Vaihdatin ensi kertaa renkaat syksyllä ostettuun autoon. Kesärenkaissa on aluvanteet ja vaihtolaskussa lukee, että pitää tehdä jälkikiristys jonkin ajan kuluttua. Neuvokaa, miten. Löystyykö ne pultit paljon? Saako kiristyksen aikaiseksi naisvoimalla ja sillä rengasraudalla vai mikä se on?
Jälkikiristys
18
651
Vastaukset
- Mies bimbo
No jos esim. 550km ajon jälkeen käyt siellä liikkeessä kiristyttämässä, niin tulee oikeaan kireyteen, kun aluvanteet on tarkkoja niistä kiristys momenteista.
- blondi jumalan armos
miesBimbolle, eikös tuo tarkastus pitäsi tehdä paljon aiemmin eli 100km jälkeen. Tuolaislla neuvoilla voi naisBimbolle käydä köpösesti.
- näin on
blondi jumalan armos kirjoitti:
miesBimbolle, eikös tuo tarkastus pitäsi tehdä paljon aiemmin eli 100km jälkeen. Tuolaislla neuvoilla voi naisBimbolle käydä köpösesti.
Jos ne on rengasliikkeessä pultattu niin ei todella tarvitse mitään jälkikiristää, päinvastoin hiukan löysentää että saa tarvittaessa joskus itse auki.
- Löysät housuissa
näin on kirjoitti:
Jos ne on rengasliikkeessä pultattu niin ei todella tarvitse mitään jälkikiristää, päinvastoin hiukan löysentää että saa tarvittaessa joskus itse auki.
Mites löysäät, kun ne on kiristetty liikkeessä niin kireälle, että niitä ei saa itse auki?
- vanha legenda
näin on kirjoitti:
Jos ne on rengasliikkeessä pultattu niin ei todella tarvitse mitään jälkikiristää, päinvastoin hiukan löysentää että saa tarvittaessa joskus itse auki.
kyllä noissa "paremmissa" rengasliikkeissä käytetään nykyään momenttiavainta alujen kohdalla.
- Mies bimbo
blondi jumalan armos kirjoitti:
miesBimbolle, eikös tuo tarkastus pitäsi tehdä paljon aiemmin eli 100km jälkeen. Tuolaislla neuvoilla voi naisBimbolle käydä köpösesti.
heh.. kato ku oon bimbo mies, niin tuli virhe, piti olla n.150km, no sama se jos vaikka edes 550km:n jälkeen kiristäis
- henkinen blondi
Mies bimbo kirjoitti:
heh.. kato ku oon bimbo mies, niin tuli virhe, piti olla n.150km, no sama se jos vaikka edes 550km:n jälkeen kiristäis
miesbimbolta voi rengas alkaa pahimmassa tapauksessa vipattamaan jos vasta 550km jälkeen tarkastaa kirirtykset tai ainakin tuon kilometrin jälkeen mutteri tai pultit tuskin enään löystyykään.
- Tottakai1
Löysät housuissa kirjoitti:
Mites löysäät, kun ne on kiristetty liikkeessä niin kireälle, että niitä ei saa itse auki?
Tohottimella lämmität tietty ekaksi
- aklononisti
Ihan auton omalla kuusioavaimella kokeilemalla onko kiinni (myötäpäivään)
Onnistuu ihan "naisen" voimilla.- ITSELUKITTUVA LIITOS
Kas kun ei mäntyavaimella.
Kaikki kierreliitokset ovat itselukittuvia. Autoissa käytetyt vanteiden ja ruuvien joustot on sen verran pitkät, että mitään mahdollisuutta ei ole itsestään avautumiseen. Edellytyksenä on, että ruuviliitos on kiristetty eikä jätetty löysäksi, lisäksi vanne pitää olla saatu kiinnityslaippaa vasten.
Siis mitään mahdollisuutta ei ole, että oikein suunniteltu ja oikein kiristetty ruuviliitos löystyisi. Toinen asia onkin sitten jos rengasliikkeen väliaikainen työvoima ymmärtämättömyydessään, tai huolimattomuuttaan on jättänyt ruuviliitoksen kirimättä. - Öljypoltin
ITSELUKITTUVA LIITOS kirjoitti:
Kas kun ei mäntyavaimella.
Kaikki kierreliitokset ovat itselukittuvia. Autoissa käytetyt vanteiden ja ruuvien joustot on sen verran pitkät, että mitään mahdollisuutta ei ole itsestään avautumiseen. Edellytyksenä on, että ruuviliitos on kiristetty eikä jätetty löysäksi, lisäksi vanne pitää olla saatu kiinnityslaippaa vasten.
Siis mitään mahdollisuutta ei ole, että oikein suunniteltu ja oikein kiristetty ruuviliitos löystyisi. Toinen asia onkin sitten jos rengasliikkeen väliaikainen työvoima ymmärtämättömyydessään, tai huolimattomuuttaan on jättänyt ruuviliitoksen kirimättä.Et siis koskaan ole ajanut aluvanteilla? Itse kiristän irroittamisen jälkeen momenttiavainta käyttäen 110NM:iin. Luulisi olevan riittävän kireällä "itselukittumiseen", mutta ei. Joskus voi joutua kiristämään uudelleen juurikin samaan momenttiin itsestään aukeamisen takia. Kehoitus tarkastamiseen ei ole mitään huuhaata!
- bimbo2
Öljypoltin kirjoitti:
Et siis koskaan ole ajanut aluvanteilla? Itse kiristän irroittamisen jälkeen momenttiavainta käyttäen 110NM:iin. Luulisi olevan riittävän kireällä "itselukittumiseen", mutta ei. Joskus voi joutua kiristämään uudelleen juurikin samaan momenttiin itsestään aukeamisen takia. Kehoitus tarkastamiseen ei ole mitään huuhaata!
Rengasliikkeessä aina muistuttavat jälkikiristyksen tarpeesta. Kun haen auton huollosta, jossa on ollut pyörät irroitettuna (esim jarrupalojen vaihto), eivät koskaan ole moisesta huomauttaneet. Mistähän johtuu? Aluvanteet aina alla.
- ihanaa leijonat ihan
bimbo2 kirjoitti:
Rengasliikkeessä aina muistuttavat jälkikiristyksen tarpeesta. Kun haen auton huollosta, jossa on ollut pyörät irroitettuna (esim jarrupalojen vaihto), eivät koskaan ole moisesta huomauttaneet. Mistähän johtuu? Aluvanteet aina alla.
ei jälkikiristyksestä ainakaan mitään haittaa ole ja vaivakin on pieni, joten tehköön kuka mitä haluaa.
Eiköhän Bombo ole jo tämän suuren mysteerin ratkaissut.
- kelly springfield
No periaatteessa huolellinen autoilija voi kiristää ainakin aluvanteet jälkeenpäin.
Toisaalta olen ajanut aluvanteilla (Wolfrace) jo 1980, enkä ole koskaan kiristellyt niitä jälkikäteen. Kevyesti vaan ristikolla kiinni.
Matkaa on kertynyt ilman ongelmia erilaisilla vanteilla 36 vuotta X noin 20.000 km/v eli karkeasti 720.000 km. - Oikeinkin voi tehdä
Jälkikiristyksen voi tarkistaa helposti itsekin, jopa oikein eikä vain sinne päin. Jostain tekniikkamarketista tarvitaan 1/2"-momenttiavain, 100-150 mm jatkovarsi ja pyöränpultteihin/-muttereihin sopiva irtohylsy (tod. näk 17 tai 19 mm).
Edullinen momenttiavain maksaa n. 20 euroa, ja muut palat pari kolme euroa/kpl. Jos lisäksi ostaa mahdollisimman pitkän T-vääntimen, niin on jotain toivoa saada rengasliikkeen pulttipyssyllä kiristetyt pultit aukikin. Kuluja työkaluista tulee yhteensä n. 30 euron luokkaa - ammattiliikkeessä niistä saa toki maksaa paljon enemmänkin.
Oikea pyöränpulttien kireys kerrotaan käyttöohjeessa. Jos ei ole tiedossa, niin 100 Nm on aika lähelle osuva arvaus. Tämä lukema asetetaan momenttiavaimeen, ja jokaista pulttia kiristetään, kunnes avain naksahtaa. Näin pultit eivät ole ainakaan löysällä.
Suomalaisen rengasliikkeen jäljiltä on kuitenkin paras ensin löysätä kutakin pulttia hieman ja sitten kiristää oikeaan arvoon. Löysäämiseen tarvitsee todennäköisesti T-vääntimen, joka sietää kovakouraisempaa kohtelua kuin momenttiavain. Kun vääntimessä on pitkä varsi, tiukatkin pultit aukeavat verraten pienellä voimalla.
Lopuksi momenttiavain täytyy asettaa lähelle nollamomenttia, jotta sen jouset eivät kuoleennu. Käsineet käteen työn aikana, niin pysyvät rystyset ehjinä, jos jotain lipsahtaa. - kiinni on
Ei niitä tarvi mitään jälkikiristää.. Ite oon vaihtanu keväisin kesärenkaat aluvanteilla alle ja kun olen pultit kiristäny ja joskus myöhemmin piruuttani kokeillu tiukkuuksia niin ei mitään kiristämisen tarvetta ole ollu.
- kelly springfield
Rengasliikkeet vain pyrkivät vetäytymään vastuusta vyöryttämällä jälkikiristyksen asiakkaan tehtäväksi. Siihen on riitatapauksessa helppo vedota, jos jotakin myöhemmin käy.
Mutta jos autossa on jokin ravistus renkaassa, etkä heti pääse tasapainoittamaan sitä, niin on järkevää tarkastella pulttien kireyttä ainakin siinä tärisevässä renkaassa/vanteessa/vetoakselilla.
- 20202020
Jos et aja rekkaa tai bussia, mitään jälki kiristystä ei tarvita, rengas liike vaan "vapautaa itsensä vastuusta" jos jotain joskus käy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6315570Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?283589HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2772451- 1281773
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1291484Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3791435Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101223- 131163
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76952- 115905