Pihiksestä!

Laalaa_

Moikka!
Ollaan harkittu koiran hankkimista. Roduista kaikista parhaalta on vaikuttanut tanskalais-ruotsalainen pihakoira. Haluaisin saada olennaista tietoa tästä kyseisestä rodusta kaikilta kenellä tämä rotu sattuu olemaan. Otan kaiken mahdollisen tiedon vastaan. ;D Tässä muutamia kysymyksiä:
1. Onko helppo "ekaksi koiraksi"? (Vanhemmillani on kokemusta koirista lapsuudesta.)
2. Tottuuko helposti kissoihin?
3. Riittääkö 2-3 kävely lenkkiä ulkona leikkimiset per. päivä?
4. Pärjääkö kotona n. 7 ½ h? (sen aikaa kun olen koulussa)
5. Mitä muuta hoitoa koira kaipaa kuin turkin harjaus ja pesu?

Jos noihin kysymyksiin viittisitte vastata... Sillee numeroituina kysymyksen mukaan. : )
Ja vielä jos viittisitte kertoo hyviä pihis-kenneleitä... : )

Kiitos jo etukäteen!

58

5562

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aijotko ihan pennun hankkia ? silloin voi tulla ongelmia ja paljon. koira voi tehä mitä hyvänsä tuhitöitä kun joutuu oleen niin kauan yksin. jälkeenpäin on turha koiraa moittia teoistaan. se on kuin lapsi jonka luona on oltava jos sen aikoo saada oppiin mikä on luvattua ja mikä ei. pentuna ne tavat on opetettava.

ja ajatteleppa itse miltä se voi pennulta tuntua jolla on paljon energiaa ja joutuu oleen yksin monta tuntia. mielestäni ei yhdenkään koiran tarvitsisi olla yksin pitenpään kuin neljä tuntia ja sekin mieluiten vasta sitten kun se on kunnolla saanut olla lenkillä. silloin se on väsynyt ja nukkuu nuo tunnit.

pyydän sinua todellla harkitseen koiran ostoa ja mikä vastuu siinä on. ja jos hankit yritä saada sille hoito paikka puoleksi päivää . mutta jonkun on myös opetettava se olemaan yksin alussa vain pieniä hetkiä kerrallaan. onhan nykyisin alan ammattilaisia jotka voi neuvoa. kehoitan sinua ottamaan yhteyttä heihin ensin.
      sitä paremman koiran saat mitä enemmän annat sille aikaa oli rotu kuin rotu.

• Laalaa_

Kiitos. Kyllä juu ihan luovutusikäisenä tulisi. Olisiko mitenkään mahdollista, että jos ottaisin sen ihan kesäloman alussa, niin oppisiko se yhtään paremmille tavoille...? Jos uhraisin koko kesälomani sen opettamiseen...? Tai jos sillä olisi meidän kaksi kissaa kavereina sen aikaa...? Tai sitten ulkona tarhassa ja paaalljjooon leluja...? Pyydän kirjoittamaan kaikkea koirien hoidosta! Tahdon tietää kaiken mahdollisen koirista. Olen lainannut jo paljon kirjoja koirista ja pyydän ystäviltä apua joilla koiria on.

• ´´´´´´´´´´´´´´´´

Jos koira luottaa omistajaansa ja tietää omistajan palaavan poissaololtaan aina takaisin viimeistään aikanaan, se ei tunne itseään hylätyksi. Voi kumminkin mennä jonkin aikaa, kunnes koira oppii olemaan huoletta yksikseen. Riippuu suuresti yksilöstä. Loppujen lopuksi ihmiset joutuvat kumminkin käymään 8 tunnin työpäiviä, joten lomaa kannattaa hyödyntää koiranpentua varten. Minä sain töistä lomaa 4 viikkoa koiraa varten, kun talvella (en tänä talvena) hommasin koiranpennun. Lisäksi sain siirrettyä kesälomaviikot siihen samaan. Kesällä ei sitten juurikaan ollut lomia normaaliin aikaan, mutta sain koirani totutettua yksinoloon muutaman viikon aikana :-)

• koiriensa omistaja

Onko pentu jo tiedossa? Älä vaan laske sen varaan, että saat sen kesäloman alussa. Pentueita ei ihan älyttömästi Suomeen synny, ja kun itse ko. rotua reilu vuosi sitten pohdittiin, olisi odotusaikaa tullut.

