Paljonko vaihtoehtoja kahvipöytään?

Juhlien järjestäjä

Mikä on mielestänne "sopiva valikoima" suolaisia ja makeita juhlien noutopöytään kahvittelun merkeissä? Meillä kyseessä on ristiäiset, mutta eiköhän rippijuhlat, kihlajaiset tms. ole aika lailla samaa lajia. Mitä "pitää" olla ja montako lajia? Tokihan jokainen tarjoaa juhlissaan juuri mitä haluaa, mutta onko teillä suolaista yhtä vai viittä lajia ja millaisia?

Aika perinteinenhän tuntuisi olevan kermakakku kuivakakku pullakranssi 1-2 pikkuleipälajia. Mutta meillä taitaa kermakakku korvautua hyydytetyllä juustokakulla ja pullat ainakin skipataan.

Suolaiset onkin sitten haastavampi päättää. Lohivoileipäkakku on suunnitelmissa, mutta siihen lisäksi 1-2 muuta suolaista (joku vege-vaihtoehto), mitä mitä ja paljonko...

Kolmea lajia suolaista, kolmea lajia makeaa, liikaa vai liian vähän?

34

5647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuivakakku ei

      Ihan hyvältä vaikuttaa, mutta jätä se kuivakakku pois. En ole koskaan käsittänyt niiden ideaa, koska niitä tehdään helppouden nimissä ja harva niitä kuitenkaan suostuu syömään. Mieluummin vaikka perinteiset karjalanpiirakat tilalle tai kalamössöllä täytettyjä ruisnappeja tmv.

      Kuten jo mainitsit pullat skipataan ja sekin on hyvä, koska harva osaa leipoa todella hyvää pullaa.

      Yksinkertaisuus on todella vaativa laji tarjoiluissa ja onneksi on monenlaista reseptiä tarjolla, jotta edes jossakin onnistuisi.

      Mukavia juhlia!

      • *******

        Kyllä kuivakakku juhliin kuuluu, mutta pulla ei, ne jää aina syömättä. Kuivakakkua syö kaikki.


    • Ap.

      Kiitos vinkeistä! Kuivakakun taidan tehdä "perinteiden nimissä", kun kerran täytekakkua tai pullaa ei ole, ettei mene mummoparka ihan sekaisin... sitä paitsi mun valkosuklaa-mustikkakakku ei ole kuiva lainkaan ;)

      Pullan kohdalla olit enemmän kuin oikeassa, ja karjalanpiirakat ja ruisnapit oli hyviä vinkkejä, tack!!

      • Juhlien järjestäjä

        NIMIMERKKI AP. ÄLÄ VARASTA TOISTEN VIESTIKEJUJA


      • Ap.
        Juhlien järjestäjä kirjoitti:

        NIMIMERKKI AP. ÄLÄ VARASTA TOISTEN VIESTIKEJUJA

        Jestas :) Joku avopotilas siellä käy kierroksilla. Kyllä tuo "Ap." nimimerkillä kirjoitettu oli ihan viestiketjun aloittajan eli minun viesti, toisin kuin tämä CAPS LOCK skitsoilu.


    • ........

      Meidän rippijuhlissa kuivakakku oli ainoa, joka tuli syötyä ns. viimeiseen muruun, tein perunajauhokakun, koska porukassa oli vehnäallergikko, ja samaa kakkua tietysti ottivat muutkin.
      Pöydässä oli pullakranssi, 3 eri lajia pikkuleipiä (yhdet macarons ilman vehnää). Kahta lajia suolaista: kinkkujuustopiirakkaa (vehnätöntä) ja karjalanpiirakoita, niitäkin löytyi kaupan pakastealtaasta myös vehnättöminä, mutta muille niitä Vuoksen pieniä hyviä piirakoita.
      Kakkuna oli hyydytetty juustokakku, jonka pinnalla mehukiille - juhlakalun oma lempikakku. Sitä tein 3 kpl, joista yhden pohja oli vehnättömistä kekseistä.
      Muutenkin piti tuoteselosteita lukea tarkasti, ettei ole vehnää tai ohraa missään.

      Äitini leipoi pullakranssin (2 kpl) koska hän tekee ihanan pehmeää pullaa, ja hän teki pyytämättä myös yhdet pikkuleivät, itse leivoin macaronsit ja wilhelmiinat luontaisesti gluteenittomina, tein perunajauhokakun, kinkkujuustopiirakat ja ne hyydytetyt kakut (lainasin niihin vuokia naapureilta, jotka tulivat juhliin seuraavana päivänä). Kaupan pakastealtaasta kalastelin karjalanpiirakoita.
      Tuntuu että unohdin jotakin, jota pöydässä oli, mutta niin tai näin, juhlat olivat onnistuneet ja tarjottavaa oli tarpeeksi, meillä oli kolmisenkymmentä henkeä.

      Seuraaviin juhliin teen jotakin lohipiirakkaa, koska tässä välissä löysin yhden hyvän ohjeen, jota olen itse vielä muokannut.

    • tuleva yomamma

      Hei kansalaiset!

      Mikä on tärkeintä??? Ihmisten kohtaaminen. Ruokaa laitetaan silleen, että sitä riittää. Mitä se on no pikkasen monipuolista, mutta ei mitään ihmeellistä. Koska te ihmiset opitte, että kaverit ja tuttavat ja jos on ystäviä, niin se on tärkeintä. "Ostetut" ystävät saavat mennä. He eivät ole ystäviä ja arvostelut ovat arvotelijoiden heikkoa itsetuntoa. Koittakaa nauttia siitä mitä on.

    • terhikki...

      Hyydykekakku on tosi hyvä vaihtoehto tavalliselle täytekakulle. lisänä voisi olla jotain piirakkaa.
      Omissa valmistujaisissani tarjosin kala ja liha täytteisiä rieskarullia. sekä kinkku piirasta.

    • Tämän päivän kuuma trendi on VHH eli vähähiilihydraattinen ruokavalio. Tosi asia on se, että sokeri ja viljat vain lihottavat ja lisää mm. diabeteksen riskiä. Eli suosittelisin suolasten leivonnaisten tilalle useamman kunnon ruoan, jolloin ei tarvitse täyttää vatsaa leivillä ym hiilarimoskilla. Karjalanpaisti lantuilla salaatti hyvä esimerkki. Sitten jokainen voi valita syökö perunoita ja leipää vai ei. Jälkkäriksi kahvin kanssa sitten riittää pieni pala kakkua että saa suun makeaksi.

      • Jack Rietas

        PAH! Nykypäivän trendi ei ole niinkään mikään vähähiilihydraattinen, vaan nipottamionen ja niuhottaminen ja kaiken hyvän dissaaminen.
        Anorektiset likat ja puppelipojut jotka näyttävät kukkakepeiltä ovat joidenkin tylsien terveysvalistajien aivopesemiä. Kaikki hyvä ja maistuva on väärin ja epäterveellistä. Nyt P-P järki kouraan, kuka täysjärkinen haluaa juhlissa järsiä jotain fuckin lanttuja ja salaatteja, ei se keskitysleireiläisilläkään terveyttä edistänyt että syötiin pelkkää kaalisoppaa ja rehuja.
        Kunnolla vaan kaikkia kakkuja ja myös erilaisia juomia tarjolle!
        Suolaisiin vaihtoehdoiksi vaikka lihapasteijoita, grillimakkaraa, grillikylkeä, nuoremmille myös sipsejä ja muutenkin kaikkea kunnon tavaraa, eli ei mitään light-roskaa eikä rehuja kun kerran on JUHLAT!
        Paskat siitä mikään diabetes tai sepelvaltimotauti tule jos nauttii silloin kun on sen aika, sen sijaan mielenterveysongelmia tulee varmasti kun heti syyllistetään ja nipotetaan kun syö niinkuin mies eikä niinkuin jänis!


      • *******
        Jack Rietas kirjoitti:

        PAH! Nykypäivän trendi ei ole niinkään mikään vähähiilihydraattinen, vaan nipottamionen ja niuhottaminen ja kaiken hyvän dissaaminen.
        Anorektiset likat ja puppelipojut jotka näyttävät kukkakepeiltä ovat joidenkin tylsien terveysvalistajien aivopesemiä. Kaikki hyvä ja maistuva on väärin ja epäterveellistä. Nyt P-P järki kouraan, kuka täysjärkinen haluaa juhlissa järsiä jotain fuckin lanttuja ja salaatteja, ei se keskitysleireiläisilläkään terveyttä edistänyt että syötiin pelkkää kaalisoppaa ja rehuja.
        Kunnolla vaan kaikkia kakkuja ja myös erilaisia juomia tarjolle!
        Suolaisiin vaihtoehdoiksi vaikka lihapasteijoita, grillimakkaraa, grillikylkeä, nuoremmille myös sipsejä ja muutenkin kaikkea kunnon tavaraa, eli ei mitään light-roskaa eikä rehuja kun kerran on JUHLAT!
        Paskat siitä mikään diabetes tai sepelvaltimotauti tule jos nauttii silloin kun on sen aika, sen sijaan mielenterveysongelmia tulee varmasti kun heti syyllistetään ja nipotetaan kun syö niinkuin mies eikä niinkuin jänis!

        Nyt Jack Rietas olen kanssasi samaa mieltä. Turhaa nipottamista on jättää juhlissa kunnolla syömättä, minä en syö koskaan mitään ennen juhlia, saanpahan siellä sitten mässyttää ja grillin kautta kotia. Muutenkaan en tajua tuo vhh:n päälle, jätetään leivät syömättä mutta karkkia mätetään.

        Ja tunnen reilusti ylipainoisia jotka eivät kehtaa juhlissa syödä, mutta kotona sitten mättävät moninkertaisesti ettei vaan kukaan saa tietää.

        Ja niin, olen hoikkana pysynyt koko ikäni, vaikka syön aamupuuroa, syön leipää, kastikkeisiin pistän aina kermaa, syön sipsejä (pari pussia riittää viikoksi) jne.


    • Vaativa akka

      Totta hitossa pitää!

    • Vähän mutta hyvää

      Eikä pidä! Vanhanaikaisista kaavoista voi jo vihdoin luopua, sen seitsemää sorttimenttiä ei tarvitse olla missään nimessä. Yksinkertaista, hyvää ja riittävästi, suolaista ja makeaa ja nykyään tosiaan kallistutaan paljon suolaisen puolelle ja makea on vain sitten täytekakku tai muu, mistä saa suun makiaksi. Itse korvaan joskus kaikenkarvaiset piparipiiperrykset konvehdeilla tms. suklaalla.

      Aloittajalle: tunnetko tai tiedätkä pitopalveluita, joiden kotisivuja tutkimalla saat vinkkejä ja vaihtoehtoja omaan tarjoiluusi. Ystävällinen pitopalvelukokki / -yrittäjä kertoo myös varmasti, miten aineiden ja tarvikkeiden menekkiä lasketaan tarjoilulle .

    • kesäkekkeri

      Kaikkea ei tarvitse tehdä itse. Toivottavasti juhlista muistetaan jälkikäteen muutakin kuin että oliko voileipäkakku lohta vai lihaa, ja oliko pikkuleivät itsetehtyjä vai ostettuja. Juhla on pääasia, tarjoilu kuitenkin vain sivuseikka. Itse kukin laittaa oman näköisensä juhlat ja vieraille saa luvan kelvata.

    • 5munaa

      Vähintään seitsemää sorttia makeaa. Suolaistakin voi toki olla;)

    • juhlivatyttö

      Helppo suolainen on myös iso tuoresalaatti, jonka viereen pienempiin astioihin kaikki, mille joku voi olla allerginen tai muuten ei syö (esim. koska on vegaani): fetaa, tomaattia, sipulia, paprikaa, oliiveja, siemensekoitusta... mielikuvitus vain on rajana.

      Jos on vähemmän juhlavaa tai ei välitä voileipäkakuista, myös lajitelma patonkia/sämpylöitä (tai riisikakkuja/gluteenittomia suolakeksejä keliaakikkoa varten) ja eri päällisiä toimii hyvin. Itse tehdyt tsatsikit ja hummukset (hummus myös vegaaninen) tekevät aina kauppansa, ja jos ei jaksa väsätä, myös kauppojen palvelutiskeiltä saa usein tosi ihania lohi-/katkarapumössöjä, tuorejuustokin on ok.

      Itse lähtisin siitä, että suolaisen variaatio on tärkeämpää kuin makean. Mikään ei ole kurjempaa kuin olla juhlissa nälkäisenä. Siksi keskityn itse yleensä siihen, että ainakin jotain suolaista on kaikille ruokavalioille. Etenkään epävirallisemmissa juhlissa makea ei muutenkaan ole niin tärkeää.

      Lähtökohtaisesti muuten kannattaa kaikki tehdä vähälaktoosisena tai jopa kokonaan laktoosittomana, koska laktoosi-intoleranssi on niin yleinen.

    • mimmuli19

      juhlissa kuuluu olla ehdottomasti paljon ruokaa
      erillaiset liha/kalahyytelöt on must!
      lasagne, pizza ja molemmat paljolla aurajuustolla tietty!
      sipsejä ja dippejä montaa eri laatua.
      ei mitään kasviksia tai hedelmiä todellakaan.
      tukusta taa käteviä karkkirasioita ja voi ostaa samalla useamman kymmenen kiloa.
      juomaksi limsaa ja vanhemmille sitten omat juomat.

      • Jack R.

        Juuri noin! Hauskaa huomata, että löytyy muitakin jotka osaa nauttia eikä nipottaa!


    • I D I O O T T I

      Voi hyvä kädettömyys!!!

      Kaikki se on kysyttävä muilta netistä. Etkö osaa itse edes yksiä tarjoiluja ajatella?
      Mistä teitä kädettömiä urveloita nykyään sikiää niin paljon???

      • se-se-on

        Sulla on sua oikein hyvin kuvaava nimimerkki! LOL!! ;)))


      • Ap.

        Oooh :) Tämä on käsittääkseni KESKUSTELUPALSTA, ja aika hiljainen sellainen olisi, jos täällä kysyttäisiin vain oikeasti tärkeitä asioita joiden oikea kysymispaikka on keskustelupalsta. Sellaisia asioita ei nimittäin taida olla...


    • svobo

      Turha ostaa kuivia vehnäkeksejä koristeeksi. Ei niihin kukaan koske, jos tarjolla on meheviä täytekeksejäkin. Nne ne vieraile maistuu ja vehnäkeksit jää sitten kaappiin pyörimään. Muihin artikkeleihin sama homma. Pari maistuvaa vaihtoehtoa piisaa, valikoimaa juuri sen verran, että allergiat tms. ruokavaliot tulevat huomioiduksi.

    • lukutinkk

      pullat pois,kuivakakku pois....ne alkaa olla historiaa.

    • yot

      Minä tein itse keksejä, jotka täytin, sekä pieniä toscapaloja . Lisäksi laitan täytekakun, teen voileipiä ja ruokaisan salaatin. kovehteja...viiniä...olutta..ja punaviiniä.

    • Spurgu-Abi

      Kunnolla viinaa, niin kelpaa pöperöt sitten paremmin.
      Haalarit päälle, niin ei haittaa pienet pyörimiset pihamaalla ja grillatessa voi olla vapaasti..
      Pois paskantärkeys..juhlista...
      Pienet on murheet, kyselkää pitopalvelusta, eikä täältä.

    • se-se-on

      Pidä vain se kuivakakku mukana kattauksessa. Vaikkei se menisikään kaupaksi vieraille, niin voit hyvin leikata sen lopun osiin ja pakastaa pakastepusseissa. Ja ottaa sitä sieltä pakkasesta aina, kun sä haluat tarjota vieraille hieman kakkua, mutta et haluaisi alkaa leipomaan kokonaista kakkua.

    • kjhkjgi7

      AP:lla taisi olla ristiäiset kyseessä. Jos vauvasi on jo syntynyt, niin tiedät itse, missä voimavarasi ovat. Jaksatko siivota, aikatauluttaa juhlapäivän, jutella vieraiden kanssa, ruokkia vauvasi, kattaa pöydän, tehdä menuun ja leipoa??? Kannattaa miettiä realistisesti omat voimavaransa. Pelkästään se, että on itkeskelevä vauva aiheuttaa sen, että mahdottomia ei ehdi tehdä.

      Kuivakakun suosio pöydässä perustuu siihen, että sen voi tehdä jo edellisenä päivänä, sen voi pakastaa jos sitä jää jäljelle ja se on ns. perustarjottava, jota nirsokin yleensä syö.

      Ristiäiset on yleensä pieni vain ydinsuvun juhla, jossa tunnetaan perusteellisesti kaikki juhlaan osallistuvat. Osa "sen seitsemästä sortista" perustuu siihen, että jos juhlan järjestelyihin osallistuu moni, niin esim. omat ja appivanhemmat voivat tuoda kukin jotakin leivonnaista. Minusta tarjoamisia ei tarvitse olla montaa laatua, kunhan muistaa allergiat ja sen, että liian erikoiset tarjoamiset (esim. jos ainoa suolainen tarjottava on tosi eksoottista) saattaa aiheuttaa sen, että sitten sitä ainoaa neutraalia kuivakakkua menee hirmuiset määrät, kun erikoisuudet ei kelpaa.

      voit myös teetättää kakun ja ostaa valmiskeksejä, jolloin jo iso osa tarjoamista on valmiina helposti saatavana. Muista kuitenkin säilytystilojen (kylmätilat) riittävyys. Pelkästään kakku vie jääkaapista ison osan. Mitä tahansa tarjoatkin, niin tarjoa sellaista, joka ei pilaannu herkästi lämpimälläkään säällä ja joka ei kuivetu helposti. Esim. pulla kuivettuu, jos on tuntikausia esillä ja harva tosiaan osaa leipoa hyvää pullaa.

    • On tässä järjestetty neljät rippijuhlat ihan kotona. Tarjottavista voileipäkakku on tehnyt hyvin kauppansa ja on ollut täytekakku ja niitä kuivakakkujakin. Ihan hyvin on riittänyt tarjottavat koska rippijuhlissa on ollut aika vähän. Sukua ei oo paljon jälellä ja kaikki ei ees pääse pitkän välimatkan takia.
      Poika on menossa lukioon syksyllä ja jo nyt ajattelen kauhulla ylioppilasjuhlia. Ne olisivat ne suurimmat juhlat mitä järjestäisin. En oo ylioppilasjuhlia vielä järjestänyt yhtään kun vanhin luki ylioppilaaksi tukholmassa ja niitä hän tuli juhlimaan yhdessä pikkusiskon rippijuhlien kans. Niistä tuli aika pienet, 18 vierasta.

      • Juhlien järjestäjä

        Ei kiinnosta, huono vastaus!!!!!!!!!
        bnuhheeh!


    • penniajatuksista

      Ristiäiset olen itse kokenut pienemmäksi juhlaksi kuin esimerkiksi yo tai hääjuhlat -en juhlan merkityksen vuoksi vaan kokonsa puolesta. Myös juhla on usein luonteeltaan hieman erilainen kuin valmistujaiset, häät tms, mitkä monesti kestää iltaan asti -tai yöhön.

      Itse ehdottaisin seuraavia aineksia menuuseen:

      Suolainen:
      Karjalanpiirakat munavoi
      Kinkku- tai lohivoileipäkakku, tai molemmat. Yleensä lohi tekee hyvin kauppansa mutta on myös sellaisia jotka ei kalaa syö. Itse teen usein molemmat.

      Makea:
      Täyte-tai hyydykekakku
      Kuivakakku
      Herrasväen pikkuleivät on ehdottomat! On sitten anoppikin tyytyväinen ;)
      Omien mieltymysten mukaan halutessasi 2-3 muuta makeaa (pikkuleipiä, pullaa, tai mitä tahansa.)

      Monissa juhlissa suolaisessa pöydässä edellisten lisäksi lihapullia, leipää, salaattia yms.

      Lämmintä ruokaa en suosittele.... hankala tarjottava varsinkin sellaisissa juhlissa joissa väki tulee "tipotellen" kuten esim valmistujaisissa. Muutenkin sitoo ihmisiä liikaa. Panosta mieluummin kylmiin tuotteisiin!

      Allergioita jos et tiedä mitä kenelläkin on , kannattaa tehdä tai ostaa ammattilaiselta esim yksi kuivakakku tai täytekakku joka olisi ainakin hyla ja sokeriton. Muita yleisiä allergioita voi olla esim. pähkinät ja munat.

      Mutta ennen kaikkea, tarjoat sitten mitä tahansa niin tärkeintähän on että et tarjoiluista stressaa vaan nautit vauvasta ja seurasta - kerkeää niitä juhlia vauvan elämän aikana vielä tusinan verran tulla :D

    • Kiitos ei ähkylle!

      Mielestäni juhlassa parasta on kavereiden & sukulaisten tapaaminen. Myös tärkeää se, että isäntäperhe ehtii myös seurustella vieraiden kanssa. Ruokajuhlista ja sen monta sorttia - kiitos ei. Jos on kaukaisia vieraita niin joku keitto tietysti hyvä vaihtoehto. Ja jos esim. keitto niin jälkkärikahvin kanssa ei tarvitse olla kuin esim. joku hyvä täytekakku, pienet omansa myös helle, joilla on diabetes, lakto- tms. vaivoja. Mässäily on mielestäni ällöä.

      • pottua&soossia

        Kiitos ei ähkylle on itse ällö!
        Juhlissa pitää syödä kunnolla ja juoda kunnolla!
        Pottuja ja läskisoossia pöytään ja paljon!
        Jaloviinaa juotavaksi ja paljon!
        Vittuako tässä nipottamaan aletaan, kun juhlitaan niin juhlitaan kunnolla!
        Vee-ii-tee-tee-uuu!!!!


    • 7 on klassinen

      Klassikkohan on seitsemää sorttia kahvileipää, mutta tämä ei ole välttämättä juhlapöytä. Ennen oli vain paremman väen tapana panna kahvin kanssa tarjolle seitsemää sorttia.

      Jos pannaan tarjolle gluteenitontakin, voi lajeja olla enemmänkin.

    • yo

      pittää olla montoo sorttia!

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9254
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      42
      2720
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2493
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1340
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe