4kk roaccutania takana

Olen nyt syönyt pian 4kk roaccutania. Lääkäri määräsi 30mg pv annoksen.
Kuukauden syömisen jälkeen lääkäri kyseli että onko akne lähtenyt paranemaan päin, sanoin että ei oikeastaan. Hän sanoi että voisin syödä 40mg kolmen viikon ajan. Tein työtä käskettyä.
Nyt on pian kulunut neljä kuukautta roaccutanin aloittamisesta eikä akne ole lähtenyt minnekkään. Edelleen tulee isoja ja kipeitä finnejä kasvoihin.
Tuntuu että finnejä tulee enemmän nyt tämän kuurin aikana, kuin ennen sitä.
Olen kuullut pahanemisvaiheesta kuurin aikana, mutta voiko se oikeasti kestää 4kk ilman minkäänlaista merkkiä paremmasta?
Suupielet ovat jatkuvasti halki, ja huulia saan rasvata monta kertaa tunnissa.
Kuuria on jäljellä vielä 2kk. Onko vielä toivoa että 2kk aikana paraneminen lähtisi käyntiin?
6495
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 6

Vanhimmat

Älä huolestu tai no väärin sanoa niin, koska sinulla on oikeus, ja on ymmärrettävääkin, että olet huolissaan, niin minäkin olin. Minulle pukkasi finnejä jotain 3,5 - 4 kk vielä roa-kuurin aloituksen jälkeenkin. Ja tuli muutamia vielä senkin jälkeen, mutta sanotaanko, että aika hyvin "hiljeni" siinä vaiheessa. Itse söin 7 kk kuurin, eikä vielä silloinkaan ollut ihan täysin puhdas iho, tosin nälkä kasvaa syödessään:) näin se vaan menee. Pelkäsin, että kun lopetan kuurin niin kaikki räjähtää uudelleen. Eipä ole räjähtänyt, nyt on kulunut 3 kk kuurin loppumisesta ja ihoni on todella hyvä. Mutta, jos sinusta tuntuu, että 6 kk kuuri ei riitä, niin pyydä lääkäriltä rohkeasti lisää kuuria. Kyllä akne nujertuu jossakin vaiheessa tällä kuurilla, se on ihan varma. Kärsivällisyyttä se vaatii ihan hitosti. Minä käytin huuliin BetavitaR, joka oli tosi hyvä. Kannattaisi ostaa myös jokin hyvin kosteuttava kosteusvoide, minä en tykännyt perusvoiteesta, ja mun mielestä se jopa tukki ihoa, vaikka kaikki sanoikin ettei se tuki. Se oli minun kokemukseni.

Tsemppiä sinulle! Rankka kuuri, mutta kannattaa ehdottomasti kärsiä, on se sen arvoista.

Äänestä

itselläni roacutan ei auttanut ollenkaan. Ainoa muutos oli se, että iho muuttui rasvoittuvasta ja finnisestä kuivaksi ja finniseksi. Roacutanin aloittaminen on päätös jota tulen katumaan loppu elämäni ajan. Siitä jäi käteen haittavaikutusten tuomaa tuskaa, joista pahimpana hiusten oheneminen. Lääkärin mukaan hiukset pitäisi kasvaa takaisin, mutta ei ole kyllä kasvanut. Jos et huomaa ihosi parantuvan lopeta kuuri. Roacutan on täysin yliarvostettu lääke ja jos se sattuu auttamaan, finnit yleensä palaa kuurin jälkeen.

Äänestä

Itsellä 4kk roaa takana edelleen tulee isoja kystisiä finnejä

Äänestä

Aloitin juuri 5. kuukauden ja naama on melkeinpä yhtä huonossa kunnossa kuin aloittaessa. Tosi ei ole niin tulehtunut mutta arvet ovat vielä todella näkyvät ja finnejä kyllä pukkaa vielä... Täytynee pyytää ihotautilääkäriltä lisää kuuria

Äänestä

Itsellä nyt 3kk takana Actavista (=roaccutan rinnakkaislääke) ja finnit hävinneet lähes täysin, välillä tulee jokin ihan pieni mutta ei häiritse kun yhtä äkkiä tuntuvat lähtevänkin. Tosin alunperinkin tilanteeni oli enintään vähäinen/enintään keskivaikea akne, antibiootit/avitcid kokeiltuna, ei tarpeeksi hyvä vaste.

Minkäänlaista pahenemisvaihetta finnien suhteen ei ollut. Suupielet ovat mullakin vähän kuivat, varsinkin sen jälkeen oli kun annos nostettiin 1. kk jälkeen, mutta sekin helpottanut nyt. Kun aamulla herätessä ja illalla nukkumaan mennessä rasvaa niin no problem. Liikunnasta palautuminen on myös vähän hitaampaa (paikkoja kolottaa, saa kunnolla venytellä aina jäljestäpäin).

Itsetunto on noussut aivan älyttömästi. Tää kuulostaa varmaan joltain ostostv-hehkutukselta, mutta tämä tuote muutti mun elämän. Ennen en uskaltanut aina edes kauppaan lähteä jos ei ollut pakko kun oli joku ruma finnirypäs otsassa, heh.

Aloittajalle, joillekinhan noita määrätään jopa 2 kuuria ennenkuin alkaa parantua. En tiedä minkätasoinen akne sulla on, mutta ei todellakaan kannata lopettaa kun noin pitkälle jo päässyt. Oma ihotautilääkärini sanoi että ei ole hänen lääkärinurallaan ollut tapausta jossa akne ei isotretinoniinillä lähtenyt jos vain maksa ja naama kestää käydä kuurit loppuun. Sen takia yleensä kokeillaankin aluksi juuri nuo antibiootit ja voiteet, isotretinoniinissä kun ne sivuvaikutukset on ihan eri luokkaa. Mutta varmasti paranee. Minulle ainakin itse akne oli kitkerämpi nappi kuin tämä.. ja vaikka mitä kauhujuttuja täältäkin saa aina lukea niin ne kannattaa ottaa ns. hyppysellä suolaa, tämä niille jotka lääkkeen käyttöönottoa vielä arastelevat, itsekin heihin aikanaan lukeutuneena..Tsemppiä

Äänestä

Kommentoi aloitusta


mies24_000 kirjoitti:

Olen nyt syönyt pian 4kk roaccutania. Lääkäri määräsi 30mg pv annoksen.
Kuukauden syömisen jälkeen lääkäri kyseli että onko akne lähtenyt paranemaan päin, sanoin että ei oikeastaan. Hän sanoi että voisin syödä 40mg kolmen viikon ajan. Tein työtä käskettyä.
Nyt on pian kulunut neljä kuukautta roaccutanin aloittamisesta eikä akne ole lähtenyt minnekkään. Edelleen tulee isoja ja kipeitä finnejä kasvoihin.
Tuntuu että finnejä tulee enemmän nyt tämän kuurin aikana, kuin ennen sitä.
Olen kuullut pahanemisvaiheesta kuurin aikana, mutta voiko se oikeasti kestää 4kk ilman minkäänlaista merkkiä paremmasta?
Suupielet ovat jatkuvasti halki, ja huulia saan rasvata monta kertaa tunnissa.
Kuuria on jäljellä vielä 2kk. Onko vielä toivoa että 2kk aikana paraneminen lähtisi käyntiin?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu