Tähän ikään mennessä olen jo monissa äänestyksissä käynyt. Tänään taas. Jotain outoa kuitenkin sitten viimekerran?
Aluksi tarjosin passia ja sitä postitse tullutta paperia. Vain se paperi otettiin siihen virkailijan pöydälle ja virkailija antoi vaalilipukkeen käteeni ja osoitti, että tuonne noin. Mentyäni koppiin aloin kirjoitella numeroita, niin siihen ilmestyi mummu selän taakse etsimään jotain lasejaan tai kynäänsä siitä pöydältä. Ei ollut mitään vakuutin hänelle, mutta ei meinannut uskoa.
Raapustettuani numerot lipukkeeseen vein sen virkailijalle, jonka edessä edellinen lasinsa ja kynänsä hukannut mummu hääräsi siivouksen merkeissä. Viereisellä virkailijalla ymmärtääkseni hänen miehesnsä liimaili kirjekuorta hypähtäen takaisin siihen pöytään missä itse olin, koska siinä oli tällainen kostutustyyny kuorta varten Olin jo ehtinyt oman vaalilippuni antaa sille virkailijalle mutta kohteliaasti odottelin näitten vanhusten kiireisiä toimia ensin.
Vanhukset siitä sitten selvisivät pois ja virkailija alkoi antamaan minulle uutta äänestyslappua. Ihmettelein tietysti ja sanoin, että tuossahan se jo pitöisi olla valmiina ja täytettynä. Ei uskonut vaan katsoi että se tosiaan olikin jo täytetty. Sitten sain pienen kuoren mihin minun piti laittaa se lapuke sisään ja niin tein ja liimasin kuoren kiinni. Annoin kuoren virkailijale ja vielä kysyin, että oliko sillä siisti. Hän vakuuttaa, että kaikki selvää. Kuori jäi siihen pöydälle. Seuraava äänestäjä oli jo tulossa jonossa takaapäin.
Ei ilmeisesti tarvita passia eikä muutakaan henkilöllisyyspaperia nykyään?
Vaalisalaisuudella ei kovin väliä, mummu tulee koppiin samaan aikaan kanssani, virkailija varmistaa, että olin tosiaan täyttänyt vaalilipukkeen.
En tiedä mitä tapahtui sille kuorelle, joka jäi siihen virkailijan pöydälle makaamaan.
Todennäköisesti voisin käydä vielä uudestaan äänestämässä, koska näytti siltä, että äänesystäni ei virallisesti rekisteröity mihinkään. Ehkä koko ääneni ei mennyt minnekään.
Kyseiset kaksi virkailijaa olivat tuskin 18 täyttäneitä pulloposkeja, jotka eivät kovin vakuuttavaa vaikutusta koko sähellyksen aikana tehneet. En kehtaa mainita paikkakuntaa. Mutta tekisi mieli kyllä johonkin valittaa ja kysellä homman asianmukaisuudesta.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Vaalisalaisuus
19
166
Vastaukset
- Äänivalta
Eipä ole kokemusta tuollaisesta hässäkästä! En kyllä ole äänestänyt Suomessa ikinä, mutta olin kuvitellut että se hoidetaan asiallisesti ja sääntöjen mukaan.
Täälläpäin pitää näyttää henkkarit ja nimeni ruksataan listalta kun laitan, itse henkilökohtaisesti, äänestyslomakkeeni uurnaan.- 4+5+4
Ennakkoäänestykset vähän erilaisia kuin itse vaalipäivän vaali. Ei ole uurnaa, on kirjekuori, jonne laitetaan lippu ja liimataan kiinni. Se vastaa uurnaa. Liput sitten kasataan johonkin kenkälaatikkoon tai mihin lie ja kiikutetaan kassakaappiin odottelemaan äänten laskentaa.
Aloittajalla sattunut kehnosti opastetut virkailijat. Se on törkeä virhe, että katsoo numeron. Tuosta pitäisi kyllä nostaa meteli. Se todellakin on vaalisalaisuuden rikkominen ja se on rikos. Sitäpaitsi, äänestä laittaa aina itse lippunsa kuoreen, ei virkailia. Jos joku ei itse siihen pysty, pitää hankkia paikalle avustaja, virkailia ei saa sitä tehdä. - Pirre*
Niin täälläkin, mie en usko tuohon aloittajan tarinaan ensinkään.
Eilen kävin ennakkoäänestämässä ja erittäin hyvässä järjestyksessä siellä kaikki sujui, vaikka oli pitkät jonot odottamassa äänestysvuoroaan, ilm. silloin sattui eläkeläisten ruokatunti :) - Äänivalta
4+5+4 kirjoitti:
Ennakkoäänestykset vähän erilaisia kuin itse vaalipäivän vaali. Ei ole uurnaa, on kirjekuori, jonne laitetaan lippu ja liimataan kiinni. Se vastaa uurnaa. Liput sitten kasataan johonkin kenkälaatikkoon tai mihin lie ja kiikutetaan kassakaappiin odottelemaan äänten laskentaa.
Aloittajalla sattunut kehnosti opastetut virkailijat. Se on törkeä virhe, että katsoo numeron. Tuosta pitäisi kyllä nostaa meteli. Se todellakin on vaalisalaisuuden rikkominen ja se on rikos. Sitäpaitsi, äänestä laittaa aina itse lippunsa kuoreen, ei virkailia. Jos joku ei itse siihen pysty, pitää hankkia paikalle avustaja, virkailia ei saa sitä tehdä.Ok.
Ennakkoäänestyksestä ei ole kokemusta...äänestän aina vaalipäivänä ja homma hoituu aina sääntöjen mukaisesti. - meeriamanda
Pirre* kirjoitti:
Niin täälläkin, mie en usko tuohon aloittajan tarinaan ensinkään.
Eilen kävin ennakkoäänestämässä ja erittäin hyvässä järjestyksessä siellä kaikki sujui, vaikka oli pitkät jonot odottamassa äänestysvuoroaan, ilm. silloin sattui eläkeläisten ruokatunti :)Puolenpäivän jälkeen minäkin fillaroin tuonne Prismaan ja ei ollut mitään ihmeellisempää ruuhkaa, ihanaa oli polkea puhdistettua asfalttia eikä pelkoa koska kumi sanoo puzzz...;)
Kun jonoa silmäilin aikans iäkästä tai ihan ekakertoja äänestykseen pääseviä.
Sutjakkaasti eteni, en jäänyt ostoksille koska en välitä kävellä kilometriä haluakseni jonkun tavaran...kannatan pieniä ostareita! - virkailija laittoi
4+5+4 kirjoitti:
Aloittajalla sattunut kehnosti opastetut virkailijat. Se on törkeä virhe, että katsoo numeron. Tuosta pitäisi kyllä nostaa meteli. Se todellakin on vaalisalaisuuden rikkominen ja se on rikos. Sitäpaitsi, äänestä laittaa aina itse lippunsa kuoreen, ei virkailia. Jos joku ei itse siihen pysty, pitää hankkia paikalle avustaja, virkailia ei saa sitä tehdä.Avusajia ei näkynyt mailla eikä halmeillakaan. Kaksi vaalivirkailijaa istui pöydän takana.
Kyllä virkailija laittoi minun äänestyslipun kuoreen, kun mun on äärimmaisen vaikeaa saada edes sellainen lippu kuoreen.
Eipä siinä mitään, kaikki meni ihan hyvin. - Olisiko noin ?
4+5+4 kirjoitti:
Aloittajalla sattunut kehnosti opastetut virkailijat. Se on törkeä virhe, että katsoo numeron. Tuosta pitäisi kyllä nostaa meteli. Se todellakin on vaalisalaisuuden rikkominen ja se on rikos. Sitäpaitsi, äänestä laittaa aina itse lippunsa kuoreen, ei virkailia. Jos joku ei itse siihen pysty, pitää hankkia paikalle avustaja, virkailia ei saa sitä tehdä."Jos joku ei itse siihen pysty, pitää hankkia paikalle avustaja, virkailia ei saa sitä tehdä. "
Itse ainakin pyysin virkailijaa laittamaan äänestyslapun kirjekuoreen, jonka laittoi ja jopa liimasi sen . Tosin senkin joutui pyytämään, kun kieltäni en siihen hommaan suostu käyttämään .
Tänään kävin postissa, ite sain näyttää passini kaksikin kertaa.
Ensin heti mennessä kun sain sen lapun johon kirjoitin lukuni, ja sitten vielä siellä lappua antaessani. Itse sen kuoreen laitoin ja suljin kuoren. Sitten sain vielä allekirjoitettavakseni uuden lapun.
Ei muuta häikkää kun sai vähän aikaa odottaa kun tietokoneet jymähti hetkeksi paikoilleen.- ei ruuhkaa!
Juuri noin minunkin ennakkoäänestamiseni sujui! Paitsi, että tietokone pelasi!
- Asia järjestyksessä
Kävin jo lauantaina Espoossa äänestämässä ennakkoon ja äänestys sujui mallikkaasti sekä sääntöjen mukaisesti. Olen suosinut samaa ennakkoäänestyspaikkaa aina äänestäessäni, koska paikka on kauppakeskuksen yhteydessä. Sinne on vaivaton mennä ja toimihenkilöt ovat ystävällisiä. Samalla reissulla voi käydä vaalikahvilla ja kauppaostoksilla.
- naapurin täti
Et sattunut näkemään läppäriä siinä vaalivirkailijan edessä?
Täälläpäin tiedot tarkistettiin rekisterissä, toki olin ensin näyttänyt henkilöllisyystodistuksen. Mukaan kakkoskuoreen tuli vielä tulostettu lappu, jotta kuori menisi oikeaan vaalipiiriin. Ennakkoäänestyksessä kun voi äänestää muulta paikkakunnalta.
Sujuvasti toimitus sujui, yhteys kyllä välillä tilttasi, jouduin odottamaan hetken kun virkailija käynnisti koneen ja kirjautui uudelleen rekisteriin. Vaalivirkailijat näyttivät tosi nuorilta, mutta olen jo siinä iässä kun poliisit ja lääkäritkin näyttävät ihan lapsilta. - eetucc
Minun äänestys sujui hyvin, mutta ihmettelen sitä, kun numerolipuke laitettiin pieneen kirjekuoreen, mikä liimattin kiinni ja sitten tämä kirje laitettiin toiseen isompaan kirjekuoreen minne tuli myös paperi missä oli minun ja vaalivirkailijan allekirjoitus ja taas kuori liimattiin.
- Pirre*
Mitäs ihmettelemistä tuossa, allekirjoituksella todistit olevasi pienen kirjeen omistaja..eli äänesi antaja, eli kuorta ei voi avata kukaan jäämättä siitä kiinni.
- 32,5% :n
Pirre* kirjoitti:
Mitäs ihmettelemistä tuossa, allekirjoituksella todistit olevasi pienen kirjeen omistaja..eli äänesi antaja, eli kuorta ei voi avata kukaan jäämättä siitä kiinni.
Kylläpä on naurettavaa tuollainen vaalisalaisuus.
Minä ainakin äänestin Persua, ja kehotin muitakin ottamaan esimerkkiä minusta.
Ei tuo vaalisalaisuus ennenkään pysynyt salassa. Meillä tässä kylässä asui 1980 - 2000 - luvuilla alle tuhat henkilöä. (Ääni oikeutettuja oli tietenkin vähemmän kun 1000), Ja jokainen ääni oli tarkasti tiedossa kelle se meni. Joten siinä mielessä tämä nykykäytäntö ennakkoäänestäminen on paljon parempi sellaisille henkilöille jotka haluavat pitää sen asian salassa. .
Osoittaahan tuo 32,5%:n ennakkoäänestys jo senkin.
- Tilja K
Jos maksua vastaan lupasit äänesi Kepulle, niin Kepu kontrolloi jotenkin näin, ettet kusettanut. Vaaleissa äänikauppa on laitonta. Anekauppa lienee sallittua.
- menäänään heti
SALAISUUS : äläkää kertoko kaikille, KOKO SUOMI ÄÄNESTÄÄ PERUSSUOMALAISIA ja JUTTA URPILAISTA !!
- kaimaani...........
Sulla on hieno nimi Koko Suomi, tuskin monta täyskaimaa.
- ei ääntä persuille..
Vain dementoituneet äänestävät persuja, ei täysissä voimissaan olevat....
- Ei sekomuslainen.
ei ääntä persuille.. kirjoitti:
Vain dementoituneet äänestävät persuja, ei täysissä voimissaan olevat....
No sitten meitä on paljon.
Tämänhän todistaa myös tilastokeskuskin, että puolet kansasta on perustellisen ruti köyhiä, juuri sekoomuksen ja kepu & sossujen harjoittamasta politiikasta viimeisen 20 vuoden ajalta.
Ääni perussuomalaisille on merkki tulevasta noususta unohdetuille SUOMALAISILLE !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2317876
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s455460- 594842
- 763547
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin1533462Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko162045Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗322041- 311869
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹451748- 391697