tuttipullo ja nelivuotias!

Hampaat suorassa.

Onko se pelkkää urbanilegendaa että hampaat kasvaa vinoon jos käyttää tuttia tai tuttipulloa liian pitkään? Mikä on pitkään?

Nyt haluaisinkin nähdä jonkin pelottavan kuvan lapsen suusta kuinka on käynyt, (kun meillä ei näy missään, kaikki on nätisti rivissä ja kuin helminauha, vaikka lapsi on jo kohta neljän vuoden, ja edelleen vetelee mehunsa tuttipullosta, ja oikein nautinnollisesti) Pakko on olllut tulla siihen johtopäätökseen että se vinoutuminen täytyy johtua jostain muusta seikasta, ehkä perimästä sitten?

Onko jollain hyvää kuvallista tietoa?

13

869

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wergvdv

no mun mielestä tuttipulloa ei todellakaan 4-vuotiaalle :-)...meillä jätettiin tuttipullo 1v3kk iässä, mutta nyt 2-vuotiaana (täytti juuri) on vielä yötutti käytössä, mutta tarkoituksena vieroittaa siitäkin pian. Tosin itse ajattelin taannoin, että maitohampaathan tippuu joka tapauksessa, joten onko niillä edes niin väliä sitten jos nyt ei ihan niin suorassa kasva jos vieroitetaan tutista vasta 2-vuotiaana? :-)

• mamasnotpapas

Käsittääkseni hampaat eivät kasva vinoon, vaan tutin syöminen aiheuttaa purentavirheitä. Eli hampaat voivat olla kauniissa rivissä, vaikka purenta olisi viallinen. Kukaan ei kaiketi ole väittänyt, että purentavika syntyisi kaikille. Mutta tutin syöminen lisää sen riskiä.

• varoittava esimerkki

Minun annettiin syödä tuttia 4-vuotiaaksi, sen jälkeen radikaalin vieroituksen (tutti väkisin pois kertaheitolla) jälkeen löysin peukalon, jota söin ekaluokkalaiseksi asti. Tulos: hampaat oli kyllä suorassa, mutta vaivana sentin ylipurenta, vaikeahko puhevika (s-kirjain) ja jatkuva päänsärky. Puhevian takia pääsin onneksi kunnalliseen hammashoitoon, joten vanhemmille ei tullut kymmenientuhansien oikomishoitolaskua. Kiinteät raudat sain 9-vuotiaana, abivuonna pääsin viimeisistäkin eroon. Voin kertoa että oikomishoito oli aikamoinen tuskien taival, jota en todellakaan halua omalle lapselleni!

Omalta lapselta tutti lähti 1-vuotiaana, joskaan sitä ei alunperinkään annettu pikkuvauvavaiheen jälkeen kuin nukkumaan mennessä. Ei ollut ehdollistunut, ei kaivannut sitä ekan illan jälkeen. Samalla lähti tuttipullot, luonnollisesti. Tilalle nokkamuki. Miksi niitä neuvolan ohjeita on niin vaikeaa uskoa?! Lapsen imemisen tarve vähenee merkittävästi yhden vuoden tienoilla, tämän jälkeen tutille tai tuttipullolle ei ole tarvetta. Tutin jatkuva lutkuttaminen voi vaikeuttaa myös puheen oppimista.

Aina kun näen yli parivuotiaan tutti suussa, niin ensimmäiseksi tulee mieleen, että onko kyse siitä, että vanhemmat eivät halua luopua "vauva-ajasta" vai pelkästä laiskuudesta? Voisiko ketjun aloittaja valoittaa asiaa (vaikka tutista ei nyt ollut kyse vaan tuttipullosta)? Ihan vilpittömästi kiinnostaa. Vai onko taustalla haastava lapsi/vaikea vauva-aika, jonka myötä kaikki elämää helpottavat asiat (kuten tutti) jäävät päälle?

• varoittava esimerkki

Piti vielä sanoa, että kuvallista materiaalia en itsestäni kyllä ala nettiin laittamaan, mutta auttaisiko, jos kerron, että ala-asteella minua mm. kiusattiin siitä, että normaalisti puhuessani syljin jatkuvasti muiden päälle? En pystynyt puhumaan muutoin.

Ja oma tilanne oli erikoishammaslääkäreiden mukaan täysin mekaaninen ei perinnöllinen. Kenelläkään muulla suvussani ei ole ollut vastaavia ongelmia.

• ...???:::???

Minä imin peukkua (sama asia) ties kuinka isoksi ja tuloksena purenta vika, oikomishoitoa, hampaita revittiin ja hammaslääkärikäyntejä oli jatkuvasti! Ja edelleen, ikää nyt 26, minulla on alahampaiden takana rautalanka pitämässä hampaita suorassa. Ylähampaista se on lähtenyt itekseen pois eikä uutta laitettu ja nyt on alkanut menemään ylähamoaat vähän vinoon...

Ja eihän ne toki maitohampaita vinoon laita, vaan se näkyy sitten kun rautahampaat tulevat. Aika hurjan näköset on kipsimallit hampaistani vaikkei päällepäin mitään näkynytkään...

Vaikea ajatella ettämeijän 4 vuotias söisi vielä pulloa..toki kukin taplaa tyylillään. Nuorempi täyttää kesällä 2 ja aion hänet pian tutista vierottaa...voipi vaan olla sellanen tuskien taival, mutta pakkohan se on. En ota riskiä että reppana saisi ainakaan sen takia raudat!

Voit toki soittaa hammaslääkäriin ja kysyä sieltä, ihme ettei ole tullut puheeksi jos olette hammashoitajalla käyneet..he ehkä tietävät asiasta etkä sitten ajattele tämän olevan urbaanilegenda..??..

• AP kommentoi

Ihan ensi aluksi täytyy sanoa, että siksipä niitä neuvolan neuvoja on niin vaikea uskoa, kun on sieltä niin monta väärää neuvoa elämänsä aikana saanut. Se oppikirja malli jota kaikille tyrkyttävät, ei todellakaan ole oikea joka lapseen.

Onneksi en ole havainnut mitään sormen imemisongelmaa, en edes niinä päivinä kun olemme reissussa, eikä pulloa ole, sillä en sitä markoilla retuta mukana. Lähinnä se on kotona satunnainen nautiskeluväline, ja sen tutti-osan reikää on koplattu isommaksi jotta juoma sujuvasti sieltä juoksee. Juominen kestää n kaksi minuttia, jonka jälkeen tyhjä pullo ei kiinnosta.

kun tuossa yksi ymmärsi kysyä että miten tähän on päästy, niin itsekkin tajuan sitä miettiä. Hm..... joo, lapsi oli keskonen, 1800g, ja keskoisuudestaan johtuen oli hieman ( = helvetisti) ravinnon takaisinvirtaus ongelmaa. Eli paineita syöttämiseen oli. Ja nokkelana äitinä vetäisinkin kiinteät tehosekoittimen läpi ja pulloon maidon sekaan sitten vähän isompana. Lapsi kasvoi erittäin hyvin. On ikäistään vuotta vanhemman pituinen tänä päivänä, vaikka hoikka poika onkin. Minusta olisi ollut sääli jos hän olisi menettänyt sentinkään saatavissa olevasta pituudesta aliravitsemuksen vuoksi. Hieman jossain välissä pelkäsin että kuinka se kiinteiden syöminen sitten mahtaapi alkaa sujumaan, mutta ihan ok, himpun myöhemmässä aikataulussa tosin. Eli, vaikka pullo olikin historiassa n 5 kk-2 v ruoka pullo, niin nykyisin jo ihan puhtaasti taas mehupullo. Eikä puheenkaan kehityksessä suurempia huolia tunnu olevan. Ei ainakaan tässä vaiheessa näkyviä.

• pfkpsirnprh

Minä olen pitänyt urbaanilegendana sitä, että joku vielä antaa nelivuotiaalleen tuttipullon tai tutin.

• ålpdwep

Meillä tyttö söi tuttia vähän yli 3-vuotiaaksi. Nyt tyttö melkein 4 ja iltavelli tuttipullosta nautittuna jätettiin pois joitakin kuukausia sitten.
      Vuosi sitten avopurentaa oli 5 mm tänä vuonna 3.5 mm.
      Hampaat näyttäisi olevan takapäin kallellaan. Eli kaikille ei tule silminhavaittavaa hampaiden ulospäin törrötystä.
      Toivottavasti tuo tuosta oikenee.
      Puhumisessa ei ole mitään ongelmia.

• tuttilutku

Minä söin itse tuttia 6-vuotiaaksi. Tuttipullo oli myös satunnaisessa käytössä noin 7-vuotiaaksi. Muistan, että esikoulun alkaessa luovuin itse tutista kun muut lapset kiusasivat. Mulla on hampaat kunnossa, ei ole tarvittu koskaan oikomishoitoja tai muutakaan.

• fgfgdggdggfdggfd

ei sitä maitohampailla välttämättä näe, nehän on muutenkin hiukan "harvemmassa kuin pysyvät tulee aikanaan oleen. Eli kun tulee ns. rautahampaat niin ne saattaa kasvaa vinoon ts. ilmenee purentavirhe.

• kuopus...

Enpä ole tuota asiaa juuri omalla kohdallani tullut ajatelleeksikaan,kun ei äitinikään ole tainnut koskaan minun oikomishoitojeni syitä ääneen pohtia..Mutta tämän luettuani jäin kyllä miettimään,että kuinka suuri merkitys minun tutin imemiselläni on ollut siihen,että on ylipäätään tarvinut hampaita oikoa..

Pullosta en tiedä,mutta tutti minulla ainakin oli vielä 3-vuotispäivänäni,ja ala-asteikäisenä sitten todettiin,että oikomishoitoja täytyy tehdä,jotka tosin aloitettiin vasta minun ollessani 13v.Mutta 13-vuotiaasta 17,5-vuotiaaksi sain hammaslääkärissä juosta,ja kiinteät raudat minulla oli sekä ylhäällä että alhaalla,ja yörautoja jouduin myös pitämään.Ja edelleenkin minulla (ikää kohta 20v) on alahampaiden takana ohut metallikaari pitämässä hampaita suorassa,enkä siitä haluaisi kyllä koskaan luopuakaan,etteivät hampaat sitten taas mene miten sattuu..Tosin eivät hampaani nyt missään ihan hirveässä kunnossa ole koskaan olleet,mutta ahtautta on ollut alahampaissa,ja siksi hampaita jouduttu muutama myös poistamaan.

Ja siskoillenihan ei ole tarvinut koskaan mitään oikomishoitoja tehdä,mutta eivätpä he olekaan tuttia imeneet yhtä vanhaksi kuin minä..

• äkkiä pullo pois!

Minulla identtiset kaksoset, nyt 5 v. Toinen söi tuttia ja joi pullosta yli 3 vuotiaaksi ja toinen lopetti reilun vuoden iässä.

Tämä "lutkuttaja" käy nyt puheterapiassa r ja s vian takia. Myös muita äänteitä hakusassa. Purentavirhe huomattu myös ja hammaslääkkärikontrolli puolenvuoden välein ja purentaa ruvetaan korjaamaan viimeistään sitten kun pysyviä hampaita on tullut.

Hammaslääkäri meinasi, että pullon ja tutin syönti on suuri vaikuttaja, koska toisella ei ole ongelmia ja heillä on tasan tarkkaan sama geeniperintä.

Minua siis harmittaa, kun en aikoinani ollut tarpeeksi vahvaja ja heivannut toiseltakin niitä kapistuksia pihalle. Hänelle pullo ja tutti oli lohdutusta... Ja minä koin pääseväni rumban keskellä helpommalla. -Nyt se sitten kostautuu ja lapsi kärsii äidin typeryydestä. Hänelle on erittäin kova paikka, kun sisko puhuu paremmin ja selvemmin.

• avopurenta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1587
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1471
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      119
      1285
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1260
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      258
      987
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      971
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      935
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      917
    Aihe