Siis tää nyt voi olla ihan tyhmä kysymys mutta kun kesä saapuu ja paterit ei tarvi olla lämpimiä enään niin katkaisetteko kesäksi vedenkierron vai onko teillä vedenkierto aina päällä?? Ja jos sitä näin keväisin aina päiväksi ottaa pois ja laittaa illalla päälle jotta yöllä olisi hiukan lämintä niin onko haittaa putkille???
Patterit jotka lämpiää vedellä
4
132
Vastaukset
voihan pumput pysäyttää esim. pariksi viikoksi kerrallaan ... ei ehkä koko kesäksi, jotta eivät juutu paikoilleen
pikkiriikkinen hyötykin kierrosta on, että se vähän siirtää lämpöä auringon lämmittämistä huoneista varjonpuoleisiin
pumpun teho on tyypillisesti parikymmentä wattia .. voihan sitä päivittäinkin katkoa ja nyt keväällä käynnistelyn aiheuttamat putkiston lämpötilavaihtelut ovat pieniä
(minulla on Ouman säädetty aloittamaan lämmitys vasta pakkasasteissa, lisänä huonekohtaisia sähköpattereita. Koko verkoston lämmityskin on loppuvuoteen asti öljyn sijasta kattilan sähkövastuksilla)> voihan pumput pysäyttää esim. pariksi viikoksi kerrallaan ...
> ei ehkä koko kesäksi, jotta eivät juutu paikoilleen
suositus käyttää parin viikon välein tuli eräältä huoltomieheltä. Pienissä yksivaihepumpuissa vääntömomentti on aika vähäinen eli jokin lika voi jumittaa
- ml213.
On aivan turhaa pitää kiertovesipumppua päällä kesäisin, koska termostaatit pattereissa on sulkenut veden kierron ja veden lämmöntäätäjä (jos se on asennettu) on ohjannut lämmönoton pois. Säästät samalla vesikiertopumpun laakerointia kun käytät pumppua vain lämmityskautena.
Mustaakseni jossain lämmönsäätöjärjesteliissä on huomioitu/kin, miten lämmönsäätäjä itse sammuttaa/jaksottaa pumpun toiminnan.Niin, voihan sen käsitoiminnallakin ottaa pumpun pois käytöstä kun on ulkona pidempään lämmintä..
Putkistolle ei ole merkitystä onko pumppu päällä vai ei. Jos tarkkoja ollaan niin tuosta päälle/pois toiminnassa kuluu vain kytkimen kärjet ja sekin on erittäin vähäistä. - kalliolämmittäjä
Minulla on kaksi kiertoa ja kaksi vesipumppua. Toinen menee kellarisaunan ja pesuhuoneen lattiaan ja se on päällä ympäri vuoden. Toinen on loppuosalle taloa ja se on poissa päältä noin puoli vuotta. Lämmitys on maalämpö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau273165Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html433050Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens342906Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4432597Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1621907Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1431848Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat251445Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,51251- 321230
- 751154