Kun täällä lueskelen näitä kommentteja niin minulle ainakin tulee tunne, että kun joku kertoo joutuneensa narsistin huonosti kohtelemaksi narsistin kanssa läheisessä suhteessa ollessaan niin hyvin hanakasti tällaiseen vastauksen että "oletko miettinyt minkälainen itse olet, mitä virheitä ja puutteita sinussa itsessasi on jne" ikään kuin se selittäisi nämä narsistin manipuloinnit, toisen itsetunnon murentamisen, narsistin henkisen ja jopa fyysisen väkivallan.
Unohdetaan se että narsisti käyttäytyy JOKAISTA uhriaan kohtaan YHTÄ TUHOAVASTI riippumatta siitä ovatko uhrit kilttejäkin kiltimpiä vai onko heissä jotakin "vikoja ja puutteita" (no, kaikissa ihmisissä on), tavallisesti ihmiset eivät käytä jatkuvaa henkistä väkivaltaa kanssaihmisiään kohtaan niin kuin narsistit käyttävät RIIPPUMATTA siitä, MINKÄLAISIA heidän uhrinsa ovat.
Eli narsistin käyttäytyminen ei johdu siitä minkälainen uhri on vaan se johtuu siitä että narsisti on narsisti ja käyttäytyy sen mukaan ja kohtelee lähipiirissään olevia aina tuhoavasti oli hänen uhrinsa millainen tahansa. Hyvin usein tulee tunne että se syyttävä sormi osoitetaankin uhriin päin ja ikään kuin haluttaisiin narsistin käytös selittää sillä minkälainen se uhri on.
Se on asia erikseen että uhrien kannattaa tutkailla niitä "narsistin mentäviä aukkoja" itsessään välttyäkseen jatkossa samalta kohtalolta. Ja niin kuin ihmissuhteissa yleensäkin kehittyäkseen ihmisenä kannattaa uhrinkin miettiä minkälainen on ihmisenä, mutta se että vaikka uhri kuinka "kehittyisi" ja kasvaisi ihmisenä ei vaikuta mitään siihen, miten narsisti kohtelee uhriaan, koska narsisti ei juurikaan pysty todelliseen henkiseen kasvuun eikä muuttamaan käyttäytymiskaavojaan.
Olen tätä mieltä
42
135
Vastaukset
- M.B.
No niin, nythän täällä kiteytyy helmiä :)
Tietty määrä kasvua antaa voimaa pitää itsestään kiinni ja pysymään itsessään. Jos tietää mikä on, ei ole hirveästi naruja mistä vedellä. Ei tarvi alentua pelkäämään joutuvansa naurunalaiseksi. Ei tarvi miettiä mitä kaikkea pitää hävetä. Turha syyllisyys on parhaassa tapauksessa käsitelty ja itsellekin annettu anteeksi. Kun antaa itselleen luvan olla oma itsensä, ja hyväksyy itseänsä ensin, ei tarvitse pelätä toisen haukkumista, koska tietää mikä on itsestä sanottua totta ja mikä toisen valhetta. Ja parhaimmillaan se narsisti itse omalla käyttäytymisellään auttaa sinua saamaan ne ystävät, jotka lähelläsi paikan ansaitsevat, karkoittamalla omalla pahanlevittelyllään ne sellaiset - hullun kavahtelijat, köyhän pelkääjät, muuten vain epäluuloiset, itse jotakin sinusta haluavat mutta sinut valmiiksi kaluttuna hylkäävät - tyypit toisille apajille. - marian-aave.
Mun mielestäni (siis tietämättömän mielipide) asia on niin, että sen uhrin tulisi ensisijaisesti ottaa puheeksi oma kohtalonsa, eikä puida sen toisen touhuja. Ei sillä mitään voiteta. Ei syyttely auta kuin uhriutumaan. Oma elämä jää jäsentymättä ja katkeruus vain kasvaa. Seuraa tunne, ettei hallitse omaa elämäänsä, josta puolestaan seuraa masennus. Ei tällaista mielikuvaa saa tukea, eikä missään nimessä vahvistaa.
Uhrina itseään pitävän pitää katsoa syvälle peiliin, mikäli asian ainoa oikea lähestymistapa on se, että haukutaan sitä toista.
Enkä nyt tarkoita, että tämä liityisi siihen, mitä sanoit.- henna...
En nyt ihan ymmärrä mitä tarkoitat. Oletko itse koskaan ollut sellaisen ihmisen läheinen, jolla on NPH?
Miten uhri voi käsitellä koko asiaa jos uhrin ei pitäisi puida sen toisen (narsistin) touhuja, koska sen toisen ihmisen touhuthan juuri tekevät siitä uhrista uhrin? Ei uhrit ole joku tietynlainen joukko ihmisiä, jos he eivät koskaan olisi joutuneet narsistin kanssa tekemisiin niin eivät he mitään uhreja olisi edes.
Itse olin pitkässä avioliitossa ja lyhyemmässä avoliitossa ennen narsistia ja puolisoni eivät olleet narsisteja enkä tuntenut itseäni uhriksi. Eivätkä nämä kumppani koskaan syyttäneet minuakaan mistään narsistille ominaisista piirteistä tai mitenkään pahaksi tai itsekkääksi. Päin vastoin eronkin jälkeen pitivät minua mukavana, hyvänä tyyppinä. Esim. tämä pitkä nuorena solmittu avioliitto purkautui syystä että mies rakastui päättömästi toiseen. NIin vain kävi ja niin voi käydä jokaiselle, joten lopulta päätettiin erosta.
Muutenkaan elämässäni en ole tuntenut itseäni erityisemmin uhriksi, ainoastaan narsistin kanssa olin hänen uhrinsa.
Kyllä tietysti uhrinkin pitää katsoa peiliin, niin kuin jokaisen ihmisen.
Suhteesta narsistin kanssa ei voi puhua "haukkumatta" sitä toista, jos haukkumisella tarkoitat sitä, että suoraan sanoo, mitä kammottavuuksia narsisti voi tehdä kumppanilleen. Minusta on jotenkin järjestöntä jos on realisti ja sanoo suoraan miten narsisti kohtelee toista ihmistä ja millainen hän on nin se on sitten haukkumista. - henna...
henna... kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä mitä tarkoitat. Oletko itse koskaan ollut sellaisen ihmisen läheinen, jolla on NPH?
Miten uhri voi käsitellä koko asiaa jos uhrin ei pitäisi puida sen toisen (narsistin) touhuja, koska sen toisen ihmisen touhuthan juuri tekevät siitä uhrista uhrin? Ei uhrit ole joku tietynlainen joukko ihmisiä, jos he eivät koskaan olisi joutuneet narsistin kanssa tekemisiin niin eivät he mitään uhreja olisi edes.
Itse olin pitkässä avioliitossa ja lyhyemmässä avoliitossa ennen narsistia ja puolisoni eivät olleet narsisteja enkä tuntenut itseäni uhriksi. Eivätkä nämä kumppani koskaan syyttäneet minuakaan mistään narsistille ominaisista piirteistä tai mitenkään pahaksi tai itsekkääksi. Päin vastoin eronkin jälkeen pitivät minua mukavana, hyvänä tyyppinä. Esim. tämä pitkä nuorena solmittu avioliitto purkautui syystä että mies rakastui päättömästi toiseen. NIin vain kävi ja niin voi käydä jokaiselle, joten lopulta päätettiin erosta.
Muutenkaan elämässäni en ole tuntenut itseäni erityisemmin uhriksi, ainoastaan narsistin kanssa olin hänen uhrinsa.
Suhteesta narsistin kanssa ei voi puhua "haukkumatta" sitä toista, jos haukkumisella tarkoitat sitä, että suoraan sanoo, mitä kammottavuuksia narsisti voi tehdä kumppanilleen. Minusta on jotenkin järjestöntä jos on realisti ja sanoo suoraan miten narsisti kohtelee toista ihmistä ja millainen hän on nin se on sitten haukkumista.SIis jos haluan puhua suhteestani narsistin kanssa, niin pitäisikö minun mielestäsi vaieta kaikista niistä törkeyksistä mitä hän ihan todellisuudessa teki minulle etten tulisi häntä HAUKKUNEEKSI?
Jos jos olen kuullut ja lukenut satojen ihmisten kertomuksia, jotka kertovat läheisen narsistinsa toimineen samaan tapaan kuin omakin kumppanini ja lukenut hirvittävän määrän asiantuntijakirjoituksia, joissa kerrotaan miten narsisti kohtelee lähimmäisiään juuri narsistille ominaisella tavalla, ja sitten kirjoitan tällä palstalla että narsistit ovat tietynlaisia, siis sellaisia mitä itse ja sadat muut ovat kokeneet heidän olevan ja asiantuntijat sanovat heidän olevan. niin HAUKUNKO minä heitä? - marian-aave.
henna... kirjoitti:
Suhteesta narsistin kanssa ei voi puhua "haukkumatta" sitä toista, jos haukkumisella tarkoitat sitä, että suoraan sanoo, mitä kammottavuuksia narsisti voi tehdä kumppanilleen. Minusta on jotenkin järjestöntä jos on realisti ja sanoo suoraan miten narsisti kohtelee toista ihmistä ja millainen hän on nin se on sitten haukkumista.Minäkin olen eronnut, minulla on 20 vuotias poika tuosta pitkästä ja onnellisesta liitosta, joka purkautui vain muutama vuosi sitten.
