Matematiikan valtakunnallinen koe

10+13=1013

Eli tietääkö kukaan mistä voi löytää noita vanhoja 9 lk:n valtakunnallisien kokeiden tehtäviä ja vastauksia?

54

20187

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9.lk valtakunnallinen koostuu pitkälti näistä:

      1) päässälaskut
      2) monivalintatehtävät
      3) perustehtävät
      4) soveltavat tehtävät

      Siitä vaan sitte opettelemaan.

    • MatikkaNero...

      No haluisiko joku kertoa mitä tehtäviä on tämän vuoden valtakunnallisessa?

    • Nuo on tämän vuoden.

    • helveTTI

      Meille maikka näytti ainakin tunnilla vanhoja VK:sia. Ens keskiviikkonahan se on.. Vittu.

    • Apuva!!!!!!!

      Tänään on matikan valtakunnallinen koe kello 11.00! Jännittää!!!!!!!!

    • ...

      Matikan valtakunnallinen meni päin persettä. Ainakin se toinen sivu, joka oli täyttä hepreaa...

      Mun pää meenas seota niissä päässälaskuissa, mutta osasin ainakin ne ja ihan hyvä että se on ohi nyt!

    • .-.-

      Aika helppo oli,enemmän aikaa olisi voinut saada soveltaviin.

    • ttindeeii

      Mun matikka on 10, mutta eipä ole enää ton kokeen jälkeen. Siihen ekaan päässälaskusivuun mä käytin 4min, ja istuin siinä tyytyväisenä 10min. Aikaa oli max 20min niihin. Ihmettelin miten muilla menee niin kauan, ja sivusilmällä näin, että vieruskaverilla oli ihan erilainen paperi ku mulla... Käänsin paniikissa sen paperin toisin päin, ja sieltä paljastu 8 monivalintatehtävää, joihi mulla oli aikaa enää 5min... Pieni paniikki, mutta sain 14/18 siitä osasta. Ne oli kyllä tosi helppoja, varsinki päässälaskut. Kannattaa opetella ainaki suunnikkaan pinta-alan laskeminen ja neliöjuuri niihin monivalintoihi.

      Toisessa osassa oli jotain perustehtäviä, eipä niissä ollu oikeen mitään kovin erikoista. Semmosia yhtälöitä ja niitten ratkasemista suurimmaks osaksee. Potenssin korottaminen potenssii kannattaa kyllä opetella, itellä meni siinä varmasti väärin. Sitten siinä oli piirrustustehtävä, missä piti peilata kuvio ruudukkoon suoran suhteen. Ei se osa ollu vaikea, ja siinä riitti aikakin ihan hyvin.

      Kolmanteen osaa oli aikaa vissiin 50min. Siinä oli alussa semmosia nopeus/aika tehtäviä ja sitte semmonen puoliks päättelytehtävä, että tyyliin "punasessa talossa asuu viisi ihmistä enemmän ku vihreässä ja vihreässä asuu neljä vähemmän kuin keltaisessa talossa, yhteensä asukkaita on 28 ja montako asuu vihreässä talossa?". Sitten oli semmonen prosenttitehtävä, missä piti vertailla erilukuja keskenään prosentteina. Kannattaa opetella laskemaa myös prosenttiyksikkö...

      Sitten ne soveltavat... Niitä oli kolme ja piti valita yks. Eka oli semmonen kännykkäliittymä-tehtävä, että "tämä operaattori tarjoaa tälläsen sopimuksen ja sen kk-maksu on 5e ja toisella on 3e mutta halvemmat puhelut, kuinka paljon ensimmäisen operaattorin tarjous on kalliimpi ja kuinka paljon pitää puhua että se toinen jää halvemmaksi?" tyyliin semmonen. Sitte oli semmonen ympyrälieriö ja siitä piti osata laskea tilavuus ja sen avulla sen korkeus. Sitte oli vielä yks, mutta mä en muista mikä se oli. Mulla feilas tää kolmas osa ihan totaalisesti. En ehtiny laskea ku kaks laskua, ja neki meni väärin varmaa... IHAN LIIAN LYHYT AIKA!!! Pitäkää siis kiirettä laskiessanne niitä, jos teillä jollain ei oo sitä vielä ollu!! :D

      Mut ei se vaikea ollu, oli vaan liian vähä aikaa käytettävissä...

    • tämänkinkokenut

      Oli niinku pikkusen vaikee koe... Tänään oli sekin. Ei toki meinannu yhtää hermot mennä sitte ku aikaa oli enää n. 5 min.. Oon kyllä normaalisti aika hyvä matikassa, mut ei noita asioita oikeen enää osannu, vaikka edellisenä päivänä harjoittelinkin vähän. Että tsemppiä niille kenellä se on vielä edessä :D

    • diipadaapaa_

      Päässälaskuista ja monivalinta tehtävistä meni varmaan kaikki oikein.. (Joo.. Laskin kaikki laskut pulpettin.. Lol)

      Muut menikin sitten ihan päin mäntyä.. Matikka laskee.. :(

    • jsihuihw

      eheh sain 6½ : D

    • Iiix, vaikuttaa aivan liian vaikeelta toi koe!

    • Matikkatyyppi

      Tänä vuonna oli kauhean helppo koe...

      • ville v96

        Oli? Meillä on ainakin vasta ensi kuussa. 19.4 olisiko ollut.


    • jdufj

      mitä siinä tän vuotisessa sit oli ?

    • matikkapää

      Mitä tämänvuotisessa??

    • friikki C:

      kertokaaas mulle mitä sin matikan vk tulee :)?

    • ++++++++++++++++++++

      Mullekki voi kertoa!!!!
      Matikka ollu aina haastavaa ja jotenki pitäs tosta selvitä

    • : D

      Huomenna valtakunnalliset kokeet... Matikka oli viimeksi 7....

    • 9lk

      Joo olis kiva saaha tietää minkälainen se tämänvuoden on..... ei mistää netistäkäää löyä jos joku löytää ilmottelee

    • heehee

      HUOMENNA MATIKAN VALTAKUNNALLINE !! apuaa :DD ja eks se oo koko suomen yseillä tollon ? :D

    • ?

      Mikä oli tämän vuoden VKn soveltavien tehtävien 3. tehtävän vastaus? Se missä piti ratkaista siitä jana kuviosta se X pituus?

      • ?!

        Niimpä! Jokainen jolta kysyin sitä kokeen jälkeen ei tiennyt vastausta. Enkä siis itsekään tiennyt.


    • ?

      Jep tajuttoman vaikee, yritin vielä kotonakin ratkasta ja netistä ettiä tietoo mutta tuntuu että X:n ratkaiseminen ois vaatinut jotai lukion matematiikkaa tai muuta jota ei meillä oo vielä ollu... vai oonko sitten jääny jostain paitsi yläasteella..?:D

    • moiimoi

      mitä siinä hei kysyttiin tänään olis superkiva tietää !! :D

    • heiihei

      eka oli kaks paperia pelkkiä päässälaskuja.. kannattaa muistaa pythagoraan lause, pinta-alan yksiköt (kilometri, aari, hehtaari yms.), yhtälön ratkaisu ja suoran piirtäminen koordinaatistoon sen lausekkeen avulla (esim. 2x-3 ). Tossa jotai mitä muistin ja sit vikalla sivulla oli kolme valinnaista tehtävää joista piti valita yks ja tehä se.

    • vaikeekoe

      se 3. tehtävä laskettiin pythagoraan lauseella mut siinä piti vaan vähän soveltaa :P

    • Matematiikka<3

      Kyllähän toi X:n ratkasu oli ihan helppo --- suorien AB ja BC suhteeksi tuli 2 x=neliöjuuri(x toiseen 25) ja X = 5,25. oli ihan perus ylä-asteen matematiikkaa kyllä en tiedä onko teillä sahanpurua aivojen tilalla, mutta hellpohan toi nyt oli.

