Mistä tiedän alojen keskimääräiset tuntimäärät?

akateeminen työtön

olen akateeminen työtön, etsin koko ajan oman alani työtä, ei vaan taida enää tässä iässä (45v nainen) tärpätä. En pääse ikäni takia edes haastatteluihin :((

Teen jo useamman vuoden keikkatöitä, etupäässä siivousta ja ravintola- tai hotellialan työtehtäviä.

Minua askarruttaa sovitellussä päivärahassa päätökset, jotka perustellaan lauseella: "Sinulla ei ole oikeutta soviteltuun ansiopäivörahaan, koska tuntimääräsi ylittävät 75% alan keskiarvon."

Siis mistä voin tietää, mikä on esim ravintola-alan keskimääräinen tuntimäärä?
Mikä on hotellisivouksessa vastaava tuntimäärä, entä vaikkapa varastotyössä?

Eli miksi kyseisiä päätöksiä tehdessä ei myös kerrota selkeästi, mihin päätös perustuu? Tyyliin: työtuntien määräsi oli 120t/kk, ja sovittelun rajatunnit olivat 110t/kk. tms?

Sinänsä kyse on muutamista euroista, käteen jää yleensä sama tai 20e-200e/kk enemmän kun kotona maatessa. Kannustavaa? Ei, mutta en halua olla toimeton tai täysin työtönkään.

7

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • popkj

      Alan työehtosopimuksista nuo selviää. Työehtosopimuksia löytyy, kun googlaat.

    • akateeminen työtön

      Ei löydy ainankaan pamin sivuilta, olen kyllä yrittänyt goolata. Jos olisin itse löytänyt selkeät tuntimäärät, en täällä sitä kyselisi. Hommaa kun mutkistaa se, että samalle kuukaudelle voi osua useita eri työtehtäviä esim hotellissa.

    • linkit linkkeinä

      Ei, koska sieltä ei selviä, mikä on yksiselitteisesti vielä soviteltua työttömyyskorvausta antava TUNTIMÄÄRÄ. Nuo pamin sivut ovat kyllä tuttja, niissä käydään läpi työehtosopimusten pykälät ja taulukkopalkat.

      Jos sen kerran viisaana tiedät, kerro ihan selkeästi kiitos!

      • popkj

        Puuttuuko sinulta luetun ymmärtäminen vai näenkö minä harhoja?

        Kyllä noissa tesseissä kerrotaan alan kokoaikatuntimäärät. Sen, mikä vielä antaa sovitellun päivärahan, tulee sinun itsesi laskea sen tiedon varssa, että työ, joka tulee sovittelun piiriin, on max 75 % alan kokoaikatyöajasta.

        Lue siis tarkkaan ja sitten laskulaite kännyyn.


      • useat tessit sekoitt
        popkj kirjoitti:

        Puuttuuko sinulta luetun ymmärtäminen vai näenkö minä harhoja?

        Kyllä noissa tesseissä kerrotaan alan kokoaikatuntimäärät. Sen, mikä vielä antaa sovitellun päivärahan, tulee sinun itsesi laskea sen tiedon varssa, että työ, joka tulee sovittelun piiriin, on max 75 % alan kokoaikatyöajasta.

        Lue siis tarkkaan ja sitten laskulaite kännyyn.

        Vielä lusikalla soppaan.
        Olen itse paininut saman ongelman kanssa kun ketjun aloittaja.

        Tuo pykälä on todellakin ongelmallinen, jos tekee MONEN alan keikkatyötä, kuten ilmeisesti aloittajakin.

        Tuntimäärät voivat jäädä selkeästi alle keskiarvojen YKSISTÄÄN.
        Esim tarjoilijana 50t, siivoojana 20t, hotellin respassa 10t.
        Mutta kun lasketaan ne yhteen, sovitellen kahta tai kolmeakin eri TESsiä, soppa on valmis.

        Laskeminen on silloin helppoa ja yksinkertaista, jos tekee vain yhden TESsin alaista työtä.

        Tässä suhteessa päätökset olisi tosiaan hyvä perustella, koska käytäntö voi vaihdella eri virkailijoidenkin kesken. Eli miten laskevat yhteen eri tuntimäärät.


    • kela

      Hei nimimerkki akateeminen työtön!

      Kiitos kysymyksestäsi. Kuten sinulle jo olikin kerrottu, alan kokoaikatyön määrät löytyvät kyseisen alan työehtosopimuksesta. Tästä sitten lasketaan maksimi 75 prosenttia.

      Kelan päätöksistä ei käy ilmi esimerkkisi mukaisesti tarkat tuntimäärät. Kiitän kuitenkin palautteestasi ja laitan sen mielelläni eteenpäin.

      Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      137
      7823
    2. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      65
      7006
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      58
      3502
    4. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      58
      1282
    5. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1253
    6. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      14
      1133
    7. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      226
      1094
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      953
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      901
    10. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      64
      895
    Aihe