Pentua et voi ulos tarhaan laittaa, mutta jonkinlaista tilanrajausta voi pohtia. Mutta itse olen vankasti sitä mieltä, että pennun tullessa sitä aikaa pitää olla, itse olin lähes kolme kuukautta viimeksi paljon pois työstäni, tein siis osa-aikaista. Ja koska pentu sai rauhassa opetella yksinoloja, niin meillä ei ole tapahtunut tuhon tuhoa, vaikka rotu yleisesti kuulemma herkästi tuhoaakin paikkoja. Lisäksi me emme ottaneet koiraa vielä luovutusiässä, vaan vasta hiukan iäkkäämpänä, kasvattaja piti mielellään pentua hiukan pidempään, koska olemme klokeneet sen, että pentu on siinä noin 10 viikon iässä niin paljon valmiimpi tulemaan uuteen kotiin. Sii aikaisemmin on tullut myöskin ihan luovutusikäisiä, ja kyllä niiden asettuminen taloksi on ollut hankalampaa. Jatkossakin tulemme tekemään samoin.

Uskon paljoon tekemiseen, ja siihen, että alusta asti pentua ohjataan siihen, että sisällä levätään. Meillä on ehdottoman kiellettyä kaikki riehuminen sisällä, ja pentujen kanssa ollaan tehty niin, että kun koira näyttää olevan tekemisen puutteessa, niin heti ulos leikkimään ja touhuamaan. Sisällä askareet ovat kaikki rauhallisia, ja keskittymiskykyä vaativia. Eli koiralla on omat tehtävänsä mm. siivouksessa ym. Mutta vain ihmisen aloitteesta.

Lelujen tarpeellisuuskin jakaa koiranomistajia. Meillä ei esim. ole leluja vapaasti, vaan sisällä kalutaan luita ym. Lelut liittyvät meillä ulkona virikkeistämiseen, ja lähinnä motivointiin. Ne on ihmisten takana, ja ihminen ne antaa. Ja ovat siis ihan yksinkertaisia, tennispalloja, frisbee, farkun lahkeita, puuklapeja jne...

• 12vuodenkokemuksella

Usein uudet omistajan tekevät JUURI sen virheen että ottavat koiran pennun kesäloman alussa ja viettävät sen kanssa 2 kk x 24/7.
        Pahimmassa tapauksessa saat eroahdistuksesta kärsivän koiran kun menet takaisin kouluun ja vietät siellä juuri sen 8 tuntia.
        Kaikkein parhain on totuttaa pentu välittömästi kodin arkeen sen tultua uuteen kotiin.
        Hyvin se menee, meilläkin toiminut joka kerta.

• Laalaa_

Voi, kiitos vastauksesta. : D Kaipaan juuri nyt rohkaisua. Olen pitkään halunnut lemmikkiä, ja koira nyt on se mieluisin. Haluan oppia ottamaan vastuuta asioista. Kiitos paljon! Toiveena edelleen paljon vastauksia ja omakohtaisia kokemuksia... ;D

• Laalaa_

Pentua ei ole vielä tiedossa ja tuo tieto oli todella tarpeellinen, kiitos siitä. Alan heti katsoa kenneleitä läpi ja katsoa mihin tulossa / tullut pentuja. Kiitos vastauksista! : )

• Laalaa_

Olisiko jollain tiedossa hyviä pihakoira kenneleitä joihin pentuja JUURI syntynyt?? En löydä mistään muuta kuin elokuulla luovutusikäisistä pennuista... Pentu meille haluttaisiin kesäkuun tai heinäkuun aikana...

• blumimmi

Minä vartoan kanssa koiranpentua, mutta se on isänsä munapussissa ainakin syyskuulle saakka, eli koirani emä astutetaan komealla englantilais-uroksella ensi syksyn-alkutalven tienoilla. Minun mielestäni koiran vartoaminen elokuuhun saakka ei ole mikään katastrofi, vaan kunnon pentuetta on järkevää jaksaa varrota tarpeen vaatiessa vaikka vuoden ajan. Kaiken rotuisia koiranpentuja ei synny Suomessa valitettavasti joka päivä, ellei haluta jotakin paperitonta seropia. Malttia kehiin :-)

• Laalaa_

Okei, kiitos : ) Ajattelin sitä vaan jo tälle kesälle... Kesälomalla olisin voinut sille kaiken aikani antaa... Mutta kai se on parempi ensivuonna vasta ottaa että pääsee tässä koulunkäynnissäkin johonkin makuun. Minulle yläasteelle siirtyminen on suuri juttu ja jännittää todella paljon. Ehkä onkin parempi ettei se joudu minun koulustressien keskellä elämään. Otan sen vasta sitten kun olen itsekkin yläasteeseen tottunut. Onko joululoma huono ajankohta pennun ottamiselle...? Tai no talvella kuitenkin...? ;D

• blumimmi

Entä vanhempasi ? Eikö kumpikaan heistä voisi kysyä töistää hiukan lomaa koiranpentua varten sitten kun elokuussa saatte koiran ? Monet työnantajat ovat eläinrakkaita ja tunteellisia, jolloin he voivat antaa lomaa töistä pitkäksikin koiranpennun totuttamiseksi rauhassa yksinoloon.

