Veneessäni 50hv perämoottori, jossa alkoi ilmetä kierrosten satunnaista nousua. Ajelen tasakaasulla ja yhtäkkiä kierrokset nousee korkeelle ja nopeus alkaa himmaantua, tosin ei pydähdy. Potkuri ei ole ilmassa, eikä muutakaan päälisin puolin outoa näy. Kaasu pitää pudottaa alas jotta taas mennään kuten ennenkin. Muutenkin on alkanut olemaan fiilinki että samoilla kierrosluvuilla millä ennen mentiin lujaa niin nykyisellään vauhti olisi hiljaisempi. Samoin ääneen on mielestäni tullut pieni 'korina' lisää kierrosluvun puolivälin jälkeen. Onko perämoottoreissa yleensä jokin mikä voi luistaa? Esim kytkin, joku potkurin/akselin välissä? tai jotain?
Voiko potkuri lyödä tyhjää?
11
10765
Vastaukset
- taitaa
luistaa. Siis potkurin kumikeskiö luistaa.
Ota potkuri irti, ja katso sitä kumia sieltä takapuolelta. Sen pitää olla siistin näköinen. Yleensä jos se luistaa, niin sen näkee myös niistä potkurin "prikoista" jos niissä on jälkiä, niin silloin se luistaa.- Tietämätön
Vene on ylhäällä ja potkuri irti. Todellakin näyttäisi siltä että potkuri ei aina pyöri samaa nopeutta akselin kanssa. Kumi on siistin näköinen mutta on laahausjälkiä potkurin ja akselin leveämmän osan yhteyskohdassa. Käsin potkuria kiertämällä tuota ilmiötä ei tosin saa maassa toistettua. Saiskos tuota mitenkään todennettua, että on ihan oikeasti vika tuossa? Mitähän takuu sanoo kun on aika uusi kone, jossa on takuuta voimassa sekä kiveen ei ole ajettu?
- Katsastusmies
Tietämätön kirjoitti:
Vene on ylhäällä ja potkuri irti. Todellakin näyttäisi siltä että potkuri ei aina pyöri samaa nopeutta akselin kanssa. Kumi on siistin näköinen mutta on laahausjälkiä potkurin ja akselin leveämmän osan yhteyskohdassa. Käsin potkuria kiertämällä tuota ilmiötä ei tosin saa maassa toistettua. Saiskos tuota mitenkään todennettua, että on ihan oikeasti vika tuossa? Mitähän takuu sanoo kun on aika uusi kone, jossa on takuuta voimassa sekä kiveen ei ole ajettu?
Joissakin potkureissa kuten VOLVOn DuoPropeissa on meistetty pisteet kohdakkain sekä itse potkuriin että siihen "hyslyyn". On tilastollisesti perin mahdotonta mikäli vulkanointi luistaa että merkit sattuisivat kohdakkoin uudelleen. Lyö tuurnalla merkit ja aja niin että potkuri luistaa ja tarkista tilanne. Mikäli ei mahdollista vie potkuri asiantuntevalle pajalle. He kyllä näkevät onko vulkanointi pettänyt.
Käsin tuskin saat potkuria luistamaan, tarvittavat voimat ovat sen verran suuria. - Tietämätön
Katsastusmies kirjoitti:
Joissakin potkureissa kuten VOLVOn DuoPropeissa on meistetty pisteet kohdakkain sekä itse potkuriin että siihen "hyslyyn". On tilastollisesti perin mahdotonta mikäli vulkanointi luistaa että merkit sattuisivat kohdakkoin uudelleen. Lyö tuurnalla merkit ja aja niin että potkuri luistaa ja tarkista tilanne. Mikäli ei mahdollista vie potkuri asiantuntevalle pajalle. He kyllä näkevät onko vulkanointi pettänyt.
Käsin tuskin saat potkuria luistamaan, tarvittavat voimat ovat sen verran suuria.Potkurissa luiston jäljet näkyvissä. Eivät saaneet huollossa kuitenkaan luistoa tapahtumaan ja epäilivät että potkuri olisi ehjä, kunnes alkoivat itsekin miettiä mistä luiston jäljet olisivat tulleet. Sitten tuli takuuna uusi potkuri. Kiitoksia Suzukille.
- Katsastusmies
50 hv moottorissa on potkurin keskiössä ns. kumivulkanointi jolla potkuriakselille tuleva hylsy on kiinnitetty itse potkuriin. Tuon vulkanoinnin tarkoitus on suojata vaihteistoa ja mottorin liikkuvia osia kiveenajossa. Tuo vulkanointi on voinut antaa periksi aiemmassa kiveen ajossa tai joskus ne "päästävät" ihan ilman kivelleajoakin vanhuuttaan. Veikkaisin tuota mahdollisuutta oireista päätellen. Kyseessä on "korjaamaton" vika eikä auta kuin uuden potkurin osto.
- Vili
Onko konesi Mercury?
- late
ostin käytetyn suzuki perämoottorin 40heppaa.Tänään laskin veneen vesille ,ajoin pienellä kaasulla toimi hyvin, nostin kierroksia suti niinkuin tyhjää ja sammui.Kone lähti uudelleen käyntiin,mutta rupesi kolisemaan.ihmettelen minäkin mikä antoi periksi?
- huono juttu
late kirjoitti:
ostin käytetyn suzuki perämoottorin 40heppaa.Tänään laskin veneen vesille ,ajoin pienellä kaasulla toimi hyvin, nostin kierroksia suti niinkuin tyhjää ja sammui.Kone lähti uudelleen käyntiin,mutta rupesi kolisemaan.ihmettelen minäkin mikä antoi periksi?
vai koliseeko vain.
jos kolisee niin akseli tai vaihdelaatikko rikki. - yrjö
Huomaako sen kun pyörittää potkuria käsin vaihde päällä?Luistaako silloin?
- Late
huono juttu kirjoitti:
vai koliseeko vain.
jos kolisee niin akseli tai vaihdelaatikko rikki.Jep kampiakselin laakeri hajosi.Se aiheutti kolinan ja koneen sutiminen johti todennäköisesti,että kone on kiinnitetty liian ylös.Veneen yrittäessä nousta plaaniin potkuri joutuu jonkinlaiseen "ilma taskuun"ottaen ylikierroksia.Itse olen vene alalla vasta alkaja,mutta korjaaja kertoi tälläisen vaihto ehdon kyseiseen ongelmaan.(vene vielä verstaalla)
- Kavitoi
Saattaa myös kavitoida. Jos potkuria on kolhittu voi virtaus irrota lavan pinnasta. Sutii...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645150Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti662347- 2622342
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362329Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191564Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191438Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai491028- 89996
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12929- 66927