ikääntyvä työtön

aina väliinputoaja

Täytän 62v. Olen ollut pitkäaikaistyötön pitkäaikaisen työpaikan konkurssin jälkeen.
Olin työttömyysaikana erään työnantajan hyväksikäyttämä, , käytännössä pidin työpaikkaa pystyssä päivärahalla AKK:n projektin nimissä. Projektin tavoitteena (ei työnantajan) oli työsopimus. Painostettuna työnanatja teki paperin, mutta sitä ennen teetti töitä varastoon (sisäänteon varjolla muka).. Työsuhde piti alkaa pienen tauon jälkeen (kun varasto oli tyjhjentynyt). Silloimpa työnantaja Lopetti koko firman!
Sen jälkeen olen ollut vain lyhyissä pätkätöissä, joista ei kerry vaadittavaa 5v 15v ajalle.
Viimeksi olin 2v töissä, josta sain ansisidonnaista 500pv. Se loppui 61v täytettyäni.
En päässyt tuon 5v puuttumisen takia työttömyyseläkkeelle. Nyt olen peruspäiväreahalla.
Työkykuni on alentunut vamman takia, pyysin työkykykartoitukseen, kun teläkehakemus hylättiin. En päässyt ikäni takia.

Pitääkö minun olla peruspäivärahalla 63v saakka, jolloin saan työeläketttä.
Työkkärissä puhuttiin viime kerralla mahdollisuutta eläkkeeseen 62v. Tarkoittaako tämä varhennettua? Ei mahdollisuutta majhd. lidäeläkkeeseen silloin?

2

301

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyottomyyskassat

Hei ja kiitokset kysymyksestäsi!

Työttömyyskassan uuden 500 päivän ansiopäivärahakauden saamiseksi tarvitaan 34 kalenteriviikkoa työssäoloehdon täyttävässä työssä.

Työssäoloehdosta lisätietoja saat TYJ:n linkistä:

http://www.tyj.fi/default.asp?id=24

Ansiopäivärahan kestosta lisää tietoja löytyy linkistä:

http://www.tyj.fi/default.asp?id=467

Ystävällisin terveisin

Tiina työttömyyskassasta

• kela

Hei,

Kiitos kysymyksestäsi!

Voit saada Kelan maksamaa peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea siihen saakka, kun täytät 65 vuotta. Työmarkkinatuki maksetaan 55 vuotta täyttäneelle ilman tarveharkintaa, jos ennen työttömäksi jäämistä olet täyttänyt työssäoloehdon. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi puolisosi tai omat pääomatulosi eivät vaikuta työmarkkinatuen määrään.

Eläkeasioista voit tiedostella omasta työeläkelaitoksesta tai Kelan eläkeasioiden palvelunumerosta 020 692202.

Ystävällisin terveisin,
        Kirsi Kelasta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2862
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2743
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1812
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1619
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1580
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      18
      1454
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1253
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1239
    Aihe