• Laalaa_

Vanhemmillani on töitä joista ei olla edes varmoja että jatkaako he niitä ollenkaan. Isä on metsä alalla ja äiti eduskunnassa töissä. Äiti ei tiedä ollenkaan että jatkaako hän. Isä tuskin ottaa edes lomaa koiran takia. Koirasta tulisi minun koirani, joten haluaisin että minä olisin sille se päähenkilö joka koiran kouluttaa, ja johon koira kiintyy eniten. Mutta mahdollista sekin tietysti että äiti voisi hoitaa koiraa sen aikaa, kun koulussa olen. :D Kävin juuri lainaamassa neljä koirakirjaa lisää. :DD

• blumimmi

Vaikka koirasi valitsisi jonkun muun henkilön perheestäsi koko lauman johtajaksi, se on silti koko lauman koiran, eli se tottelee jokaista perheensä ihmistä. Kun minä asuin vanhempieni luona, koiramme piti isääni perheemme johtajana, mutta silti se kulki uskollisesti minunkin kanssani eri paikoissa ja totteli minua hyvin. Se olisi jopa voinut muuttaa minun luokseni kun muutin omilleni, mutta päätin säästää sen vanhemmilleni ja hankkia oman koiran. Se on etu koiraa hankkiessa, että perheessä on useampi kuin yksi ihminen, sillä silloin on myös useampi mahdollisuus kouluttaa ja kasvattaa koiraa sen pentuvaiheessa. Kaikki perheessä voivat osallistua aina ehtiessään koiran kasvattamiseen. Valitsee koira sitten kenet hyvänsä perheestään lauman korkeimmaksi jäseneksi, niin se on uskollinen perheensä kaikille ihmisille. Koira on koko perheen yhteinen lemmikki ja koko perhe on koiralle sen lauma.

• Laalaa_

Kiitos paljon! :D Koirasta tulisi minun koirani koska siitä suurimman osan maksaisin. Mutta silti kaikkien "yhteinen" koira. : )

• blumimmi

Minä en kumminkaan ymmärrä, mikä siinä on niin kamalaa, jos koira on valinnut jonkin muun perheenjäsenen laumansa korkea-arvoisimmaksi jäseneksi. Koira voi olla sinun, vaikka vanhempasi auttavat sinua sen kasvatuksessa. Varmasti vanhempasikin kiintyvät kumminkin koiraasi yhtä lailla kuin sinäkin. Minun mielstä ei ole mitään järkeä estää perheen muita ihmisiä auttamasta koiran kanssa, kun siihen kerran on tilaisuus ja se helpottaisi huomattavasti koiran hankkimista/kasvattamista. Olet kyllä vallan erehtynyt, jos luulet koiran kunnioittavan vain laumansa arvokkainta henkilöä. Ja minusta se on yleensä mielenkiintoista varrota, kenet koira valitsee laumansa johtajaksi. Koira päättelee itse laumansa arvojärjestyksen. Hyödynnä nyt, hyvä nuori, sitä tilaisuutta, että vanhempiesi kaikin avuin sinulla on paljon paremmat mahdollisuudet saada pian koira ja kasvatettua siitä sosiaalinen, yksinoloon sopeutuva aikuinen koira uudeksi perheenjäseneksi. Sillä ei oikeasti ole mitään väljä ainakaan minun mielestäni, ketä koira pitää laumansa johtajana, kunhan ei itseään. Ja saattaahan se sinusta laumansa johtajan päättää, jos koulupäiviesi jälkeen sitä paljon ulkoilutat ja koulutat, mutta silti sillä ei ole mitään väljä kuka on koiran mielestä korkea-arvoisin jäsen perheessä.

Anteeksi jos käsitin tekstisi väärin. Mutta tuo >>minun koirani>> kuulostaa jo siltä, että haluat välttämättä koiran kiintyvän kaikista eniten sinuun perheessänne. Oikeasti se kiintyy jokaiseen perheenjäseneen lähes tasapuolisesti.

• Laalaa_

Juu en minä sitä tarkoittanut että sen on pakko olla juuri minä, joka sille "laumanjohtajaksi" hahmottuu. Tarkoitin sillä "omalla koiralla" sitä että PERJAATTEESSA minä sen suurimmalta osalta omistan kun siitä suuren osan maksan. Vaikka tietenkin vanhempani ovat siitä vastuussa. : ) enpä mitään sen ihmeempää sillä tarkoittanut... :D

• Koirat=Elämäni

Noin nuorella on aika paljon rahaa jos pystyy koiran itse hankkimaan..

Minä otin koiran viime kesänä ja se oli aivan pentu vielä..8 viikkoa. Se oli alusta asti yksin noin 8 tuntia päivässä, kun olin töissä. Kävin töistä kerran katsomassa sitä ja antamassa raikasta vettä sekä pissattamassa sen. Koira on oppinyt hyvin olemaan yksin, mutta toki aina mielessäni ajattelin, että voi kun pääsisin jo kotiin koiran luokse,että ei sen tarvitsisi yksin olla. Kannattaa ajatella koiran hankintaa myös pidemmälle.. mitäs sitten kun yläaste loppuu? Mihin aijot mennä opiskelemaan? Koirasi on osa elämääsi pitkän aikaa ja sinun on otettava se huomioon.. Toivottavasti myös vanhempasi ovat yhtä innoissaan koiran hankinnasta kuin sinä.

• Laalaa_

Kyllä sitä rahaa löytyy... En koiraa kokonaan maksa itse. Pärjäsikö koirasi siis IHAN alusta asti...? Lukioon menen joka on samalla etäisyydellä kuin yläastekkin ja sen jälkeisestä en tiedä... Joka tapauksessa minne menenkin niin koiran tarpeita tullaan ajattelemaan aina. Kyllä äiti ainakin on innostunut lenkkikaverista. : ) Ja isä sitä alunperin oli ottamassa töihin metsään mukaan joka päivä, mutta siihen en suostunut... :D Veljeni eivät ole oikein sulaneet vielä, mutta kun heille sanoo ettei heidän sitä tarvi lenkittää, niin kyllä he siihen suostuvat. :DD

• kaksi koiraa...

Tuo pärjääminenkin riippuu niin monesta asiasta, kuten koirasta (rotu, luonne ym), omistajasta (mitä hän ajattelee pärjäämisen olevan), sekä myöskin asumismuodosta (kerros-/rivarissa ei naapuria välttämättä huvita kuunnella itkevää koiraa). Itse ajattelen, että koiranpennun kanssa kannattaa rakentaa alusta asti suhde niin, että ongelmiin pyritään puuttumaan jo ennen niiden syntymistä, tavallaan varmuuden vuoksi. Huonojen tapojen, kuten tuhoaminen ja eroahdistus esimerkiksi, ehkäisy on helpompaa kuin niistä pois opettaminen. Ja ihan takuulla suhde ihmiseen kärsii siitä, jos koira yksinolleessaan repii tapetit, roskikset, tuhoaa kaukosäätimet ym esineet, tai vaikka sisäsiisteyden kanssa, hermoa alkaa todella helposti kiristämään, jos joka kerran kotiintullessaan saa aloittaa kaikkien lattioiden puhdistamisen.

Pienen pennun pidätyskyky on useimmiten rajallinen, ja erittäin harvoin se pystyy olemaan sisälle lirimättä tuntikausia. Meidän pentumme oli täysin sisäsiisti jo kaksi viikkoa sen jälkeen kun se meille tuli. Mutta vain siksi, että se pääsi usein ulos, eikä sen tarvinnut pidättää kuutta tuntia pidempään (tuo siis yöllä, jolloin se nukkui). Päivisin kun koira on aktiivisempi, se hätäkin yllättää herkästi.

Meillä on ollut ns. tuhoavia pentuja, meillä on tapetoitu uudestaan, meillä on syöty seiniin reikiä, meillä on myös yksi koira syönyt lattiamatot. Näiden kokemusten jälkeen olemme siirtyneet käytäntöön, jossa pentu saa opetella yksinoloon rauhassa. Palkatonkin vapaakin on halvempi vaihtoehto, kuin talon remontti :) Kaikki koiramme ovat ns. aktiivisia rotuja, käsittääkseni pihiskin kuuluu sellaisiin, jotka tarvitsevat paljon toimintaa. Ne koirista, joiden kanssa on oltu pentuna paljon, eivät myöskään tuhoamista harrasta, koska ne on pennusta asti ohjattu jyrsimään vain sitä sallittua, eli luita. Eli, jos koira yritti jyrsiä pöydän jalkaa, niin kielto, ja tilalle luu. Hyvin nopeasti koira oppi kiellon jälkeen hakemaan sen luun itsekkin, mutta aika ajoin hampaiden kiivaimman vaihtumisen aikana se saattoi melkein jyrsiä pöydän jalkaa tai muuta. Samalla metodilla se oppi myöskin olemaan käyttämättä hampaitaan ihmisiin, erittäin nopeasti. Meillä ei siis ole nostettu mitään ylös, lukuunottamatta koiralle vaarallisia asioita, kuten myrkylliset kukat tms.

