Mistä tiedän alojen keskimääräiset tuntimäärät?

akateeminen työtön

olen akateeminen työtön, etsin koko ajan oman alani työtä, ei vaan taida enää tässä iässä (45v nainen) tärpätä. En pääse ikäni takia edes haastatteluihin :((

Teen jo useamman vuoden keikkatöitä, etupäässä siivousta ja ravintola- tai hotellialan työtehtäviä.

Minua askarruttaa sovitellussä päivärahassa päätökset, jotka perustellaan lauseella: "Sinulla ei ole oikeutta soviteltuun ansiopäivörahaan, koska tuntimääräsi ylittävät 75% alan keskiarvon."

Siis mistä voin tietää, mikä on esim ravintola-alan keskimääräinen tuntimäärä?
Mikä on hotellisivouksessa vastaava tuntimäärä, entä vaikkapa varastotyössä?

Eli miksi kyseisiä päätöksiä tehdessä ei myös kerrota selkeästi, mihin päätös perustuu? Tyyliin: työtuntien määräsi oli 120t/kk, ja sovittelun rajatunnit olivat 110t/kk. tms?

Sinänsä kyse on muutamista euroista, käteen jää yleensä sama tai 20e-200e/kk enemmän kun kotona maatessa. Kannustavaa? Ei, mutta en halua olla toimeton tai täysin työtönkään.

7

220

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • popkj

Alan työehtosopimuksista nuo selviää. Työehtosopimuksia löytyy, kun googlaat.

• akateeminen työtön

Ei löydy ainankaan pamin sivuilta, olen kyllä yrittänyt goolata. Jos olisin itse löytänyt selkeät tuntimäärät, en täällä sitä kyselisi. Hommaa kun mutkistaa se, että samalle kuukaudelle voi osua useita eri työtehtäviä esim hotellissa.

• linkit linkkeinä

Ei, koska sieltä ei selviä, mikä on yksiselitteisesti vielä soviteltua työttömyyskorvausta antava TUNTIMÄÄRÄ. Nuo pamin sivut ovat kyllä tuttja, niissä käydään läpi työehtosopimusten pykälät ja taulukkopalkat.

Jos sen kerran viisaana tiedät, kerro ihan selkeästi kiitos!

• popkj

Puuttuuko sinulta luetun ymmärtäminen vai näenkö minä harhoja?

Kyllä noissa tesseissä kerrotaan alan kokoaikatuntimäärät. Sen, mikä vielä antaa sovitellun päivärahan, tulee sinun itsesi laskea sen tiedon varssa, että työ, joka tulee sovittelun piiriin, on max 75 % alan kokoaikatyöajasta.

Lue siis tarkkaan ja sitten laskulaite kännyyn.

• useat tessit sekoitt
        popkj kirjoitti:

Puuttuuko sinulta luetun ymmärtäminen vai näenkö minä harhoja?

Kyllä noissa tesseissä kerrotaan alan kokoaikatuntimäärät. Sen, mikä vielä antaa sovitellun päivärahan, tulee sinun itsesi laskea sen tiedon varssa, että työ, joka tulee sovittelun piiriin, on max 75 % alan kokoaikatyöajasta.

Lue siis tarkkaan ja sitten laskulaite kännyyn.

Vielä lusikalla soppaan.
        Olen itse paininut saman ongelman kanssa kun ketjun aloittaja.

Tuo pykälä on todellakin ongelmallinen, jos tekee MONEN alan keikkatyötä, kuten ilmeisesti aloittajakin.

Tuntimäärät voivat jäädä selkeästi alle keskiarvojen YKSISTÄÄN.
        Esim tarjoilijana 50t, siivoojana 20t, hotellin respassa 10t.
        Mutta kun lasketaan ne yhteen, sovitellen kahta tai kolmeakin eri TESsiä, soppa on valmis.

Laskeminen on silloin helppoa ja yksinkertaista, jos tekee vain yhden TESsin alaista työtä.

Tässä suhteessa päätökset olisi tosiaan hyvä perustella, koska käytäntö voi vaihdella eri virkailijoidenkin kesken. Eli miten laskevat yhteen eri tuntimäärät.

• kela

Hei nimimerkki akateeminen työtön!

Kiitos kysymyksestäsi. Kuten sinulle jo olikin kerrottu, alan kokoaikatyön määrät löytyvät kyseisen alan työehtosopimuksesta. Tästä sitten lasketaan maksimi 75 prosenttia.

Kelan päätöksistä ei käy ilmi esimerkkisi mukaisesti tarkat tuntimäärät. Kiitän kuitenkin palautteestasi ja laitan sen mielelläni eteenpäin.

Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      23
      2742
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2302
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2180
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1792
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1652
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1586
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      294
      1470
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1409
    Aihe