Pitääkö sitä pilata sukulaisten maine moisella teiniraskaudella? Kyllä ihminen tulee kykeneväksi synnyttää mutta se ei tarkoita että näin tulee tehdä. Kyllä 10 vuotiaskin poika voi tappaa mutta ei tätäkään tule tapahtua.
Ottakaa nyt helvetti se järki käteen ja lakatkaa moinen hulluutus. Lapsi tulisi hankkia siinä 25-35 vuoden ikäisenä, kun on jo työelämässä ja on varaa viedä lapsi hoitoon töiden ajaksi, töiden jälkeen hakea ja hoivata kotona.
Lasten hankkiminen pilaa koulutuksenne ja elämänne, ellette sitten tee niin että pilaatte lastenne elämät nauttien itse siitä.
Tiedän kokemuksesta koska veli sai 16 vuotiaana lapsen ja nyt se on perheen elättäjä jossain vuokratalossa kun ei ole varaa maksaa edes asuntolainoja, ja ostetaan päivittäin 20eurolla ruokaa neljälle että pystytään juuri ja juuri elämään.
Teillä jää kaikki jännä kokematta lapsista vapaina 20-25 vuotiaina jolloin voitte matkustella ympäri maailmaa ja käydä kalliissa ravintoloissa.
Tiedättekö mistä tulee sanonta "Fucked up" oikein tulee? Miettikääs vähän.
Pahin virhe elämässänne
50
1449
Vastaukset
- .
Huono provo.
- Järki päähän
Ei tämä ollut mikään provo, hyvänen aika! Eikö täällä saa antaa neuvoja ollenkaan? Vai onko tämä palsta vain niille jotka on jo valmiiksi tehneet virheen?
- Ei enää teini
Jos on varaa matkustella ympäri maailmaa ja käydä kallissa ravintoloissa, niin on varaa myöskin huolehtia perheestä. Ei vain kaikkia kiinnosta samat asiat kuin sinua.
Ja miten ihmeessä se koulutus tapahtuu lasten kustannuksella yhtään sen enempää kuin työssäkäynti vanhempana?
Sukulaisten maine ei mene siitä, jos joku tekee teininä lapsen. Jos menee, niin vika on niissä sukulaisissa. Vain oman maineensa voi pilata itse.- Järki päähän
On varaa matkustaa ympäri maailmaa kun on opiskellut ja saanut hyväntasoista työtä. Vielä koulua käyvänä saat opintotukea about 300 euroa vuokranmaksun jälkeen. Yritä sillä ruokkia itsesi ja vauvasi kun kasvaa pari vuotta.
Jos on varaa matkustella ympäri maailmaa niin tietysti on varaa myös ruokkia perhettä, en tätä sanonutkaan. Käykää koulunne ensiksi loppuun ja opiskelkaa niin pitkälle kuin pystytte.
Vai haluatteko mennä jonnekkin toistoduuniin koneen jatkoksi? Sitten työpäivän jälkeen menette 40 neliön kotiin "rentoutumaan" kun kakarat huutaa vieressä? Sitten komentelette ulos kun ette saa rauhaa ja heillä tulee olemaan mukava lapsuus kun vanhemmat yrittää päästä niistä eroon.
Teiniraskaus ei aiheuta muuta kuin onnettomuutta sekä teidän uusioperheelle että suvulle. Joko sitten lykkäätte päivästä toiseen lapsen hoitoon jollekkin jolle tulee riesa tai sitten kulutatte oman nuoruutenne jossain homeisessa pikkukodissa vauvaa hoivaten ja seiniä katsellen. On siinäkin elämä.
- jhgrterre
"kyllä 10 vuotiaskin voi tappaa" :D :D voi apua. järkipäähän nyt!
Asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Miettikää nyt vaikka päihdeäitejä, jotka piikittävät heroiinia suoneen vaikka koko raskausajan ja sen jälkeenkin jos niikseen tulee. siinä sitä ongelmaa kerrakseen. teiniäitiys on semmoseen verrattuna aika nauretavan pieni juttu. ei ikä yksinään aiheuta ongelmia. - ____
Hahaa aloittaja on joku katkeroitunut vanhapiika joka on vasta yli 30 saanu lapset ja nyt harmittaa kun ystävien lapset on jo isompia ja ystävät pystyvät taas elämään hieman omaa elämäänsä kun hänellä on vielä pieniä kakroita jotka huutaa yöllä. Tai sitten se on pikkusieluinen snobi joka välittää vähän liikaa maineestaan ja siitä mitä muut hänestä ajattelevat. Nainen on luotu tekemään lapset parikymppisenä eikä kolmekymppisenä!
- Järki päähän
Ei mennyt yksikään oikein. Olen 20v mies ja yhdelläkään mun tuntemalla ystävällä oo vielä lasta. Mun veli sai lapsen 16 vuotiaana kuten mainitsin jo aloituksessa. Jouduttiin sukulaisten kanssa pilkan kohteeksi koulussa ja naapuristossa. Mätiä kananmunia heitettiin seinille ja koulussa pilkattiin veljen kustannuksella(mm. että ehkäsy väline olisi ollut reikiintynyt sukka tai muuta vastaavaa)
Ja tosta LUOTU sanasta. Ketään meistä ei ole luotu, paitsi ne ensimmäiset kaksi jos joku niin uskoo, mutta me loput ollaan synnytty. Ja syy siihen miksi synnytettiin silloin aikojen alussa niin pian kuin voitiin oli se ettei ihmiset eläneet muutenkaan kovin pitkään. Harva näki 35 vuoden iän. Nykyään ihmisten keskiiät ovat tuplaantuneet, ja sen vuoksi vähentäneet syytä aikaiseen synnytykseen.
Oikeasti, keskustelenko jonkun 15v tytön kanssa täällä näinkin vakavista asioista? Jos oikeasti harkitset teiniraskautta, niin kysy ihmeessä vanhemmiltas, ettei sitten tule yllätyksenä kummallekkaan osapuolelle. Perhehän se elämässä kaikkein tärkein on. - NinnpäNelli
Järki päähän kirjoitti:
Ei mennyt yksikään oikein. Olen 20v mies ja yhdelläkään mun tuntemalla ystävällä oo vielä lasta. Mun veli sai lapsen 16 vuotiaana kuten mainitsin jo aloituksessa. Jouduttiin sukulaisten kanssa pilkan kohteeksi koulussa ja naapuristossa. Mätiä kananmunia heitettiin seinille ja koulussa pilkattiin veljen kustannuksella(mm. että ehkäsy väline olisi ollut reikiintynyt sukka tai muuta vastaavaa)
Ja tosta LUOTU sanasta. Ketään meistä ei ole luotu, paitsi ne ensimmäiset kaksi jos joku niin uskoo, mutta me loput ollaan synnytty. Ja syy siihen miksi synnytettiin silloin aikojen alussa niin pian kuin voitiin oli se ettei ihmiset eläneet muutenkaan kovin pitkään. Harva näki 35 vuoden iän. Nykyään ihmisten keskiiät ovat tuplaantuneet, ja sen vuoksi vähentäneet syytä aikaiseen synnytykseen.
Oikeasti, keskustelenko jonkun 15v tytön kanssa täällä näinkin vakavista asioista? Jos oikeasti harkitset teiniraskautta, niin kysy ihmeessä vanhemmiltas, ettei sitten tule yllätyksenä kummallekkaan osapuolelle. Perhehän se elämässä kaikkein tärkein on.Sua koulukiusattiin ja sen sijaan et syyttäisit kiusaajia syytät veljesi lapsen äitiä
Oletpa itse kovin kypsä!!!
Me kaikki ollaan luotuja. Hyväksy sinä paikkasi tässä maailmassa. Ei auta kiukuttelu. Et voi vaikuttaa kenenkään lisääntymiseen paitsi omaasi.
Jokaisen ihmisen unelma ei ole matkustella maailmalla ja syodä kalliissa ravintoloissa. Jotkut ovat matkustelleet ja silti eivät koskaan syoneet kalliissa ravintoloissa, toiset ovat syoneet kalliissa ravintoloissa ja eivät koskaan ole matkustelleet.
Ja vielä muut eivät edes tiedä mistä ovat jääneet paitsi. - perhe on tärkein
Järki päähän kirjoitti:
Oikeasti, keskustelenko jonkun 15v tytön kanssa täällä näinkin vakavista asioista? Jos oikeasti harkitset teiniraskautta, niin kysy ihmeessä vanhemmiltas, ettei sitten tule yllätyksenä kummallekkaan osapuolelle. Perhehän se elämässä kaikkein tärkein on.Juuri niin,perhehän se elämässä tärkeintä on ja nyt veljelläsi on perhe joten kunnioita sitä! Veljesi on sentään ottanut vastuun teoistaan joten siitä tulisi olla ylpeä.
Tarkoituksellako veljesi hankki lapsia vai oliko kyseessä vahinko?
Sinun suurin huolesi näyttää nyt olevan äärimmäisen pinnallinen,murehdit eniten sitä mitä MUUT sinusta ajattelee. JOs olet "jo" 20 vuotias ja elät omaa elämääsi niin anna veljesi elää omaansa kun ette saman katon alla enää asu.
Itse olisin tuossa tilanteessa puolustanut sisarustani ja näyttänyt kiusaajille mistä se kana kusee.. - Järki päähän
perhe on tärkein kirjoitti:
Juuri niin,perhehän se elämässä tärkeintä on ja nyt veljelläsi on perhe joten kunnioita sitä! Veljesi on sentään ottanut vastuun teoistaan joten siitä tulisi olla ylpeä.
Tarkoituksellako veljesi hankki lapsia vai oliko kyseessä vahinko?
Sinun suurin huolesi näyttää nyt olevan äärimmäisen pinnallinen,murehdit eniten sitä mitä MUUT sinusta ajattelee. JOs olet "jo" 20 vuotias ja elät omaa elämääsi niin anna veljesi elää omaansa kun ette saman katon alla enää asu.
Itse olisin tuossa tilanteessa puolustanut sisarustani ja näyttänyt kiusaajille mistä se kana kusee..Ja sekö muka on vastuun ottamista kun vetää perskännit joka viikonloppu kavereidensa mökillä? Kotonaankaan ei koskaan ole lapsia missään ohjannut vaan lapset on jätetty oman onnensa nojaan(ymmärrän tosin kun tietää että ympäristö on ahdas ja lapset rääkyy). Ainoa millä voi enää tuota vastuuta ottaa vähemmän on tappaa ne.
"Sinun suurin huolesi näyttää nyt olevan äärimmäisen pinnallinen,murehdit eniten sitä mitä MUUT sinusta ajattelee."
SINÄ ET TIEDÄ mitä minä olen kärsinyt tuosta. Samalla tavalla voisit sanoa että joku on pinnallinen kun sitä kiusattiin köyhyyden vuoksi, mutta saikin päivisin turpiin koulupäivän jälkeen ja talo pommitettiin kivillä.
"Jos olet "jo" 20 vuotias ja elät omaa elämääsi niin anna veljesi elää omaansa kun ette saman katon alla enää asu."
Enhän minä veljeäni häiritsekään vaan yritän täällä auttaa teitä valitsemaan paremmin. Eikö kukaan kuuntele?
"Itse olisin tuossa tilanteessa puolustanut sisarustani ja näyttänyt kiusaajille mistä se kana kusee.."
Tuo on niin kuultu ja nähty lause. Sama jos väittäisi ryöstötilanteessa voivansa pysäyttää puukolla uhkaavan ryöstäjän nyrkillä. Siinä jää kuule paskat housuun ja se on vaa fakta. - Perhehän
Järki päähän kirjoitti:
Oikeasti, keskustelenko jonkun 15v tytön kanssa täällä näinkin vakavista asioista? Jos oikeasti harkitset teiniraskautta, niin kysy ihmeessä vanhemmiltas, ettei sitten tule yllätyksenä kummallekkaan osapuolelle. Perhehän se elämässä kaikkein tärkein on.se kaikista tärkein on, niinhän sanoit? No, mikseivät ihmiset sitten saisi perustaa sitä? Sitä paitsi, mitä nuorempana lapsen saa, sitä parempi. Koulussa ei kiusata vanhusvanhemmista ja kymmenen vuotta enemmän aikaa äidin kanssa ja saapahan lapsenlapset nähdä mummun.
- perhe on tärkein
Järki päähän kirjoitti:
Ja sekö muka on vastuun ottamista kun vetää perskännit joka viikonloppu kavereidensa mökillä? Kotonaankaan ei koskaan ole lapsia missään ohjannut vaan lapset on jätetty oman onnensa nojaan(ymmärrän tosin kun tietää että ympäristö on ahdas ja lapset rääkyy). Ainoa millä voi enää tuota vastuuta ottaa vähemmän on tappaa ne.
"Sinun suurin huolesi näyttää nyt olevan äärimmäisen pinnallinen,murehdit eniten sitä mitä MUUT sinusta ajattelee."
SINÄ ET TIEDÄ mitä minä olen kärsinyt tuosta. Samalla tavalla voisit sanoa että joku on pinnallinen kun sitä kiusattiin köyhyyden vuoksi, mutta saikin päivisin turpiin koulupäivän jälkeen ja talo pommitettiin kivillä.
"Jos olet "jo" 20 vuotias ja elät omaa elämääsi niin anna veljesi elää omaansa kun ette saman katon alla enää asu."
Enhän minä veljeäni häiritsekään vaan yritän täällä auttaa teitä valitsemaan paremmin. Eikö kukaan kuuntele?
"Itse olisin tuossa tilanteessa puolustanut sisarustani ja näyttänyt kiusaajille mistä se kana kusee.."
Tuo on niin kuultu ja nähty lause. Sama jos väittäisi ryöstötilanteessa voivansa pysäyttää puukolla uhkaavan ryöstäjän nyrkillä. Siinä jää kuule paskat housuun ja se on vaa fakta.Ensin sanot että veljesi on perheen elättäjä,nyt hän onkin juoppo? Koeta päättää.
Lapsen rääkymisestä,tarkoitatko itkua vai mitä? Se on ihan normaalia.
Jos lapset ovat todella heitteillä,niin miksette auta heitä? Viime kädessä voi tehdä ilmoituksen sosiaaliviranomaisille jos lasten hätä on todellinen ja suuri.
Olet mukamas aikuinen etkä osaa/pysty sanallisesti edes napauttamaan takaisin niille,jotka herjaavat perhettäsi/veljeäsi?
On eri asia kertoa oma näkökantansa teinivanhemmuudesta ja antaa neuvoja,mutta sinä hyökkäät heti päälle ja sanot että on vain yksi ja oikea tapa elää elämää,sinun tapasi. Älä yleistä.
En suosittele teinivanhemmuutta,mutta jos ns.vahinko on jo tapahtunut niin minkäs sille voi. Siskoni sai lapsen 19 vuotiaana ja se oli melkoinen aikuistumisen paikka hänelle jo raskauden aikana.
Tosi asia on että iästä ja statuksesta,tuloista ja koulutuksesta riippumatta,toiset eivät ole henkisesti kypsiä koskaan eikä varsinkaan valmiita vanhemmiksi.
Maailmassa AINA on JOKU joka arvostelee toisten elämää,teit niin tai näin,kuului asia heille tai ei. Pitää oppia olla välittämättä sellaisista. - ei ole yhtä oikeaa
"Nainen on luotu tekemään lapset parikymppisenä eikä kolmekymppisenä!"
Ei ole yhtä oikeaa ikää tehdä lapsia. Kaikki iät sieltä vajaasta paristakympistä tuonne reiluun neljäänkymppiin voivat olla hyviä lapsentekoikiä. - sa
Sovinisti.
- asdfghytre
Olet kyllä harvinaisen epäkypsä 20 vuotias mies. Jos tuo edes pitää paikkaansa mitä olette kokeneet niin luuletko tosiaan että se on jotenkin normaalia toimintaa? En ole kyllä koskaan kuullut että kenellekään olisi käynyt noin.. Itsekin nyt 18 vuotiaana odotan esikoistamme (suunniteltua) ja minua on vain kannustettu ja tsempattu koko raskauden ajan.. Ei siinä ole kyse iästä vaan henkilöstä.. Lähdeppä suosiolla tältä palstalta - ei täällä kovin moni (jos edes kukaan) ota sinua tosissaan.
- äitinä 12 vuotta
Niin tiedän mistä tulee tuo sanonta fucked up,olet yksi esimerkki siitä. Ei sillä,jotain pientä pointtia kirjoituksessasi on,lapset tulisi tehdä sitten kun oma elämä on kunnossa.
MUTTA:
-20e päivittäin ruokaa on kyllä aika hyvä summa pelkkään ruokaan
-perheenelättäjä vuokratalossa;ja tässä oli jotain vikaa?ei sitä vakipaikkaa ja varoja maksaa lainoja ole kovin monella aikuisellakaan kun työtilanne on se mikä on
-hoitoon viemisellä,hoitomaksuilla ja se miten töiden jälkeen hoivaa lastaan,ei liity mitenkään "varakkuuteen"
-lasten elämä pilaa koulutuksen?miten? itse olen suorittanut 2 tutkintoa sinä aikana kun lapseni on ollut alle 10v,yksi tutkinto oli ennen lasta mutta sitä työtä en ole tehnyt lapsen syntymän jälkeen päivääkään tietyistä syistä
"Teillä jää kaikki jännä kokematta lapsista vapaina 20-25 vuotiaina jolloin voitte matkustella ympäri maailmaa ja käydä kalliissa ravintoloissa."
Hei ihan oikeasti,kaikilla ihmisillä kun laadukkaan elämän mittana ei ole kalliit ravintolat ja matkustus ja kuka sanoo ettei lasten kanssa voi matkustaa? Tai käydä ravintolassa JOS niin haluaa.
Suosittelen että katselet maailmaa ja kasvat vielä sen 10 vuotta ennen kuin tulet arvostelemaan.. - voi näitä apinoita
Kyll'ä aloittaja on täysin väärässä. En toki tarkoita, että jokaisen 16vuotiaan tarvii lapsia tehdä.. Me saimme esikoisemme, kun minä olin 19v ja mies 17v. Seurusteltu oltiin 3vuotta ennen tuota. Tällä hetkellä olemme 22v ja 20v, yhdessä edelleen, odotamme toista lasta, molemmat käymme töissä, TOSIN ASUMME VUOKRALLA(mitä en nyky- yhteiskunnassa pidä mitenkään outona!), koska ei ole ollut tarvetta muuttaa omistusasuntoon. Tulemme toimeen mielestäni hyvin, mutta ei se tarkoita että lapselle kaiken ostaisin mitä hän haluaa. Opiskella kerkeen vielä oikein hyvin, jos niikseen haluan. Että eläpä nyt viitti yleistää yhtään mitään. Ja 20e päivä on mielestäni paljon, sillähän saa vaikka mitä ruokaa. Jos vertaat vaikkapa "makarooni&jauhelihamössö", Jauheliha = 2e, makaroni 50centtiä, riittää hyvin neljälle ja maksaa 2,5? ja on paljon muitakin ruokia mitkä eivät maksa paljon, joten kyllä sillä 20eurolla aika paljon päivää kohden ruokaa saa(vaikka olisikin kalliimpaa), tekeehän se jo 140e/viikossa.
- Totuus on tuo
Paltaan 10 v jälkeen asiaan miten teillä on mennyt lähes poikkeuksetta alle 20 v synnyttäneiden liitot päättyvät eroon.Koska teillä ei ole tarvetta ollut muuttaa omistusasuntoon teillä todella menee hyvin kuin ette vain viitsi ostaa omaa asuntoa asutte vuokralla. Yhteiskunta tietenkin maksaa vuokran mikäpäs siinä.Opiskella ei kerkeä enään lasten synnyttämisen jälkeen jos ei ole sitä ennen väh aloittanut jatko opintoja siihen se sit jääkin.
- fafaka
Totuus on tuo kirjoitti:
Paltaan 10 v jälkeen asiaan miten teillä on mennyt lähes poikkeuksetta alle 20 v synnyttäneiden liitot päättyvät eroon.Koska teillä ei ole tarvetta ollut muuttaa omistusasuntoon teillä todella menee hyvin kuin ette vain viitsi ostaa omaa asuntoa asutte vuokralla. Yhteiskunta tietenkin maksaa vuokran mikäpäs siinä.Opiskella ei kerkeä enään lasten synnyttämisen jälkeen jos ei ole sitä ennen väh aloittanut jatko opintoja siihen se sit jääkin.
No me emme olekkaan alle 20vuotiata.. osaatko lukea? Olemme 8vuotta ollut yhdessä, suhde voi hyvin, joten en usko että ero heti on tulossa. ööö, ýhteiskunta maksaa vuokran? ei kiesus sentään.. emme saa asumistukea tai mitään muutakaan tukea(lapsilisä tietenkin tulee). Maksamme ihan itse vuokramme. ja kyllä olemme etsineet omaa asuntoa, mutta ei ole vielä löytynyt molempia miellyttävää vaihtoehtoa, emmekä pidä kiirettä koska asunto tulee mitä luultavammin olemaan "loppuelämämme" kotimme. Hahha, ja ei kerkee aloittaa jatko-opintoja? mieheni äiti aloitti 40vuotiaana, viiden lapsen äitinä jatko-opiskelut. Joten kyllä minä kerkeän elä huoli. Miksi minun pitäisi edes hankkia jatkokoulutusta, kun olen tyytyväinen nykyiseen tulotasooni? reippaasti päälle 2000e jää käteen ja pärjään oikein hyvin tähän sitten vielä miehen n. 3000e palkka. Joten en jaksa käsittää mihin väittämäsi perustuu.
- jgagagag
fafaka kirjoitti:
No me emme olekkaan alle 20vuotiata.. osaatko lukea? Olemme 8vuotta ollut yhdessä, suhde voi hyvin, joten en usko että ero heti on tulossa. ööö, ýhteiskunta maksaa vuokran? ei kiesus sentään.. emme saa asumistukea tai mitään muutakaan tukea(lapsilisä tietenkin tulee). Maksamme ihan itse vuokramme. ja kyllä olemme etsineet omaa asuntoa, mutta ei ole vielä löytynyt molempia miellyttävää vaihtoehtoa, emmekä pidä kiirettä koska asunto tulee mitä luultavammin olemaan "loppuelämämme" kotimme. Hahha, ja ei kerkee aloittaa jatko-opintoja? mieheni äiti aloitti 40vuotiaana, viiden lapsen äitinä jatko-opiskelut. Joten kyllä minä kerkeän elä huoli. Miksi minun pitäisi edes hankkia jatkokoulutusta, kun olen tyytyväinen nykyiseen tulotasooni? reippaasti päälle 2000e jää käteen ja pärjään oikein hyvin tähän sitten vielä miehen n. 3000e palkka. Joten en jaksa käsittää mihin väittämäsi perustuu.
ja pahoittelut itse luin väärin tuon alle 20vuotiaana... Oletko kenties katkera yksineläjä, kellä ei ole elämässä mitään?
- Ikävä ihminen
fafaka kirjoitti:
Hmm...
Kerropa ihan vain kuriositeettina, mitä hommia sinä ja miehesi teette.
Tulotaso tuntuu kohtuulliselta. Jotta käteen jäisi yli 2000, neton on oltava kirkkkaasti yli 3000. Jos olette asuntovelattomia, kuulostaa hieman... - sfafag
Ikävä ihminen kirjoitti:
Hmm...
Kerropa ihan vain kuriositeettina, mitä hommia sinä ja miehesi teette.
Tulotaso tuntuu kohtuulliselta. Jotta käteen jäisi yli 2000, neton on oltava kirkkkaasti yli 3000. Jos olette asuntovelattomia, kuulostaa hieman...Mies tekee sähköhommia, useimmiten joutuu tekee myös viikonloppusin jotta urakka hommat tulee tehtyä, lisät on hyvät. Mutta itsehän olen vanhempien firmassa töissä(olen kuitenkin kultalusikka suussa syntynyt äpärä), ammattina datanomi. Palkat riippuu paljon lisistä ja ylitöistä. Mutta se siitä.
Jokainen tallatkoon tyylillään. En sanonut että kaikilla asiat olisi yhtä hyvin ja moni nuori varmasti eroaakin. Toivon, että meille ei niin käy mutta asioitahan ei voi koskaan tietää. Ja huomenna kaikki voi olla toisin.
- hubbabubba21111
Mieluummin olen lapseni kanssa kotona kuin oksennan joka perjantai sisuskaluni ulos änkyräkännissä niinkuin muut ikäiseni älykääpiöt :-) Ja on varaa ruokaan, vaatteisiin,laskuihin yms ja töitä riittää
ps. jonkun on ne paskaduunitkin tehtävä, eikö? Vai muistinko väärin että suomessakin roikkuu aika monta korkeasti koulutettua työkkärin listoilla...
Että pilatkaa vaan elämänne, opiskelkaa kunnes olette 40-vuotiaita ja huomaatte että röörit onkin jo ummessa :-) Heihei vaan jälkikasvu..
Terv. Onnellinen 20-vuotias 2-vuotiaan tytön työssäkäyvä äiti, joka on mielestään elänyt nuoruutensa haluamallaan tavalla.
Saa sitä toki mielipiteensä tuoda julki, tämäkin hyvin asiallinen keskustelun aloitus. Pitää vaqan muistaa että kaikki tekevät omat valintaansa, vaikken itsekään kannusta 15-vuotiaita vielä äitiyteen..- hehhehhee :)
"Että pilatkaa vaan elämänne, opiskelkaa kunnes olette 40-vuotiaita ja huomaatte että röörit onkin jo ummessa :-) Heihei vaan jälkikasvu.."
Mies voi saada lapsia niin kauan kun elää ja niin kauan kun kykenee seksiin. Miehelle ei 40-vuotiaana tuo ole vielä mikään ongelma. Ja kyllä aina jostain löytyy nelikymppiselle miehelle joku 20-30-vuotias kaunotar, joka haluaa myös lapsen.
- Ammatti-ihminen
Muistakaa kaikesta huolimatta, että se TODELLINEN perhe-elämä alkaa jossakin muussa vaiheessa kuin parin, kolmen vuoden jälkeen. Lapset eivät ole aina ihania pikkukääröjä, vaan kasvavat ja muuttuvat ja vaatimukset lisääntyv'ät.
Varsin moni nykyäiti on yli kolmekymppinen. Synnytysikävaihtoehtoja on muitakin kuin 15-18-vuotias tai nelikymppinen - kolmen äippä
SAMAA MIELTÄ! Kun 16-kesäinen hankkii itselleen söpön pehmolelun, menee kaikki ehkä sen 2kk ihan ok. Sen jälkeen (jos ei ennen sitä jo) "mies" lähtee lätkimään ja pimatsu jää mukulansa kanssa yksin. Sitten vanhempien helmoihin uikuttamaan ja koko perhe on lirissä. Uusi meis toki löytynee pian ja jos yhteiseloa kestää niin eikun nopealla tempolla sisarusta aiemmalle hommaamaan. Sitten ehkä vielä kolmaskin... On siinä kivaa sitten olla se esikoinen, joka joutuu lähtemään isänsä luokse viikonlopputapaamisiin kun muu onnellinen ydinperhe jää keskenään kuhertelemaan. Esikoinen kun varttuu kouluikään niin saa kuulla ivailua teinihuoraäidistään ja tajuaa itsekin olleensa vikatikki ja vahinko. Hyvä elämä tiedossa?
Tätä tarinaa seurattu lähietäisyydeltä kun sukulainen ja yksi kaverini ryssivät elämänsä näin (toinen 15 ja toinen 17). Lopputulos kuitenkin rikkonainen perhe, kaikilla vähän eri sukunimeä, koulutusta ei kummallakaan vanhemmalla, lapsilla oppimishäiriöitä koulussa, raha tiukassa, asuvat ahtaasti, harrastuksiin ei varaa ja pinna kireällä kun omaa aikaa ei ole yhtään varaa järjestää (niin, lastenhoitokin usein makssaa jos sukulaiset ei suostukaan joka viikko piikomaan). En kyllä kadehdi yhtään, että selätin oman superkovankin vauvakuumeeni teininä ja tosiaan hankin lapset vasta vähän myöhemmin, silti vielä nuorena ja jaksavaisena :) - äiti -34v
Itse olet elämäsi pahin virhe. Biologisesti ajateltuna lapset kuuluisi hankkia n. 20-vuotiaana, 25-35 vuotiaana se ei välttämättä edes ole mahdollista. Ja suomessa ollaan huolissaan siitä, kuinka ensisynnyttäjien keski-ikä nousee lähelle 30-vuotta, vaikka näin ei pitäisi olla. Omasta mielestä ei ole mitenkään hienoa, että hommataan lapsia hormoni hoidoilla. Ja otappa huomioon myös tämä: Niin vanhana ei välttämättä hormonihoidotkaan auta. Sitten on kiva elää lapsettomana, vaikka olisi lapsia halunnutkin. Eipä välttämättä veljeskään ole onneton, vaikka ehkä vähän tiukilla elävätkin. Tiedätkö mistä tiedän? itse sain 17- vuotiaana poikani, ja se oli elämäni parasta aikaa. Parin vuoden päästä hän muuttaakin jo pois, niin isokun nytten jo on, ja minulla on runsaasti aikaa matkustella ja käydä ravintoloissa. Odotankin jo sitä, kun hän muuttaa pois... Ja elämä loppuu, kun saa nuorena lapsen? Päin vastoin! minulla se on vasta alussa! Nytkin olen viikonloppuna lähdössä risteilylle mieheni kanssa, kun poika menee kaverin mökille.
Ja pilaa koulutuksen ja elämän? Tuskin. Me teimme niin, että kävimme viikonloppuina ja satunnaisina iltoina töissä ja opiskelimme vuorotellen. Hyvin saatiin itsemme elätettyä ja päästiin ammatteihinkin. Itsestäni tuli kosmetologi ja miehestäni valmistui insinööri.- hekohekotaasen
Ai että ei enää 25-vuotiaana saisi lapsia? Joopa joo. Jos 25 ikävuoden jälkeen ei ihminen pystyisi enää lisääntymään, niin ihmiskunta olisi jo ajat sitten kuollut tältä planeetalta sukupuuttoon tai olisi ainakin merkittävästi nykyistä pienempi. 25-30 vuotias on vielä hyvin hedelmällinen, vaikka kaikkein hedelmällisin aika ehkä onkin jo takanapäin.
- Ikävä ihminen
"25-35 vuotiaana se ei välttämättä edes ole mahdollista"
Kas siinäpä meillä taas yksi teinityttö leikkii aikuista. Surkea provo. - halkarian
Kyllä tää "opiskelen kun lapsi on syntynyt"-juttu on niin nähty. Joko nuoret teiniäidit ovat jostain amiksesta, ja saaneet koulutuksensa kuntoon lasten syntymän aikoihin, jolloin on mahdollista käydä myös töissä. Kyllä se vaan niin myös on että nämä ongelmanuoret ovat pahimpia sikiämään. Tekevät lapsia mahdollisimman nopeasti ja toivovat paremman elämän puolesta. Vahinkotapauksissa taas eletään perheiden turvin, valtion tuilla juuri niin kuin aloittaja mainitsi. Tottakai näitä toimiviakin tapauksia on, itsekin tunnen yhden kaverin kuka hommasi muksun 19 vuotiaana ja käy vakiosti tyttöystävänsä kanssa töissä. On se vaan niin että jos molemmat ovat opiskelemassa kun lapsi on syntynyt, niin sitten eletään niillä tuilla, viedään lasta hoitoon, tehdään halvalla ruokaa, eletään pienessä kämpässä vuokralla ja käydään ehkä "aivot narikkaan"-hommissa muutamia kertoja viikossa. Tottakai ihminen voi elää vaikka puussa, mutta kyllä sen nyt tyhmäkin ymmärtää kuinka stressaavaa tuollainen elämä on. Sitä voi ruveta inttämään kaikenlaista, mutta tosiasiassa lapsi saa mitä ilmeisemmin paremman elämän kun vanhempien koulutus on kunnossa. Jos puhutaan tapauksesta missä molemmat vanhemmista ovat vielä yliopistossa opiskelemassa, alla oma asunto, ja oma lapsi syntymässä, niin kyllä se myös opiskeluja rasittaa ja haittaa. Oma tuttuni lopetti opiskelunsa ylioppilaana kun synnytti esikoisensa. Esikoisensa jälkeen jäi "pidemmälle äitiyslomalle", eikä ole käynyt töissä sitten synnytyksen. Nykyään makaa kotona "siivoten" ja elää valtion tuilla "kun ei enää osaa tehdä tai pysty tekemään työtä" tms. Miettikää nyt hyvät nuoret mitä teette. Niitä on muitakin hauskoja tapauksia; eräs naikkonen teki jo 18 vuotiaana poikaystävänsä kanssa lapsia koska uskoi suhteeseen; lapsen synnyttyä tyttö oli päivät kaksistaan muskunsa kanssa, poikakaveri aina töiden jälkeen kavereidensa luona ja viikonloppuisin bilettämässä. Myöhemmin vielä jättikin tytön. Siinä on hyvä esimerkki, kun "nuorena ja villinä" jatketaan sukua. Sitä saa sitten koko sukukin hävetä tällaista tapausta. Sitten eletään taas perheen tuen voimin ja viedään lasta hoitoon että saadaan sitä omaakin aikaa. Lastaan on helpompi kasvattaa ja rakastaa kun tukena ovat koulutus, tasaantunut elämäntilanne sekä perheen tuki.
- surullisia tarinoita
Loistavan esimerkin annattekin lapsillenne siitä miten asiat kannattaa hoitaa kun pykäätte niitä lapsia teineinä... Niin se vain tutkimusten mukaan on, että vanhempien sosiaalinen/yhteiskunnallinen asema ja "luokka" varsin herkästi periytyy jälkeläiselle. Ei kai lapsennekaan opi arvostamaan koulutusta, hieman leveämpää leipää ja vakaampia oloja kun raukat ovat koko elämänsä asuneet kädestä suuhun periaatteella jossain teiniperheessä ja kokevat sen ns. normaaliksi elämäntavaksi.
Kun vanhemmat noutavat rahansa sossusta oppii jälkeläinenkin tämän toimintamallin ja tuskin oppii persettään sohvalta nostamaan töihin mennäkseen. On se hienoa olla sitten lopun elämäänsä jossain shellin kassalla röökiä myymässä karjala-lippis päässä :D
Näitä tapauksia olen päässyt varsin läheltä seuraamaan kun luokanopettajana työskentelen. Kaikkien korkeasti koulutettujen lapset eivät tietenkään pärjää koulussa ja eivät kaikki tällaiset vanhemmatkaan ole erityisen kiinnostuneita lapsensa koulunkäynnistä, mutta näiden kouluttamattomien/ elämänkoulun/ peruskoulun käyneiden lapset ovat kyllä ihan oma lukunsa. Eipä opi lapset arvostamaan koulunkäyntiä kun ei kotonaan ole sitä mallia saatu ja opittu. Ja uskomatonta kyllä, monen kohdalla vanhemmat EIVÄT OSAA (!) edes auttaa koulutehtävissä lasta enää heidän ollessa 5.-6.-luokalla, käsittämätöntä. Eipä ole sitten mitään penaalin terävimpiä kyniä nämä lapsetkaan, useimmat... mutta jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia. Surullista kyllä. - Suvun häpäisy...
Meidän lestadiolaissuvussa katsotaan pitkin nenänvartta, jos tyttö ei 17-vuotiaana ole kihloissa ja 18-vuotiaana naimisissa ja maha pystyssä. Ja tämä on TOTTA!!!! Lestadiolaisalueella tämä on normaalia.
Sukumme tulee olemaan aika lukuisa tällä periaatteella. Serkkuja mulla on 140... !!!!!!
Ihastelin kerran Oulussa käydessäni Citymarketissa kuinka reippaasti nuoret tytöt huolehtivat pikkusisaruksistaan, kunnes yksi heistä rupesi imettämään... :O - yks vähän vanhempi
Aloittajalle tiedoksi: Ei ole "oikeaa" ikää hankkia lapsia! Toki kaikki parikymppiset pitävät itseään kaiken nähneinä ja tietävinä aikuisina, eli annettakoon jyrkät mielipiteesi sinulle anteeksi, etköhän sinäkin kasva vielä näkemään asiat laajemmasta perspektiivistä. Varsinkin huvitti tuo "lapset täytyy hankkia 25-35 -vuotiaina" - HAH! Itse tein lapseni yli kolmikymppisenä ja hyvin vaikean raskauden ja synnytyksen, hitaan synnytyksestä palautumisen ja yövalvomisten vaikeuden takia tulin usein toivoneeksi, että olisin perustanut perheen huomattavasti nuorempana. Siitäkin huolimatta, ettei silloin ollut omistusasuntoa tai isopalkkaista työtä.
Vanhempien hyvä koulutus tai rahakas työ eivät takaa hyvää tai onnellista elämää lapselle. Moni ns. "hyvän perheen lapsi" päätyy huonoille teille vanhempien tehdessä uraa ja jättäessä lapset yksin. Tunnen monia hemmoteltuja "hyvien perheiden" lapsia jotka vielä kolmikymppisinä etsivät itseään ja vaihtavat duunista toiseen vuoden välein kun ei mikään kelpaa tai miellytä. Aivan yhtä lailla tavallisten amisduunareiden nuorena tekemistä lapsista voi tulla joko tasapainoisia, fiksuja ihmisiä tai luusereita. Molempia on nähty.
Lisäksi vielä tuohon opiskeluun... Ihan hyvin voi opiskella sittenkin kun lapset on jo tehty. Todella moni aikuinenkin vaihtaa alaa nykyään kyllästyttyään vanhaan duuniinsa (tai työtilanteen muuttuessa), itsekin olen näin tehnyt. Tietysti se tarkoittaa parin vuoden ajan pienempiä tuloja, mutta mitä sitten? Omasta kokemuksesta voin sanoa, että paras hetki opiskella on kun lapsi on pieni. Rahaa tarvitaan enemmän vasta sitten, kun lapsi kasvaa ja rupeaa harrastamaan.
Teinivanhemmuus lienee ihan riittävän raskasta ilman moralisoivia pösilöitäkin. Haukkumisen sijasta pidetään peukkuja, että nämä nuoret vanhemmat saavat ympärilleen ystävistä ja sukulaisista kunnon turvaverkon, joka auttaa heitä lapsen kanssa. Ja että he jaksavat perheenhoidon ohella sulkea korvat turhalta kritiikiltä ja opiskella, harrastaa ja viettää muutenkin normaalia ja mukavaa elämää. - ensisynnyttäjä93
Teiniäitiyden/-isyyden jälkeenkin voi opiskella. MIETI KUKA ON VIHREIDEN PUHEENJOHTAJANA!!! hyvä ihminen. Anni Sinnemäki on saanut Siirinsä 17-vuotiaana!! Ja nyt on yksi Suomen johtavimmista poliitikoista.
Itse neuvolalääkäri sanoi minulle, että onkin hyvä että nuoret saavat lapset ajoissa, niin on sitä ammattitaitoa monelta alalta, ennenkuin päättää tehdä sitä "koneen" jatkona olemista.
Itse olen 18-v rv 12 4 ja hyvin tyytyväinen tilanteeseeni. Ajattelin lukea itseni vielä lääkäriksi. Ja hyvin se on mahdollista, ensin vain tarvii päästä välivuoden jälkeen kirjotuksiin ja saada niistä hyvät numerot. Ja hakea yliopistoon. Näinhän valtion tuella moni muukin elää. Ja lisäksi opiskelen myös ammattikoulussa. Helppoa tämä mulle on. Tosin kuin monelle muulle esim. lukiolaiselle jotka eivät saa hyviä numeroita. Tuhlaavat ensin 3 vuotta elämästään nyhväämällä lukiossa ja sitten menevät ammattikouluun, kun muualle ei päässyt. Tai sinne kaupan kassalle.
JA 50% Korkeakoulutetuista ei saa koulutusta vastaavaa työtä. Töiden saaminenkin on tuuria.
Miksi Suomessa voidaan kouluttautua vaikka opettajaksi jos suurin osa niistä on edelleen 5 vuoden jälkeen kaupan kassalla töissä, kun ei ole ammattitaitoa.
Odotan innolla tulevaa lastani. Ja yhtäläillä heistäkin tulee hyviä kansalaisia ja voi olla että vielä parempiakin, kuin alkoholistivanhempien vahinkolapsista.
Ei mulla ole halukkuuttakaan juoda itseäni känniin ja hillua kaupungilla yömyöhään, muiden nuorien tapaan.
Ehtii sitä myöhemminkin lomailla ulkomailla ja olla vaikka töissä siellä, jos huvittaa.
Olen osaani tyytynyt ja hyvin ylpeä siitä että saan synnyttää lapsen hoitamaan tuommoisten "älyhoi"-ihmisten asioita.
Jos ongelmia on vielä paljon teiniäitiydestä/-isyydestä, suosittelisin menemään pikimmiten psykiatriseen hoitoon. TUO ei ole enää normaalia haukkua ja mitättöidä toisten elämäntyö.
KIITOS- sama kuin edellä
nii ja sitä vielä. ehkä vehkeet ei enää pelaa oikein jos nyt olisin tehnyt abortin.
Ehkä en saisi 35 vuotiaana lapsia, ja joutusin adobtoimaan kiinasta tai nepalista tyttövauvan, kun muuten ne heittettäisiin jokeen. Tai saisin, vakavasti kehitysvammaisen lapsen tai sitten olisin vain maho.
Parempi näin, sillä jaksan nyt paremmin hoitaa ja huolehtia lapsistani kun elämässä ei pyöri työasioita ja yhteiskunnan pyörittämisen paineet eivät ole mun harteilla.
Ja kyllä olen omat tukirahani ansainnut. kuin siinä missä moni muukin teikäläinen. Suomen sosiaaliturvan pitäisi olla trampoliinina yhteiskunnan kyydistä pudonneille. Niin minä sen toivon olevan. - puhun kokemuksesta
"Ja hyvin se on mahdollista, ensin vain tarvii päästä välivuoden jälkeen kirjotuksiin ja saada niistä hyvät numerot. Ja hakea yliopistoon."
Se hyvien numeroiden saaminen ei välivuoden jälkeen olekaan niin helppoa. Itse sen tiedän, kun jouduin pakottavasta syystä välivuoden pitämään. Minulla syyt olivat tosin aivan muut, kuin raskaus tai lapsi. Onneksi olin jo ennen välivuotta opiskelupaikkani saanut ja varmistanut, sillä epäilen, että en olisi sitä välivuoden jälkeen enää saanut. Eikä sinne yliopistoonkaan välttämättä pääse arvosanoilla, vaan pääsykokeella. Yliopistoon on mahdollista päästä heikommillakin arvosanoilla, jos onnistuu pääsykokeessa. - Ikävä ihminen
Anni Sinnemäki on kaikin tavoin poikkeustapaus. Hän on lahjakas ja kunnianhimoinen ihminen, joka on ollut oikeissa paikoissa oikeaan aikaan.
Enin osa täällä kirjoittelevista teiniäideistä tai sellaisesta "urasta" haaveilevista ei ole saanut käytyä edes peruskoulua kunnolla. Elämä on tarpeeksi sekaisin jo ennen lastakin.
Lääkäriksi ei tuosta vain päästä lukemaan. Sinulla ei ole mitään aavistustakaan siitä, mitä elämä on lapsesi syntymän jälkeen. Ei mitään.
50 % korkeakoulutetuista ei ole koulutustaan vastaamattomassa työssä. Hahmotatko edes sanaa korkeakoulutettu? Totta on ollut se, että myös korkeakoulutettujen työttömyys on viime aikoina vaihdellut, mutta työllisyysaste koekeakoulutetuilla on aivan eri luokkaa kuin heikommin koulutetuilla.
Opettajista suurin osa ei ole työttöminä tai kaupan kassoilla. Joillakin aineopettajilla on väärien valintojen seurauksena ongelmia työllistymisessään, mutta se on omien valintojen seurausta. Luokanopettajapuolella todellista työttömyyttä ei ole, ellei ole jumittunut yhdelle paikkakunnalle.
Pääsääntöisesti omista kyvyistä vanhempana ei kannata juuri puhua ennen kuin sen jälkeen, kun lapsi on tukevasti tullut kasvatettua.
- ................
Ostaa 20eurolla ruokaa päivässä?! Toi särähti korvaan aaaaika pahasti, ko itse elätän kuuden hengen perheemme ja saan vaivoin käytettyä kaksikymppistä kauppareissulla! :D Täähän oli juuri tää mihin piti puuttua? Oikeasti ihmiset, antakaa muiden elää omaa elämäänsä!
- Ikävä ihminen
Kun nyt näytät olevan oikea talousguru, KERROPA meille kaikille, miten sillä alle 20 eurolla/päivä ruokit perheesi.
Juodaanko teillä ollenkaan esim.. maitoa?
- ....................
Et voi olla tosissasi? Pistetään vaikka tämän päivän kauppalista.
Juustoon upposi 6e
Maitoa ostin kaksi 1,5L purkkia eli yhteensä 2,50e
Jogurttia litran verran 0.95e
Perunoita keittoon 2kg 1,80e
Sipulia 2kg 1e
Jauhelihaa keittoon 400g 2e
Pippuria 0,85e
Vessapaperia 6rullaa vähän vajaa 4e
Pakastevihanneksia keittoon pari pussia yhteensä 0,90e
Nämä ostokset tasan 20euroa, vaan ei todellakaan jokapäiväisiä ostoksia. Juusto meille riittää viikoksi, maidot loppuu vasta huomenna, jogurtti riittää kolmeksi päiväksi, keitosta riittää pariksi päiväksi ja vessapaperi riittää monta päivää. Jos tahtoisin ruokkia perheeni kolme päivää viidellä eurolla, ostaisin pari pakettia jauhelihaa ja makaronia, maitolitran (jauhelihaa 800g 4e ja makaronit 1pss 0,30snt, maito 70snt/litra) ja tekisin makaronimössöä (mausteita ei tod tarvii ostaa edes joka kuukausi). Tai jonkin muun keiton esim.nakkeja ja irtoperunaa, lihaliemikuutioita ja pakastevihanneksia. Tai ranskalaisia kalapuikkojen, makkaran tai lihapullien kanssa. Tai pataa, johon esim.nuudeleita, vihanneksia ja jauhelihaa tai kanaa. Kanakastikkeeseen saa uppoamaan viitosen, jos ostaa jotain superkallista kermaa, kanoja ja riisiä, mut sen saa helposti kolmellakin eurolla. Perheessä tosiaan kolme lasta ja kaksi aikuista, viisi koiraa, viisi kissaa, kani ja neljä hevosta, eikä miniäitiyspäivärahan ja miehen 900euron kuukausipalkan kanssa ole ollut mtn ongelmia, oman asunnon lainaa lyhennetään ja lapset harrastaa mitä tykkää. - ikävämpi ihminen
Ei herranen aika. Mielestäni sinulla IKÄVÄ IHMINEN, on aika helvetin paljon opittavaa jos et osaa käyttää rahaa niin että 20e/päivä pärjää! Mene hyvä ihminen hoitoon. Päjrää sitä vähemmälläkin. Kuten edellinen sanoi, ei maitoa, juustoa, vessapaperia, jugurttia yms tarvitse ostaa joka päivä!
- no huh huh
Ai että 600 eurolla kuussa meinaa pärjätä, kun otetaan huomioon asumismenot (eli vuorkra tai vastike, sähkölasku ja vesilasku), ruokamenot ja kaikki muut menot. Sanoisin kyllä, että tiukkaa tekee.
Minä olen sinkku ja lapseton. Asun omassa asunnossani, joka on niin halpa, että halvempaa saa hakemalla hakea. Silti, tekisi tiukkaa tulla toimeen, jos käytettävissä olisi 20 euroa/päivä eli 600 euroa/kuukausi. - LUE HYVÄ IHMINEN
no huh huh kirjoitti:
Ai että 600 eurolla kuussa meinaa pärjätä, kun otetaan huomioon asumismenot (eli vuorkra tai vastike, sähkölasku ja vesilasku), ruokamenot ja kaikki muut menot. Sanoisin kyllä, että tiukkaa tekee.
Minä olen sinkku ja lapseton. Asun omassa asunnossani, joka on niin halpa, että halvempaa saa hakemalla hakea. Silti, tekisi tiukkaa tulla toimeen, jos käytettävissä olisi 20 euroa/päivä eli 600 euroa/kuukausi.Tässä puhuttiin päivän ruuasta idiot! Ei mistään vuokrista sun muista. Päälle lisätään vielä sitten vuokrat ja muut laskut.
- no huh huh
LUE HYVÄ IHMINEN kirjoitti:
Tässä puhuttiin päivän ruuasta idiot! Ei mistään vuokrista sun muista. Päälle lisätään vielä sitten vuokrat ja muut laskut.
Ai että 20 eurolla meinaa elättää tuollaisen määrän ihmisiä ja eläimiä? No, elättäähän sillä, mikäli ruokailu ja ruoka-annos (eli aamiainen, lounas, päivällinen, illallinen) koostuu yhdestä tai puolikkaasta perunasta lautasella, vieressä on pieni pala leipää (eli puolikas tai neljännesosa yhdestä leipäviipaleesta) ja lasin pohjalla tilkka maitoa.
Toisin sanoen ruokailu koostuu sellaisesta annoksesta ruokaa, että sillä ei tulisi kärpänenkään kylläiseksi.
Ja epäilen erittäin vahvasti vielä sitä, että lapset harrastavat mitä tykkäävät, jos tuloja on äitiyspäivärahan verran ja 900 euroa kuussa. Köyhyysrajan alapuolellahan tuossa elellään ja reilusti.
- wfweafes
niin ja missäs ne TERVEELLISET ruoka aineet oli?
alkaa meno olemaan kohta kuin amerikassa;"roskaruokaa, niin kyllä pärjää"..
kannattaisi ehkä joskus vilkaista mitä ne kalapuikot, lihapullat sun muut makkarat ja ranskikset sisältää..E:tä E:en perään..
kuinkakohan kauan lapset pysyvät normaalipainoisina..syövätkö raukat edes koskaan hedelmiä, kasviksia tahi vihanneksia..
ja hiilihydraatit ovat pahimpia lihottavia ruoka-aineita.
"makaroonimössöä syödään"..voi jeesus..onko teidän perhe koskaan kuullut salaatista.. - ihmettelen.
tuskinpa olikaan kyse että niitä joka päivä syötäisiin! Kuten sanottu kaikkia ruoka-aineita ei tarvitse ostaa joka päivä, tuosta listan laittajan listasta kun otat jugurtin, juuston ja vessapaperin pois ni jää salaattin rahaa käytettäväksi n 11e, kyllä sitä saa kuule ruokaa ostettua vähälläkin, kun käyttää sitä päätänsä. Salaattiakin voi tehdä 2:lle päivälle, joten ei tarvitse sitäkään ostaa joka päivä! Missä hemmetissä on teidän rahankäytön järkI? meillä 4 henkeä perheessä, emmekä joka päivä käy kaupassa, mutta hyvin saamme viikon ruokaostokset ostettua 140e.
- Ihmettelen suuresti
Ja mikä pois sulkee vaihtoehdon,ettei kouluun voi lähteä nyt? Lapsen jälkeen heti..? Voi myös veljesi hakea töitä, on niitäkin minne otetaan ilman koulutus tai oppisopimus.. Taitaa veljesi olla vain laiska vai saamaton?
Arvaa kuin moni 40 on työttömänä, eikait niittenkää pitäis lapsia hankkia! Ja nykyään kuin lapset on hoidossa päiväkodissa vaiks vanhemmat työttömänä kotona!!
Ja lapsia ei vahingoita rahan vähyys, oppiipa elämän tosi seikkoja, kaikkea ei saa mitä haluu ja töitä on tehtävä saadakseen mitä haluaa.. Ei lapset osaa kaivata pienet varsin mitään mistä ei tiiä..
Ja sun veljelle kans tiedoksi, sai lapsen 16 vee tai ei, mikä estää lähtemästä kouluun tai hanttihommiin???- pujpuj
"on niitäkin minne otetaan ilman koulutus tai oppisopimus"
On on, mutta ne työt ovat harvassa ja työnkuva ja palkka on aivan varmasti sitten noiden asioiden mukainen.
- 9-198
Itse olen entinen teiniäiti ja nyt melkein 30 ... yhdessä ollaan edelleen miehen kanssa ja lapsiakin löytyy jo enemmän . Omakotitalo ja autot ja mökki ja koulutus ja työ löytyy joten empä koe että pitäisi katua lapsen saantia nuorena .
Nuorimmaiseni on viiden ja voin sanoa että olen lottovoitto työnantajalle koska en ole enää äitiyslomalle jäämässä , ei ole nää mahdollista lasten saanti .
En koe jääneeni mistään paitsi elämässäni ja olen täysin tyytyväinen nykyiseen elämääni .
Itse en myöskään koe että olisin parempi kuin ne jotka saavat esikoisensa minun ikäisenä mutta en ole kyllä pätkääkään huonompikaan.
Sen sijaan että olisin opiskeluaikani ryypännyt ja rellestänyt vietin aikaa perheeni kanssa eli mieheni ja lapseni ja nautin joka hetkestä ! Tietenkin oli omat haasteensa ja välillä uupunut mutta niin tuntee jokainen äiti jossain vaiheessa .
Tämä elämä on sopinut minulle ja uskon että se voi sopia muillekkin . Te jotka kritisoitte rumin sanoin ... teistä tuskin olisi ollut lasta nuorena hoitamaan mutta se että te ette pysty johonkin ei tarkoita etteikö joku muu siihen pystyisi ! - Ajattelun aihe
Tän on pakko olla joku vitsi :'D Aloittaja ei voi olla tosissaan :DD Jos nyt nuista tuista aletaan vääntämään...Kyllä nuo ulkomaalaiset jotka tänne tulee ilman yhtään mitään vetää semmoset rahat että aivan turha alkaa vinkumaan jos joku suomalainen elää vuoden tukien avustuksella ja sitten menee kouluun/töihin...
Normaalilla suomalaisella työssä käyvällä ihmisellä ei välttämättä ole ikinä varaa sellaisin vaatteisiin tai autoihin mitä nämä maahanmuuttajat saavat ikinä tekemättä mitään. Eli ennen kuin aletaan vääntämään suomalaisten juoksusta sossun luukulla voitas lopettaa tuo ulkomaalaisten rikastuttaminen, eiks je? :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain747617Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1283037- 1531884
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha691709Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1261540Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1721482- 1321202
- 78879
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko48822- 53784