ikääntyvä työtön

aina väliinputoaja

Täytän 62v. Olen ollut pitkäaikaistyötön pitkäaikaisen työpaikan konkurssin jälkeen.
Olin työttömyysaikana erään työnantajan hyväksikäyttämä, , käytännössä pidin työpaikkaa pystyssä päivärahalla AKK:n projektin nimissä. Projektin tavoitteena (ei työnantajan) oli työsopimus. Painostettuna työnanatja teki paperin, mutta sitä ennen teetti töitä varastoon (sisäänteon varjolla muka).. Työsuhde piti alkaa pienen tauon jälkeen (kun varasto oli tyjhjentynyt). Silloimpa työnantaja Lopetti koko firman!
Sen jälkeen olen ollut vain lyhyissä pätkätöissä, joista ei kerry vaadittavaa 5v 15v ajalle.
Viimeksi olin 2v töissä, josta sain ansisidonnaista 500pv. Se loppui 61v täytettyäni.
En päässyt tuon 5v puuttumisen takia työttömyyseläkkeelle. Nyt olen peruspäiväreahalla.
Työkykuni on alentunut vamman takia, pyysin työkykykartoitukseen, kun teläkehakemus hylättiin. En päässyt ikäni takia.

Pitääkö minun olla peruspäivärahalla 63v saakka, jolloin saan työeläketttä.
Työkkärissä puhuttiin viime kerralla mahdollisuutta eläkkeeseen 62v. Tarkoittaako tämä varhennettua? Ei mahdollisuutta majhd. lidäeläkkeeseen silloin?

2

312

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyottomyyskassat

Hei ja kiitokset kysymyksestäsi!

Työttömyyskassan uuden 500 päivän ansiopäivärahakauden saamiseksi tarvitaan 34 kalenteriviikkoa työssäoloehdon täyttävässä työssä.

Työssäoloehdosta lisätietoja saat TYJ:n linkistä:

http://www.tyj.fi/default.asp?id=24

Ansiopäivärahan kestosta lisää tietoja löytyy linkistä:

http://www.tyj.fi/default.asp?id=467

Ystävällisin terveisin

Tiina työttömyyskassasta

• kela

Hei,

Kiitos kysymyksestäsi!

Voit saada Kelan maksamaa peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea siihen saakka, kun täytät 65 vuotta. Työmarkkinatuki maksetaan 55 vuotta täyttäneelle ilman tarveharkintaa, jos ennen työttömäksi jäämistä olet täyttänyt työssäoloehdon. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi puolisosi tai omat pääomatulosi eivät vaikuta työmarkkinatuen määrään.

Eläkeasioista voit tiedostella omasta työeläkelaitoksesta tai Kelan eläkeasioiden palvelunumerosta 020 692202.

Ystävällisin terveisin,
        Kirsi Kelasta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen VigeIius noIasi taas itsensä

Kun uhriutui vuonna 2024 (siis persujen "vahtivuorolla") Tampereella aloittaneen perheryhmäkodin toiminnasta. ”Leviää k
      Maailman menoa
      225
      4105
    2. Joko alkaa menemään tajuntaan tämä yliluonnollinen yhteys?

Varmaan pikkuhiljaa. Muista olla kiltisti ❤️
      Ikävä
      34
      3545
    3. Oli kiva nähdä sut

vaikkakin kaukaa ja nopeasti. Tiedän kyllä tasan tarkkaan missä mennään, joten anteeksi jos pilasin päiväsi, ei ollut mi
      Suhteet
      36
      3459
    4. Maataloustuet pois

Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eihän golfin peluutakaan maksa yhteiskunta.
      Maailman menoa
      108
      3398
    5. Kohtalokas laukaus

IL 20.9.25 "Ihminen kuoli baarin edustalla Kajaanissa Poliisi ei epäile tapauksessa rikosta." "Kajaanin keskustassa on k
      Kajaani
      24
      3377
    6. Työeläkkeen saamiseksi olisi tehtävä töitä

Meillä on Suomessa iso joukko ihmisiä, joilla olisi vielä työkykyä jäljellä, mutta joilta puuttuu arjesta mielekäs tekem
      Maailman menoa
      113
      3256
    7. Kotihoito suomussalmella

Mitämieltä ootte suomussalmen kotihoidosta?
      Suomussalmi
      14
      3139
    8. Joulukinkku NYT

Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.
      Maailman menoa
      17
      2944
    9. Jos voisit kysyä

Kaivatultasi vielä yhden kysymyksen, mikä se olisi? Aloitan: Mitä sinä halusit minusta?
      Ikävä
      243
      2425
    10. Vasemmistoliitto peruisi sosiaaliturvan heikennykset

He palauttaisivat työttömyysturvan ja asumstuen suojaosat, eli saisi jälleen tienata 300 euroa kuukaudessa ilman tukien
      Maailman menoa
      95
      2346
    Aihe