenniasentaja tai muuten vaan näppärä kaveri (nainen), joka olisi ottanut huomioon jatkojohdon signaalin heikentävän ominaisuuden. Eli yksinkertaistettuna: jos kytketään suoraan antennijatko siihen ensimmäiseen ulkoa tulevaan antennirasiaan, tv:t kummassakin päässä eivät toimi!

Pitäisi olla antennisignaalin voimakkuuden mittari, jonka avulla voidaan määrittää sopiva vastus molempiin rasioihin. Lisäksi se ulommainen, ekasta rasiasta jatkettu antennikaapeli, pitäisi päättää erillisellä rasialla.

Mutta ei hätää, asiaan on olemassa edullinen vaihtoehto kalliille antenniasentajille, sisäantennit! Sellaisen hankkimalla kaikki kanavat näkyvät aivan yhtä hyvin kuin ulkoantennillakin!

Esimerkiksi http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=9910
      Tuollaisella meidän Sonyn T2-viritin näkyy ainakin loistavasti täällä länsi-uudellamaalla.

• On hyvä

Voi herranjumala, älä vain tätä saivartelevaa pölkkypäätä usko.
      Ohita tuo "ei huono" nimimerkin kirjoitus, sillä siinä ei ole mitään
      oikein.
      Näprää vain siihen kaapeliin se F-liitin ja laita se valkoisen laatikon OUT tai
      TV liitäntään ja kaapelin toiseen päähän se IEC uros liitin, joka käy siihen
      television antenni liitäntään.
      Tuollaisia valmiita johtojakin on varmaan saatavilla kaupasta, eli
      uros F - uros IEC.

• Desperate housemom

Olen nyt vaihtanut kaapelin molempien päiden liittimet. Ei toimi...kumma homma kuitenkin, että edellisellä asukkaalla ongelmaa ei ollut (todettu henk.koht. paikan päällä).

Tämän jälkeen olen repinyt kuitenkin itse tuon kaapelin irti niistä jalkalistojen kiinnikkeistä ja kun se meni yhdessä kohtaa läpi kevyen väliseinän, jonka purin, tulin sahanneeksi pienen nirhauman kaapelin ulkokuoreen. Kaapeli ei mennyt poikki, vain muovikuoreen viilto josta näkyy kuparilangat. Ei kai tämä voi vaikuttaa näkyvyyteen, vai voiko?

Pitäisikö vaihtaa koko kaapeli vai vieläkö kannattaa kokeilla jotain muuta? En todellakaan aio hankkia mitään lisäheebeleitä, koska TV on ennenkin näkynyt. Tää on kai mun iänikuinen huono karmani, mikä taas kiusaa.....

• "Tämän jälkeen olen repinyt kuitenkin itse tuon kaapelin irti niistä jalkalistojen kiinnikkeistä ja kun se meni yhdessä kohtaa läpi kevyen väliseinän, jonka purin,"

Kuulkaa lukijat, että ei tuo aloittaja ole kyllä mitään kotiäitiä koskaan nähnytkään, vaan kyseessä on jälleen kerran uusi provoilija. Ei tuollaista näet ole olemassakaan (toivottavasti). Mitä enemmän annatte uusia vinkkejä, niin sitä enemmän tuollainen mätäpaise saa siitä uusia kiksejä. Lukekaa nyt tuo hänen viimeisin oksennuksensa lävitse oikein huolella.

• Desperate housemom

Ikävä tuottaa pettymys, kotiäiti olen.

Antennikaapeli oli pakko repiä irti jalkalistojen kiinnikkeistä, koska laitoin uudet lattiat ja vaihdan samalla jalkalistat.

Tuottaako sinulle vaikeuksia se, että jotkut naiset tekevät ja osaavat, joskaan eivät ehkä kaikkea, kuten nyt tätä TV-ongelmaa? Sen vuoksi kysyn, kun JOUDUN TEKEMÄÄN ITSE, nuija!

Jos sulla ei ole muuhun aikaa kuin arvostella toisten kysymyksiä, tervetuloa vaan tekemään tää kaikki paska täältä mun puolestani, eipä silti, tuskin edes osaisit muuta tehdä kuin suutas soittaa...joten unohda.

Luojan kiitos ei minulla ole tuollaista idioottia kattoni alla!

Anyway, kiitos tähänastisista vinkeistä. Kokeiltu on.

• outo...
        Desperate housemom kirjoitti:

Ikävä tuottaa pettymys, kotiäiti olen.

Antennikaapeli oli pakko repiä irti jalkalistojen kiinnikkeistä, koska laitoin uudet lattiat ja vaihdan samalla jalkalistat.

Tuottaako sinulle vaikeuksia se, että jotkut naiset tekevät ja osaavat, joskaan eivät ehkä kaikkea, kuten nyt tätä TV-ongelmaa? Sen vuoksi kysyn, kun JOUDUN TEKEMÄÄN ITSE, nuija!

Jos sulla ei ole muuhun aikaa kuin arvostella toisten kysymyksiä, tervetuloa vaan tekemään tää kaikki paska täältä mun puolestani, eipä silti, tuskin edes osaisit muuta tehdä kuin suutas soittaa...joten unohda.

Luojan kiitos ei minulla ole tuollaista idioottia kattoni alla!

Anyway, kiitos tähänastisista vinkeistä. Kokeiltu on.

Miksi et kerro kaikkea tuollaista heti alussa? Miksi haukut ihmisiä, jotka voisivat auttaa sinua? Miksi kysyt apua, jos kuitenkin pidät muita idiotteina ja itseäsi osaajana ja tekijänä? Miksi hermostut herkästi?

• Sinä et osaa nimenomaan muuta kuin kirjoitella noita saatanan provoviestejäsi, joten se siitä "kotiäitiydestä". Miten kuivaa ihmisen elämä on, jos hänen ainoa huvinsa on tuollainen toiminta?

Mutta, jos oikeasti olisitkin jokin yksinäinen kotiäiti, ketä tekee kaiken maailman kytkentöjä mistään mitään ymmärtämättä ja kaatelee jopa väliseiniä (ei pysy pokeri), niin asunnossanne saattaisi olla sellaiset olosuhteet jo muutenkin, että sosiaaliviranomaisilla voisi olla jokunen vinkki sille teidän kommuunillenne.

• Desperate housemom

Taisi osua arkaan kohtaan =))

Olet niin katkeran oloinen ihminen, että voisin vaikka luulla vaimosi jättäneen sinut...ja purat nyt sitten pahan mielesi minuun. No, kai täytyy ihmetellä jonkun toisen tahon kautta tähänkin ratkaisu...

Ja jotta saisit taas ihmeteltävää lisää, olen itse tämän viikon aikana asentanut 3 huoneeseen laminaatit, sahannut jalkalistat ja kiinnittänyt ne ym. Voit vaikka miettiä ja märehtiä tätä asiaa viikonlopun ajan =)).

Nimesi on muuten tosi osuva. Hyvää kevättä sinullekin ja koita jo vähän löysätä. Opettele samalla lukemaan ketju kokonaan ennen kuin annat kultaisia neuvojasi. Säilytät naamasi miehenä (oletan) paremmin.

• Osui arkaan paikkaan, kyllä. En näet pysty sietämään tuollaisten provotehtaiden tuotoksia, ja se ottaa joskus aivoon, vaikka kyseessä onkin vain anonyymi "jutustelu" keskustelupalstalla.

Ajattelinkin tuossa vain säästää muiden näppäimistöjä toteamalla, että sinun horinoihisi on erittäin turha vastailla. Kuvio on päivänselvä ja nähty satoja, ellei tuhansia kertoja. Toki vastailen tässä nyt parasta aikaa itse, mutta ei se haittaa. Onkohan sinulla jokin sukupuolisuuteen liittyvä persoonallisuuden häiriö, eli kuljeskelet siellä kopissasi sukkahousuissa ja nahkahameissa sitä vehjettäsi samalla hipelöiden ja kuvitellen olevasi "kotiäiti". En yllättyisi ollenkaan vaan aivan päinvastoin. Ei saatana, oikein puistattaa ajatellakin! :)

• Desperate housemom

Heippa, ajattelin tulla kertomaan että vika löytyi. Vaihdoin uuden antennikaapelin, ts. vika oli sitten siinä. Kivaa kevättä kaikille =)

• näkijä/kokija

Mee trolli hoitoon jo!

• hannu kolkka

hei! voiko joku kertoo,kun talossa on anteeni pistoke ja asensin anteeni digiboksin ja viikko toiminut tv hyvin ja nyt tv,n ruutun ilmeni merkki jossa lukee.ANTEENISSA OIKOSULKU.kokeilin kaikkia se teksti ei lähtä pois.Kiitos jos joku voisi kertoa.

• Jännite pois...

Onko digiboksissa 5V:n syöttö päällä? Kytke se pois päältä, koska se on ilmeisesti tarpeeton (=> on tarkoitettu käytettäväksi aktiiviantennin kanssa).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6979
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      847
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe