Eli jos hankin skootterin, jossa on 2-tahtimoottori, tuleeko sitä hoitaa jollain lailla kuten öljytä tms.? AUTTAKAA HÖLMÖÄ KIITOS!
2-tahtimoottorin hoito!!!
5
9313
Vastaukset
- NeedHelpSoMuch
tai eroaako 2-tahtimoottorin hoito paljonkin 4-tahtisesta?
- sedrfkdfä'åksdfälgk
lainaa kirjastosta 2 tahtimoottoreita koskeva kirja ni opit siitä sitten kaiken samalla
- Ilman ketjurasvaa
Huolehdi, että öljysäiliössä on aina öljyä. 2-tahtiöljyä, mopolaatua.
Noin joka kolmas tankkaus kannattaa lisätä. Riippuu moposta.
Öljyn vähenemiselle on usein varoitusvalo, joka varoittaa 50km ennen.
Kun öljy loppuu, mopo voi kaatua äkkipysäyksestä,
ja moottoriin tulee 100€ ... 1500 € remontti.
Nelitahtiskootterissa ei ole varoitusvaloa, ja siitä öljy voi loppua nopeamminkin kuin 2-tahtisen säiliöstä, varsinkin uutena.
4-tahtinen ei siinä suhteessa ole huolettomampi.
Varaosat ovat halvempia Kiinan nelitahtisiin, mutta vaihto on työlästä, kallista.
Rengaspaineet kannattaa katsoa ainakin kerran kuukaudessa.
Pieniä reikiä vain ilmaantuu. Löysä kumi sitten yllättää.
Skootterin meno heikkenee tuhansien kilometrien kuluttua.
Syynä on variaattorin hihnan kuluminen ja käyntinopeuden lasku.
Uusi hihna ja puoli grammaa kevyemmät painot korjaavat. N. 30...100€.
2-tahtiset tukkivat vaihtelevasti pakoputkia.
Jotkut oat tukossa 1000km jälkeen, jotkut ei 100000km.
Auki rassaus on taiteen lajinsa.
Kyllä sen sittten huomaa, kun ei jaksa. Ei tee äkkipysäystä.
Skootterilla ajellessa on tärkeää pitää kännykän akussa virtaa.
Piipttu, kun kaukana tuntemattomassa ympäristössä pimenee.
Bensa loppuu. Rengas tyhjenee. Sade yllättää. Hihna katkeaa.
Yllättävät minut kokeneenkin.- atgagtag
"Nelitahtiskootterissa ei ole varoitusvaloa, ja siitä öljy voi loppua nopeamminkin kuin 2-tahtisen säiliöstä, varsinkin uutena.
4-tahtinen ei siinä suhteessa ole huolettomampi.
Varaosat ovat halvempia Kiinan nelitahtisiin, mutta vaihto on työlästä, kallista."
Nelitahdissa ei ole mitään helvetin säiliötä eikä öljy lopu, vittu mitä paskaa!
Nelitahdissa on kuivasumppujärjestelmä joka kierrättää moottoriöljyä voitelukohteissa.
Kaksitahtisessa taas on tuoreöljyvoitelujärjestelmä, joka syöttää kaksitahtiöljyn tippoina voitelukohteisiin jotka sitten palavat polttoaineseoksen mukana pois.
Myös nelitahdissa öljyä kuluu pieni määrä eli palaa hieman seoksen mukana, jotta venttiilit tulisivat voideltua, ja luonnollisesti kaikkea öljyä ei tietenkään ole mahdollista saada kierrätettyä ilman että osa häviää matkalla kierrätysjärjestelmässä poispalamisen takia. Tämä määrä on noin desin luokkaa öljynvaihtovälin aikana eli noin 1000km. Siksi öljyä kannattaa lisätä hieman ajoittain.
Kaksitahtisessa taas tarkoituksena on nimenomaan öljyn palaminen seoksen mukana, koska ei voida tehdä sellaista voitelujärjestelmää kuin nelitahtimoottoriin tekniikan eroavuuden vuoksi. - ilman ketjurasvaa
atgagtag kirjoitti:
"Nelitahtiskootterissa ei ole varoitusvaloa, ja siitä öljy voi loppua nopeamminkin kuin 2-tahtisen säiliöstä, varsinkin uutena.
4-tahtinen ei siinä suhteessa ole huolettomampi.
Varaosat ovat halvempia Kiinan nelitahtisiin, mutta vaihto on työlästä, kallista."
Nelitahdissa ei ole mitään helvetin säiliötä eikä öljy lopu, vittu mitä paskaa!
Nelitahdissa on kuivasumppujärjestelmä joka kierrättää moottoriöljyä voitelukohteissa.
Kaksitahtisessa taas on tuoreöljyvoitelujärjestelmä, joka syöttää kaksitahtiöljyn tippoina voitelukohteisiin jotka sitten palavat polttoaineseoksen mukana pois.
Myös nelitahdissa öljyä kuluu pieni määrä eli palaa hieman seoksen mukana, jotta venttiilit tulisivat voideltua, ja luonnollisesti kaikkea öljyä ei tietenkään ole mahdollista saada kierrätettyä ilman että osa häviää matkalla kierrätysjärjestelmässä poispalamisen takia. Tämä määrä on noin desin luokkaa öljynvaihtovälin aikana eli noin 1000km. Siksi öljyä kannattaa lisätä hieman ajoittain.
Kaksitahtisessa taas tarkoituksena on nimenomaan öljyn palaminen seoksen mukana, koska ei voida tehdä sellaista voitelujärjestelmää kuin nelitahtimoottoriin tekniikan eroavuuden vuoksi.Monesta nelitahtisesta on öljy loppunut, ja meno pysähtynyt äkkivaurioon.
Eihän niissä ole erillistä säiliötä, mutta koneen pohjalta öljypumppu
vetäisee tyhjää, jos ei lisää öljyä ajoissa. Myös öljynvaihto pitää tehdä.
Tarkoitus ei ole polttaa öljyä, mutta joistakin sitä kuluu yllättävästi.
Uutena katoaa enemmän. Kuluneessa tai öljyrenkaansa jumineessa myös.
Tukkeutunut huohotin nostaa myös öljyn hävikkiä.
Koneita pitää seurata ja huoltaa.
Nelitahtisissa moottoripyörissä voi olla kuivasumppujärjestelmä.
Siinä öljy ei lainehdi tavalliseen tapaan moottorin alaosassa,
vaan toinen öljypumppu imee konetta kuivaksi, siitä nimitys kuivasumppu.
Öljy onkin erillisessä säiliössä, josta painepumppu syöttää sitä laakereille.
Öljynpaine säilyy eri asennoissa. On kisakalluston kalliimpi ratkaisu.
Moposkootterissakin kuivasumppu olisi hyvä pidempään keulittaessa.
Öljy pakenee keuliessa koneen takaosaan, josta pumppu ei sitä tavoita.
2-tahtisen öljysäiliöstä voitelu on varmempaa eri asennoissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857525- 975434
- 2624683
- 484592
- 643312
- 502738
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222388- 532384
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214