Tarkoitin edellä, että on vaarallista määritellä itsensä toisen kautta. Itse en määrittele itseäni oman avioliittoni kautta, enkä ole kenenkään uhri. Totta, mieheni ei ollut narsisti - enkä usko, että narsistiin ikinä sekaantuisinkaan. Miksi joku ihminen määrittää itsensä toisen kautta? Narsistin uhri määrittää itsensä toisen kautta, usein taitaa määrittää senkin, onko joku narsisti vai ei.
Läheisissäni on yksi ystävätär, joka oli narsistin kanssa suhteessa - onnettomassa sellaisessa - tai niin kai se on kaikilla narsistin kanssa olleilla. Ihmettelin alusta asti, miten ystävättäreni ei nähnyt sitä samaa, minkä minä tuosta miehestä näin heti. Mies oli niin ilkeä ystävälleni jo heti alusta asti - maksatti hänellä jopa ison moottoripyörän ja ostatti yrityksen omiin nimiinsä. Hän sanoi ystävälleni, että hän rakasti ainoastaan ensimmäistä vaimoaan jne. Minulle jos olisi seurustellessa mies sanonut noin, se juttu olisi jäänyt siihen. Mutta jollain tavalla ystäväni ei sitä pahuutta nähnyt, jota toinen häntä kohtaan harjoitti. Minä kyllä sanoin, sillä seurauksella, että hän suuttui minulle.
Kaikenlaisia tapauksia oli paljon. Ystäväni kärsi paljon.
Mutta tärkeintä kai on se, mitä hän itse asiasta sitten sanoi, kun vihdoin oli päättänyt erota. Hän sanoi, ettei paskaa kannata tonkia, haisemaan se vain alkaa........
Tänä päivänä hän on onnellisessa liitossa. Muttei vieläkään täysin ymmärrä omaa käytöstään, miksi hän antoi kaiken tapahtua - omien sanojensa mukaan. Sen verran olen asiaan perehtynyt, että toistaiseksi syy on laitettu narsistin niskaan yksin. Mutta minä en usko siihen selitykseen. Olen nähnyt läheltä, miten sokeaksi nainen narsistin edessä voi tulla ja miten hän on valmis mihin tahansa saadakseen olla just sen miehen kanssa. - marian-aave.
henna... kirjoitti:
SIis jos haluan puhua suhteestani narsistin kanssa, niin pitäisikö minun mielestäsi vaieta kaikista niistä törkeyksistä mitä hän ihan todellisuudessa teki minulle etten tulisi häntä HAUKKUNEEKSI?
Jos jos olen kuullut ja lukenut satojen ihmisten kertomuksia, jotka kertovat läheisen narsistinsa toimineen samaan tapaan kuin omakin kumppanini ja lukenut hirvittävän määrän asiantuntijakirjoituksia, joissa kerrotaan miten narsisti kohtelee lähimmäisiään juuri narsistille ominaisella tavalla, ja sitten kirjoitan tällä palstalla että narsistit ovat tietynlaisia, siis sellaisia mitä itse ja sadat muut ovat kokeneet heidän olevan ja asiantuntijat sanovat heidän olevan. niin HAUKUNKO minä heitä?Minusta sinä nyt yrität vääristellä sanomaani. Osaatko sanoa miksi?
- henna...
Kommentoin vielä marian-aave ensimmäistä kappalettasi eli kun kirjoitit:
"Mun mielestäni (siis tietämättömän mielipide) asia on niin, että sen uhrin tulisi ensisijaisesti ottaa puheeksi oma kohtalonsa, eikä puida sen toisen touhuja. Ei sillä mitään voiteta. Ei syyttely auta kuin uhriutumaan. Oma elämä jää jäsentymättä ja katkeruus vain kasvaa. Seuraa tunne, ettei hallitse omaa elämäänsä, josta puolestaan seuraa masennus. Ei tällaista mielikuvaa saa tukea, eikä missään nimessä vahvistaa."
Uhrihan putuu suhteestaan narsistin kanssa kai yleensä sen vuoksi, että voisi käsitellä asian, voisi voimaantua, parantua niistä vammoista mitä narsisti on hänelle aiheuttanut. Jos uhri puhuu "vain omasta kohtalostaan" mutta ei pui sen toisen touhuja, mtkä touhut on hänen vammautumisensa aiheuttaneet, siinä on kysymys syy-seuraus -suhteesta, niin eihän se ole minkäänlaista todelllista asioiden läpikäymistä eikä johda mihinkään. Jos ei tiedosta, minkälaisia narsistit ovat (eli "syyttele") ja miten toimivat niin sehän uhrista saattaakin tehdä ikuisen uhrin, mutta kun tiedostaa ("syyttelee) sen minkälaisia narisistit todellisuudessa ovat, on valmiudet myös varoa heitä. Vaatii jonkinlaista itsensä kovettamistakin että pystyy vastustamaan vaikka exänsä loputonta ja sydäntäsärkevältä näyttävää ruikutusta takaisnpääsystä ja loputtomia uusia alkuja hänen kanssaan. Kovuuden puute ei ole narsistin uhrin vika eikä yleensäkään vika ihmisessä (narsistit valitsevat usein uhrikseen hyvin empaattisen ihmisen ja käyttävät tätä empaattisuutta hyväkseen) mutta narsistin uhrit joutuvat "kehittelemään" tällaisen kovuuden suojellakseen itseään.
"Oma elämä jää jäsentymättä ja katkeruus vaivaa", kirjoitit, ja että näin käy jos syyttelee narsistia. Asialla on mielestäni myös se puoli että jos jättää "syyttelemättä" narisistia ja uhri tutkailee vain vikoja itsessään pohtiessaan että miksi suhde on/oli yhtä helvettiä ja syyttää omia "vikojaan" siitä, niin mielestäni silloin se oma elämä jääkin jäsentymättä ja silloin juuri ihminen masentuu. On mielestäni paljon terveemmällä pohjalla jos pystyy NÄKEMÄÄN/myöntämään että narsisti tunne-elämältään sairaana ihmisenä on pääasiallinen syy parisuhdehelvettiin yrittää uhri toimia itse miten rakentavasti ja rakastavasti tahansa. Että siinä mielessä narsistin "syyttely" on ihan tervettä. - M.B.
marian-aave. kirjoitti:
Minäkin olen eronnut, minulla on 20 vuotias poika tuosta pitkästä ja onnellisesta liitosta, joka purkautui vain muutama vuosi sitten.
Tarkoitin edellä, että on vaarallista määritellä itsensä toisen kautta. Itse en määrittele itseäni oman avioliittoni kautta, enkä ole kenenkään uhri. Totta, mieheni ei ollut narsisti - enkä usko, että narsistiin ikinä sekaantuisinkaan. Miksi joku ihminen määrittää itsensä toisen kautta? Narsistin uhri määrittää itsensä toisen kautta, usein taitaa määrittää senkin, onko joku narsisti vai ei.
Läheisissäni on yksi ystävätär, joka oli narsistin kanssa suhteessa - onnettomassa sellaisessa - tai niin kai se on kaikilla narsistin kanssa olleilla. Ihmettelin alusta asti, miten ystävättäreni ei nähnyt sitä samaa, minkä minä tuosta miehestä näin heti. Mies oli niin ilkeä ystävälleni jo heti alusta asti - maksatti hänellä jopa ison moottoripyörän ja ostatti yrityksen omiin nimiinsä. Hän sanoi ystävälleni, että hän rakasti ainoastaan ensimmäistä vaimoaan jne. Minulle jos olisi seurustellessa mies sanonut noin, se juttu olisi jäänyt siihen. Mutta jollain tavalla ystäväni ei sitä pahuutta nähnyt, jota toinen häntä kohtaan harjoitti. Minä kyllä sanoin, sillä seurauksella, että hän suuttui minulle.
Mutta tärkeintä kai on se, mitä hän itse asiasta sitten sanoi, kun vihdoin oli päättänyt erota. Hän sanoi, ettei paskaa kannata tonkia, haisemaan se vain alkaa........
Tänä päivänä hän on onnellisessa liitossa. Muttei vieläkään täysin ymmärrä omaa käytöstään, miksi hän antoi kaiken tapahtua - omien sanojensa mukaan. Sen verran olen asiaan perehtynyt, että toistaiseksi syy on laitettu narsistin niskaan yksin. Mutta minä en usko siihen selitykseen. Olen nähnyt läheltä, miten sokeaksi nainen narsistin edessä voi tulla ja miten hän on valmis mihin tahansa saadakseen olla just sen miehen kanssa.Tunteen vallassa on se halu uskoa siihen toiseen. Kyllä sen valitsee, ja toinen ollessaan taitava jollakin tasolla vetelemään niistä naruista, joita toinen ei ehkä itsestään edes tiedosta roikkuvan, niin vastako sitä haluaakin uskoa.
Itse pidän sitä kemiallisena koktailina. Aivot pehmenee yksinkertaisesti siitä, että toinen on lähellä ja siihen kaikki mahdollinen selitettynä, niin läpi menee että heilahtaa. Siksi, on hyvä olla enemmän tietoinen itsestään ja pitää mielessänsä, että meille jokaiselle on annettu tiettävästi tämä YKSI elämä ja se on meistä jokaisen omissa käsissä ensisijaisesti, ja kellä kädet ja jalat on, niin kannattaisi alkaa tosiaan sitten mietiskelemään ihan urakalla, jos ei hommat natsaa, että mitä voisi itse asialle tehdä, asettaa itsensä etusijalle edes kerran, jos on huonossa suhteessa.
Juutuupissahan se pyörii, se yksi video, kädettömästä ja jalattomasta. Sen nähtyään voikin vielä enemmän miettiä, että mitä valitsee omaan elämäänsä.. Minkä roolin, minkä asenteen, mitkä tavoitteet, minkä uskon ja mihin, minkä pelon vaikuttamaan, ja jos, niin se, että olisiko ehkä sittenkin valmis pitämään itse itsestään kiinni enemmän, edes hieman... Omia tietoisia valintoja kehiin kaikille. Jos ei tiedä mitä haluaa, voi aloittaa listaamalla sen, mitä ei ainakaan halua. Alku se sellainenkin. - henna...
marian-aave. kirjoitti:
Minusta sinä nyt yrität vääristellä sanomaani. Osaatko sanoa miksi?
En osaa sanoa, kun en tarkoituksella yritä vääristellä sanomaasi. Itselläkin kävi mielessä tota viimeistä viestiä kirjoittaessani että käsitinköhän itse jotenkin väärin mitä tarkoitit. Mutta ihan vilpittömästi yritin kuitenkin selittää omaa mielipidettäni.Oon sen verran väsyksissä että paras varmaan lopettaa tää kirjoittaminen (huomaan sen monista kirjoitusvirheistänikin), tuntuu että ajatus on vähän solmussa.
- marian-aave.
henna... kirjoitti:
Kommentoin vielä marian-aave ensimmäistä kappalettasi eli kun kirjoitit:
"Mun mielestäni (siis tietämättömän mielipide) asia on niin, että sen uhrin tulisi ensisijaisesti ottaa puheeksi oma kohtalonsa, eikä puida sen toisen touhuja. Ei sillä mitään voiteta. Ei syyttely auta kuin uhriutumaan. Oma elämä jää jäsentymättä ja katkeruus vain kasvaa. Seuraa tunne, ettei hallitse omaa elämäänsä, josta puolestaan seuraa masennus. Ei tällaista mielikuvaa saa tukea, eikä missään nimessä vahvistaa."
Uhrihan putuu suhteestaan narsistin kanssa kai yleensä sen vuoksi, että voisi käsitellä asian, voisi voimaantua, parantua niistä vammoista mitä narsisti on hänelle aiheuttanut. Jos uhri puhuu "vain omasta kohtalostaan" mutta ei pui sen toisen touhuja, mtkä touhut on hänen vammautumisensa aiheuttaneet, siinä on kysymys syy-seuraus -suhteesta, niin eihän se ole minkäänlaista todelllista asioiden läpikäymistä eikä johda mihinkään. Jos ei tiedosta, minkälaisia narsistit ovat (eli "syyttele") ja miten toimivat niin sehän uhrista saattaakin tehdä ikuisen uhrin, mutta kun tiedostaa ("syyttelee) sen minkälaisia narisistit todellisuudessa ovat, on valmiudet myös varoa heitä. Vaatii jonkinlaista itsensä kovettamistakin että pystyy vastustamaan vaikka exänsä loputonta ja sydäntäsärkevältä näyttävää ruikutusta takaisnpääsystä ja loputtomia uusia alkuja hänen kanssaan. Kovuuden puute ei ole narsistin uhrin vika eikä yleensäkään vika ihmisessä (narsistit valitsevat usein uhrikseen hyvin empaattisen ihmisen ja käyttävät tätä empaattisuutta hyväkseen) mutta narsistin uhrit joutuvat "kehittelemään" tällaisen kovuuden suojellakseen itseään.
"Oma elämä jää jäsentymättä ja katkeruus vaivaa", kirjoitit, ja että näin käy jos syyttelee narsistia. Asialla on mielestäni myös se puoli että jos jättää "syyttelemättä" narisistia ja uhri tutkailee vain vikoja itsessään pohtiessaan että miksi suhde on/oli yhtä helvettiä ja syyttää omia "vikojaan" siitä, niin mielestäni silloin se oma elämä jääkin jäsentymättä ja silloin juuri ihminen masentuu. On mielestäni paljon terveemmällä pohjalla jos pystyy NÄKEMÄÄN/myöntämään että narsisti tunne-elämältään sairaana ihmisenä on pääasiallinen syy parisuhdehelvettiin yrittää uhri toimia itse miten rakentavasti ja rakastavasti tahansa. Että siinä mielessä narsistin "syyttely" on ihan tervettä.No, otetaanpa toisenlainen esimerkki.
Joudut onnettomuuteen, jossa kuolee paljon ihmisiä - loukkaannut pahasti, mutta selviät. Miten suhtautuisit ihmisiin, jotka kannustaisivat sinua syyttämään olosuhteita? Minun on vaikea kuvitella, että pitäisit sitä riittävänä tuollaisessa tilanteessa. Tuolloin olisi juuri tärkeää, että ihminen saisi tuoda ne omat tuntemuksensa esille, että niille löytyy nimi. Olen itse jostain syystä saanut kriisiavusta tällaisen kuvan. Voin olla väärässäkin - saattaahan se olla pelkkää muiden syyttelyäkin.
Terapiankaan en usko olevan sitä, että asiakasta patistetaan pitämään kiinni vihastaan.
Mulle tämä aihe ei ole elämän ja kuoleman kysymys, voi elää sen tiedon kanssa loppuelämäni, etten ollutkaan oikeassa. Olen aina yrittänyt elää sovussa ympäristöni kanssa ja jos se ei täällä onnistu, voin siirtyä muualle.
Sartre sanoi, että kaikki, mikä ei ole lähtöisin meistä itsestämme, muuttuu kannaltamme tyhjäksi. Mieti, mikä suuri viisaus! :) - marian-aave.
M.B. kirjoitti:
Tunteen vallassa on se halu uskoa siihen toiseen. Kyllä sen valitsee, ja toinen ollessaan taitava jollakin tasolla vetelemään niistä naruista, joita toinen ei ehkä itsestään edes tiedosta roikkuvan, niin vastako sitä haluaakin uskoa.
Itse pidän sitä kemiallisena koktailina. Aivot pehmenee yksinkertaisesti siitä, että toinen on lähellä ja siihen kaikki mahdollinen selitettynä, niin läpi menee että heilahtaa. Siksi, on hyvä olla enemmän tietoinen itsestään ja pitää mielessänsä, että meille jokaiselle on annettu tiettävästi tämä YKSI elämä ja se on meistä jokaisen omissa käsissä ensisijaisesti, ja kellä kädet ja jalat on, niin kannattaisi alkaa tosiaan sitten mietiskelemään ihan urakalla, jos ei hommat natsaa, että mitä voisi itse asialle tehdä, asettaa itsensä etusijalle edes kerran, jos on huonossa suhteessa.
Juutuupissahan se pyörii, se yksi video, kädettömästä ja jalattomasta. Sen nähtyään voikin vielä enemmän miettiä, että mitä valitsee omaan elämäänsä.. Minkä roolin, minkä asenteen, mitkä tavoitteet, minkä uskon ja mihin, minkä pelon vaikuttamaan, ja jos, niin se, että olisiko ehkä sittenkin valmis pitämään itse itsestään kiinni enemmän, edes hieman... Omia tietoisia valintoja kehiin kaikille. Jos ei tiedä mitä haluaa, voi aloittaa listaamalla sen, mitä ei ainakaan halua. Alku se sellainenkin.Voihan tuo joissain tapauksissa olla totta, mutta ei tässä minun tuntemassa tapauksessa. Juttu ei alkanut millään kohahduttavalla huumalla, eikä aivojen pehmenemisellä.
Olemme ystävättäreni kanssa kovin samanlaisia, mutta emme tuossa tapauksessa. Pidin roistona miestä jo alusta asti. En olisi ikinä luottanut sen hoiviin edes rottaa. - henna...
marian-aave. kirjoitti:
Minäkin olen eronnut, minulla on 20 vuotias poika tuosta pitkästä ja onnellisesta liitosta, joka purkautui vain muutama vuosi sitten.
Tänä päivänä hän on onnellisessa liitossa. Muttei vieläkään täysin ymmärrä omaa käytöstään, miksi hän antoi kaiken tapahtua - omien sanojensa mukaan. Sen verran olen asiaan perehtynyt, että toistaiseksi syy on laitettu narsistin niskaan yksin. Mutta minä en usko siihen selitykseen. Olen nähnyt läheltä, miten sokeaksi nainen narsistin edessä voi tulla ja miten hän on valmis mihin tahansa saadakseen olla just sen miehen kanssa.Yritän nyt vielä tähän vastata koska kirjoittamasi oli ihan mielenkiintoinen ja yritän saada jotain tolkullista kirjoitettua.
Nykyisin olen sitä mieltä että vain toinen narsistin kanssa ollut voi ymmärtää mitä sellaisessa suhteessa tapahtuu.
Kirjoitit että et usko että itse koskaan sekaantuisit narsistiin. Toivotaan ettei niin koskaan käy. Tunnistan tuosta mitä kirjoitit itseni ennen suhdettani narsistiin. Ennen suhdettani häneen en olisi ikipäivinä voinut kuvitellakaan että itse tulisin olemaan yhdessä sellaisen miehen kanssa joka kohtelee toista ihmistä sillä tavalla. Ihmettelin joitakin kavereitani jotka antoivat kohdella itseään huonosti ja olin vakuuttunut että minulle ei koskaan voisi sellaista tapahtua, minä en hyväksyisi sellaista.
