Antakaa hyviä neuvoja?

Neliveto

Kenellä hyvät neuvot käytetyn traktorin hankkimiseen.Tarve on: nelivedolle, johon eteen kauha lumitöitä varten ja taakse kuormain puu ja maa töitä varten. Kaikki työt keveitä = harrastelija hommia, mutta kuitenkin, jotain pitäis saada aikaankin, eli remontinteko ei pääharrastus.Niin ja raktori pitäis saada alle 10 000 €, kun pitää jäädä rahaa vähän laitteidenkin hankintaan: (kuormain, kauha, kärryt...

9

2312

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mörkö

tarvitset nelivetoa? Vastaavantehoisen takavedon saat ainakin kolmanneksen halvemmalla.
      Etukuormaajalla pilaat sen kalliin vetävän etuakselin yhdessä talvessa ja viimeistään siellä metsässä möyriessäsi, jos et pudota kuormaajaa ensin pois.

Puutavarakuormaaja kannattaa laittaa kärryn aisalle, niin ei ole tiellä muissa hommissa.

Ainakin minä olen pärjännyt takatuupparilla tähän asti kun on vaan kunnon ketjut ja riittävästi painoa vetopyörillä.

• Neliveto

Niin, kuten otsikossa sanon tietämätön olen, varsinkin mitä tulee traktoreihin. En ole sellaisella koskaan ajanut saati koskenut.
        Múutettiin emännän kanssa vähän väljemmille mannuille ja nyt olisi pakko hankkia traktori lumi-, metsä- ja maatöihin. Olen kysellyt kokeneemmilta neuvoja ja miltei jokainen on suositellut nelivetoa.
        Saako puutavarakuormaajaan maakauhaa tai toisinpäin, pitäis pysytä kaivamaan ojia.

• kyllä
        Neliveto kirjoitti:

Niin, kuten otsikossa sanon tietämätön olen, varsinkin mitä tulee traktoreihin. En ole sellaisella koskaan ajanut saati koskenut.
        Múutettiin emännän kanssa vähän väljemmille mannuille ja nyt olisi pakko hankkia traktori lumi-, metsä- ja maatöihin. Olen kysellyt kokeneemmilta neuvoja ja miltei jokainen on suositellut nelivetoa.
        Saako puutavarakuormaajaan maakauhaa tai toisinpäin, pitäis pysytä kaivamaan ojia.

maatilakäyttöön tarkoitettuja puukuormaimia
        on ollut joissa on kaivuri varustus. ojan kai-
        vuu on taitolaji suositelisin sinulle kirjoituk-sesi perusteella ammattimiestä koneineen.voi
        tulla edullisemmaksikin riippuu tietenkin sinun
        kaivuumäärästä

• jotain
        Neliveto kirjoitti:

neliveto ei ehdoton takavedolla pärjää hyvin.
        neliveto pääsee oikeuksiinsa keskisuurten isojen
        maatilojen mm. kyntö,muokaus ja metsätöissä.
        neliveto tietysti riippuu sinun tarpeistasi
        paljonko ole valmis laittaan rahaa koneeeseen.
        pienillä ajoilla pärjää kyllä takavedollakin.

• mörkö
        Neliveto kirjoitti:

Nytpä luin uudestaan tuon alkuperäisen kirjoituksesi; eli traktori saisi maksaa tuon max. 10keur, ja sitten ne muut vehkeet erikseen. Kyllä tuolla jo saa hyvänkin pelin, jopa nelivetoisen.

Nämä nelivedon suosittelijat tietysti ovat sitä mieltä, että ei talvella tarvi laittaa ketjuja pyöriin kun kaikki pyörät raapii... Jos asut seudulla, josssa pitää tietä aurata suojalumella, niin pitää ne ketjut olla, kuten siellä mettässäkin.
        Vasta-alkajalle voi nelivedon kanssa tulla semmonen yllätys, että sen etuvedon voimansiirron rikkoo vahingossa, ja sitten on 2-3 tuhannen euron lasku kourassa.

Kourakuormaajaan on saatavilla kaivuuvarusteita, mutta ne on lähinnä hiekkalaatikon tonkimiseen tarkoitettuja vehkeitä. Kaivurin ja kuormaajan puomistojen liikegeometriat on niin erilaiset, että ei yhdellä puomistolla saa aikaan kunnollisia ominaisuuksia kumpaankin.

Jos ja kun siihen nelivetoon päädyt, niin hanki sellainen kone, johon saa tarvittaessa huoltoa ja osia helposti. Kyseeseen tullee silloin lähinna valmet tai mikä valtra se nyt sitten on nykyään. Eihän se kaikkien ominaisuukseinsa puolesta ole mikään optimilaite, mutta sopivan yksinkertainen ja vankka laite. Lisäksi huolto- ja varaosamyyntiorganisaatio on tällä hetkellä vertaansa vailla.

• molemmista
        mörkö kirjoitti:

Nytpä luin uudestaan tuon alkuperäisen kirjoituksesi; eli traktori saisi maksaa tuon max. 10keur, ja sitten ne muut vehkeet erikseen. Kyllä tuolla jo saa hyvänkin pelin, jopa nelivetoisen.

Nämä nelivedon suosittelijat tietysti ovat sitä mieltä, että ei talvella tarvi laittaa ketjuja pyöriin kun kaikki pyörät raapii... Jos asut seudulla, josssa pitää tietä aurata suojalumella, niin pitää ne ketjut olla, kuten siellä mettässäkin.
        Vasta-alkajalle voi nelivedon kanssa tulla semmonen yllätys, että sen etuvedon voimansiirron rikkoo vahingossa, ja sitten on 2-3 tuhannen euron lasku kourassa.

Kourakuormaajaan on saatavilla kaivuuvarusteita, mutta ne on lähinnä hiekkalaatikon tonkimiseen tarkoitettuja vehkeitä. Kaivurin ja kuormaajan puomistojen liikegeometriat on niin erilaiset, että ei yhdellä puomistolla saa aikaan kunnollisia ominaisuuksia kumpaankin.

Jos ja kun siihen nelivetoon päädyt, niin hanki sellainen kone, johon saa tarvittaessa huoltoa ja osia helposti. Kyseeseen tullee silloin lähinna valmet tai mikä valtra se nyt sitten on nykyään. Eihän se kaikkien ominaisuukseinsa puolesta ole mikään optimilaite, mutta sopivan yksinkertainen ja vankka laite. Lisäksi huolto- ja varaosamyyntiorganisaatio on tällä hetkellä vertaansa vailla.

kirjoituksista huomaa ettei hän tiedä nelivedosta mitään.Ei pidä antaa noin asiantuntevan tuntuista neuvoa asiasta josta ei tiedä mitään.Kyllä neliveto kestää, eikä tarvitse ketjuja, eikä takapainoa,joka on takavetoisessa ehdoton,etukuormaajakäytössä, vaikka olisi kuinkakin tehokkaat piikkiketjut.

• mörkö
        molemmista kirjoitti:

kirjoituksista huomaa ettei hän tiedä nelivedosta mitään.Ei pidä antaa noin asiantuntevan tuntuista neuvoa asiasta josta ei tiedä mitään.Kyllä neliveto kestää, eikä tarvitse ketjuja, eikä takapainoa,joka on takavetoisessa ehdoton,etukuormaajakäytössä, vaikka olisi kuinkakin tehokkaat piikkiketjut.

No, kaikilla on tietysti oikeus mielipiteisiin. Mutta aiheeseen; sen verran monta rikottua etuperää ja napaa olen nähnyt, että ihan humpuukia ei tämä varoitus ole.

Ilman ketjuja auraaminen kosteassa lumessa saa aikaan lumen tallautumisen ja pahuksen liukkaan pinnan, joka vielä jäätyessään liukastuu lisää. Ketjuilla saa sentään pikkusen lisää karheutta pintaan.

Painolla saa lisää pitoa, mutta sitten pitää renkatkin olla hyvät. Ketjuja ei näin voi kuitekaan kokonaan korvata.

Metsässä ilman ketjuja vähänkään kosteaasa maaperässä ei pärjää kunnolla ja ketjut vielä suojaavat renkaita rikkoutumiselta.

Ja vielä kun otetaan huomioon alkuperäisen kirjoittajan ostokselleen asettama hintakatto, niin kuntoero kaksi- ja nelivetoisen välillä on hyvin huomattava. Yleensäkin kun käytettyä traktoria ostaa, voi varautua siihen, että nelivetoinen on ollut huomattavasti kovemmassa käytössä ja näin ollen kuluneempi.

Toki on totta, että viimeisen 10 viime vuoden aikana valmistetut traktorit ovat etuakselinsa kestävyyden puolesta aivan eri sarjassa kuin 70- 80- luvun valmisteet. Mutta niin on sitten hintakin.

• yllätysmenoihin

Nelivetotraktori ei ole ehdoton, mutta ketjuja tarvitsee molemmissa jos metsään aiot mennä. 10000€ on pieni raha kunnon pelin hankkimiseen, koska siinä on oltava useita hydrauliulosottoja ja pumpun tuotto vähintään 40l/min, jotta edes Hakki-kuormaajat pelaisivat, saati kaivuvarustus. Hakki38H on hyvä vaihtoehto jos metsäkuormaajalla kaivaa aiot. Tarvii ostaa vain noin 1000€ kaivuupään ja kauhan. Käytettyjä on vähän markkinoilla, hinta lienee kuormaajalla noin 3000€. Halvimmat tehdasvalmisteiset käytetyt vaunut samaa luokkaa. Vanhemmissa Valmeteissa on alkeellinen hydrauliikka, MF ja Case-merkeillä kehittyneempi jo 80-luvulla. Nyt Valtrat ovat omaa luokkaansa mm. metsäkäytössä, mutta niin on hintakin. Zetorin ja Belarukset edullisia, mutta ongelmia saattaa tulla, tosin eivät osatkaan länsipelien hinnoissa ole. Etukuormainkin maksaa jo noin 4000€ uutena, joten taitaa tulla aika iso kokonaislasku jos kaikkea tuota haaveilet heti alkuun ja aiot remontoimatta päästä. Alle 5000h ajettu nelivetotraktori maksaa kuormaajalla vielä 15000-18000€, takapotkuisen MF265-575:n noin 20 vuotiaana saanee kymppitonnin alle. Toivottavasti en masentanut sinua alkuunsa, sillä halusin vaan pysytellä realismissa. Kannatan yritteliäisyyttä, jota itsekin harrastan samoilla osa-alueilla nyt aikaa siihen on. Hauskaa se on jos oikein osaa ottaa ja talous kestää takaiskujakin. Useita töitä kannattaa silti teettää ulkopuolisella mm. kaivutyöt. Ojanteko on halpaa ja nopeaa ammattilaisille.

• Viljelijä

Serkkupoika osti tuohon tarkoitukseen Zetorin ja perään Patu 1800 kärryn. Mukana kaivupuomi. Hinnat oli silloin vielä markkoina traktori 35000 ja muut 14000.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe