Minulle vaihdettiin alle vuosi sitten kytkinlevy ja työsylinteri. Tilasin itse osat toimittajalta ja vein ne korjaamoon. Nyt työsylinteri oli mennyt rikki. Osan toimittaja lupasi hyvittää osan, mutta ei työtä, koska vaihtoa ei tehty heidän toimesta.
Kuka maksaa autoni korjauksen lainmukaan?
Kuka maksaa?
17
570
Vastaukset
- anatoomi
Missä sinulla ne osat sijaitsee, katselin lääkärikirjasta kehon/ruumiin osia mutta missään siellä ei näkynyt kytkinlevyä eikä työsylinteriä, ainoastaan välilevyjä. No tietenkin eräänlainen "työsylinteri" löytyy naispuolisilta.
Sinä itsehän sen maksat...
- säästämisen iloja
kuka maksaa, no itse tietysti maksat. Vai pitäisikö yhteiskunnan tai jonkun ulkopuolisen maksaa. Olisit ottanut osta ja asennuksen samasta paikkaa niin tilanne voisi olla toinen.
- J8.L
Maksat itse
- halvallahyvää???
kyllähän se tässä tapauksessa on niin että ihan itse maksat, kun olet hakenut osat sieltä mistä halvimmalla sai.kyseessä ilmeisesti ranskalainen tai saksalainen automerkki jossa työsylinteri sijaitsee kytkinkotelon sisällä jonka vaihto vaatii vaihteiston irroittamisen.itse vaihtanut kymmeniä vastaavia ja aina käyttänyt joko alkuperäisiä osia tai sachsin tekeleitä.ja aina kestäneet.
- Myyjän moka
Varaosan myyjä maksaa myymänsä rikkoutuneen osan, se on selvä asia. Myyjä on vastuussa myymästään tuotteesta takuuajan. On osan myyjän ja ostajan välinen asia sopia ulkopuolisen työnsuorittajan kustannuksesta. Valtaosin kustannus kuuluu myyjälle, koska asiakastyöntilaaja jo on kerran maksanut työstä.
- tähtiasentaja
kuluttajalautakunnan päätöksellä ,korjaamo vastaa asentamistaan varaosista,ja on velvollinen omalla kustannuksellaan vaihtamaan rikkoutuneen osan.
on asentajan/yrittäjän asia yrittää saada korvaus työstään hajonneen osan maahantuojalta /asentajalta, ei asiakkaan , sanoo kuluttajansuojalaki, kuulemma.
olen itse ollut maksamassa yrittäjänä, asiakkaan itsensä "korjauttaman" rikkinäisen sylinterikannen uudelleenasennusta, kun se ei toiminutkaan ensimmäisen asennuksen jälkeen.
nykyisin emme asenna asiakkaan tuomia varaosia, enkä usko kovin monen muunkaan korjaamon enää tekevän niin. - gdhhjwegsgsdgd
"kuluttajalautakunnan päätöksellä ,korjaamo vastaa asentamistaan varaosista,ja on velvollinen omalla kustannuksellaan vaihtamaan rikkoutuneen osan"
Asiahan on näin mikäli osa on asentaneen firman tilaama/ostama.
Eli näissä asioissa ei kannata yrittää säästää muutamaa euroa ja ostaa itse osaa- asentajaguru
onko sulla joku lukihäiriö???
asentaja vastaa asentamastaan osasta AINA. kun on sen suostunut sinne asentamaan, riippumatta siitä onko sen itse hankkinut vai asiakas tuonut...
näin ne hinnat nuosee... - ei vaikeaa
asentajaguru kirjoitti:
onko sulla joku lukihäiriö???
asentaja vastaa asentamastaan osasta AINA. kun on sen suostunut sinne asentamaan, riippumatta siitä onko sen itse hankkinut vai asiakas tuonut...
näin ne hinnat nuosee...asentaja ei aina vastaa työstään jos asiakas on tuonut paskan osan ja vaatinut sen vaihdettavaksi. Pahimmassa tilanteessahan osan myyjä olisi voinut kieltäytyä korvaamasta osaa koska se on voitu asentaa väärin ja huolimattomasti.
Kyllä se on vaan varminta antaa korjaamon tilata itse osat ja tehdä työ ihan kokonaisuudessa niin vältyy tuollaisilta harmeilta, sehän on kuin vakuutus.
Korjaamot saavat osat yleensä halvemmalla kuin "siviilit" joten heille riittä se kieni siivu katteeksi siitä.
Miksi noin kalliissa ja tärkeässä hommassa pitää yrittää säästää, koska säästöä ei yleensä edes tule. - ihraisuus makaa
Muutamaa euroa? :D
Tilasin itse pakoputken osat saksasta 75e posti = 95e
Korjaamolla sanoivat, että "voi voi, näitä osia ei saa halvalla, 2 osaa 350e"
Muutama euroa on sinulle 250e? Minä säästin. Ja korjaamo otti vaikka seinällä luki: "emme asenna asiakkaan itse hankkimia osia." Tämä onnistui siksi, että tulin aluksi vain katsomaan sopisivatko osat, ja kun sopivat, ei siinä mitään ihmeellistä sitten enää ollut. - säästit juu, hienoa
ihraisuus makaa kirjoitti:
Muutamaa euroa? :D
Tilasin itse pakoputken osat saksasta 75e posti = 95e
Korjaamolla sanoivat, että "voi voi, näitä osia ei saa halvalla, 2 osaa 350e"
Muutama euroa on sinulle 250e? Minä säästin. Ja korjaamo otti vaikka seinällä luki: "emme asenna asiakkaan itse hankkimia osia." Tämä onnistui siksi, että tulin aluksi vain katsomaan sopisivatko osat, ja kun sopivat, ei siinä mitään ihmeellistä sitten enää ollut.Kaivoit siis vanhan viestin esiin?!?!?
Joskus voi onnistukkin tuossa, mutta paljonko kalliimpi on asennustyö kun viet omat kamat jos sellaisen korjaamon löydät joka tuohon suostuu. Pakoputki on sen verran simppeliä kamaa, ettei sitä voi verrata johonkin teknisempään osaan.
Toisaalta noin halpa putki e voi olla kovinkaan laadukasta tavaraa, vaikka se olisi tilattu vinkuIntiasta.
- gdhhsfskaggg
Lukihäiriötä ei ole, mutta tietoa on. Mikäli haluat, voit toki tulla katsomaan papereita vastaavasta tapauksesta. Käräjäoikeuden päätöksellä asiakas joutui itse maksamaan vaihtotyön.
Sinulla taitaa olla jonkinlainen asennevamma kun epäilet lukihäiriötä, jos jollakin en eri tietoa kuin sinulla. Tosin näissä tapauksissa on varmasti erilaisia loppuja, mutta voin sanoa 100% varmasti että asentaja/korjaamo ei ole aina vastuussa asentamastaan osasta- superropari
ok...
haluaisin tosiaan nähdä ne paprut!!
mua vastaan kuluttajalautakunta lähetti 8 asianajajaa auttamaan asiakasta yhdenmiehen korjaamoa vastaan...
mitäs luulet ,kuka antaa periksi, uskaltaisitko lähteä käräjille??
huvittavinta oli ettei asiakkaalla ollut näyttää kuittia kannen korjauksesta, viralliselta koneistamolta, joka paskaa oli tehnyt, mutta sillä ei ollut vaikutusta ,koska olin "luottanut" asiakkaan sanaan että osa on kunnossa ja sen mennyt asentamaan...
asiakkaan kertoman mukaan maksoi ihan yhtä paljon kuin ,mitä olin itse tarjonnut käyttämäni koneistamon kautta ja siitä työstä olisi saanut sen kuitin ja takuunkin!!
no meneehän se noinkin mutta nyt sen maksoin sitten minä, pienyrittäjä...
toinen juttu mikä ottaa pannuun on se ettei pienyrittäjä saa laskuttaa asiakasta, jos asiakas varaa ajan ,mutta ei sitten tulekaan eikä peruuta aikavarausta...
yritin kerran laskuttaa yhden päivän kuluja asiakkaalta joka ei ilmoittanut peruutuksesta , ja taas tuli ukaasi kuluttajaneuvojalta että niin ei saa tehdä kun asiakas ei ollut tarkoittanut tilaavansa huoltoaikaa minun korjaamoltani, vaan oli soittanut väärään paikkaan???
NOTTA perkele!!!
- J8.L
Käytä hyvä herra kaupunkilaisjärkeä. Itse maksat.
- -_-
Asiakas vastaa itse hommaamistaan osista. Asia on ihan niin yksi sellitteinen. Itsemaksat jos hommasit halpaa paskaa.
Yleiset korjausehdot
10. Takuu
Ellei työtilauksessa muuta ilmoiteta, antaa korjaamo työstään takuun, joka on voimassa työn valmistumispäivästä lukien kuusi kuukautta tai 15.000 kilometriä riippuen siitä, kumpi mainituista rajoista ensin saavutetaan. Takuu koskee myös korjaamon käyttämän alihankkijan työtä ja tämän hankkimia varaosia ja tarvikkeita. Korjaamo sitoutuu takuun voimassaoloaikana omalla kustannuksellaan korjaamaan työssään, hankkimissaan varaosissa ja tarvikkeissa ilmenevät virheet.
Takuu ei kata säätöjä eikä työn kohteen normaalia kulumista. Takuu ei kata myöskään asiakkaan hankkimia varaosia niiden asennusta lukuun ottamatta eikä väliaikaista korjausta, joka tehdään asiakkaan vaatimuksesta hyvää korjaustapaa noudattamatta.
Takuu ei ole voimassa, jos korjaamo saattaa todennäköiseksi, että virhe johtuu asiakkaan puolella olevasta syystä, kuten ajoneuvon tai muun työnkohteen vääränlaisesta käsittelystä, tapaturmasta tai ulkopuolisen aiheuttamasta vauriosta, taikka siitä, että asiakas on laiminlyönyt ajoneuvon asianmukaisen hoidon ja huoltamisen.
Takuuehdoilla ei rajoiteta asiakkaalle kuluttajansuojalain mukaan kuuluvaa oikeutta vedota korjauksessa olevaan virheeseen.
Kannataa oikeesti tutustua asioihin.- Dives
juuri näin.
Mikäli ostaa korjaamolta koko höskän saa sille takuun.
Mikäli tuo omat osat niin osan voi saada myyjältä takuuna jos on takuuta jälkellä.
Osan myyjä ei kuitenkaan ole tehnyt työtä joten se ei sitä korvaa.
Osan asentanut korjaamo ei ole tehnyt työvirhettä joten ei korvaa koska ei ole heidän vika että sinun ostama osa on mennyt rikki. Tämä on tietysti eri asia jos pystyy todistamaan työvirheen.
Oma korjaamo antaa vähintään 2 vuotta tai 60 000 kilsaa takuut kaikille niiden töille ja varaosille.
Kyl mä sen parikymppiä maksan mielelläni enemmän siitä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k333512On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole242287Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi792229Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä422091Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma561474- 741386
Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?69947Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46903Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat9807Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi36791