Hei! Kannattaako sakun kanssa harrastaa pyöräilyä? Kovin kovalla alustalla koira ei juoksisi vaan juoksisi enemmän pientareen puolella hiekalla.. Koira on kyllä viellä penikka(7kk) niin ollaan vasta totuteltu pyörän kanssa menoon, lenkeille ei olla viellä päästy, missä iässä koiran kanssa kestäisi alkaa tekemään lyhyitä lenkkejä?
Kiitokset vastauksista ja hyvää kevättä! :)
Saksanpaimenkoiran kanssa pyöräily
30
925
Vastaukset
- hiljaahyvätulee
Ei taida olla hyvä pyörällä lenkittää vielä kovin paljon, enen kuin on lonkat ja kyynärät kuvattu..
itse olen vasta nyt vuoden ikäisenä alkanut pientä kävelyvauhtista pyöräilyä opettamaan pojalle...sellaista nuuskuttelu/kävely kevyttäravia pikkumatkoja meneen... Poika kyllä tykkäis mennä vauhdillakin, mutta kun nuo pyörätien pientareetkin on vähä sellaisia paikkoja että siellä on lasinsiruja, niin oikein varovasti ollaan menty,ennen kuin päästään oikeille hiekkateille meneen...
Joku varmaan osaa sanoa miten kestää lenkittää,minä olen ollut varovainen
koirani kanssa, ettei tule mitään ylimääräisiä harmeja. - Sakemannin omistaja
En suosittele pyöräilyttämään koiraa ennen ku se on lonkkakuvattu.Jos koiralla onkin D:n tai E:n lonkat,niin sitähän ei sitten missään nimessä saa pyöräilyttää.Omaani rupesin juoksuttamaan pyörän vierellä sen ollessa reilun vuoden.Toki olin ennen sitä koiran lonkkakuvauttanu.
- adamiranta
Joskus kauan aikaa sitten, kun mulla oli saku(ja) sanottiin, että ehdottomasti lonkkia ei kannata kuvauttaa, kuin aikaisintaan vasta 2 vuotiaana (24 kuukautta). Lisäksi jos nartuilla oli juoksu, niin sitten vasta juoksun jälkeen.
Onko noin paljon suositukset muuttuneet vuosien varrella? - Sakemannin omistaja
adamiranta kirjoitti:
Joskus kauan aikaa sitten, kun mulla oli saku(ja) sanottiin, että ehdottomasti lonkkia ei kannata kuvauttaa, kuin aikaisintaan vasta 2 vuotiaana (24 kuukautta). Lisäksi jos nartuilla oli juoksu, niin sitten vasta juoksun jälkeen.
Onko noin paljon suositukset muuttuneet vuosien varrella?Nykyisin sakemannien minimi ikä kuvaushetkellä on 12kk.Kuten jo tossa kerroinkin,niin meidän neiti oli 1v2kk kun kuvautettiin & juoksut olivat loppuneet n.10 päivää ennen kuvauksia,eikä vaikuttaneet tuloksiin mitenkään.El.lääkärikin sanoi kun kysyin asiasta et ei vaikuta.Toki se on jokaisen oma asia koska koiransa kuvauttaa.Eli siis kuvauttaako just 12kk iässä vai vaikka 24kk iässä.Ja kuvauttaako heti juoksujen jälkeen vai vaikka kuukautta kahta myöhemmin.
- aloittaja....
Näin vähän arvelinkin että ei kannata ennen kuin on kuvautettu.. Mutta eikä tuo vuoden ikä ole vähän liian aikaista käyttää kuvautuksissa? Yleensähän ne lonkat viellä vahvistuvat siitä, olen aina ollut siinä luulossa että siinä 1,5-2 vuoden iässä kannattaa käyttää kuvautuksissa?
Paljonko kuvautukset muuten nykyään maksavat?
Toisen koiran kanssa pyöräillään jo pitempiäkin lenkkejä, kylläkin ajokoiran&labbiksen sekoitus, tykkää kovasti kun saa juosta pyörän vierellä :)
Minkälaista liikuntaa suosittelette sakulle? Metsään lähetään heti lenkille kunhan lumet sulaa, myös uintia tullaan melkovarmasti kesällä harrastamaan jonkun verran kun oma ranta missä saa vapaasti uittaa :)- Sakemannin omistaja
Saksanpaimenkoiranhan minimi ikä on kuvaushetkellä 12kk.Meidän neiti oli 1v2kk kun kuvautettiin.Lonkat A/A & kyynäreet 1/0.Riippuu mitkä kaikki kuvautetaan & missä.Meidän neiti kuvautettiin Oulussa Akuutissa & kuvautettiin lonkat & kyynäreet.Makso 144,73€.Kyllä tuon ikäisen voi viedä jo ihan reilusti lenkille.Me lenkkeiltiin tuossa iässä jotain 4km aamua & iltaa.Meidän neiti pääsi uimaan jo pentuna & rakastaa uimista =)
- toinen omistaja
Sakemannin omistaja kirjoitti:
Saksanpaimenkoiranhan minimi ikä on kuvaushetkellä 12kk.Meidän neiti oli 1v2kk kun kuvautettiin.Lonkat A/A & kyynäreet 1/0.Riippuu mitkä kaikki kuvautetaan & missä.Meidän neiti kuvautettiin Oulussa Akuutissa & kuvautettiin lonkat & kyynäreet.Makso 144,73€.Kyllä tuon ikäisen voi viedä jo ihan reilusti lenkille.Me lenkkeiltiin tuossa iässä jotain 4km aamua & iltaa.Meidän neiti pääsi uimaan jo pentuna & rakastaa uimista =)
Oon samaa mieltä sun kanssas. Siinähän ne lonkat menee pilalle kun ei kasvata oikeenlaista lihaksistoa ravilla. Kyllä siitä koirasta näkee, miten paljon kestää lenkittämistä. Meillä alotettiin 30 min ravilenkit noin 7kk iässä ensin muutaman kerran viikossa. Jos pentu innostuu leikkimään hetki lenkin jälkeen, eikä aristele mitään paikkojaan, niin lenkki on ollu sopiva.
- hiljaahyvätulee
Meillä 200e kyynärät,lonkat selkä..
Joku tykkää että ei kannata kuvauttaa vielä vuoden ikäisenä...
En tiedä,meillä ainakin kuvattiin vuosikkaana kaikki OK.
Pelkät lonkat kyynärät varmaan 150-160 E. - Älä riskeeraa!
Älä juoksuta remmissä koiraa pyöränvieressä ollenkaan, siinä on koiran ja sinunkin loukkaantumisen riski suuri. Koira voi kääntyä eteen, jalka voi jäädä pinnojen väliin, tai itse joudut väistämään jotakin ja kaadut.
- _FlamingHeart_
Itse olen juoksuttanut omaa sakuani(1v7kk) hihnan kanssa & vain 1km,koska en ole vielä lonkka/kyynärkuvauttanut sitä.
Nyt en enää voi,kun loukkasin elokuussa 2011 vasemman polveni(polvilumpio meni poispaikaltaan & nilkka murtui),niin pyöräily on hankalampaa.
Olen juoksuttanut myös seropiani(3v9kk) hihnan kanssa eikä ole vielä ollut ongelmia.
- näin meillä
Meillä mennään lyhyessä remmissä ,eikä koira pääse meneen pyörän eteen.
Ja kun on sopiva vauhti ja napakka ote remmistä niin turvallista on.
Toki minulla on sellainen pieni jopomallinen pyörä, jossa istuin niin alhaalla että jalat yltää maahan tarvittaessa,se on oiva peli koiran kanssa pyöräilyyn!!
Pahinta minusta on jos koira on liian pitkässä remmissä ja pysähtyy yhtäkkiä haisteleen jotain,silloin voi käydä vahinko,mutta sekin on ennakoitavissa..
Ja kun vauhti sopivan hiljainen niin nou hätä.- ertyuiopåpoikujhgfds
Liikenteessä ei kaikki ole ennakoitavissa, siellä on paljon muitakin liikkujia, joilla ei ole kaikki aivan hallinnassa, eikä koirakaan ole robotti. Riskeeraat kyllä koirasi terveyden. Parempi kun alat itsekin lenkkeillä koiran kanssa jalkaisin.
- näin meillä
ertyuiopåpoikujhgfds kirjoitti:
Liikenteessä ei kaikki ole ennakoitavissa, siellä on paljon muitakin liikkujia, joilla ei ole kaikki aivan hallinnassa, eikä koirakaan ole robotti. Riskeeraat kyllä koirasi terveyden. Parempi kun alat itsekin lenkkeillä koiran kanssa jalkaisin.
Emme lenkkeilekkään kaupungissa, vaan hiljaisella maaseudulla pyörätiellä
Ja vain silloin, kun metsässä olevat hiekkatiet ei ole vielä kuivanneet..
Joten ei olla vaarallisillavesillä ja koira aina ravinpuolella, piennarta menee..
Niin ja meillä ei mennä pääkolmantenajalkana, vaan nuuskutellen, ja välillä kevyelläravilla.. ja SEIS sana jo osataan ;-))
En riskeeraa koirani terveyttä vaikka sinusta siltä saattaa tuntuakkin..
Ja tottakai, lenkkeilemme enemmän metsässä vapaana =)
Mutta haluan että koira oppii käyttäytymään myös pyöralenkilla, jossa on muitakin vastaantulijoita.
- SPINGER
niinpä, kyllä metsissä vapaana juoksentelu on koiralle pyöräilyä parempaa liikuntaa.(itse olen unohtanut irtipitokiellon kun koira on hanskassa). jos kuitenkin haluat pyörällä juoksuttaa, osta Spingeri. se joustaa koiran ylimääräisten pysähdysten varalta eikä pääse pyörän eteen. Kelpo vehje
- ih@n@ koir@
Meillä on reilu 3 v. sakemanni narttu ja tulimme n. tunti sitten pyörälenkiltä. Tämä koira tarvitsee muutaman kerran viikossa kunnon pyörälenkin (talvella mennään metsään ja heitellään keppiä umpihankeen => kuluttaa riittävästi energiaa) Myöhään illalla on kiva pyöräillä, kun ei ole juurikaan muita kulkijoita ja kesällä on myös huomattavasti viileämpää iltaisin. Tänään tehtiin 4 km lenkki ja koira on oppinut juoksemaan hihnassa aina pientareen puolella. Välillä mies tekee koiran kans jopa 11 km pyörälenkkejä. Koira on tosi onnellinen, kun saa juosta :-) Alkumatkan energiapikki kun on saatu purettua spurtilla, päästään matkavauhtiin, joka on tasaista ravia. Ikinä en kävelyttämällä/hölkkäämällä saa purettua tätä energiaa. Koirasta oikein huomaa, jos on käyty vaan normi hihnalenkeillä ja on lähdettävä pyörälenkille.
Pyrimme siihen, että koira saa monipuolista ajankulua ja liikuntaa; uidaan, pyöräillään, heitellään keppiä, käydään lenkillä, harjoitellaan tottista, etsitään nameja ja välillä tytär ottaa sen mukaan tallille hevosten ja toisten koirien joukkoon. Parasta on oman perheen seura kuitenkin! - aloittaja.....
Noniin tännehän onkin saatu kivasti vastauksia :) Taidan alkaa totuttaan koiraa tuohon pyöräilyyn, kuvausten jälkeen sitten aletaan lenkkeileen pyörän kanssa jos aletaan..
Springeri olisi tarkoitus ostaa kun kumminkin tuon toisen koiran kanssa tulee pyöräiltyä harvase päivä, olisi huomattavasti helpompi kuin se että joutuu kättä jännittämään koko ajan rinnalla kun sillä koiraa ohjataan..
Ollaan käyty myös isolla hiekkamontulla juoksemassa, koirat tykkää kovasti juosta siellä, MUTTA onko tuo hiekkavallejen ylös juoksuttaminen sakulle minkälaista liikuntaa? Joskus muistan lukeneeni että se olisi hyväksi sakulle, mutta onko? Puhutaan siis isosta montusta, ei mistään muutaman metrin syvyisistä :) - näin meillä
Näille koirapyöräilyn tyrmääjille oisin sanonut ,että miten sitä koiraa opetetaan vaikkapa AD-kokeeseen, jos ei pyöräillä..?
Pyöräily on meidän koirasta tosi mukavaa,jarrutella saa kun menohalut ois niin kovat...
Pelkällä hihnalenkillä ei tosiaan saa koiraa väsytettyä,ainakaan meidän koiraa...
Pyöräilyä paljon muutakin liikuntaa,niin on poika onnellinen ja tyytyväinen! - spk-nartun omaaja
Itselläni on terve koira, mutta pelkään jos tulee törmäys :)
- xyzöä
reilun puolivuotiaan kanssa voi välikuvien oton jälkeen pyöräillä. Edellyttää toki, että paikat ovat koiralla kunnossa. Sydän ja keuhkot tarvitsevat rasitusta jo kasvuiässä kehittyäkseen kunnolla, ja myös luusto itse asiassa kehittyy paremmin kun sitä rasitetaan sopivasti. Puolivuotiaana tuollainen 2-3 km pari-kolme kertaa/viikko ei riko koiraa. Vuosikkaana voi helposti pyöräillä tuollaisen 5 - 6 km kerrallaa 3 - 4 kertaa/viikko
- hdhdskslsllsl
Miten olette aloittaneet tuon pyöräilyn opettelun, että saatte koiran menemään kunnolla?
- Sakemannin omistaja
Mä lähin meidän neidin kans ihan vaan suoriltaan juoksuttaan pyörällä.Ajoin itse tietysti ensin hiljalleen.Ensin kävin ihan pienen lenkin,mutta koska meidän neiti osas juosta pyörän vieressä kuin ois aina juossu,niin lisäsin matkan pituutta.Yleensä pyöräillään 4-5km 2-3 kertaa viikossa.Ylämäet & tien ylityksen mennään reippaasti,niin että koira joutuu juoksemaan,mutta muutoin mennään sellaista vauhtia et koira ravaa.Mitään ongelmia ei ole koskaan meillä ollu.
- _FlamingHeart_
Suoriltaan & aluksi hiljalleen polkemista.
Sitten lisätty vauhtia,kun oppinut menemään pyörän vierellä.
- näin meillä
Meillä myös lähdettii suoraan meneen,vähän nuuskutellen aluksi ja sitten pieniä pätkiä ensin,hyvin poika menee, mutta en anna koskaan mennä laukalle asti..
Silloin mennään liian kovaa =O
Kevyttä ravia ja vähän lenokkaampaakin ravia pieniä matkoja ja sitten välillä pysähdytään haisteleen valopylväitä ym."makoisia hajuja"
Lähdette vaan silleen tunnustelemalla liikkeelle, voi olla että koirasi on kuin vanhatekijä,muista vaan pitää sitä sivulla riittävän lyhyellä remmillä ,ettei mene pyörän eteen.. Kyllä se siitä! Onnea ja turvallista matkaan =) - Aloittaja,,,,,
Noniin nyt on pyörässäkin tuo spinger, ollaan käyty jonku kerran lyhyitä lenkkejä, hiljasta menoa ja pientareen puolella yritetään mennä.. Osaa mennä jo hienosti ravia rinnalla eikä vedä :) Uskaltaakohan tuota jatkaa sakun kanssa, mites pitemmät lenkit? Periaatteessa miksikäs lonkat kärsisivät rauhallisesta ravaamisesta pientareen puolella?
Koiralla ikää nyt 9kk- Sakemannin omistaja
En edelleenkään suosittele juoksuttaan pyörällä ENNEKUIN koira on lonkkakuvattu!Entäs sitten kun koirallas onkin paskat lonkat?Et voi syyttää sitten ketään muuta ku ittees!Ei tarvitse olla välttämättä viralliset lonkkakuvat,mutta kannattas ottaa ainakin välikuvat,jotta tiedät mitkä lonkat & kyynäreet ovat odotettavissa.
- tytsypytsy
Haluisin tässä kysyä, (vaikuttaa varmaan tyhmältä) et eikös sekarotuisten koirien kuvauttaminen maksa samanverran? joku joskus sanoi,että on kalliimpi mut tiä häntä.. Jokatapauksessa haluan kuvauttaa oman ISON uroskoirani lonkat varmuuden vuoksi,että jos onkin jotain vikaa niin on ainakin tiedossa ja voin ennaltaehkäistä vanhalla iällä niitä vaivoja...
ja selvyydeksi vielä jos joku täälä sanoo,ettei sekarotusia kannata kuvauttaa, niin teen se vain koirani hyvinvointia ajatellen... Vaikka se ei puhdas olekkaan,niin kai sekarotuisellakin on oikeus terveeseen elämään? - varmanpäälle
Luultavasti maksaa saman verran.
Kannattaa kuvauttaa, niin tiedät mikä on tilanne,sehän ei kenellekkään kuulu
mitä omastaan haluaa kuvauttaa ja tsekata/ varmistaa, onko kaikki OK, oli se puhdas tai ei... mites kyynärät samalla.... - sakuko
anna kuules mennä vaan :) meillä taidettiin olla vähän vajaa vuoden kun tutustuttiin pyörään (ensin uros meinasi eturenkaan kanssa ottaa matsia, mutta hieman vauhtia lisäämällä se unohtu samantien) totean nyt taas tätä, että ollaan ehkä liian varovaisia niiden koiriemme kanssa välillä. Pelätään tietyllä alustalla juoksemista, juoksun vauhtia, metsiä, hiekkamonttuja.. koirat on luotuja liikkumaan, annetaan se niille. Minua varoiteltiin järkyttävän paljon pennun tullessa, että elä sitten vie varsinkaan sinne tallille sitä, menee jalat rikki kun liikaa juoksee hevosten kanssa ym.. välikuvat otettiin koska koira ontui, mutta kuvat olivat hyvät ja tuosta kun iästä kyselit, niin minulla on iso uros, reilu 70cm.säkä, joten kuvat otatan tuossa 3-vuoden ikäisenä. Totta puhuit siinä, että ne ei välttämättä täysin pidä paikkaansa jos kovin nuorena lähetään kuvauttamaan. Tämä käsitys minulla on oman koirani kautta. Toki kukanenkin tekee niinkuin parhaaksi näkee, mutta omallani kasvu oli niin valtavaa, että luusto ei meinannut pysyä mukana, joten jalat olivat kyllä välillä kuin spaghettia :)
..ja vie ehdottomasti hiekkamontuille. Meilläkin on täälläpäässä muutama mahtava paikka ja ai ihanaa kun ukko näkee mäet, niin sillon mentiin :) - Aloittaja....
Juu on pyöräilty silloin tällöin, paljon vapaana juoksemista pelloilla, metsissä ja montuilla.. Ja tietty uimista, sitä tuo meidän neiti rakastaa :)
- Sakemannin omistaja
Olisi mielenkiintoista tietää,et millaiset lonkat & kyynäreet on aloittajan koiralla?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1492149
- 1211455
Atte Harjanne usuttaa eläkeläisvihaan
Karmeeta kuultavaa aamun uutislähetyksessä, kun Atte Harjanne, tunnettu eläkeläisvihaaja, suitsii sukupolvien välistä v3351248Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!
https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro1401190Keitä oli kunnanjohtajan erottajat?
Kouluja ei ole varaa ylläpitää mutta johtajasopimukseen palaa 100000 euroa ja uuden johtajan hakuprosessi maksaa kymmeni651165IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!
Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk31161- 1411139
- 491099
Mene perheinesi arkkiin - kasteelle !
Juutalaiset oli hyvin lapsirakkaita, mitään ehkäisyä ei käytetty. Perheissä oli paljon lapsia. Viiden koko perheen kast470967Milloin bikineistä
Tuli juhla tai esiintymis asu? Pikkasen harkintaa vois käyttää. Bikinit kuuluvat uimarannalle. No, mitä maailman tähdet98965