      • !!!

        Kiitti vastauksesta! Ei oo sahanpurua, ei vaan olla ihan yhtä älykkäitä ja matematiikka rakkaita niinku sun nimimerkistä ja suhtautumisesta voi päätellä.........


      • moreprecise

        Siis voisiko joku vielä vähän tarkemmin selittää, itse en ymmärrä?


    • moiimoi

      muistaako kukaan muu mitään? :)

    • matikka on helppoa

      ja numerot aina ollu ysi, vaan ei oo enää.....

    • claudiusmikä??

      3. Soveltava:

      AB = AC jolloin saadaan pythagoraan lauseella yhtälö
      x^2 5^2=(x 2)^2
      x^2 25=x^2 4x 4
      25=4x 4
      21=4x
      x=5,25

      Helppo jos ei hermoillut, kuten itse valitettavasti tein

      • lokojoj

        Tähän on näköjään olemassa monta laskutapaa sillä sain itse saman tuloksen (5,25) mutta laskin eri tavalla.


    • HateThisShit

      Hyvä jos pääsen ees läpi. Se valtakunnallinen on mainaan meiän ainut koe matikasta tänä vuanna.. Harjoitus valtiksesta sain mainiot 3 mistettä. 10 vaadittiin että ois päässyt edes läpi.. noooh..

    • oikeassaolet

      Tosiaan, 3. tehtävään oli pisteytysohjeissa annettu 2 ratkaisutapaa, tosin edellä esitetty oli yksinkertaisin.

    • ???

      oliko vk. vaikee??? siis kutosten koe???

    • Silli1

      Ysien ainakin oli helppo

    • lukutoukka1

      mitä kysyttiin ysien tehtävissä? kiinnostus heräsi.

      • äityskä

        Niin, miten meni näin yleisesti ja oliko tehtävät vaikeampia kuin muina vuosina? Antakaa esimerkkejä. Oliko kokeessa tehtäviä 7-9lk vai miten?


    • ennauti

      mitään tietoa mitäs tälle vuodelel?

      • enpänautiminäkään

        Samaa kysyisin jos mitään vinkkejä viime vuosilta olis kenelläkään vielä enempää antaa?


      • TehtyON

        Todella helppo oli.
        Tosiaan eilen tuli tehtyä.
        Kannattaa muistutella mieleen miten kolmion kulman suuruus lasketaan sekä neliöiden ja kolmioiden pinta-aloja.


      • eioohelppoo

        Ei ollu kyll helppo xD Kannattaa lukea mittasuhteista ja miten ne lasketaan.


    • eimeehyviei

      ^Samaa tässä mietin, olis huomenna koe :b Eikö niitä edellisvuosien valtakunnallisien vastauksia tosiaankaan löydä mistään? ;0

    • 244544

      Yllättävän helppo koe oli.

    • matikkboi

      olisin kiitollinen jos joku osais kertoa tän vuoden kokeesta tehtävästä missä piti laskea festarilippujen myyntimäärä? miten lasketaan ja paljonko vastus?

      • 244544

        Vittu oot aika tyhmä :DDDD


      • 467429

        Yhtälöparilla, oisko ollu 2100 perus ja 440 vip


      • plshelp

        auttakaa en tiiä yhtää miten toi tehää


    • P__ka

      Minkä numeron saa kun on 42 ja max pisteet on 48??

    • 12vTytsyTreeltä

      Tulee vähän myöhässä, mutta sun pitää laskea 48 jaettuna numeroiden määrällä jne. niin saat vastauksen, tiedätkin varmasti jo, mutta tulos on n.9 jos en ihan väärässä ole:) Onnea♫
      T;12v tytsy Treeltä

    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan mitä tulee 6 luokan matematiikan valtakunnalliseen

    • Anonyymi

      bro kutosluokka tääl pohditaa oikeit ongelmii niiu ysiluokan valtakunnallsii niist on tehty liian vaikeit

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe