Haluan tulevaisuudessa opiskella psykologiaa, tiedän olevani sopiva työhön, ja innostusta kyllä riittää. Valmistun nyt keväällä ylioppilaaksi, ja olisi aivan mahtavaa jos pääsisi jo ensimmäisellä yrittämällä haluamaansa kouluun. Psykologia vaan kun sattuu olemaan suosituin aine yliopistossa, joten onko edes teoriassa mahdollista päästä ensimmäisellä yrittämällä sisään? Eräs kaverini sanoi, ettei ensimmäistä kertaa hakevien valintakokeita edes katsota (psykassa), koska halutaan opiskelijoita, jotka pysyvät alalla ja oikeasti haluavat päästä opiskelemaan. Kaverini on muutenkiin skeptinen kaiken suhteen, joten en tiedä uskoisiko häntä.
Minulla on psykologia hyvin hanskassa, ja ainakin kurssiarvosanojen perusteella osaan myös matematiikkaa, eikä ainakaan tähän mennessä tilastotieteenkään kanssa ole ollut ongelmia. Silti kun olen selaillut läpi vanhoja valintakokeita, ovat kysymykset olleet minulla ihan hepreaa.
Onko kellään faktatietoa asioista?
(PS: Eri paikoissa psykologia luetellaan eri tiedekuntiin, joten vaikka olisitte omasta päätöksestäni eri mieltä, älkää mielellään jaksako ilmoitella asiasta. Olisi helpottavaa kuulla asiallisia vastauksia. Omakohtaiset kokemukset on aina kivaa kuultavaa.)
Sisään yliopistoon?
1
239
Vastaukset
- 39+9
Kuten varmaan tiedät, psykaan on vaikea päästä prosentuaalisesti, oli sitten uusi ylioppilas tai vanha konkari. Katsoin koulutusnetistä ja viime vuonna psykologiaan (kaikkiin yliopistoihin Suomessa yhteensä, eroavaisuuksia voi siis olla yliopistojen välillä) ja viime vuoden abeja haki psykaan 968, joista 40 hyväksyttiin opiskelemaan (eli n.4%). Eli kyllä sinne uusia ylioppilaitakin otetaan, mutta ei mitään hurjia määriä.
Psykologia on yksi niistä aloista, jonne ei tosiaan monet pääse ekalla kerralla. Vaikka panostatkin varmasti täysillä kokeeseen, niin kannattaa myös suunnitella varavaihtoehtoa syksyksi. Useat yliopistot tarjoavat psykologian opintoja avoimessa yliopistossa, ja niistä on hyötyä sitten mahd. seuraavan vuoden pääsykokeita ajatellen (ylipäätään oppii omaksumaan erilailla akateemista tekstiä) saat opinnot hyväksiluettua, kun pääset yliopistoon :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1034583Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743851352- 1861062
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091052Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna86960Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47911- 64891
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk11882- 64866
tilitoimistopiirainen huutaa
mikä tää piiraisen tilitoimistomies oikee on? olin kuullut vaikka mitä huhuja, että ihan valtavan äkkipikanen mies mutt10847