Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ongelma: Mäyräkoira vetää hihnassa

kiljuvaMäyrä

Ongelma karkeakarvaisen 9kk mäyräkoiran kanssa: Mikäli hänen kanssaan on yksin lenkillä, niin taluttaminen sujuu ihan hyvin ja "normaalisti". Joskus pientä vetoa havaittavissa, mutta rauhottuu kun ihminen pysähtyy hetkeksi aikaa.

Jos lähden emännän kanssa lenkille niin useimmiten koira vetää ihan hulluna remmissä. Ei auta pysähtelyt eikä mitkään. On koitettu valjailla, kaulapannalla ja eripituisilla taluttimilla. Koira vetää niin paljon että hengityskin vaikeutuu.

Erityistä vielä se, että jos ylitetään katua liikennevalojen kohdalla, joissa koira joutuu hetken odottamaan, niin ylitys tapahtuu kiljuen ja haukkuen. Tämän lisäksi hänen on päästävä juoksemaan niin lujaa kuin jaksaa. Ihan kuin jokin paniikki iskisi.

Vinkit ja neuvot olisivat nyt tarpeessa!

5

546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmm....

      Tarkoitatko "hänellä" nyt emäntää vai koiraa? Ilmeisesti kuitenkin koiraa?

      a) Lisää koulutusta hihnakäyttäytymiseen. Googlella löydät niin paljon ohjeita, että lukemiseen menee vuosi. Niitä ei kannata enää kirjoittaa lisää internettiin.

      b) Onko koiralla tarpeeksi tekemistä? Riittävästi liikuntaa? 9 kk ikäinen koira on kaikkein energisimmässä iässään ja tarvitsee paljon aktiivista tekemistä. Tuo hihnakäyttäytyminen kuulostaa siltä (kiljuen / haukkuen vetäminen) että energiaa on keräytynyt pääkoppaan vähän liikaa.

      c) Noissa lenkeissä on todennäköisesti jotain eroja. Ilmeisesti teet yksin lenkkeillessäsi erilaisia tai eri pituisia lenkkejä kuin emännän kanssa. Koira oppii hyvin nopeasti tällaiset asiat ja se näkyy erilaisena käyttäytymisenä eri tilanteissa. Veikkaanko oikein, että nuo emännän kanssa tehdyt lenkin ovat esim. pidempiä tai suuntautuvat koiran mielestä mielenkiintoisemmille alueilla, jolloin se on enemmän innoissaan silloin kuin emäntä on mukana?

    • kiljuvaMäyrä

      c) Ongelmallista tässä onkin juuri se, että mukana olevien ihmisten määrä vaikuttaa käyttäytymiseen enemmän kuin alueet. Toisin sanoen jos menen koiran kanssa kahdestaan jonkun tietyn reitin, niin käyttäytyminen on ok. Kun ihmisiä on enemmän mukana samalla reitillä, niin johan alkaa veto.

      Vanhempani ovat myös ulkoiluttaneet koiraa useasti(itse en siis ollut mukana) ja heidän kanssaan käytös on ihan samanlaista. Jos ulkoiluttajia on enemmän kuin yksi, niin koira vetää ihan tolkuttomasti.

    • uupunut jo

      Mulla on samanlainen ongelma eli vetäminen ja singahtelu sinne sun tänne. välillä luulen, että käsi revähtää, kun veto on niin kova. Minulla siis pk. mäyräkoira uros, joka on nyt 10 kk vanha. Olen pysähdellyt, vaihtanut suuntaa ym. Eikä auta. Pysähtyy kyllä ja kattoo, mutta veto alkaa samanlailla aina uudelleen.
      Toinen ongelmani on tuo pentupureskelu, jota en myöskään saa karsittua pois. Koira on niin tohkeissaan, kun tulen kotiin tms. että suurinpiirtein roikkuu hihassa tai näykkii käsiä.

    • mäyrisvauvat

      Mulla on kaks karkkaripentua, ikää 9kk. Ne veti pieninä hihnassa aika kovasti, mutta kun vaihdoin fleksiin, loppui veto. Johtunee tosin varmaan siitä, että saavat kulkea omaan tahtiinsa. Fleksi ei välttämättä ole ratkaisu, mutta meillä veto loppui kuin seinään. Nykyään ei vedetän ellei ole jotain toooooosi kiinnostavaa näköpiirissä. Välillä mennään pidemmällä narulla ja välillä lyhyellä. Tietysti muut kulkijat huomioon ottaen.

      Johtuiskohan tollanen käytös kuitenkin johtajuusongelmista? Muiden kuin sinun lenkittämänä se siis vetää ja huutaa, koska lenkittäjä ei koe olevansa tilanteen herra? Plus kai se koira kokeilee vähän, että mitä kaikkea sopii tehdä, kun ei ole varsinaisen omistajansa kanssa liikkeellä...

    • sfsfwfw3fwf3w

      Itse ainakin pysähdyn johdonmukaisesti jos koira vetää ja yritän saada vierelle istumaan tai muuten pysymään paikallaan hetken. Jos ei auta yhtään niin vaihdan suunnan ja päättäväisesti kävelen takaisinpäin kunnes koira tajuaa mikä on homman nimi.

      Meidän lk mäyris on nyt vuoden vanha ja edelleen innostuessaan vetelee mutta muuten osataan mennä suht ihmisiksi. Lisäksi kuulo on edelleen hieman valikoiva remmin päässä kun kaikki muu kiinnostaa enemmän.

      Johdonmukaisesti vaan edeten niin hyvä tulee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      84
      2200
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      49
      1916
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      72
      1590
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1578
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1482
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1393
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1352
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1311
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1294
    Aihe