Kuulostat siltä, että olet todella halukas sijoittamaan säästösi koiraan. Jo se kertoo, että olet pohtinut asiaa. Rahaa kannattaa myös sijoittaa kunnolliseen pentukurssiin, koska käsitin, että koira olisi perheenne ensimmäinen. Koiranpennulle tulee helposti sallittua liikaa asioita, jotka muuttuvat ongelmaksi kun se kasvaa. Eli, jos et halua, että koira oppii helposti olemaan vetämättä hihnassa, niin älä anna sen tehdä sitä pikkupentunakaan. Samalla periaatteella suhtaudu muihinkin asioihin. Ja koko perheen on sitten pidettävä samaa linjaa. Fiksu koira oppii kyllä käyttämään hyväkseen sitä, joka ei säännöistä pidä kiinni.

Tuo metsässä mukana olo, ei sekään ole koiralle välttämättä mikään huono vaihtoehto, jos sillä on mahdollisuus olla siellä myöskin levossa, vaikka se työssä mukana olisikin. Toki pennut ovat uteliaita, joten isäsi työnlaadusta riippuen voi olla jonkinlaisia turvallisuushaasteita :)

• Laalaa_

Kiitos paljon vastauksista! : )

• Laalaa_

Sinulta "koirat = elämäni", kysyisin että minkä rotuinen koirasi on? kiva jos vastaat : D

• Laalaa_

Ja kaipaisin muutakin tietoa ihan yleisesti koirista. Esim. mitä kaikkea tavaraa ne tarvitsevat?? kiitos jos vastaat : )

• kaksi koiraa

No vastaanpa taas.

Lähdetään ihan perustarpeista, eli aloitetaan vaikkapa koiran ensiapu tarvikkeista. Betadine-liuosta, parafiiniöljyä ja lääkehiiltä kannattaa pitää aina kotona.Samoin jonkinlaiset haavansitomisvälineet. Itse pidän myös koirille sopivaa kipulääkettä sekä canicuria aina, jos joku mahapöpö yllättää.

Sitten tarvitset pari hihnaa, sekä kunnollisen pannan. Usein pennun mukana tulee ns. pentuhihna, jossa on pannan tapainenkin mukana, mutta kunnon kaulapanta kannattaa hankkia ihan ensimmäisenä. Itselläni on myöskin taluttimia aina varalla. Osa ulkoiluttaa pentua valjaissa, itse olen hankkinut niitä vasta hiukan isompana. Ajankohdasta riippuen huomioliivi koiralle lienee myöskin ensimmäisiä kannattavia hankintoja.

Jokainen miettii kohdallaan, hankkiiko koiralleen boksia taikka petiä. Minulla on pentukoirat kulkeneet aina boksissa áutossa sekä esim. eläinlääkärille, en ole hankkinut turvavyövaljaita.

Vaatetus asiaa kannattaa myöskin pohtia, tarvitseeko koira esimerkiksi pukua talvella, tai kurapukua kesällä. Näitä ei kuitenkaan kannatta ostaa heti, vaan koiran pitää olla mukana sovittamassa.

Moni käyttää pentukoiran kanssa myöskin koiraportteja tilojen rajaukseen.

Sisäsiisteyskasvatuksen ajaksi pitää pohtia lattiansuojuksia, tai vaihtoehtoista menetelmää, jos ei niitä käytä. Itse olen käyttänyt pieniä kynnysmattoja, joita on helppo pestä koneessa, ja jonka kumipohja suojelee lattioita kastumiselta.

Sitten, mitä tulee leluihin, niin itse en niitä ole hankkinut, käytän kaikkea mahdollista farkkujen lahkeista ja sen sellaisista tehtyä. ja solmuleluja. Oikeita luita olen antanut heti pennulle aina, niin suuria, että kokonaisena ei voi nielaista, mutta on jotain, mitä luvallisesti saa jyrsiä.

Koulutusasioita kun pohdit, niin mieti menetelmää. Kaikille koirille ei sovi kaikki, saatat saada vaikkapa pennun, joka ei ole ruoalle nirso, mutta jolle toimii vaikka lelu motivointina. Itse käytän pilliä ja naksutinta, mutta ilmankin pärjää.

