Täällä joku kysyi ruokayliherkkyyksistä mitä on tullut homealtistuksen jälkeen. Jo vain. Onhan niitä tullut koetuksi ja luonnollinen selitys löytyy kun etsii vähän kirjallisuudesta, mitä missäkin ruoka-aineessa on homeita ja niiden jäämiä. Viljassa ja maississa Fusariumia, viineissä, oluessa ja siiderissä hometoksiineja ja hiivojen jäämiä. Maapähkinöissä Aspergillus flavusta. Tupakassa ja raakakahvissa sekä hometta että varastopunkkeja. Hometoksiinit kestävät korkeita lämpötiloja, jopa kahvin paahtamista. Sitrushedelmissä Penicilliumia, viinirypäleissä Botrytistä.
Mitä sitten voi syödä? Lihaa, kalaa, perunaa, kotimaisia vihanneksia, kotimaisia marjoja, idätettyjä versoja (juuri äskettäin oli hyvät ohjeet suurimmassa päivälehdessämme torstain ruokanumerossa), munia, maitotuotteita. Kannattaa miettiä mitä suuhunsa laittaa. Ilman valkoista sokeria ja valkoisia vehnäjauhoja, ilman tupakkaa ja suolaa puolet sokeriataudista ja verenpainetaudista jäisi syntymättä. Varokaa luontaistuotteita joissa lukee valmistettu Aspergillus fumigatun mikrobin avulla. Katsokaa millaista vettä juotte. Pyytäkää mikrobien viljelytodistus kuntanne viranomaisilta. Lisäaineet pois, varsinkin E621.
Homevapaa dieetti
16
283
Vastaukset
- aikamoista pelleilyä
No enpä luontaistuotteita käyttäisi muutenkaan. A-studiossa oli hyvä juttu superfoodista.Kaameaa mössöä, viranomaiset ovat hyllyttäneet tuotteita hometoksiinien ja torjunta-ainejäämien vuoksi.
- ihmetyksen kummastus
Meidän paikkakunnallamme juomavesi haisee ihan selvästi homeelta tai kellarilta. Auttaako keittäminen siihen? MIten on muualla? Johtuuko tämä lumien sulamisesta?
- pullot pöytään?
Raikasta vettä pullosta? Vai pitäisikö hankkia oma vedenpuhdistamo?
- Simasuu..
Sima taitaa olla juomana siitä terveellisemmästä päästä kun ei laita liikaa hiivaa. Kulutusaika on niin lyhyt ettei sulfiitteja tarvita. Kun luin Hesarista jutun viinien lisäaineista ja siitä mitä homemyrkkyjä niillä torjutaan, eipä paljon tee mieli viiniäkään enää juoda. Punaviiniä ehkä hiukan. Valkoviinejä ei ainakaan. Ehkä kirkkaat alkoholijuomat olisivat turvallisempia laimennettuna vaikka karpalomehulla. Tai sitten ulkoisesti..
- Se on tosi jotta
Simasuu.. kirjoitti:
Sima taitaa olla juomana siitä terveellisemmästä päästä kun ei laita liikaa hiivaa. Kulutusaika on niin lyhyt ettei sulfiitteja tarvita. Kun luin Hesarista jutun viinien lisäaineista ja siitä mitä homemyrkkyjä niillä torjutaan, eipä paljon tee mieli viiniäkään enää juoda. Punaviiniä ehkä hiukan. Valkoviinejä ei ainakaan. Ehkä kirkkaat alkoholijuomat olisivat turvallisempia laimennettuna vaikka karpalomehulla. Tai sitten ulkoisesti..
Pontikka hywää wappun. Ei ainakaan parane laimentamalla.
Se on tosi jotta kirjoitti:
Pontikka hywää wappun. Ei ainakaan parane laimentamalla.
"Pontikka hywää wappun. Ei ainakaan parane laimentamalla."
- Väärin. Mitä enemmän alkoholia, sitä enemmän syöpää synnyttävää asetalhydiä. Ks.
Alkoholi, mikrobit ja syöpä
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2002/3_2002/alkoholi,_mikrobit_ja_syopa/
Alkoholi muuttuu elimistössä syöpäaineeksi
http://www.tekniikkatalous.fi/kemia/article338705.ece
Muuttaako syövän uhka juomatapojasi?
http://www.iltalehti.fi/terveys/2011041813553754_tr.shtml- trattis
sanasinko kirjoitti:
"Pontikka hywää wappun. Ei ainakaan parane laimentamalla."
- Väärin. Mitä enemmän alkoholia, sitä enemmän syöpää synnyttävää asetalhydiä. Ks.
Alkoholi, mikrobit ja syöpä
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2002/3_2002/alkoholi,_mikrobit_ja_syopa/
Alkoholi muuttuu elimistössä syöpäaineeksi
http://www.tekniikkatalous.fi/kemia/article338705.ece
Muuttaako syövän uhka juomatapojasi?
http://www.iltalehti.fi/terveys/2011041813553754_tr.shtmlVesi on paras juoma näin vappuaamuna. Kunpa olisi homeetonta, mutta eivät ole vielä julkistaneet sitä tietoa missä juomavesikin on homeessa.
- trattis-tattis
trattis kirjoitti:
Vesi on paras juoma näin vappuaamuna. Kunpa olisi homeetonta, mutta eivät ole vielä julkistaneet sitä tietoa missä juomavesikin on homeessa.
Oletteko kukaan saanut oireita sienistä? Epäilen itse että vatsaoireet pahenevat sienien syömisestä.
- sienimö
trattis-tattis kirjoitti:
Oletteko kukaan saanut oireita sienistä? Epäilen itse että vatsaoireet pahenevat sienien syömisestä.
Aika monille tulee mahakipu ja ripuli sienten syömisestä. Tunnen erään joka pystyy syömään vain kanttarelleja ja tatteja, ei lainkaan muita sieniä, ns. maitosieniä tai muuta. Pienikin määrä aiheuttaa voimakkaat oireet.
- epätietoinen Hämeest
Tuskin pullovesi parempaa on. Joku suodatussysteemi olisi varmaan hyvä. Mutta mikä?
- otso ves
Otsonoitu vesi.
- no huhhuhh
Mistä näitä myrkyn kylväjiä riittää? Ei ainakaan sitä.
- #
Hyvä kun varotit. Juuri katson 'ruoansulatusvalmisteen' kyljessä olevasta pienestä tekstistä että entsyymit on valmistettu Aspergillus nigerissä. Onpa merkillistä. Pitäisi olla isoilla kirjaimilla ja varoituskolmio huononäköisille.
- '
Älkää syökö tai juoko mitään homeilla ja hiivoilla valmistettua eikä maissilastuja, tortilloja ainakaan. Nenään on turha työntää mitään muuta kuin etusormi. Pois homealtistuksesta.
- ymmyrkäinen
Onkohan maissihiutaleissa samat myrkyt kuin tortilloissa?
- '
Kirjallisuuden mukaan maissi-chipsit ja tortillat ovat pahempia kuin maissimurot. Ilmeisesti valmistusmaa on eri tai raaka-aine tuotettu eri paikassa. Maapähkinöistä osa joudutaan palauttamaan lähtömaahan homemyrkkyjen vuoksi. Sama koskaa viinejä. Tupakan homemyrkkyjen määrää ei ilmeisesti valvota kun se ei ole elintarvike. ;-)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1651606
- 104931
- 75743
- 51635
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa16615ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40547Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45498Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m158486Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;188428- 26419