Synnytyksen käynnistäminen

Käynnistettynä

Kertokaa kokemuksia synnytyksen käynnistämisestä. Lähinnä siitä mitä tapahtui ennen kuin synnytys oikeasti alkoi. Millainen prosessi, mitä tapahtui, montako kertaa jouduttiin aloittamaan ns. alusta, miten käynnistettiin ja miksi...

Menossa käynnistykseen eikä ole mitään tietoa miten koko systeemin toimii!

8

3125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käynnistetty on

Itse en henkilökohtaisesti lähtisi enää käynnistykseen. Tiedän että ei muilla ole samanlaisia kokemuksia joten en sano ettei kannate lähteä siihen.

Minulla käynnistettiin yliaikaisuuden takia. Kolme päivää sain pillereinä käynnistystabletteja 3 päivässä. Ei tapahtunut mitään. 2 päivää laitettiin tippana. Kipu oli mitä järkyttävin selkäpoltto. Supistukset kahden minuutin välein 19 tuntia kunnes leikattiin hätäsektiona kun vauva ei mahtunut laskeutumaan ja lapsivedet mennyt aikaisemmin joten tulehdusriski oli suuri ja minulla nousi kuume. Hirveän kauan kesti ja oli henkisesti tosi rankka kokemus.

• hijglkf

Joillain onnistuu, joillain ei. Kun synnytys käynnistetään, sehän on keinotekoista, eli ei voi koskaan tietää miten käy, että saadaanko sitä synnytystä käyntiin alkuunsakaan. Mutta oikeestaan sama se on, vaikka lähtis luonnollisesti käyntiin. Koskaan ei voi tietää miten kaikki tulee menemään. Tiedän tapauksen, jossa ensisynnyttäjällä käynnistettiin synnytys pitkän lapsivedenmenon takia, ja lapsi sitten syntyi 4 tuntia ensimmäisen käynnistyspillerin jälkeen. Paljon tiedän näitä, joissa kaikki sujunut hyvin ja nopeasti. Sitten tiedän myös niitä, joissa käynnistelyt jatkuneet päiviä ja mitään ei tapahdu. Joissain tapauksissa lapsi syntyy normaalisti alakautta ja jotkut leikataan. Tiedän myös muutaman sellaisen, joilla synnytystä on käynnistelty useita viikkoja ilman mitään tulosta.

Edelliselle kirjoittajalle täytyy sanoa, että ei sillä ole mitään väliä käynnistettiinkö sun synnytys vai ei. Siis ei sillä ole vaikutusta siihen, kuinka synnytys meni. Jos kerta sektion syynä oli se, ettei vauva mahtunut laskeutumaan niin miten se käynnistys siihen vaikuttaa.. Samanlailla siinä olis käynyt vaikka luonnollisesti olis synnytys käynnistynyt. Olisit varmaan sen 20 tuntia silloinkin kärsinyt supistuksia, ja sitten viety sektioon kun ei vauva laskeudu.

• 2 käynnistystä

Lapsivettä lurahteli pieniä määriä päivää ennen käynnistystä. Raskaus oli melkeen 2 viikkoa yliajalla. Yön yli olin sairaalassa ja aamusta laitettiin käynnistyspilleri. Supistuksia alkoi tulla puolilta päivin ja synnytyssaliin mentiin siinä kello 13 aikaan. Kalvot puhkaistiin niihin aikoihin myös ja siitä se sitten lähti. Kivut oli tosi kovat ja klo 16 sain epiduraalin jolloin kohdunsuu oli 3cm auki. Se helpotti hyvin ja ehdin saada sen yhteensä 3 kertaa synnytyksen aikana. Lapsi syntyi 23:09. Synnytyksen kestoksi laitettiin n. 9h. Ponnistusvaihe kesti 49min.

Toinen synnytys käynnistettiin myös aamulla pillereillä. Supistukset alkoi kunnolla joskus klo 16 ja kymmeneltä illalla oltiin salissa jolloin puhkastiin kalvot. Niihin aikoihin ks oli auki 4cm ja siitä synnytys laskettiin käynnistyneeksi.. Epiduraalin sain puolen yön aikoihin. Lapsi syntyi 03:57. Käynnistettiin jo viikolla 35 raskausdiapeteksen takia koska vauva oli jo liian iso 4710g/56cm. Synnytys kesti 6h ja siitä ponnistusvaihe oli 27min.

Vertauksena kolmanteen synnytykseen joka käynnistyi luonnollisesti 39 2, käynnistetyt oli helpompia. Kolmannen kanssa supistukset kesti 26 tuntia ennen kuin vauva syntyi.

• ()()()()()()

Käynnistettiin kaksi viikkoa yli lasketun ajan laittamalla pilleriä kohdunsuulle. Ensimmäisellä pillerillä ei ollut mitään näkyvää vaikutusta, toinen laitettiin neljän tunnin päästä. Siitä pari tuntia, tuli ensimmäinen supistus ja siitä puolitoista tuntia, oli lapsi ulkona. Kaikki meni hyvin ja on ollut neljästä synnytyksestäni helpoin.

• mie ja tyttö 5kk

Minulla yritettiin käynnistää synnytystä cytotecillä (suun kautta, oys) kohonneen verenpaineen takia. Käynnistys aloitettiin lähes nollatilanteesta rv 38 1 (eli aloitettassa kohdunsuuni oli vähän pehmentynyt ja kanava lyhentynyt 3cm:stä noin 2,5 cmiin). Käynnistelyä yriteltiin 9vrk ja sen jälkeen päädyttiin suunniteltuun sektioon (tällöin olin runnomalla yhdelle sormelle auki ja kanavaa edelleen 2cm eikä verenpaineitten takia ollut järkeä kovin yliaikaiseksi raskautta päästää). Ehkäpä tyttö olis vaan halunnu syntyä vasta pari viikkoa lasketun ajan jälkeen eikä kohtu vielä ollu kypsä käynnistykselle :D Psyykkisesti epäonnistunut käynnistys oli rankka homma kun olin niin kovasti toivonut saavani alateitse synnyttää. Mutta sektio sinänsä meni ihan hienosti ja toivuin nopeasti. Ja mikä tärkeintä; nyt on terve nyytti (5kk) sylissä. :) joten ei kannata tehdä synnytyksestä liian isoa asiaa.

• ekasta jo 27 vuotta

Mulla ensimmäinen käynnistettiin kun omat supparit loppu. Ihan hyvin alko siitä, ei ongelmia ja ekalla.
      Mut en osaa sanoo onko kivuliaampaa kuin omilla, minusta synnytys on mulla ollu aina tuskaisaa.. että ihan sama onko omilla vai keinotekoisilla.
      Kolme muuta on tullu omilla.

• 2 lasta käynnistetty

2 käynnistystä. Mulla homma tapahtui kalvojen puhkaisulla ja oksitosiini tipalla. Ekan synnytys kesti 2 ja puol tuntia ja toisen 45 minuuttia. -Eli mulla käynnistykset toimi nopeaa.

Kaverini oli samaan aikaan perhehuoneessa, jossa hänen synnytystään käynnisteltiin cytotec tapuin tuonne alas. 2 päivää kesti saada niillä hänen kohdallaan supistukset aikaiseksi.

Miten sinun kohdalla menee, niin ei voi tietää. Kukaan ei tiedä.

• bella.bambino

Laskettu aika oli 21.9 ja 5.10 lähdettiin käynnistämään aikaisin aamulla, sain pillerin 3 kertaa päivän aikana, iltapäivällä alkoi järkyttävät poltot, joihin en saanu kivunlievitystä, yritin ammetta ja kauratyynyä mutta ei auttanut, en kuitenkaan avautunut ollenkaan. Seuraavana yönä viimeinkin klo. 3 laittoivat piikin reiteen joka lopetti poltot. Aamulla 9 olin valmistauntunut sanomaan etten ota enään yhtään pilleriä, jolloin tutkivat ja olin 24h avautunut 2cm ja saivat puhkaistua kalvot. Kauhea kokemus ja ensi kerralla en suostu käynnistämiseen.

Äitini kertoi että kun oli odottanut minua ja joutunut käynnistykeen, oli hän 7päivää mennyt aamuisin sairaalaan, ollut sielä koko päivän, illalla kun ei mitään tapahtunut, oli mennyt kotiin, vasta viikon päästä aloin tehdä tuloa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3003
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2645
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2255
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2168
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1742
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1556
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1507
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1330
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1319
    Aihe