Ja sitten, hanki niitä kakkapusseja, kumisaappaat, ja kunnollisia ulkoilukamppeita :)

Kuulostaa pitkältä listalta, mutta loppepeleissä niitä ihan alkuajan hankintoja ei paljonkaan ole. Jossakin vaiheessa saatat tarvita liinaa tai jälkivaljaita ym, mutta niiden aika ei ole ihan vielä. Huomaat, että eläintarvikeliikkeet pullistelevat kaikenmoista tavaraa, koiran perustarvikkeet eivät kuitenkaan ole kovinkaan kummoisia.

Kasvattaja kertoo varmaan mielellään millaiset shampoot ja turkinhoitovälineet tarvitset, kynsisakset ym on myös hankittava, ja suosittelen hammasharjauksen opetteluakin jo pentuna. Ihan siksi, että koira oppii jo heti alkuun kaikenlaiseen käsittelyyn. Ruokaa saa useimmiten kasvattajalta mukaan.

Joku varmaankin täydentää listaa, tässä vain oma nopea listaukseni.

• Laalaa_

Kiitos todella paljon! Tästä oli minulle paljon hyötyä ja tietoa mitä en aikaisemmin tiennyt. : )
      Kiitos.

• 6+6

Luultavasti koira ei valitse sinua laumanjohtajaksi vaikka vain sinä pelkästään viettäisit sen kanssa aikaa vaan se valitsee joko äitisi tai isäsi. Saattaa myös olla, että koira ei tottele sinua yhtä hyvin kuin äitiäsi tai isääsi. Vaikka koira tulisikin vain sinulle, tulee koko perheen olla 100 % mukana sen hankinnassa. Koiraa ei koskaan tule ottaa pelkästään lapselle ja päävastuu on aina aikuisella.

• Laalaa_

Selvä ja kiitos. : )

• Laalaa_

Muita vinkkejä...? ;D

• älykoira

Jos olet vasta keskenkasvuinen teini, koira vaistoaa kyllä sinun olevan vasta nuori, jolloin se valitsee mieluummin jomman kumman vanhemmistasi lauman johtajaksi.

• Laalaa_

Tajusin kyllä sen laumanjohtajuuden kyllä... Onko mitään semmoista mikä on todella hyvä huomata koirasta tai mitään todella hyviä leikkejä koiran kanssa...?
      Saa siis toki keroa omista koiristaankin. En kiellä. Ja minsta olisi todella mukava lukea teidänkin koiristanne : D

• Koirat=Elämäni

Minulla on valkoinen länsiylämaan terrieri ja vaikka se onkin oppinut olemaan alusta asti yksin kotona niin ei kannata sen takia sitä rotua alkaa ostamaan..

Minun koirani on erittäin vaativa rotu sillä sille voi tulla jos jonkinmoista allergiaa iän myötä. Nyt ollaan kuitenkin oltu ihan terveitä. Rotuani myös pitää trimmata nyppimällä, sitä ei saa missään nimessä ajella koneilla tai leikellä saksilla!!!

Sinun täytyy ottaa paljon huomioita rotua valitessasi. Koira tarvitsee vakuutukset, koira voi sairastua pahati ja sitä pitää käyttää lääkärissä useasti ja sekin maksaa! Kannattaa myös ottaa selvää miten sen turkkia kuuluu hoitaa, onko trimmattava vai riittääkö kerran viikossa harjaus yms.

• Laalaa_

Juu en ajatellutkaan vaihtaa rotua sen takia. Juu, selvä ja kiitos! :D

• Laalaa_

Voiko koiraa kuljettaa tilanpuutteessa autossa matkustajan jaloissa?? Se on meidän koiran hankinnassa melko suuri ja melkeinpä ainoa ongelma...

• hyvin joo

Voi muitta mutkitta.

• Laalaa_

Hyvä... Koska luin koirakirjasta että sen pitäisi ehdottomasti matkustaa joko häkissä peräkontissa tai turvavaljaissa takapenkillä... Meillä on viiden hengen auto ja sen verran on myös yleensä matkustajia... : /

• hyvin joo

Meillä on cockerspanieli, ja se sopeutuu mihin tahansa ahtauteen tarpeen vaatiessa.

• autoilu ja koirat

Apukuskin jalkatilassa se on noissa tapauksissa parhaassa paikassa. Joskin ei ole hyvä ennuste koiralla silloin nokkakolarin tullen. Törmäyksen tullen mikä tahansa sitomaton taakka on vakava turvallisuusriski autossa oleville ihmisille, koira ei ole tässä suhteessa poikkeus. Samoin, jos koira on kytkemättömänä, sen on osattava olla tosiaan rauhassa, eli minkäänlaista liikkumista ja kouhotosta ei saa/kannata sille sallia. Penkkien rakenteisiinkin saa ehkä valjaille kytkemismahdollisuudet asennettua. Vähän samoin tavoin, kun lastenturvaistuintenkin kanssa toimitaan. Sellaiset näppärät pikakiinnitysvehkeet.

Aika harvoin koiraa kuintenkaan autolla tarvitsee välttämättä kuljetella. MInkähänmallinen auto teillä on? Meillä on nykyisin farmari, mutta viistoperämallissakin saa koiran takakonttiin, poistamalla hattuhyllyn, sekä asentamalla kunnon koiraverkon. Ja useimissa autoissa on takana myöskin koukut lattiassa taakkojen kiinnitystä varten. Näihin saa koirankin valjaiden kanssa kiinnitettyä. Jos koiran kiinnitykseen päätyy, niin ehdottomasti sitä ei saa kiinnnittää kaulapannastaan, vaan valjaista. Jos auto on taas puhdas konttiperä, niin sinne takakonttiin ei koiraa saa sulkea.

• Laalaa_

Juu koira laitettaisiin siinä tilanpuutteessa siihen "pelkääjän" jalkoihin... Meillä ford focus C-max . Aina kesällä kun mökille mennään ja sukulaisille, niin luultavasti koira mukaan tulisi... Ja uuden auton osto on tuskin edes harkinnassa.... Juhannuksen viettoon lähtiessä koko peräkontti on täynnä tavaraa.

Sylissä koiraa ei takapenkkiläinen vissiin saa kuljettaa?? Vai? Niin olen ainakin itse käsittänyt.
      Kummeillani on koira, joka kultee vapaana joko peräkontissa tai takapenkillä ja siellä osaa ihan hyvin matkustaa. Ja tietysti tilan puutteessa "pelkääjän" jaloissa.
      Kiitos muuten kaikille tähän saakka vastanneille, ja paljon!! :D
      Vastauksia toki kaivataan aina vaan lissöö ;D

• autoilu ja koirat

Meillä on kaksi koiraa (pienehkö boksissaan ja keskikokoinen), kolme lasta ja kaksi aikuista kulkenut matkatavaroineen c-maxissa loistavasti. Siinä on samaten loistava tila siellä apukuskin jaloissa, mutta lähtisin kuitenkin siitä, että kannattaisi pohtia kunnon teräshäkkiä takakonttiin. Niitä on myös sellaisia, jotka saa melko helposti autosta poiskin, jos tarvitsee. Harkita voi myöskin ns. väliseinää, koska jos samassa tavaratilassa kulkee niin koira kuin tavaroitakin, on silloin tärkeää, että myös koiran turvallisuus on mietitty. Siitä ei ole kivaa, jos se saa tavaroita päälleen kesken ajon. Mutta c-maxissa kuitenkin on tilaa paljon, eikä meillä ole tullut ongelmaa mahtumisesta.

• Laalaa_

Sinulle vielä -12vuodenkokemuksella- oletteko kouluttanut koiran kuitenkin ensin olemaan yksin vai heti koiran ensimmäisenä päivän jälkeen kotiin jättänyt töiden ajaksi?? Jos tällä menetelmällä mennään niin voisin saada koiran jo elokuussa ;DD Mahtavaa! : )

Voisitko kertoa tästä teidän menetelmästänne vähän tarkemmin? : D

• Laalaa_

Kiitos vastauksesta "autoilu ja koirat" ;D

• Laalaa_

Olisiko kellään omakohtaisia kokemuksia tästä kyseisestä rodusta? :)

• mahtava rotu

Ainakin vihaisuus on poissuljettua käyttäytymispiirrettä pihakoiralta, eikä arkuus ja vakavat sairaudetkaan ole normaaleita. Rotu on >>peruskoira>>, eli kiltti, sopeutuvainen, liikunnallinen, ketterä, monipuolinen, miellyttämisenhaluinen, terve, helppohoitoinen ja melko säänkestävä. Luman arvojärjestys on pihakoiralle osoitettava, mutta rotu ei siedä karkeaa kohtelua ja toki yksilöllisiä eroja temperamenteista löytyy. Jokaisessa käyttäytymispiirteessä kaiken rotuiset koirat ovat kumminkin myös yksilöllisiä, joka tulee aina ottaa huomioon koiraa hankkiessa.

