2-tahtimoottorin hoito!!!

NeedHelpSoMuch

Eli jos hankin skootterin, jossa on 2-tahtimoottori, tuleeko sitä hoitaa jollain lailla kuten öljytä tms.? AUTTAKAA HÖLMÖÄ KIITOS!

5

9421

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NeedHelpSoMuch

      tai eroaako 2-tahtimoottorin hoito paljonkin 4-tahtisesta?

    • sedrfkdfä'åksdfälgk

      lainaa kirjastosta 2 tahtimoottoreita koskeva kirja ni opit siitä sitten kaiken samalla

    • Ilman ketjurasvaa

      Huolehdi, että öljysäiliössä on aina öljyä. 2-tahtiöljyä, mopolaatua.
      Noin joka kolmas tankkaus kannattaa lisätä. Riippuu moposta.
      Öljyn vähenemiselle on usein varoitusvalo, joka varoittaa 50km ennen.
      Kun öljy loppuu, mopo voi kaatua äkkipysäyksestä,
      ja moottoriin tulee 100€ ... 1500 € remontti.

      Nelitahtiskootterissa ei ole varoitusvaloa, ja siitä öljy voi loppua nopeamminkin kuin 2-tahtisen säiliöstä, varsinkin uutena.
      4-tahtinen ei siinä suhteessa ole huolettomampi.
      Varaosat ovat halvempia Kiinan nelitahtisiin, mutta vaihto on työlästä, kallista.

      Rengaspaineet kannattaa katsoa ainakin kerran kuukaudessa.
      Pieniä reikiä vain ilmaantuu. Löysä kumi sitten yllättää.

      Skootterin meno heikkenee tuhansien kilometrien kuluttua.
      Syynä on variaattorin hihnan kuluminen ja käyntinopeuden lasku.
      Uusi hihna ja puoli grammaa kevyemmät painot korjaavat. N. 30...100€.

      2-tahtiset tukkivat vaihtelevasti pakoputkia.
      Jotkut oat tukossa 1000km jälkeen, jotkut ei 100000km.
      Auki rassaus on taiteen lajinsa.
      Kyllä sen sittten huomaa, kun ei jaksa. Ei tee äkkipysäystä.

      Skootterilla ajellessa on tärkeää pitää kännykän akussa virtaa.
      Piipttu, kun kaukana tuntemattomassa ympäristössä pimenee.
      Bensa loppuu. Rengas tyhjenee. Sade yllättää. Hihna katkeaa.
      Yllättävät minut kokeneenkin.

      • atgagtag

        "Nelitahtiskootterissa ei ole varoitusvaloa, ja siitä öljy voi loppua nopeamminkin kuin 2-tahtisen säiliöstä, varsinkin uutena.
        4-tahtinen ei siinä suhteessa ole huolettomampi.
        Varaosat ovat halvempia Kiinan nelitahtisiin, mutta vaihto on työlästä, kallista."



        Nelitahdissa ei ole mitään helvetin säiliötä eikä öljy lopu, vittu mitä paskaa!

        Nelitahdissa on kuivasumppujärjestelmä joka kierrättää moottoriöljyä voitelukohteissa.

        Kaksitahtisessa taas on tuoreöljyvoitelujärjestelmä, joka syöttää kaksitahtiöljyn tippoina voitelukohteisiin jotka sitten palavat polttoaineseoksen mukana pois.

        Myös nelitahdissa öljyä kuluu pieni määrä eli palaa hieman seoksen mukana, jotta venttiilit tulisivat voideltua, ja luonnollisesti kaikkea öljyä ei tietenkään ole mahdollista saada kierrätettyä ilman että osa häviää matkalla kierrätysjärjestelmässä poispalamisen takia. Tämä määrä on noin desin luokkaa öljynvaihtovälin aikana eli noin 1000km. Siksi öljyä kannattaa lisätä hieman ajoittain.

        Kaksitahtisessa taas tarkoituksena on nimenomaan öljyn palaminen seoksen mukana, koska ei voida tehdä sellaista voitelujärjestelmää kuin nelitahtimoottoriin tekniikan eroavuuden vuoksi.


      • ilman ketjurasvaa
        atgagtag kirjoitti:

        "Nelitahtiskootterissa ei ole varoitusvaloa, ja siitä öljy voi loppua nopeamminkin kuin 2-tahtisen säiliöstä, varsinkin uutena.
        4-tahtinen ei siinä suhteessa ole huolettomampi.
        Varaosat ovat halvempia Kiinan nelitahtisiin, mutta vaihto on työlästä, kallista."



        Nelitahdissa ei ole mitään helvetin säiliötä eikä öljy lopu, vittu mitä paskaa!

        Nelitahdissa on kuivasumppujärjestelmä joka kierrättää moottoriöljyä voitelukohteissa.

        Kaksitahtisessa taas on tuoreöljyvoitelujärjestelmä, joka syöttää kaksitahtiöljyn tippoina voitelukohteisiin jotka sitten palavat polttoaineseoksen mukana pois.

        Myös nelitahdissa öljyä kuluu pieni määrä eli palaa hieman seoksen mukana, jotta venttiilit tulisivat voideltua, ja luonnollisesti kaikkea öljyä ei tietenkään ole mahdollista saada kierrätettyä ilman että osa häviää matkalla kierrätysjärjestelmässä poispalamisen takia. Tämä määrä on noin desin luokkaa öljynvaihtovälin aikana eli noin 1000km. Siksi öljyä kannattaa lisätä hieman ajoittain.

        Kaksitahtisessa taas tarkoituksena on nimenomaan öljyn palaminen seoksen mukana, koska ei voida tehdä sellaista voitelujärjestelmää kuin nelitahtimoottoriin tekniikan eroavuuden vuoksi.

        Monesta nelitahtisesta on öljy loppunut, ja meno pysähtynyt äkkivaurioon.
        Eihän niissä ole erillistä säiliötä, mutta koneen pohjalta öljypumppu
        vetäisee tyhjää, jos ei lisää öljyä ajoissa. Myös öljynvaihto pitää tehdä.
        Tarkoitus ei ole polttaa öljyä, mutta joistakin sitä kuluu yllättävästi.
        Uutena katoaa enemmän. Kuluneessa tai öljyrenkaansa jumineessa myös.
        Tukkeutunut huohotin nostaa myös öljyn hävikkiä.
        Koneita pitää seurata ja huoltaa.

        Nelitahtisissa moottoripyörissä voi olla kuivasumppujärjestelmä.
        Siinä öljy ei lainehdi tavalliseen tapaan moottorin alaosassa,
        vaan toinen öljypumppu imee konetta kuivaksi, siitä nimitys kuivasumppu.
        Öljy onkin erillisessä säiliössä, josta painepumppu syöttää sitä laakereille.
        Öljynpaine säilyy eri asennoissa. On kisakalluston kalliimpi ratkaisu.

        Moposkootterissakin kuivasumppu olisi hyvä pidempään keulittaessa.
        Öljy pakenee keuliessa koneen takaosaan, josta pumppu ei sitä tavoita.
        2-tahtisen öljysäiliöstä voitelu on varmempaa eri asennoissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2875
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

      Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1270
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe