Onko kenelläkään tietoa miten menee vastuu seuraavanlaisessa tilanteessa.
Entinen osakas on teettänyt rivitalo-osakkeeseen n. 3 vuotta sitten saunan. Sauna on tehty entiseen vaatehuoneeseen. Taloyhtiö on hakenut yhteisen rakennusluvan koskemaan koko yhtiön kaikkia osakkeita saunojen rakentamisen osalta. Taloyhtiö on myös jakanut kirjalliset, hyvin ylimalkaiset, ohjeet kuinka remontti pitää tehdä. Isännöitsijä ei ole ollut halukas tarkastamaan missään remontin vaiheessa remontin etenemistä tai lopputulosta.
Kyseisen osakkeen nykyinen omistaja on havainnut kosteusvaurion saunan lattiassa. Kosteusvaurion epäillään syntyneen saunan lattian vedeneristyksen puutteesta.
Kenelle vastuu korjauksista tässä tapauksessa lankeaa? Lähinnä siis kai joko entiselle osakkaalle joka remontin on teettänyt tai taloyhtiölle? Mutta kumpi on se oikea taho?
Rivitalon jälkikäteen tehty sauna, kosteusvaurio ja vastuut
3
958
Vastaukset
- ekspertti...
Kuka vastaa, siinäpä kysymys. Kyllä ostaja vastaa, kun on ostanutkin sian säkissä, voi olla hyv, voi ollla huono. Eihä nuo saunat ikuisia ole, sen takia on olemassa remontit joita tekemällä korjataan viallinen taasen hyväksi.
ei saa olla tyhmä. - Palstoja oikoluettua
Ko tilanteessa vastuu on taloyhtiöllä, jos yhtiöjärjestykseen ei ole merkitty osakkaan vastuulle jälkeenpäin rakennetusta saunasta.
Rakentee ja vesieristeet ovat yhtiön vastuulla, joten yhtiö on myös ensisijaisesti maksuvelvollinen.
Jos remppa on tehty vasten rakennusmääräyksiä, niin yhtiö hakee korvauksia rakennuttajalta (rempan tehnyt osakas), mutta yhtiö joutuu itse ensin maksamaan vastuullensa kuuluvan remontin.
Rakennuttaja (rempan tehnyt osakas) voi sitten vaatia korvauksia remontoijalta jos remontti tehty kuitilla ja on rak.määräysten vastainen.
Lakipykälistä en tiedä, mutta oikolukemalla koti/rakentaminen palstoja olen tätä mieltä ja saa toki korjata... - dissertation writing
Having a good bathroom and sauna inside the house is quite important for me!
dissertation writing
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.52452- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46919- 60882