"Mutta jollain tavalla ystäväni ei sitä pahuutta nähnyt, jota toinen häntä kohtaan harjoitti"
Tuossa on jutun ydin, miksi suhde alkaa/jatkuu. Ja olen täysin vakuuttunut että nimenomaan narsisti on sillä tavalla psykologisesti pahalla tavalla lahjakas että pystyy tuollaisen aiheuttamaan melkein kenessä vain. Väittäisin että ehkä jopa sinussa vaikka olet niin varma että ei onnistuisi. Mitä en tietenkään toivo. Ei narsistin uhrit ole aina heikkoja ja huono itsetuntoisia, joku "asiantuntija", Vaknin?, on kirjoittanut että mitä vahvemman ihmisen narsisti pystyy murtamaan, sitä suuremman tyydytyksen hän siitä saa. "Helpot nakit" ei välttämättä narsistia kiinnosta, paitsi ehkä satunnaisena seksiseurana. - marian-aave.
henna... kirjoitti:
Yritän nyt vielä tähän vastata koska kirjoittamasi oli ihan mielenkiintoinen ja yritän saada jotain tolkullista kirjoitettua.
Nykyisin olen sitä mieltä että vain toinen narsistin kanssa ollut voi ymmärtää mitä sellaisessa suhteessa tapahtuu.
Kirjoitit että et usko että itse koskaan sekaantuisit narsistiin. Toivotaan ettei niin koskaan käy. Tunnistan tuosta mitä kirjoitit itseni ennen suhdettani narsistiin. Ennen suhdettani häneen en olisi ikipäivinä voinut kuvitellakaan että itse tulisin olemaan yhdessä sellaisen miehen kanssa joka kohtelee toista ihmistä sillä tavalla. Ihmettelin joitakin kavereitani jotka antoivat kohdella itseään huonosti ja olin vakuuttunut että minulle ei koskaan voisi sellaista tapahtua, minä en hyväksyisi sellaista.
"Mutta jollain tavalla ystäväni ei sitä pahuutta nähnyt, jota toinen häntä kohtaan harjoitti"
Tuossa on jutun ydin, miksi suhde alkaa/jatkuu. Ja olen täysin vakuuttunut että nimenomaan narsisti on sillä tavalla psykologisesti pahalla tavalla lahjakas että pystyy tuollaisen aiheuttamaan melkein kenessä vain. Väittäisin että ehkä jopa sinussa vaikka olet niin varma että ei onnistuisi. Mitä en tietenkään toivo. Ei narsistin uhrit ole aina heikkoja ja huono itsetuntoisia, joku "asiantuntija", Vaknin?, on kirjoittanut että mitä vahvemman ihmisen narsisti pystyy murtamaan, sitä suuremman tyydytyksen hän siitä saa. "Helpot nakit" ei välttämättä narsistia kiinnosta, paitsi ehkä satunnaisena seksiseurana.Siis Henna....
Tuo mies yritti minua iskeä ensin. Ei onnistunut, sitten hän iski "kostoksi" ystävättäreni - joka hänkään ei aluksi lämmennyt. En tiedä, mutta jotain siis niin luotaantyöntävään sen tyypin pelkässä olemuksessa oli. Se itsensä kehuminen, kaikella mahdollisella työllä ja omaisuudella elvistely - mitään vastaavaa ei eteeni ennen ollut tullut.
Ehkä minulla on tarkkaa itsesuojeluvaisto. En tiedä.
Pääasia, että molemmat päästiin jäkästä eroon hyvässä järjestyksessä. Ystävättäreni satatuhatta köyhempänä, mutta kuitenkin elävänä. - marian-aave.
marian-aave. kirjoitti:
Siis Henna....
Tuo mies yritti minua iskeä ensin. Ei onnistunut, sitten hän iski "kostoksi" ystävättäreni - joka hänkään ei aluksi lämmennyt. En tiedä, mutta jotain siis niin luotaantyöntävään sen tyypin pelkässä olemuksessa oli. Se itsensä kehuminen, kaikella mahdollisella työllä ja omaisuudella elvistely - mitään vastaavaa ei eteeni ennen ollut tullut.
Pääasia, että molemmat päästiin jäkästä eroon hyvässä järjestyksessä. Ystävättäreni satatuhatta köyhempänä, mutta kuitenkin elävänä.Nyt alkaa mullakin nämä kirjoitusvirheet vaivata, paras kun meen nukkuun nyt.
Hyvää yötä Henna ja M.B.! - M.B.
marian-aave. kirjoitti:
Nyt alkaa mullakin nämä kirjoitusvirheet vaivata, paras kun meen nukkuun nyt.
Hyvää yötä Henna ja M.B.!Hyvää yötä minunkin puolestani kaikille tasapuolisesti :)
- henna...
marian-aave. kirjoitti:
No, otetaanpa toisenlainen esimerkki.
Joudut onnettomuuteen, jossa kuolee paljon ihmisiä - loukkaannut pahasti, mutta selviät. Miten suhtautuisit ihmisiin, jotka kannustaisivat sinua syyttämään olosuhteita? Minun on vaikea kuvitella, että pitäisit sitä riittävänä tuollaisessa tilanteessa. Tuolloin olisi juuri tärkeää, että ihminen saisi tuoda ne omat tuntemuksensa esille, että niille löytyy nimi. Olen itse jostain syystä saanut kriisiavusta tällaisen kuvan. Voin olla väärässäkin - saattaahan se olla pelkkää muiden syyttelyäkin.
Terapiankaan en usko olevan sitä, että asiakasta patistetaan pitämään kiinni vihastaan.
Mulle tämä aihe ei ole elämän ja kuoleman kysymys, voi elää sen tiedon kanssa loppuelämäni, etten ollutkaan oikeassa. Olen aina yrittänyt elää sovussa ympäristöni kanssa ja jos se ei täällä onnistu, voin siirtyä muualle.
Sartre sanoi, että kaikki, mikä ei ole lähtöisin meistä itsestämme, muuttuu kannaltamme tyhjäksi. Mieti, mikä suuri viisaus! :)Marian-aave, nyt on niin paljo unihiekkaa silmissä ja aivot solmussa etten jaksa miettiä vastauksia sun kysymyksiin.. pakko mennä nukkumaan....
- henna...
henna... kirjoitti:
Marian-aave, nyt on niin paljo unihiekkaa silmissä ja aivot solmussa etten jaksa miettiä vastauksia sun kysymyksiin.. pakko mennä nukkumaan....
No sen verran kuitenkin että hyvä terapia lienee sellasta, että siellä saa kyllä käsitellä vihansa ja myöntää sen ja sitä kautta sitten pyrkiä irtaantumaan vihasta. Kukaan toinen ihminen ei kuitenkaan voi määritellä sitä kuinka kauan viha saa kestää. Ihmiselle ei ole hyväksi kantaa vihaa sisällään loputtomiin, se sairastuttaa, mutta ei ole myöskään hyväksi sulkea vihalta silmänsä ja piilottaa se itseltäänkin, on ihan tervettä tuntea että VIHAAN SITÄ SAATANAN NARSISTIPASKAA joka todellakin kohteli minua raakalaismaisesti.
- henna...
marian-aave. kirjoitti:
Nyt alkaa mullakin nämä kirjoitusvirheet vaivata, paras kun meen nukkuun nyt.
Hyvää yötä Henna ja M.B.!hyvää yötä!
- narsuparka
henna... kirjoitti:
No sen verran kuitenkin että hyvä terapia lienee sellasta, että siellä saa kyllä käsitellä vihansa ja myöntää sen ja sitä kautta sitten pyrkiä irtaantumaan vihasta. Kukaan toinen ihminen ei kuitenkaan voi määritellä sitä kuinka kauan viha saa kestää. Ihmiselle ei ole hyväksi kantaa vihaa sisällään loputtomiin, se sairastuttaa, mutta ei ole myöskään hyväksi sulkea vihalta silmänsä ja piilottaa se itseltäänkin, on ihan tervettä tuntea että VIHAAN SITÄ SAATANAN NARSISTIPASKAA joka todellakin kohteli minua raakalaismaisesti.
voin kertoo terapiassa kysytään "miltä susta nyt tuntuu". Joten kyllä se niistä omista tunteista koostuu ei syyttely ja vihaamaan kannustaminen tosiaankaan ole terapiaa.
- mut kun, mut kun
narsuparka kirjoitti:
voin kertoo terapiassa kysytään "miltä susta nyt tuntuu". Joten kyllä se niistä omista tunteista koostuu ei syyttely ja vihaamaan kannustaminen tosiaankaan ole terapiaa.
Mut jos terapiassa kysytään että "miltä susta nyt tuntuu" ja jos tuntuu siltä että vihaa, niin eikö sitä saa kertoa kun vihaamaan kannustaminen ei ole terapiaa?
- veemäinen kierre
mut kun, mut kun kirjoitti:
Mut jos terapiassa kysytään että "miltä susta nyt tuntuu" ja jos tuntuu siltä että vihaa, niin eikö sitä saa kertoa kun vihaamaan kannustaminen ei ole terapiaa?
mä olen ainakin kertonut joskus että vihaan ja terapeutilta olen saanut apua sen vihan haltuunottoon. Ei mun terapiassa syytellä eikä syyllistetä siellä puidaan mun tunteita. Jos kovin hahmottaa itsensä muiden kautta on hukassa se on munkin ongelmani. Sillon vihaa niitä muita kun ei ikinä voi olla kuten haluaa vaan aina vaan niin kuin joku muu tahtoo tai sit miettii mitä muut musta haluaa. Joskus vihaan omaa avuttomuuttanikin niin että laitan senkin jonkun toisen syyksi ja vihaan sit muka sitä toista. Toki oon yrittänyt päästä tuosta irti.
- 11
henna... kirjoitti:
Yritän nyt vielä tähän vastata koska kirjoittamasi oli ihan mielenkiintoinen ja yritän saada jotain tolkullista kirjoitettua.
Tuossa on jutun ydin, miksi suhde alkaa/jatkuu. Ja olen täysin vakuuttunut että nimenomaan narsisti on sillä tavalla psykologisesti pahalla tavalla lahjakas että pystyy tuollaisen aiheuttamaan melkein kenessä vain. Väittäisin että ehkä jopa sinussa vaikka olet niin varma että ei onnistuisi. Mitä en tietenkään toivo. Ei narsistin uhrit ole aina heikkoja ja huono itsetuntoisia, joku "asiantuntija", Vaknin?, on kirjoittanut että mitä vahvemman ihmisen narsisti pystyy murtamaan, sitä suuremman tyydytyksen hän siitä saa. "Helpot nakit" ei välttämättä narsistia kiinnosta, paitsi ehkä satunnaisena seksiseurana."Mutta jollain tavalla ystäväni ei sitä pahuutta nähnyt, jota toinen häntä kohtaan harjoitti"
Tuo on todellakin jutun ydin, kun ei sitä pahuutta voi ymmärtää ennenkuin sen itse silmästä silmään kohtaa. Sitä vaan haluaa uskoa siihen hyväänkin, mutta joskus se paha onkin suurempi tai vallitsevampi ihmisessä. Noh, realismi tässä todella kasvaa, nyt olen jo inhorealisti :) - väsy kaakki
marian-aave. kirjoitti:
Siis Henna....
Pääasia, että molemmat päästiin jäkästä eroon hyvässä järjestyksessä. Ystävättäreni satatuhatta köyhempänä, mutta kuitenkin elävänä.tulee nyt mieleen sellainen ajatus että käytös mitä kerrot siitä ystäväsi narsistimiehestä... Niin siinä on jotain outoa ? En yhtään väittele tässä ajattelen vaan vaihtoehtona että millä perustein luokitellaan "narsisti"...
Se mitä itse (tosin vähäistä) tietoa on narsistista niin he kyllä yleensä käyttäytyvät niin pirun salakavalasti ja "täydellisesti" alussa. Olen elänyt (luullakseni) narsistin kanssa ja itse aika varmakin asiasta. Sen lisäksi mulla on luonnollisesti paljon luettua tietoa tai tietopohjaa koska minulle vihjattiin ensin muualta varovaisesti että mieheni taitaa olla narsisti!
Näiden kokemuspohjien perusteella ystäväsi miehen käytös on tai siinä on jotain kummallista mitä en heti havaitsisi narsistin käytökseksi. Tietenkin kaikki ihmiset erilaisia ja kukin näkee asiat erilailla. Täällä muutaman lauseen perusteella mitään voi päätellä..
Voin vaan omasta puolestani kertoa ja omista kokemuksista että yleisimmiten miten narsisti käyttäytyy niin nimenomaan karttaa olemasta törkeä, päin vastoin kun alkaa tutustumaan. Ehkä vuoden, vuosienkin päästä alkaa hitaasti, huomaamattomasti nämä ns vääryydet jolloin se toinen on jo alistettu hienosti kenenkään mitään huomaamatta. Siinä piile yksi seikka miksi uhrin on niin helvetin vaikeeta sitä tajuta... Yleensä sellanen öykkäri ja hunokäytöksinen retosteija juuri ei ole narsisti koska silloinhan se toinen puoli lähtisi lätkimään... No tässä mun näkemystä huom vain minun :) - marian-aave.
väsy kaakki kirjoitti:
tulee nyt mieleen sellainen ajatus että käytös mitä kerrot siitä ystäväsi narsistimiehestä... Niin siinä on jotain outoa ? En yhtään väittele tässä ajattelen vaan vaihtoehtona että millä perustein luokitellaan "narsisti"...
Se mitä itse (tosin vähäistä) tietoa on narsistista niin he kyllä yleensä käyttäytyvät niin pirun salakavalasti ja "täydellisesti" alussa. Olen elänyt (luullakseni) narsistin kanssa ja itse aika varmakin asiasta. Sen lisäksi mulla on luonnollisesti paljon luettua tietoa tai tietopohjaa koska minulle vihjattiin ensin muualta varovaisesti että mieheni taitaa olla narsisti!
Näiden kokemuspohjien perusteella ystäväsi miehen käytös on tai siinä on jotain kummallista mitä en heti havaitsisi narsistin käytökseksi. Tietenkin kaikki ihmiset erilaisia ja kukin näkee asiat erilailla. Täällä muutaman lauseen perusteella mitään voi päätellä..
Voin vaan omasta puolestani kertoa ja omista kokemuksista että yleisimmiten miten narsisti käyttäytyy niin nimenomaan karttaa olemasta törkeä, päin vastoin kun alkaa tutustumaan. Ehkä vuoden, vuosienkin päästä alkaa hitaasti, huomaamattomasti nämä ns vääryydet jolloin se toinen on jo alistettu hienosti kenenkään mitään huomaamatta. Siinä piile yksi seikka miksi uhrin on niin helvetin vaikeeta sitä tajuta... Yleensä sellanen öykkäri ja hunokäytöksinen retosteija juuri ei ole narsisti koska silloinhan se toinen puoli lähtisi lätkimään... No tässä mun näkemystä huom vain minun :)En aio tarkasti kirjoittaa tapauksesta tänne, koska se ei ole omani.
Tieto persoonallisuushäiriöstä tuli miehen entiseltä vaimolta - sitten vuosien kuluttua, kun tämä oli päässyt mielisairaalasta pois........
Joten tämä herra OLI narsisti. Pitäisikö ihan kirjoittaa isolla N:llä.
:)
- nykysin jo tyytyväin
Uhrin suurin ongelma on,jos ei älyä häipyä ja nopeasti. Itsetunto on yleensä mennyt ja on vaikea uskoa itseensä.
Kokemuksesta sanon, että olen katkera itselleni kun en älynnyt aikasemmin lähtemään.
Sanoisin että minulla on omia ongelmia, joita toinen osasi käyttää hyväkseen .
Miksi ei saisi sanoa, miten asia oli? Kaunistellako tosiaan pitäisi. En yleensä kaikkea viitsi kertoa kun tuskin uskottaisiin.Mutta ero oli suunaton helpotus ja kun tajusi narsistin narsistiksi.ja sellanen ei muutu,koska ei tiedosta ongelmiaan. Henna. Sulle sun narsisti oli pahinta laatua. Mutta lähetäpä se mun luo. Osaan olla iso, vahva ja ilkeä tarvittaessa, vaikka lempeä olenkin. Voisin katsoa sitä pistävästi nenänvartta pitkin ja sanoa: 'olet kuulema ollut vittumainen hennaa kohtaan'. Ylenkatseessani ei sun heppusi pullistelisi eikä olisi toivoakaan manipulointitaidoista. Ja jos se alkaisi väkivaltaiseksi, tipauttaisin sen kanveesiin tähtiä laskemaan. Se saattaisi sitten ryömiä sun helmoihin valittamaan miten kohtasi kamalan narsistin.. ;-D
- j.o.k.u.
Minäkin voin ottaa äijän j.o.k.u.:n erityisesti narskuille suunnattuun käytöskouluun. ;)
Pari vuotta, niin siinä narsku, kuin narsku on nöyrää poikaa sen jälkeen... - henna...
Heh:)
Välillä tulee mullekin mieleen, kun täällä paasaan narsistin hirveyttä, että mun exä saattaa olla jopa psykopaatti ja siksi mun omat mielipiteet narsisteista on niin jyrkkiä ja tulikivenkatkuisia välillä.
Nyt kyllä nosti hymyn huulille tuo mielikuva tosta sun suunnitelmasta ottaa exä käsittelyyn, mutta älä hitossa ees toivo että ryömii mun helmoihin, sitä helmoihin ryömimistähän se yrittää vielä 4 vuoden eron jälkeenkin vannoen ikuista rakkauttaan. (No niin todennäköisesti muillekin exilleen nykyisen vaimonsa selän takana)
On tästä palstasta vissiin kuitenkin se hyöty että kirjoittamalla raivokkaasti narsistien pahuudesta saan purkaa sitä traumaani kun en uskalla sille itselleen ja ei siitä olisi mitään hyötyäkään. olisi vaan tyytyväinen kun saa mut reagoimaan, täällä kun "haukun" narsisteja, kukaan ei voi siitä hyvästä tulla vetämään turpaankaan, mikä varmaan tapahtuisi jos aukoisin päätäni eksälle siitä mitä se mulle teki :) - henna...
j.o.k.u. kirjoitti:
Minäkin voin ottaa äijän j.o.k.u.:n erityisesti narskuille suunnattuun käytöskouluun. ;)
Pari vuotta, niin siinä narsku, kuin narsku on nöyrää poikaa sen jälkeen...:)
- Da daaa
henna... kirjoitti:
Heh:)
Välillä tulee mullekin mieleen, kun täällä paasaan narsistin hirveyttä, että mun exä saattaa olla jopa psykopaatti ja siksi mun omat mielipiteet narsisteista on niin jyrkkiä ja tulikivenkatkuisia välillä.
Nyt kyllä nosti hymyn huulille tuo mielikuva tosta sun suunnitelmasta ottaa exä käsittelyyn, mutta älä hitossa ees toivo että ryömii mun helmoihin, sitä helmoihin ryömimistähän se yrittää vielä 4 vuoden eron jälkeenkin vannoen ikuista rakkauttaan. (No niin todennäköisesti muillekin exilleen nykyisen vaimonsa selän takana)
On tästä palstasta vissiin kuitenkin se hyöty että kirjoittamalla raivokkaasti narsistien pahuudesta saan purkaa sitä traumaani kun en uskalla sille itselleen ja ei siitä olisi mitään hyötyäkään. olisi vaan tyytyväinen kun saa mut reagoimaan, täällä kun "haukun" narsisteja, kukaan ei voi siitä hyvästä tulla vetämään turpaankaan, mikä varmaan tapahtuisi jos aukoisin päätäni eksälle siitä mitä se mulle teki :)Jos narsistin "pahuutta" ei ensin sisäistä niin eihän mitään toivoa muutoksesta ole. Syöpä pitää ensin tunnistaa ja sitten sen voi vasta leikata pois, muutoin se jää kasvamaan ja vie lopulta hengen.
Olisi aika epänormaalia jos ei tuntisi myös vihaa ja katkeruutta kun tajuaa tulleensa talllotuksi, huijatuksi ja hyväksikäytetyksi, ehkä jopa vuosikymmenien ajan. Kun tajuaa että on päästänyt tuon pahan myös lastensa ja muiden läheistensä elämään. Kuka pystyy pelkällä olkien koheutuksella ohittamaan vuodet syyttömänä vankilassa? Viha ja katkeruus ei poistu jos niitä ei pääse käsittelemään ja narsistin kohtaaminen on usein niin iso mullistus elämässä että se vaatii käsittelyä todella paljon. Ystäviä ja läheisiä ei voi tuolla kuormalla määrättömästi rasittaa joten keskustelupalstat voivat olla ainoa todellinen paikka päästää höyryjä ulos. Harva kuitenkaan haluaa julkisesti mollata narsistia joten täällä sen voi tehdä anonyymisti, myös narsistin henkilöllisyyden suojaten.
Itse olen ilokseni huomannut että ajan mittaan oma tyylini kirjoittaa on muuttunut. Aluksi kirjoitin niistä konkreettisita teoista joita narsisti on tehnyt, sekä siitä pahasta olosta jonka se on minulle aiheuttanut. Pikkuhiljaa kirjoitteluni on muuttunut yleismpää pohdisteluun narsismista. Narsisti on mielessäni muuttunut pirunsarvissan keikistelevästä hirviöstä oman sairaalloisen epävarmuutensa vankina olevaksi reppanaksi. Se ei tee tosin hänen pahoista teoistaan sen oikeutetumpia. Da daaa kirjoitti:
Jos narsistin "pahuutta" ei ensin sisäistä niin eihän mitään toivoa muutoksesta ole. Syöpä pitää ensin tunnistaa ja sitten sen voi vasta leikata pois, muutoin se jää kasvamaan ja vie lopulta hengen.
Olisi aika epänormaalia jos ei tuntisi myös vihaa ja katkeruutta kun tajuaa tulleensa talllotuksi, huijatuksi ja hyväksikäytetyksi, ehkä jopa vuosikymmenien ajan. Kun tajuaa että on päästänyt tuon pahan myös lastensa ja muiden läheistensä elämään. Kuka pystyy pelkällä olkien koheutuksella ohittamaan vuodet syyttömänä vankilassa? Viha ja katkeruus ei poistu jos niitä ei pääse käsittelemään ja narsistin kohtaaminen on usein niin iso mullistus elämässä että se vaatii käsittelyä todella paljon. Ystäviä ja läheisiä ei voi tuolla kuormalla määrättömästi rasittaa joten keskustelupalstat voivat olla ainoa todellinen paikka päästää höyryjä ulos. Harva kuitenkaan haluaa julkisesti mollata narsistia joten täällä sen voi tehdä anonyymisti, myös narsistin henkilöllisyyden suojaten.
Itse olen ilokseni huomannut että ajan mittaan oma tyylini kirjoittaa on muuttunut. Aluksi kirjoitin niistä konkreettisita teoista joita narsisti on tehnyt, sekä siitä pahasta olosta jonka se on minulle aiheuttanut. Pikkuhiljaa kirjoitteluni on muuttunut yleismpää pohdisteluun narsismista. Narsisti on mielessäni muuttunut pirunsarvissan keikistelevästä hirviöstä oman sairaalloisen epävarmuutensa vankina olevaksi reppanaksi. Se ei tee tosin hänen pahoista teoistaan sen oikeutetumpia.Hyvä, henna ja Da daaa!
Samaa mieltä kirjoittamisen terapiavaikutuksesta. Traumojenpurkuahan tämä itselläkin on. Tällainen julkinen tori, missä kuitenkin kaikki on anonyymeja, tarjoaa siihen mahdollisuuden. Ja puheensorinasta voi jokainen valita ja löytää itselleen sopivia oivalluksia. =)- väsy kaakki
Da daaa kirjoitti:
Jos narsistin "pahuutta" ei ensin sisäistä niin eihän mitään toivoa muutoksesta ole. Syöpä pitää ensin tunnistaa ja sitten sen voi vasta leikata pois, muutoin se jää kasvamaan ja vie lopulta hengen.
Itse olen ilokseni huomannut että ajan mittaan oma tyylini kirjoittaa on muuttunut. Aluksi kirjoitin niistä konkreettisita teoista joita narsisti on tehnyt, sekä siitä pahasta olosta jonka se on minulle aiheuttanut. Pikkuhiljaa kirjoitteluni on muuttunut yleismpää pohdisteluun narsismista. Narsisti on mielessäni muuttunut pirunsarvissan keikistelevästä hirviöstä oman sairaalloisen epävarmuutensa vankina olevaksi reppanaksi. Se ei tee tosin hänen pahoista teoistaan sen oikeutetumpia.Da Daa. Kirjoitit hyvin.
Itselläni juuri tää vaihe menossa että olen vielä ristiriitaisten ajatusten kanssa ja ihmiset ei tunnu lähelläni oikeen ymmärtävän. Täällä luen ja kirjoitan paljon. Se auttaa mua ymmärtämään... Noo ehkä joku päivä. :) Itselläni kauheeta ollut kun läheisteni suhtautuminen tuntuu olevan että" mikä sua nyt vaivaa ole onnellinen kun huomasit ja pääsit eroon"
Ymmärrettävää tietenkin koskeivat he eläneet siinä suhteessa jossa koin hyvin paljon pahaa mutta ikävä kyllä aluksi niiiiin hyvääkin...
Nyt fiilikset menee raiteilla vihaa-katkeruutta-masennusta-ymmärtämättömyyttä miksi-
Jos en täällä olisi lukenut pohtinut ja kirjoittanut hänen tekemistään asioista niin olisin vieä enemmän huonovointinen. Toki itseäni piiskannut myös ja miettinyt mikä mussa vialla, iksi kaikki se piti sietää, olenko tyhmä jne.
Terapeuttista käydä läpi täällä esim näitä helvetin tunneskaaloja koska se auttaa edes vähän ymmärtämään ja myös pysymään erossa/lujana kun tuo minun narsistini on nin sitkeää lajia että irti ei meinaa päästää ollenkaan. kaikki loat on niskaani heitetty :) ja jatkuu vieläkin yrityksin valjastaa minut uudelleen verkkoihinsa... Täytyy sanoa että täältä ollut suuri apu siihen etten ole sortunut. Kiitos kaikille. - henna...
Da daaa kirjoitti:
Itse olen ilokseni huomannut että ajan mittaan oma tyylini kirjoittaa on muuttunut. Aluksi kirjoitin niistä konkreettisita teoista joita narsisti on tehnyt, sekä siitä pahasta olosta jonka se on minulle aiheuttanut. Pikkuhiljaa kirjoitteluni on muuttunut yleismpää pohdisteluun narsismista. Narsisti on mielessäni muuttunut pirunsarvissan keikistelevästä hirviöstä oman sairaalloisen epävarmuutensa vankina olevaksi reppanaksi. Se ei tee tosin hänen pahoista teoistaan sen oikeutetumpia.Da daaa, mielestäni joka sana minkä kirjoitit, totta.
Hyvä aihe tämäkin, pohtia mm kuinka annamme kritiikkiä uhrille, syylliselle, itselle tai muuten vain kanssakulkijalle. Olen samaa mieltä Hennan kanssa tuosta että on tarpeen itsestämme kaivella niitä narsistinmentäviä aukkoja, kuin miettiä missä tein virheen.
Ollessani itse N-suhteessa, tai siis lähinnä jälkeenpäin, tottakai syytin tuota ihmistä ja etsin niitä kaikkia halveksittavia käyttäytymismalleja ollessani suunniltani. Ajatuskapasiteetti tuotti jatkuvasti uusia versioita tapahtumista, kysymättä minulta lupaa siihen, juttuja vain sateli mieleen koko ajan. Minultahan menee ikäänkuin muisti joskus, tai se tunne oli monasti jälkeenpäin, kun olimme viettäneet yhdessä aikaa, luultavasti pää ei vain kestänyt sulatella niitä todellisia kuultuja tai koettuja asioita. Sitten jälkeenpäin; raks raks kuis tämä menikään.
Viha-syytös-suo-kahlauksen-jälkeen aloin sitten miettimään, mikä helvetti minussa on vikana kun kun tulin kokeneeksi moista ja miksi olin ansainnut tälläistä? Siis tuossa vaiheessa ajattelin, en todellakaan koe mitään ansainneeni, mutta kuulunee tavanomaisten tunteiden vaiheiden kaavoihin, tuo nyt oli automaatio. Etsin syitä itsestäni, toimintamalleistani. Myöhemmin tietysti oivalsin enemmän narsismi-asiaan perehdyttyä etten olisi voinut tehdä mitään, en yhtään mitään, kuin korkeintaan joillakin toimilla hidastaa tai nopeuttaa väistämätöntä. Minä luultavasti nopeutin sitä, mutta olen nyt iloinen siitä. Hänen toimintasa oli tietyllä tavoin hyvin suunnitelmallisesta ja jos olisin vain lakannut ajattelemasta, tuntemasta ja ryhtynyt vinttihuoneen mollamaijaksi niin tottahan satua olisi pitempään kestänyt ja saanut mitä ihmeellisempiä juonenkäänteitä aikaiseksi. Toisaalta myöhemmin ymmärsin sen, että negaatiot eivät vie minua, jäin pysähtyneisyyden tilaan ja oli pakko etsiä muita toimintamalleja.
Se mitä itse haluan sanoa aina palstakirjoittajille; kannattaisiko miettiä nyt itseään (=puhdasta itsekkyyttä), toimintatapojaan (=onko muita ratkaisuja), mennä itseen (=yleensä siellä on paljon tutustumisen arvoista tavaraa). Itsetunteminen tai sen syventäminen, jokainen meistä siitä hyötyy elämän polullaan. Terveempi suhteen itseen, terveempi suhde läheisiin ja kanssakulkijoihin ja ympäröivään maailmaan. Oma narsisminsa on hyvä tunnistaa myös, tämä olipa sitten hyvän tai pahankin täyttämä malja, mitä kirjottajissa arvostan, mitä ihailen, kenellä riittävää syvää itsetuntemusta on ja sen rehellisesti voi itselleen ja toisillekin myöntää. Paskanarsisti muuten ei tälläistä tee. Tuskinpa teidänkään naamioherrat tai -leidit myöntäisivät mitään julkisesti. En mielelläni ole kovin läheisesissä tekemisissä henkisen pysähtyneisyyden kanssa, joka ei pysty itsetutkiskeluun terveellä tavalla. Nämä jättävät oloni todella huonovointiseksi ja ontoksi.- M.B.
Tuo mitä sanoit siitä, että mitään ei olisi voinut tehdä toisin, korkeintaan hidastaa tai nopeuttaa väistämätöntä.. Tuossa kohtaa itse koen välttämättömänä reaktionopeuteni säilyttämisen itsepuolustustarkoituksessa.. "Normaalit" ihmiset yksinkertaisesti reagoivat tykitykseen eri tavalla ja kun N omalla tyylillään havahtuu reagoimaan, on se siis paljastunut, eli nykyisin voi prosessin matkasta kohti väistämätöntä skipata kokonaan.
Itsekin meinaan nopeutin sitä, väistämätöntä.. Tässä on yksi yksinkertainen kaava: Kun sinut haukutaan vaikka laiskaksi, muista olla tekemättä mitään mitä pyydetään ja heittäydy täysin siemauksin ihan ylilaiskaksi.. Logiikka on tässä: Nomaali ihminen ei ensimmäisenä hauku ketään. Toiseksi jos väsyneenä sattuu lipsahdus, hän luultavasti huomaa sanojensa ja käytöksesi välisen yhteyden aika pian ja pyytää anteeksi sanomisiaan, jolloin tilanne on kuitattu. Aito oikea narsisti ei kykene näkemään omien sanojensa ja käytöksesi välillä vapaaehtoisesti yhteyttä. Jos otat asian puheeksi, loukkasit kun haukuit - tyyliin, annat hänelle vain aseet suoraan käteen.. joten hienovarainen kokeilu ja havannointimenetelmä lienee suositeltavampi. Mikäli tulokset toistuvat, katoa vähin äänin, vaihda samantien numero, tee asioita, älä mieti että mitä jos sittenkin, koska vastaus on EI... Vastaus on aina EI.
Muista että hinta on AINA liian korkea, siksi vastaus sisäisen äänen kysymykseen, mitä jos sittenkin, on aina: EI!! M.B. kirjoitti:
Tuo mitä sanoit siitä, että mitään ei olisi voinut tehdä toisin, korkeintaan hidastaa tai nopeuttaa väistämätöntä.. Tuossa kohtaa itse koen välttämättömänä reaktionopeuteni säilyttämisen itsepuolustustarkoituksessa.. "Normaalit" ihmiset yksinkertaisesti reagoivat tykitykseen eri tavalla ja kun N omalla tyylillään havahtuu reagoimaan, on se siis paljastunut, eli nykyisin voi prosessin matkasta kohti väistämätöntä skipata kokonaan.
Itsekin meinaan nopeutin sitä, väistämätöntä.. Tässä on yksi yksinkertainen kaava: Kun sinut haukutaan vaikka laiskaksi, muista olla tekemättä mitään mitä pyydetään ja heittäydy täysin siemauksin ihan ylilaiskaksi.. Logiikka on tässä: Nomaali ihminen ei ensimmäisenä hauku ketään. Toiseksi jos väsyneenä sattuu lipsahdus, hän luultavasti huomaa sanojensa ja käytöksesi välisen yhteyden aika pian ja pyytää anteeksi sanomisiaan, jolloin tilanne on kuitattu. Aito oikea narsisti ei kykene näkemään omien sanojensa ja käytöksesi välillä vapaaehtoisesti yhteyttä. Jos otat asian puheeksi, loukkasit kun haukuit - tyyliin, annat hänelle vain aseet suoraan käteen.. joten hienovarainen kokeilu ja havannointimenetelmä lienee suositeltavampi. Mikäli tulokset toistuvat, katoa vähin äänin, vaihda samantien numero, tee asioita, älä mieti että mitä jos sittenkin, koska vastaus on EI... Vastaus on aina EI.
Muista että hinta on AINA liian korkea, siksi vastaus sisäisen äänen kysymykseen, mitä jos sittenkin, on aina: EI!!"Mää; erittäin hyvä tämä: Tässä on yksi yksinkertainen kaava: ....Logiikka on tässä: Nomaali ihminen ei ensimmäisenä hauku ketään...Aito oikea narsisti ei kykene näkemään omien sanojensa ja käytöksesi välillä vapaaehtoisesti yhteyttä...jne"
Minä ihmettelin juuri tätä. Kun olin puhunut esim jostain hyvin tärkeästä, ei-edes-meihin-liittyvästä merkityksellisestä asiasta, hän alkoi huutamaan minulle aivan poskettomasti jostain toisesta asiasta. Ja käänsi niitä juttuja. Ei selitellyt, ei perustellut, ei korjannut, muutti tarinaoitaan jne.. te tiedätte kyllä.
Kun otin toisen linjan, ymmärtäessäni etten enää lähde tälle anteeksi-pyytely tai maton-alle-lakaisu-linjalle, niin aggressiot lisääntyivät. Huomattavasti ja tihenivät aivan päättömällä tavalla. Nopeutin prosessia tietoisesti ja ajattelin vain tyynesti; no, katsotaan miten käy, muutakaan en voi. Syteen tai saveen, minun on pakko katsoa tämä nyt, ennenkuin on myöhäistä. Olin nimittäin tekemässä elämälleni niin suuria muutoksia, että jos tuota en olisi siinä vaiheessa tajunnut, niin kusessahan olisin ollut sitten totaalisesti loppuelämäni.
Viimeisen kerran kun hänet näin, olisi raivotautinen kettu ollut tuosta hampaiden kiristelyjen taidosta ollut ylpeä. Hän ei uskaltanut koskea minuun, vielä siinä vaiheessa. Mutta ymmärrän täysin, että se olisi tullut tutuksi myöhemmin hyvin epämiellyttävällä tavalla. Siksi hän varmisteli aikanaan sen, että pelossahan sinun tulee elämään. Jos siis en käyttäydy "kiltisti" , jos tulen häntä vastaan kapinoimaan. Hän esimerkillisti näitä asioita, mitä tekee mielestään "väärin kohtelijoilleen".
- Katjuska66
Olen ollut parisuhteessa narsistin kanssa vajaan vuoden. Kaikki merkit ovat näin jälkeenpäin ajatellen näkyvissä JO kaksi viikkoa ensitapaamisen jälkeen... mutta silloin en vielä ollut perehtynyt aiheeseen enkä osannut lukea niitä. Suhde alkoi tavallaan narsistini vaatimuksesta ja painostuksesta, hän roikkui kuin takiainen enkä osannut työntää kauemmaksi kun ajattelin kilttinä ihmisenä että minulla on jotain mitä hän tarvitsee...
Sitten ostimme yhteisen asunnon, nyt olemme asuneet yhdessä 6 viikkoa eikä hänen "diagnoosissaan" ole enää mitään epäselvää. Kun arki alkaa, narsismi paljastuu.
Tämä tapaus (minua 27 vuotta vanhempi mies) on vähän erilainen kuin monet kirjallisuudessa kuvatut tyypit - hänen erikoisalueensa on marttyyrius. Hän ei juurikaan hauku, arvostele eikä uhkaile minua - ei siis kiusaa aktiivisesti. Sen sijaan hän mököttää aamusta iltaan, huokailee raskaasti ja jos olen sanonut hänelle jotain ikävää, hän nyyhkii ja itkeskelee (etenkin öisin). Onko hänellä oikeasti paha olla vai onko se vain teatteria? En tiedä enää mihin uskoa. Hänet saa tyytyväiseksi kehumalla ja ylistämällä hänen saavutuksiaan, mutta heti kun sitä ei ole, hän vajoaa itsesääliin. Toki hänellä on ne omat kulissinsa sosiaalista elämää varten; hän on hauska, valloittava, seurallinen ja huumorintajuinen - kaikki rakastavat häntä :) Kotona hän ei naura koskaan, vaan raahustaa kuin täyttymättömien toiveiden ruumiillistuma.
Koen että minun pitäisi olla hänelle äitihahmo. Hän vaatii että minä esim. päätän kaikesta, mutta sitten kun sen teen, hän saattaa lyödä sopivassa hetkessä vyön alle sillä että hänen ei anneta päättää mistään. Hän on kiukutteleva pikkupoika.
Onko muilla kokemuksia tällaisista passiivisista nyyhkynarsisteista?
Mulla on mittari täynnä ja upouusi asunto taitaa mennä kohta myyntiin (onneksi omistan sen itse kokonaan). En tiedä lähteekö itkevä narsuni suosiolla vuokra-asuntojonoon vai pitääkö nostaa vain jonain päivänä sen tavarat pihalle.
Hassuinta tässä on, että olen tajunnut että myös ex-mieheni oli narsisti. Hänen luonaan voin huonosti noin 5 vuotta ennenkuin otin lapset kainalooni ja lähdin. On ollut valtava helpotus ymmärtää mistä siinä (14 vuotta sitten) oli kysymys, sillä tähän saakka olen kantanut huonoa omaatuntoa ja syyllisyyttä erostamme. Nyt voin päästää siitäkin lopulta irti (kaksi kärpästä yhdellä iskulla :) )- M.B.
Niin. Ne merkit selkenee vasta jälkeenpäin :) Mökötys ja loukkaantuminen ja tietynlainen marttyyriuteen taipuvaisuus ennen suhdetta, sen aikana ja sen jälkeen. Kyllä.
Tuota olen miettinyt, että kun toinen itkee, niin monista kyllä huomaa sen itkun tulevan niin kuin sitä ei voisi estää, että se itku tulee sieltä uumenista ja syövereistä, oli sitten mies tai nainen tai lapsi tai mummo tai vaari.. Mutta kun N itkee, se vaikuttaa heti sellaiselta: katsokaa, nyt minä nyyhkytän näin kaksi sekuntia ja pyyhin sitten kyyneleni ja olen niin voipunut, että pitää lähteä kavereiden kanssa kaljalle - itkua, sellaista joka tuntuu täysin teatterilta heti ensi hetkistä alkaen. Ja juuri oma suhtautumiseni on saanut minut miettimään, kuin narsistinen sitä mahtaa sitten itse olla, mutta nyt täytyy todeta, että itkuissa ON eroja.
Kaksi kärpästä on enemmän kuin yksi.. :)) joten hyvä, hienoa! - marian-aave.
M.B. kirjoitti:
Niin. Ne merkit selkenee vasta jälkeenpäin :) Mökötys ja loukkaantuminen ja tietynlainen marttyyriuteen taipuvaisuus ennen suhdetta, sen aikana ja sen jälkeen. Kyllä.
Tuota olen miettinyt, että kun toinen itkee, niin monista kyllä huomaa sen itkun tulevan niin kuin sitä ei voisi estää, että se itku tulee sieltä uumenista ja syövereistä, oli sitten mies tai nainen tai lapsi tai mummo tai vaari.. Mutta kun N itkee, se vaikuttaa heti sellaiselta: katsokaa, nyt minä nyyhkytän näin kaksi sekuntia ja pyyhin sitten kyyneleni ja olen niin voipunut, että pitää lähteä kavereiden kanssa kaljalle - itkua, sellaista joka tuntuu täysin teatterilta heti ensi hetkistä alkaen. Ja juuri oma suhtautumiseni on saanut minut miettimään, kuin narsistinen sitä mahtaa sitten itse olla, mutta nyt täytyy todeta, että itkuissa ON eroja.
Kaksi kärpästä on enemmän kuin yksi.. :)) joten hyvä, hienoa!Sulle vielä laitan viestin.
Niin se minunkin ystävättären ex kävi suhteen loputtua jopa ystävättäreni työpaikkalla ensin yrittämässä tätä takaisin - lupaili kuita taivaalta - uhkasi itsemurhalla - ja kun ystäväni ei suostunut haukkui huoraksi. Jälkeen päin selvisi, että mies asui tuolloin jo jonkun toisen kanssa yhdessä.
Noina aikoina ystävättäreni tarvitsi minua (ja muita ystäviään) kaikkein eniten. Ei siksi, että hänen olisi ollut vaikea olla ilman exäänsä vaan siksi, että palautui takaisin siksi naiseksi, joka hän oli ollut ennen tuota miestä.
Heitä ei yhdistänyt edes viha. Kun vihaa jota kuta on siinä ihmisessä kiinni - tiukasti. - M.B.
marian-aave. kirjoitti:
Sulle vielä laitan viestin.
Niin se minunkin ystävättären ex kävi suhteen loputtua jopa ystävättäreni työpaikkalla ensin yrittämässä tätä takaisin - lupaili kuita taivaalta - uhkasi itsemurhalla - ja kun ystäväni ei suostunut haukkui huoraksi. Jälkeen päin selvisi, että mies asui tuolloin jo jonkun toisen kanssa yhdessä.
Noina aikoina ystävättäreni tarvitsi minua (ja muita ystäviään) kaikkein eniten. Ei siksi, että hänen olisi ollut vaikea olla ilman exäänsä vaan siksi, että palautui takaisin siksi naiseksi, joka hän oli ollut ennen tuota miestä.
Heitä ei yhdistänyt edes viha. Kun vihaa jota kuta on siinä ihmisessä kiinni - tiukasti.Tuo on totta. Viha pitää kiinni ja uhrin asemaan jääminen pitää kiinni. Olen itsekin vastaanottanut itsemurhaamisviestejä. Olen siltä osin kyllä niin paska ihminen, että tietyntyyliset itsensä murhaamiset ei hirveästi hetkauta. Aito suru ja epätoivo, masennuskin, mutta se, että toinen katsoo oikeudekseen olla oma itsensä ja pitää itsestään kaikesta huolimatta kiinni, että siinä vaiheessa aletaan murhailemaan itseään, niin hoh-hoijaa. Ymmärrän kyllä, että on minuakin herkeämpiä ihmisiä, joilla sellainen saattaa saada sen viimeisenkin tasapainon keikahtamaan veneen laidan yli.. Ja tuossahan tuo, oma suhtautumiseni jälleen kummittelee.. Kuinka narsistinen itse olen, jos olen valmis osoittamaan tuolla tavoin itseänsä murhaavalle sen kestävimmän oksan siitä puusta, johon voi sitten hän sen kiikun laittaa.. en tiedä.
Hyvät ystävät, niissä se elämän totuus on enemmän kuin siinä toisessa, joka vaan vie ja vaatii toisen vielä vikisevän...
- Katjuska66
Itse olen huomannut että tällaisessa suhteessa oikeastaan pelottavinta on, kuinka ilkeäksi itse voi muuttua. Enää en pysty alistumaan kiusatuksi (kuten vielä 14 vuotta sitten), sen sijaan toisen itsesääli ärsyttää niin paljon että on vaikea hillitä itseään. Yritän olla hiirenhiljaa, mutta mielessä risteilee jatkuvasti erilaisia ideoita siitä mitä voisi sanoa että saisi toisen nyyhkimään vielä enemmän. Jonkinlaisia sadistisia koston tunteita... kun et sinä kerran oikeasti välitä minusta niin täältä pesee takaisin. Onko se sitten vihaa siitä että on tullut höynäytetyksi näin.
Joskus on pyörinyt kielen päällä että mitä jos vetäisit itsesi kiikkuun, mutta vielä se on jäänyt sanomatta. En pidä itseäni narsistina, mutta valitettavasti olen ihminen joka heijastaa seuraansa ja ympäristöään. Tasapainoisessa seurassa olen luonnostaan vapautunut ja sydämellinen.
On hirvittävää huomata kuinka seura tekee kaltaisekseen. Tiedän että on syytä erota pikaisesti, ennenkuin minusta tulee se kiusaaja, ja sitä kautta raunioitan myös itseni.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu152256- 1662209
- 1121748
- 1451701
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4741360- 921205
- 551001
Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa417920- 49911
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä236864