Volvo Penta AQ 115:n käyntiongelmat....

Apua tarvittaisiin!

Hei!

Nyt tarvittaisiin vähän apua, eli tilanne on seuraavanlainen:
Ostimme tänä keväänä Melaisan, jossa on koneena Volvo Penta AQ 115, joka ei oikein suostu yhteistyöhön. Ensinnäkään se ei lähde kovin hyvin käyntiin, ja kun sitten lähtee, ei suostu pienillä kierroksilla eikä tyhjäkäynnilläkään käymään............. Isoilla kierroksilla kyllä käy, mutta sittenkin aika epätasaisesti.
Mistähän päästä tässä kannataisi oikein aloittaa? Edellisessä veneessämme oli diesel joka kävi kuin enkeli, ei koskaan tarvinnut tehdä mitään remppaa. Bensakoneiden kanssa ei olla aikaisemmin oltu tekemisissä, joten nyt on pakko kysyä neuvoa; kaikki vinkit ovat erittäin tervetulleita!

9

1813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ville

      Tuosta "viasta" et kyllä oikein pääse eroon, kaasareissa kun ei ole ryyppyä. Itsellä on uudempi Volvon neloskone ja nykyään käy hyvin myös kylmäkäyntia kun kone on paremmissa säädöissä kuin tehtaalta ja varustettu kärjettömällä sytytyksellä. Eli ainoa mitä voit tehdä on säätää venttiilinvälykset tarkalleen kohdalleen ja kaasuttimet tehtaan arvoihin, tietenkin kaasareiden putsauskin luultavasti auttaa asiaan. Mutta silti joudut kyllä käyttämään konetta jonkun aikaa kierroksilla ennen kuin suostuu käymään tyhjäkäyntiä kylmänä, eli sinänsä mitään vikaa koneessasi ei luultavasti ole.

      • Apua tarvittaisiin.......

        Kiitos, Ville, vastauksestasi! Eli tästä lähdemme liikkeelle, ja katsotaan, miten kone näiden toimenpiteiden jälkeen "hyrrää".....

        Tarja


    • Jii

      Hei!
      Minulla on myös samanlainen kone kuin teillä ja saman ongelman kanssa olen joutunut painimaan.
      Eli kun käyttää konetta hieman runsaammilla kierroksilla lämpimäksi,niin sitten se käy tyhjäkäynnilläkin ongelmitta.

      Tietenkin voi käydä edellisen kirjoittajan mainitseman kaasuttimen läpi ja sytytystulpat on myös syytä tarkistaa ja vaihtaa tarvittaessa uusiin.

      Startatessa koneen käynnistymiseen saattaa kulua joskus aikaa,joten kannattaa huolehtia myös siitä,että myös akku on kunnossa...muuten on vaara jauhaa se tyhjäksi!!!

      Itselle kävi viimekesänä huonolla akulla tällätavoin muutamaan kertaan.Nyt olen ostanut uuden tehokkaamman akun täksikesäksi.

      Muuten olen ollut tyytyväinen kyseiseen koneeseen.

      Hauskoja veneilyretkiä!!

      • Apua tarvittaisiin!

        Hei!

        Ja kiitos viestistäsi; tässähän siis kuitenkin on vielä toivoa, että kone saadaan käymään! Ei olla vielä ehditty tekemään mitään, kun aika on niin jumalattoman "kortilla"....Mutta merelle on aivan mieletön hinku, joten jospa viikonlopun aikana saisimme jo vihdoin viimein jotain tehtyä; kohta ei malta enää odottaa muksut eikä vanhemmat....
        Toiselle akulle on muuten jo paikka valmiina, vain akku puuttuu; kertomasi perusteella se onkin hankittava heti ekalle reissulle, ettei ainakaan sen puolesta käy köpelösti. Ja sitten, toivottavasti, keula kohti uusia seikkailuja!
        Oikein hauskaa ja rentouttavaa veneilykesää myös sinnepäin!

        Tarja


      • entinen
        Apua tarvittaisiin! kirjoitti:

        Hei!

        Ja kiitos viestistäsi; tässähän siis kuitenkin on vielä toivoa, että kone saadaan käymään! Ei olla vielä ehditty tekemään mitään, kun aika on niin jumalattoman "kortilla"....Mutta merelle on aivan mieletön hinku, joten jospa viikonlopun aikana saisimme jo vihdoin viimein jotain tehtyä; kohta ei malta enää odottaa muksut eikä vanhemmat....
        Toiselle akulle on muuten jo paikka valmiina, vain akku puuttuu; kertomasi perusteella se onkin hankittava heti ekalle reissulle, ettei ainakaan sen puolesta käy köpelösti. Ja sitten, toivottavasti, keula kohti uusia seikkailuja!
        Oikein hauskaa ja rentouttavaa veneilykesää myös sinnepäin!

        Tarja

        Ennen kylmän koneen starttausta parikertaa kaasu pohjaan jonka jälkeen pitäisi lähteä helposti käynttiin.


      • Ville
        entinen kirjoitti:

        Ennen kylmän koneen starttausta parikertaa kaasu pohjaan jonka jälkeen pitäisi lähteä helposti käynttiin.

        Eli siis kyseessähän ei ole ryyppy vaan kiihdytyspumppu ruiskauttaa vähän ylimääräistä bensaa kaasariin. Eli kannattaa käyttää nopeasti kaasua pohjassa vaikka 3-5 kertaa ennen käynnistystä.


      • Apua tarvittaisiin!
        Ville kirjoitti:

        Eli siis kyseessähän ei ole ryyppy vaan kiihdytyspumppu ruiskauttaa vähän ylimääräistä bensaa kaasariin. Eli kannattaa käyttää nopeasti kaasua pohjassa vaikka 3-5 kertaa ennen käynnistystä.

        Eli kiitokset nimimerkeille entinen ja Ville;
        tässäpä taas uusi vinkki, joka pitää aivan ehdottomasti testata, ja mielellään vielä tämän päivän puolella; jospa tämän toimenpiteen jälkeen ei ainakaan käynnistyksessä menisi niin pitkään...

        Kiitos!

        Tarja


      • VolvoMan
        Apua tarvittaisiin! kirjoitti:

        Eli kiitokset nimimerkeille entinen ja Ville;
        tässäpä taas uusi vinkki, joka pitää aivan ehdottomasti testata, ja mielellään vielä tämän päivän puolella; jospa tämän toimenpiteen jälkeen ei ainakaan käynnistyksessä menisi niin pitkään...

        Kiitos!

        Tarja

        Jep, tuo "kaasuryypyn" antaminen, jota täällä neuvottiin on erittäin hyvä keino käynnistää vanhat Volvo Pentan kaasutinkoneet, joissa Solexin kaasarit (lähes kaikki Volvo Penta R4 bensakoneet).

        Itselläni oli veneessäni myös AQ115B moottori, ja sen sai yleensä käyntiin pelkällä avaimen näyttämisellä. Sen jälkeen viime vuonna minulla oli AQ130D moottori (sama kone kun AQ115B mutta hieman pirteämpi), ja siinä kaksi samanlaista kaasaria kun AQ115 koneessa, siinä olikin sitten pakko antaa "kaasuryyppyä", että sai käyntiin.

        Hieman sama ominaisuus on myös nykyisessä AQ171A koneessani, jossa myös kaksi samanlaista kaasaria, jos EI käytä automaattiryyppyä.

        Sellaisen havainnon olen tehnyt, että nämä koneet lähtevät iloisesti käyntiin kun vene on maalla, mutta vedessä käynnistys on ongelmallista. Johtunee todennäköisesti siitä että merivesi vastustaa pakokaasujen ulospääsyä, ja täten vaikeuttaa tyhjääyntiä kylmällä koneella.


      • Apua tarvitaan!
        VolvoMan kirjoitti:

        Jep, tuo "kaasuryypyn" antaminen, jota täällä neuvottiin on erittäin hyvä keino käynnistää vanhat Volvo Pentan kaasutinkoneet, joissa Solexin kaasarit (lähes kaikki Volvo Penta R4 bensakoneet).

        Itselläni oli veneessäni myös AQ115B moottori, ja sen sai yleensä käyntiin pelkällä avaimen näyttämisellä. Sen jälkeen viime vuonna minulla oli AQ130D moottori (sama kone kun AQ115B mutta hieman pirteämpi), ja siinä kaksi samanlaista kaasaria kun AQ115 koneessa, siinä olikin sitten pakko antaa "kaasuryyppyä", että sai käyntiin.

        Hieman sama ominaisuus on myös nykyisessä AQ171A koneessani, jossa myös kaksi samanlaista kaasaria, jos EI käytä automaattiryyppyä.

        Sellaisen havainnon olen tehnyt, että nämä koneet lähtevät iloisesti käyntiin kun vene on maalla, mutta vedessä käynnistys on ongelmallista. Johtunee todennäköisesti siitä että merivesi vastustaa pakokaasujen ulospääsyä, ja täten vaikeuttaa tyhjääyntiä kylmällä koneella.

        Kiitos, jälleen positiivista palautetta! Aluksi ajattelin, kun oston jälkeen ajoimme veneen omaan rantaan, että ei hitsiläinen, ajetaankohan tällä veneellä tänä kesänä enää mihinkään muualle ( perin "naismaista", negatiivista ajattelua siis heti peleihin! ) kun ei kone meinaa edes käynnistyä! Mutta näiden teidän vastanneiden kommenttien lukemisen jälkeen on sellainen fiilis, että ehkäpä sittenkin sillä veneellä vielä ajetaan, ilman, että pitää ostaa uusi
        moottori....( Ei olisi niin millään varaa enää siihen, ja niinpä "pakokauhu" olikin minun puoleltani jo valmis!)

        Nytpä pistetään peliin siis paljon positiivista ajattelua, ja sitä "kaasuryyppyä!"

        Tarja


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      211
      3354
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      240
      1673
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1523
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1429
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1364
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1296
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1049
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      952
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      882
    Aihe