Naaras- vai uroskani

love kani love

Olen harkinnut kanin hankintaa ja tiedän, että kanit ovat eri luonteisia, mutta haluaisin kuitenkin tietää kumpi on parempi näin aloittelijalle? Naaras on agressiivinen kuunelma reviiristään ja sillä on valeraskaus. Uros taas merkkaa reviiriä hirveesti ja kun sitä nostaa niin kalut tuntuvat kuunelma. Olen näitä tutkinnut ja en tiedä mitä uskoa oikein. Olen paljon kotoisalla ja en hanki kuin yhden kanin eikä rahaa ole niin hirveästi kastorfointiin tai siihen. Teitenkin on rahaa kanin hoitoon mutta...

Kiitos jos ymmärrätte ja pystytte auttamaan!

14

5918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilomega

      niinno tosiaan riippuu ihan kanista itsestään....juuh, naaraat ovat yleensä tuittupäisempiä, mutta kyllä niistäkin saa kelpoeläimen kun totuttaa käsittelyyn :) en ole kuullut että naaraskani olisi tullut yksin eläessään valeraskaaksi :O kanillahan ei ole kiimaa, vaan sen ovulaatio tapahtuu astutuksen yhteydessä, joten hormonien ei pitäisi aiheuttaa valeraskautta, en kuitenkaan 100% vanno asian olevan näin.
      urokset ovat yleensä seurallisempia ja kesyyntyvät helpommin. kaikki urokset eivät merkkaile, varsinkaan jos toisen kanin hajua ei mistään ilmaannu.

      mutta kaikki kanit ovat yksilöitä, ja se miten kanin kanssa aikaa vietät vaikuttaa tietty myös :)

    • ollivia58

      Etsin myös samaa tietoa! Olen päättämässä ostaa naarasta, mutta haluaisin tietää mitä huonoja puolia te kokenneet tiedätte naaraista?

    • Tiuhti=mun oma kani

      Minulla on naaraskani ja saan kohta uroksen(leikatun)

      Omalla naaraskanillani ei ole mitään ongelmia reviiristä,ehkä johtuu siitä että vietän sen kanssa aikaa todella paljon.
      Kanin agressiivisuus voi lievittyä siitä kun sen leikkaa mutta ilman syytä leikkausta ei tarvitse tehdä.
      Itse suosittelen nyt naaraskania sillä uroksien luonteesta ei vielä kokemusta ole!
      Kanin agressiivinen luonne voi myös johtua siitä että omistaja ei vietä tarpeeksi aikaa kanin kanssa.

      Iloisia hetkiä kaneille ja omistajille!;)

    • elmeri1101

      Meillä on kaksi tyttökania ja yksi poikakani. Ja kyllä on sanottava, että poika on paljon seurallisempi kuin tytöt. Meillä poika ei ole ruikkinut ollenkaan ja muutenkin siistimpi kuin tytöt. Ja kastroitukin on vasta viime perjantaina, ei ruikiimisen takia vaan siksi, että voi viettää aikaansa tyttöjen kanssa samassa häkissä.

    • -Laura1985

      No sunhan päätös se on, mutta itse suosittelisin urosta. Urokset ovat yleensä seurallisenpia ja viihtyvät ihmisten kanssa ja hakevat huomiota. Meillä on uros kani sillä on merkkailu ongelma vaikka se on leikattu kauuuuuan sitten. Nylkytys loppui, mutta mun sängylle se käy vieläkin merkkailemassa vaikka kokeilimme etikkaa ja kaikkea. Pidämme nyt suojia sängyssä.
      Naaraista ei ole kokemusta mutta ystävälläni on naaras ha se on hyvin ujo ja saattaa purra vieraita.
      Ja vielä uroksista sen verran että tietenkään kaikki urokset eivät merkkaa. Meidän kani uros kyllä tekee sitä mutta on tosi tosi rohkea ja nuolee vieraittenkin käsiä vaikka ei olisi edes koskaan nähnyt kyseistä henkilöä. Meidän poika ei ole muuten koskaan näykkinyt ketään :)

    • benjiiii

      Itelläki on pyöriny päässä toi kysymys, mutta siihen tulokseen ollaan päädytty että uros kani (hermeliini) tulee meille :)

    • mieti tarkkaan

      äskeiselle, jos olet ensimmäistä kania hankkimassa, niin kannataa tosiaan miettiä sitä kani rotua vielä, eli hermeliinit muistuttaa luonteeltaan enemmän luonnonkania. itselläni kääpiöluppa uros, ei merkkaile ja todella kiltti sylipupu, ystävälläni hermeliini uros, ja tykkää silittelystä(omistajan) mutta vieraita puree. toki tämäkin tietty riippuu yksilöstä.

    • lovely rabbit

      minä olen hankkimassa kania kääpiöluppaa ja olen tullut päätökseen että jos mahdollista niin otan uroksen koska haluan rauhallisen ja lempeän rodun

    • pullasorsa1

      Mulla olisi kysymys.

      Mulla on siis leikkaamaton uros kani, ja sille olis nyt tässä tarkotuksena hankkia kaveri. Naaras, koska uroksethan eivät käsittääkseni tule kovin hyvin keskenään toimeen. Jompi kumpi olis sitten tarkotus tietty leikkauttaa, onko sillä mitään väliä että kumman leikkauttaa (varmaan tyhmä kysymys, mutta.. :D) tietty jos sillä ei oo mitään väliä niin hyvä vaan, sillä toi mun uros pupu on jo siinä iässä että sen voi leikkauttaa eli ei tarvitsisi odottaa kuukausia että noi vois sit huoletta olla yhdessä mutta luin että jos on naaraskani lemmikkinä niin jos sen leikkauttaa niin sillä on pienempi riski sairastua esim johonkin tiettyyn syöpään mutta en just nyt muista että mihin.. Että onko uroksilla samanlaista riskiä jos ei leikkauta? Ja tulevatko uros sekä naaras toimeen siinä missä kaksi naarastakin? Tiettty varmaan yksilöllistä mutta noin niinkun "yleisesti".

      • .....

        Leikkauta mieluummin uros, leikattukin naaras voi stressaantua (ja stressaantuukin) jos leikkaamaton uros on sitä jatkuvasti astumassa.
        Naaraan sterilointi ehkäisee mm. kohtusyövän ja valeraskaudet, ja tottakai myös ei-toivotut poikaset. Se voi myös auttaa kanin opettamisessa sisäsiistiksi ja vähentää aggressiivista käytöstä. Uroksilla ei ole kohtua, joten kohtusyöpä, valeraskaudet tai kohtutulehdus eivät luonnollisestikaan voi urokselle tulla. Naaraan leikkauttaminen onkin suositeltavaa, jos sitä ei aiota käyttää jalostukseen.

        Eli siis jos et ole halukas molempia leikkaamaan, leikkaa mieluummin uros :)

        Uros ja naaras tulevat useimmiten toimeen keskenään (totutuksen jälkeen), mutta toki on niitä tapauksia joissa kanien kemiat eivät kerta kaikkiaan käy yhteen. Uskallan kuitenkin sanoa, että suurimmassa osassa tapauksista uros ja naaras tulevat toimeen :)

        Toivottavasti ymmärsit pointin, tähän aikaan vuorokaudesta ei ajatus oikein luista :D


      • asiantuntija11hgjuhy
        ..... kirjoitti:

        Leikkauta mieluummin uros, leikattukin naaras voi stressaantua (ja stressaantuukin) jos leikkaamaton uros on sitä jatkuvasti astumassa.
        Naaraan sterilointi ehkäisee mm. kohtusyövän ja valeraskaudet, ja tottakai myös ei-toivotut poikaset. Se voi myös auttaa kanin opettamisessa sisäsiistiksi ja vähentää aggressiivista käytöstä. Uroksilla ei ole kohtua, joten kohtusyöpä, valeraskaudet tai kohtutulehdus eivät luonnollisestikaan voi urokselle tulla. Naaraan leikkauttaminen onkin suositeltavaa, jos sitä ei aiota käyttää jalostukseen.

        Eli siis jos et ole halukas molempia leikkaamaan, leikkaa mieluummin uros :)

        Uros ja naaras tulevat useimmiten toimeen keskenään (totutuksen jälkeen), mutta toki on niitä tapauksia joissa kanien kemiat eivät kerta kaikkiaan käy yhteen. Uskallan kuitenkin sanoa, että suurimmassa osassa tapauksista uros ja naaras tulevat toimeen :)

        Toivottavasti ymmärsit pointin, tähän aikaan vuorokaudesta ei ajatus oikein luista :D

        nyt mennään asiaa itselläni 6kk ikäinen uroskani roikkuu jalassa merkkaa reviiriä ja hyökkii suosittelen että valitsisitte tyttökanin paljon rauhallisempi kaverillani on naaraskani joka on todella kiltti ja rauhallinen toivottavasti tämä auttoi teitä valitsemaan ja harkitsemaan kokonaan kanin hankkimista.!


      • tuota
        asiantuntija11hgjuhy kirjoitti:

        nyt mennään asiaa itselläni 6kk ikäinen uroskani roikkuu jalassa merkkaa reviiriä ja hyökkii suosittelen että valitsisitte tyttökanin paljon rauhallisempi kaverillani on naaraskani joka on todella kiltti ja rauhallinen toivottavasti tämä auttoi teitä valitsemaan ja harkitsemaan kokonaan kanin hankkimista.!

        Läheskään kaikki urokset eivät ole mainitsemasi kaltaisia, kanit ovat yksilöitä kuten ihmisetkin. Oma urokseni esimerkiksi ei koskaan ole merkkaillut tai nylkyttänyt, ja vähäinen hyökkiminenkin on lähtenyt leikkauksen myötä.
        Naaraani taas ovat arahkoja (ovat tosin ulkokaneja eivätkä valitettavasti niin paljon ihmisen seuraa saa kuin sisällä asustava, täytyy myöntää...), mutta eivät kuitenkaan ole koskaan purreet tai puolustaneet reviiriään.

        Jos yhden kanin aikoo ottaa, kääntyisin ehkä uroksen puoleen, yleistäen ne kuitenkin ovat rauhallisempia ja seuranhaluisempia kuin naaraat. Urokselle on lisäksi helpompi ottaa kaveri, jos joskus haluaa.


    • itse ottaisin urokse

      Kuten jo todettua, kanit ovat yksilöitä ja toisaalta mikä jonkun mielestä ei ole mukavaa käytöstä voi toisen mielestä olla normaalia tai ei niin häiritsevää.. Itsellä kokemusta kolmesta kääpiölupasta. Yksi leikkaamaton urosta, yksi leikkaamaton tyttö ja yksi leikattu uros. Kaikista "hankalin" tapaus oli tuo leikkaamaton kääpiöluppa tyttö. Neiti oli minulle hyvin rakas, mutta oli erittäin reviiritietoinen ja "tuittupäinen" ja saattoi hyökkäillä väliin, vaikkei kyllä koskaan purrutkaan. Oli myös kova järjestelemään häkkiä ja heitteli tavaroita öisin.. Urokset sekä leikkaamaton että leikattu kääpiöluppa ovat molemmat olleet todella ihania, kilttejä, erittäin ystävällisiä ja seurallisia kavereita. Leikkaamaton uros oli oikea syli-vauva ja kova "pusuttelemaan", mutta merkkaili kyllä kausittain paljonkin ja pissaili lattioille. Tämän hetkinen alle vuoden ikäinen leikattu luppa-poika on täysin sisäsiisti, utelias ja ystävällinen ja vaikkei mikään sylikani olekkaan niin nauttii toki rapsuttelusta ja läheisyydestä. Itse siis ottaisin uroksen ja jos mahdollista niin kastroisin sen, mutta leikkaamattomankin uroksen kanssa voi pärjäillä ihan hyvin. Ja lisähuomiona vielä se että vaikka tuossa häkistä mainitsinkin, on meillä kaikki kanit olleet aina paljon vapaana, ja häkki on käytössä lähinnä turvapaikkana ja öisin..

    • Anonyymi

      En itsekkään tiedä mikä on parempi uros vai naaras
      Mutta olen itsekkin kohta hankkimassa kania

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      911
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe