Studiosalamat

Olis tarkoitus ottaa vuokra studiossa kuvia. Kamerassa löytyy synkkapistoke.
Miten valotus säädetään oikeaksi studiosalamoilla? Koko touhu on minulle uutta kun olen aina kuvannut vallitsevassa valossa. Eli kaipaisin pika opastusta.

4

248

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 02o

esim:
      – käytä valotusmittaria (mittaa kohdistuvaa valoa)
      – ensin päävalon voimakkuus (teho ja etäisyys) haluamallesi aukolle sopivaksi
      Huom valon teho heikkenee etäisyyden neliössä
      – sitten pehmennysvalo n. 1,5 – 1,3 EV edellistä himmeämmäksi
      – jos käytät taka, tausta ja hiusvaloa niin niiden sopiva teho lienee n. 1/3 – 1/5 päävalosta (riippuu taustasta, asusta ja hiusten tummuudesta)

• Minulla on perus valotusmittari, ei salama mittaria. Jos siis mittaan valotuksen kohdistusvaloloista, pitääkö valotusta justeerata minkä verran salamaa käytettäessä.

• 02o

älä usko tuohon:
        ”tavan mittarilla… ja säädät aukkoa …”
        – juuri noin ei tehdä studiokuvauksessa vaan aina säädetään vain valoja valitun aukon mukaan, näin pääset hallitsemaan terävyysalueen ja bokeh:n
        – studiosalamoiden säätäminen testikuvalla on ihan höpöhöpöä,
        koekuva otetaan vasta sitten kun valot on ensin oikein säädetty!

– eiköhän siellä studiossa ole vakiovarusteena myös mittari.

– valon voimakkuus on helppo säätää tarkasti oikeaksi kun etäisyys vaikuttaa neliössä valon määrään.
        eli jos lisäät etäisyyden kaksinkertaiseksi niin valo putoaa neljännekseen.

– ohjausvalon mittaaamisessa ei ole mitään tolkkua joten niitä on aivan turha mitata.

– studiosalamoiden kanssa on ihan turha pelleillä ilman tarkoitukseen sopivaa mittaria

– käytä ladonovia, varjostimia tms estämään studiosalamoiden valo osumista objektiivin etulinssiin

• pölöPölijä

ei sitä voi tavan mittarilla mitata, ellet käytä pelkästään ohjausvaloja. Otat testikuvan ja säädät aukkoa tai valon voimakkuutta sen mukaan. Tarkistat histogrammista, että kaikki on hollillaan ja alat kuvaamaan. Ei se sen ihmeempää ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olivia Oras

"Yle MOT:n tietojen mukaan Oras oli joutunut sairaalahoitoon helsinkiläisellä kauneusklinikalla tehdyn rasvaimun yhteyde
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      1895
    2. Sanoppa ihan rohkeasti

Mun huonot puolet! En suutu…
      Ikävä
      132
      1085
    3. MOT: Nuoren Olivia Oraksen, 27 surullinen kuolema kauneusoperaatiossa :(

MOT:n tietojen mukaan Oras menetti tajuntansa rasvaimua edeltäneessä puudutuksessa. Hänet kuljetettiin Husiin, ja hän ku
      Maailman menoa
      110
      1070
    4. Koska muru nähdään

Kaksin?
      Ikävä
      47
      961
    5. Haluatko että unohdan sinut kokonaan

Siihen suuntaan ollaan menossa, nyt jo. Ja ehkä parempi näin, niin ei kulu energiaa hukkaan mahdottomuuteen. Ja vaikka j
      Ikävä
      72
      908
    6. Minä vuonna kaivittusi on syntynyt?

Vastausta tässä kaivataan.
      Ikävä
      53
      799
    7. Millä nimellä

kutsut kaivattuasi omassa mielessäsi?
      Ikävä
      38
      697
    8. Olit mulle tärkeä...

😭
      Ikävä
      34
      667
    9. Pelkäätkö häntä?

👍
      Ikävä
      64
      652
    10. Ylen typerät rinnastukset.

Näin YLE…..Saksassa ei ole äärioikeisto ollut vallassa sitten Hitlerin . YLEn toimittajille tiedoksi . Hitler oli Saksan
      Maailman menoa
      238
      641
    Aihe