• m

Pihakoirat ovat todella mukavia koiria. Älykkyytensä vuoksi ne ovat myös melko itsenäisiä ja taipuvaisia tekemään oman mielensä mukaan :) Toisaalta fiksuutensa takia niitä on helppo kouluttaa ja ne tarvitsevatkin johdonmukaisen, mutta lempeän, peruskoulutuksen ihan pennusta asti. Käyppäs katsomassa blogi, jossa kerrotaan pihiksen elämästä ihan alusta asti! Saat hyvän käsityksen rodusta ja siitä, mitä sen kasvattaminen ja kouluttaminen vaatii. Otto on henkilökohtainen ystäväni ja TOSI kiva :) Rotu on Suomessa vielä merko harvinainen ja pennut kortilla, odottamiseen joudut varautumaan. Tosin odottaminen palkitaan! Toistaiseksi on myös myyjän markkinat, eli uusi omistajakin voi joutua aikamoiseen syyniin :)
      http://delivet.net/blogit/ Lemmikille.comin sivustolta löytyy tuo blogi :)

• Laalaa_

Kiitos paljon! Olen lähettänyt jo eräälle kasvattajalle sähköpostia ja sieltä on kutsuttu käymään ja hyvällä lykyllä saan pennun heinäkuun loppupuolella! Kiitos vastauksista! : )

Toki lisääkin saa kirjoitella : D

• Laalaa_

Muuten, mitä mieltä tästä 7½ tunnista yksin...? Se kuulostaa pitkältä, mutta jos kissat kaverina ja akti.leluja...??
      Sitten vielä, pidetäänkö pentua yksin jätettäessä pentuaitauksessa vai vapaana? Mitä mieltä?

• Laalaa_

Onko muuten kenelläkään sekä pihakoiraa että kissaa...?? Tai ede sjotain koiraa sekä kissaa...? Entä jos kissat ovat jo aikuisia, tottuvatko silloinkin toisiinsa? Mietin vaan että tuleeko ne kissojen kanssa toimeen... Kiitos jos vastaatte! :)

• Laalaa_

Kiitos, onko mitenkään mahdollista saada lukea tuota lehteä ilman tilausta?

• on"

Kirjastoon :-)

• """
        on" kirjoitti:

Kirjastoon :-)

... tai kaupan lehtihyllylle.

• Laalaa_

Ok, selvä :DDDD

• MM

Kyselit kissojen ja koirien yhteiselosta. Sellasessa blogissa ku Eläinten koulutuksesta on siitä hyvä juttu. Siellä neuvotaan alusta asti miten totuttaa kissa ja koira toisiinsa.

Tässä linkki, juttu löytyy alempaa samalta sivulta otsikolla Kissat ja koirat.

http://elainkoulutus.wordpress.com/

• Laalaa_

Kiitos paljon tuosta linkistä! Siitä oli todella paljon hyötyä, ja on vielä tulevaisuudessakin! :D

• Laalaa_

Entäpä nukkumapaikka? Voiko pentu nukkua yläkerrassa kanssani vai olisiko parempi että alakerrassa? Toki sillä olisi "peti" alhaallakin, mutta yöt yläkerrassa... Mitä mieltä?

• koiran nukkumisesta

Meiilä koira saa nukkua siellä missä itse haluaa. Se saattaa yön aikana siirtyillä huoneesta toiseen nukkumaan. Sängyissä koira saa meillä maata, mutta sohvalle sen ei anneta hypätä, jonka se on oppinut. Kukin koiranomistaja toki määrittelee itse koiralleen päättämänsä rajat. Meillä on monessa huoneessa koiraa varten oma peti, mutta silti annamme sen nukkua sängyilläkin. Se nukkuu yleensä sen henkilön viesessä, jonka kanssa se on päivällä ollut eniten tekemisissä, eli koiramme ei ole >>yhden ihmisen koira>>. Jokainen meillä tietysti toivoo saavansa koiramme viereensä yöksi, mutta koira itse päättää kenen kanssa se yönsä viettää.

• Laalaa_

Selvä kiitos! :)

• Laalaa_

Nyt minulla on nimen keksimis ongelma... Ollaan mietitty Suloa urokselle ja Typyä nartulle. Mutta ne ei jotenkin kuulosta oikeilta... Ehdotuksia?? (:

• avutonta jo

Koiran nimi voi olla mikä tahansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      153
      11031
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      53
      5269
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2483
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      31
      2169
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1731
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1594
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1280
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1206
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      956
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      98
      952
    Aihe