Minun kokemani (tähän mennessä)

Tyyria

Hei, haluan nyt vain kirjoittaa tämän tänne, kun olen päästäni hieman pyörällä tässä kaikessa pyörityksessä...

Kolmisen viikkoa sitten lähdin kovaa kyytiä keskussairaalan päivystykseen, koska koko vasen puoli kehostani puutui tyystin. Itse tietenkin olin jo varma, että vähintään aivoinfarktihan se minulla. Ei kuitenkaan mitään lääkärit keksineet sairaalassa vaikka yön siellä vietinkin. Ei Aivoissa häikkää ja verikokeet siistit. Vielä olivat ottamassa selkäydinpunktiota, mutta muutaman harjoittelukerran jälkeen minun tuskaisesti voihkiessa lääkäri totesi, että eihän tää onnistu. Laittoivat minulle lähetteen neuron polille ja sitä odotellaan vieläkin... (pelottaa, ei mikään muu, mutta se punktio.........)

Siitä meni noin viikko, niin menetin päiväunilta noustessani vasemmasta silmästä näön. Onneksi vain hetkellisesti. noin 10 minuuttia olin puolisokea ja tämän "kohtauksen" jälkeen ei näkö enään palautunut normaaliin. Kävin optikollakin pakon sanelemana uusimassa silmälasini, koska en vain näe. Ja optikko oli sitä mieltä, että "hälyttävä muutos" vasemmassa silmässä. Nyt vasta tämän asian ollessa "pinnalla" olen hoksannut tuon sumuisuuden. Olenhan jo vuoden päivät mieheltäni kysellyt, että "Onko olohuoneessa savua???" Johon herran hieman naurahtaen tokaissut jotain ja pyöritellyt etusormea ohimollaan.

Ja se uupumus ja se väsymys! Voi kauhistus. Minä kuitenkin monen lapsen äitinä ja työssäkäyvänä ja kaikesta lähes vastuussa olevana ihmisenä olen kuvitellut väsyn johtuvan vain näistä puuhistani, mutta se väsymys on niin maton jalkojen alta vetävää, että oksat pois. Itseasiassa olen ollut yhteen laskettuna noin vuodenpäivät laitoshoidossakin psykiatrialla väsymyksen takia.

Sitten ne kivut. Jotenkin olen niitä aina hävennyt. Kyykin ja nousen ja teen kaikkea normaalia, tosin hampaat irvessä ja muille hymyillen. Enhän minä nyt kehtaa hyvänen aika alle 30 vuotiaana kenellekkään sanoa, että en mä jaksa nousta tästä kyykystä niin nopeaa kuin sinä ikätoverini (tai minua jopa vanhempi) Tai että kyykistyminen lapsen kengännauhoja sitomaan tekee niin kipeää... Ja sitten se, kun pienin tulee luokseni "Äiti ota syliin" tottakai syliin pääsee, mutta kipeää se tekee. Nämä kivut ovat se pahin peikko ja mies minulle naljailee kun buranapaketti on tyhjä alta aikayksikön. Syönhän niitä kuulemma kuin karkkia. Ja kipuja on jatkunut pahana noin vuoden verran. Kävin lääkärilläkin niistä kerran, mutta ei silloin keksitty mitään muuta kuin iso purkki särkylääkettä.

Eilen kun kävin työterveyslääkärillä, hakemassa yllätys yllätys, lisää sairauslomaa, koska en yksinkertaisesti puutumiseltani ja kivuiltani kykene raskaaseen työhön, lääkäri katsoi silmiin ja kysyi "Oletko kuullut sellaisesta kuin ms-tauti?" Minähän valahdin punaiseksi, ja kerroin kuulleeni. Käski ottaa pikaisesti yhteyttä neuron polille ja hopottaa aikaani, joka oli kuitenkin "ei kiireellisenä" . Käski vedota huonontuneeseen näköön.

Minähän tietenkin olen hieman shokissa vielä ja ihmeissäni. Mies naurahti ja sanoi taas minun keksineen jonkun hienon kuuloisen taudin itselleni. Luulosairautta kuitenkin.

No, oli tai ei, on se ainakin poissuljettava.

1

336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä sinä pärjäät!

      No voihan nenä sentään!
      Ensinnäkin tuota punktiota sinun on turha pelätä. Itselläni on otettu se pariin kertaan, ensimmäisellä kerralla en tuntenut pistoa lainkaan, vain kutinan siinä kohdassa. Kertoessani sen, lääkäri nauroi.
      Toisella kertaa se tuntui kuin hyttysen pisto.

      Sinun pitäisi saada kunnollisia särkylääkkeitä, ettei heikkovaikutteisia buranoita tarvitse popsia tuollaisia määriä. Johan niistä tulee maha kipeäksi.

      Itselläni on ms-tauti ollut jo 23 vuotta. Olen erinomaisessa kunnossa, vaikka halvauksia alkuaikoina oli 8-9 kertaa.

      Toivon sinulle paljon voimia ja jaksamista! Toivottavasti myös miehesi oppii ymmärtämään hieman paremmin tilannettasi ja osaa olla avuksi pienten hoitamisessa. Itselläni oli muuten aiemmin sellaisia tuntohäiriöitä, että tunsin kosketuksen kipuna. Se oli hankalaa lasten ollessa pieniä, he kun roikkuivat milloin kaulassa, milloin housun puntissa. :D

      Pidän sinulle peukkuja!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1438
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      972
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      692
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      644
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      624
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe