Veri vetää Etelä-Amerikkaan.

IwantOut

Olen neljännes-vuosisataa lähestyvä naishenkilö ja jo useamman vuoden haaveenani on ollut matkustaa Etelä-Amerikkaan, tai lähinnä sitä pitkin ja poikin.
En kuitenkaan ole kiinnostunut ns. ohjatusta matkasta - haluan luoda itse omat aikataulut, päättää itse missä paikoissa ja kohteissa käyn, mutta kuitenkin jotain "turvallisuuden tuntua" matkaani haluan.
Siispä jokainen, jolla on kokemusta Etelä-Amerikasta:
antakaa vinkkejä kohteista, maista, yöpymisestä, mantereen sisäisestä matkustamisesta, "selviytymisestä", mitä kannattaa muistaa, mitä kannattaa välttää tai jopa varoa, miten paljon on sopivaa varata kukkaroon (tällä hetkellä varastossa taitaa olla likemmäs tuhat €), jos aikoo viipyä 2-3 viikkoa, mitä pitää ottaa mukaan?
Ja vielä yksi... koska olen innostunut vasta nyt muutamana vuonna reissaamaan yksin, eikä matkatoimistot tms. ole vielä niin hyvin tuttuja ja kun nuo lennot ei ihan halvimmasta päästä ole, onko jokin erityinen matkatoimisto/lentoyhtiö, jonka sivuja kannattaa tarjousten toivossa tarkkailla muita enemmän, ja onko tähän toimeen jotain erityistä ajankohtaa?
ISO kiitos etukäteen kaikille (tosimielellä) vastaamaan vaivautuneille!! :)

10

429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VeteYa

      Matkatoimistoa et tarvitse. Koeta löytää lento lentoyhtiöiden omilta sivuilta, tai vaikka vertaa.fi, tms
      Itse olen matkustellut Etelä-Amerikassa ilman ongelmia. Hotellivarauksia ei tarvitse tehdä, ellet nimenomaan halua johonkin tiettyyn hotelliin. Jos et ole niin tarkka majapaikastasi, eli hostellitason paikat kelpaavat niitä riittää yllinkyllin. poikkeus saattaa olla joku suuri juhlapyhä, vaikka esim. pääsiäinen, tai Rion karnevaalit, tms jolloin kaikki matkustelevat.

      Toki ensimmäiselsi yöksi kohdemaahan lentäessäsi voi olla hyvä että on majapaikka varattuna - pääset helposti nukkumaan raskaan lennon jälkeen. Itse olen useasti lentänyt Peruun ilman mitään varauksia ja huristanut lentokentältä johonkin hostelliin ja yleensä paikka on löytynyt ensimmäisestä, joskus on pitänyt etsiä toinen paikka.

      Itse en kuljeta juurikaan käteistä mukana. Kaiken varalta saattaa olla satanen lompakossa, mutta muuten nostan aina paikallista valuuttaa automaatista visalla. Maksan kaiken paikallisella käteisellä.

      Matkustaminen julksilla liikennevälineillä (busseilla) vaikkapa Perussa, Kolumbiassa, Argentiinassa on vaivatonta, linjoja riittää, tosin laatueroja on. Argentiinan busseja ei voita mikään, Perun ja Bolivian tapaisissa maissa voi olla alkeellisempaa...

      Liikkuminen maasta toiseen on EU-kansalaiselle helppoa, sekä maitse että ilmoitse.

      tarvitset hepatiittirokotuksen omaksi turvaksesi, se ei ole pakollinen. Jos liikut viidakossa tarvitset keltakuumerokotuksen ja jos siirryt siellä maasta toiseen saattaa virallinen keltakuumerokotustodistus olla pakollinen, ihan riippumatta liikutko viidakossa vai et. Jos ihan metsässä aiot liikkua Amazonin alueella saattaa malarialääkitys olla hyvä. Muita et tarvitse, joillain rokotesivuilla puhuaan kolerasta yms, mutta ei niistä ole vaaraa jos elät suurinpiirtein ihmisarvoisissa oloissa.

      Pärjäät ihan normaalilla järjellä.

      Mukaan harrastuksistasi riippuen normaali siisti kaupunkivaatetus, maastoon sopiva vaatetus, eli pitkälahkeiset housut, t-paita, pitkähihainen paita, pusakka, villapaita kylmän sään varalle, sadeviitta, siistit kaupunkikengät, lenkkarit, pitkävartiset kumisaappaat. Ei shortseja paitsi uimarannalle. Älä hanki "vaellussaappaita" vaikka vaeltamaan aikoisitkin, ellei sinulla jo sellaisia ole. pärjäät lenkkareilla ja kumisaappailla vallan mainiostai. Viidakkoon kumisaappaat.

      Normaalit henk. kohtaiset tarvikkeet. jos vietät siellä pitempään ei kannata raahata shamppoita,saippuoita ja hammastahnoja ja dödöjö, vaatteita yms. koko matkan tarpeisiin. Saa niitä sielläkin kaupasta ja vaatteet voi helposti ja aika edullisesti pesettää. Itselläni on yleensä ollut kuukauden reissulle mukana reppu jossa tärkeimmt tavarat - rahat, lääkkeet, kamerat yms toinen laukku tai reppu ruumaan meneviä tavaroita vähän päälle 10 kiloa.

      Kustannukset riippuvat mukavuudenhalustasi. En osaa siis niin tarkkaan sanoa. Itse ihan viime vuosilta tunnen parhaiten Perun. Siellä on aika halpaa mutta ei ilmaista, varsinkaan suuremmissa kaupungeissa.
      Jos kiinnostaa voin paremmalla ajalla vähän tarkentaa.

      • VeteYa

        halvoista lennoista...näitä näkee joskus mutta useimmiten ikävä kyllä halpuus on näköharha. Nimittäin vaihtoajat venyvät, saattaa joutua vaihtojen välillä yöpymään jossain, kokonaismatkaaika kasvaa ja siitä seuraa että lennon hinnassa säästetty raha kuluu vaihtopaikoissa eikä säästöä juuri tullut mutta matkanteko kävi raskaammaksi.


    • xde

      Lähde ihmeessä, mutta kahdeksi viikoksi? Kolmessa kuukaudessa jo ehtii jotain. Mihin maahan ajattelit? On aika erilaisia paikkoja tuolla Etelä-Amerikassa.

    • ahjantti

      Me olimme viime talvena Meksikossa kuukauden. Hieno matka. Paikan nimi on Barra de Navinad. Pieni kaupunki, ei vielä pahasti suur hoteliketjujen pilaama. Asuimme tyypillisessä meksikkolaisessa hotellissa. Huokea, noin 500 euroa kuukausi. Perus siisti. Ennenkaikkea se on turvallinen paikka. Ystävämme, joiden kanssa olimme matkalla se oli heille 7. kerta. Ensi talvena aiomme viettää 6 viikkoa. Ensin lennämme Puerto Vallartaan ja parin päivän jälkeen bussilla perille. Hauska matka.
      Minusta tulee halvimmaksi, kun katsoo netistä halvan lennon ja tilaa netin kautta hotellein. Hotelimme nimi oli Sarabi.
      Ajankohta on siellä paras talviaikana. Kesällä siellä on liian kuuma. Tosin paikkakuntalaisten mukaan viime talvi oli kylmä ei ollut kuin 30 astettta.

    • soriolipakko

      Meksiko ei ole Etelä-Amerikassa.

    • simplemente yo

      Juu ja olen asunut latinalaisessa amerikassa (huom. en pelkästään etelä-amerikassa) eri paikoissa vain yli 10 vuotta enkä voi sanoa tuntevani tätä ihanaa maanosaa kuin murto-osan.

      Kahdeksi viikoksi kannattaa ehkä mennä Kanarialle.

      Nimerkki VeteYa (vete al infierno) on melko hakoteillä ja hänen neuvojensa seuraaminen on lähinnä vaarallista. Ja unohtui pari perusasiaakin. 1. opettele edes auttavasti espanjaa. 2. älä helvetissä kanna mukanasi vain luottokorttia, kun se häviää olet todella kusessa eikä se edes käy joka paikassa. 3. älä lahde vaan säästämään latinalaiseen amerikkaan. Tuulipukusuomalaiset luulevat että siellä kaikki on ilmaista, ei todellakaan ole. Jos todella hauaa säästää kannattaa jäädä kotiin. Miksi suomalaisten pitää aina pihtailla?

      Siihen en käy kommentoimaan miksi välttämättä haluat matkustaa yksin. Ehkäpä kylmä kusipää-kotimaamme Suomi opettaa meidät olemaan yksin, asumaan yksin, kuolemaankin lopulta yksin. Pääasia että yksin.

      Ja vielä turvallisuudesta. Latinalaisessa Amerikaa on paikkoja jotka ovat maailman vaarallisimpia mutta on myös paikkoja jotka ovat ok. Jos turvallisuutta, johon meidät on aivopesty, miettii liikaa, ei voi nauttia mistään ja parempi pysyä kotona.

      • 2+5

        Etelä-Amerikassa matkustaminen on helppoa, ei se ole nykyaikana enää mikään extreme-juttu. Maanosa on monin paikoin edistyneempi kuin Suomi. Oman kokemukseni mukaan siellä matkustaminen on helpompaa kuin Suomessa. Syrjäseutuja lukuunottamatta liikenneyhteyksiä on hyvin, eikä hintakaan ole paha. Majapaikkoja löytyy helpommin kuin Suomessa. Kieli on hyvä hallita, ja oikeastaan omatoimimatkustelussa välttämätön jos haluaa jotenkin reissusta nauttia.
        Tietysti vaarallisiakin paikkoja on, tyhmää olisi ensimmäiseksi hankkiutua känniin ja sitten jollekin huorakadulle, tai slummiin, mutta yleisesti ottaen on varsin turvallista. Yleensäkin keskiverto turisti on ulkomailla paremmassa turvassa kuin kotonaan. Jos joku ihmisen tappaa se on oma perheenjäsen, ei tuiki tuntematon.


      • VeteYa

        Maksutavoista: siis luottokortti mukaan, se on ehdottomasti paras väline, mutta tarkoitus ei ole sillä maksaa ostoksia, ei ainakaan päivittäisiä. Luottokortilla nostetaan paikallista valuuttaa automaatista, tai pankista jos automaatteja ei jostain syystä ole, ja ostokset maksetaan sitten käteisellä.

        Mutta suuria summia ei tietenkään kannata kantaa mukanaan, eikä nykyaikana ole enää järkeä viedä mukanaan koko matkan tarpeiksi euroja tai dollareita - yhtä hyvin ne joutuu hukkaan kuin se luottokorttikin. Jos kortti katoaa saat uuden tilalle viikossa, parissa ja sen ajan kärvistelet vaikka millä. Kadonneita käteisiä et saa takaisin mistään. Luottokortteja muuten saa nykyään niin helposti että hanki niitä vaikka kaksi tai kolme. Hätätilassa auttaa vaikka Western Union. Soitto kotiin että laittakaa rahaa ja voit ne samantien nostaa WU:n paikallisesta toimistosta ja odottelet sitten sitä uutta korttia.

        VeteYa tarkoittaa tietysti mee jo, helvetin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Sellaiseen matkailusivustoonkin joskus törmäsin.


    • VeteYa

      En tiennytkään olevani hakoteillä :-)

      Olen siitähuolimatta matkustellut Etelä-Amerikassa juuri kuvaamallani tavalla n. 10 kertaa, kerrallaan vähintään 1-2 kk, useimmiten pidempään, pisin reissuni kesti vuoden. Enkä ole pysytellyt kaupungeissa, suurin osa retkistäni on suuntautunut syrjäseuduille vuoristoon ja viidakkoon. No, syrjäseutu on suhteellinen käsite - jos siellä on ihmisasutusta ei se sitten kovin syrjäistä tietenkään ole. Ja huom. retkeni syrjäseuduille olen tehnyt omatoimisesti, en ole kulkenut minkään matkatoimiston järjestämillä reissuilla. Toki viidakossa esimerkiksi minulla on ollut paikallisia intiaaneja matkaseurana.

      Joo, se on toki viisasta, että pitää hätäkassaa mukana. Ja jossain peräkylässä ei tietenkään ole automaattejakaan....mutta vierasta valuuttaa ei maahan kannata raahata enempää kuin se hätävara siltävaralta että jo lentokentällä huomaat korttisi kadonneen.

    • Matti Lappalainen

      Jopa tuli paljon hyviä neuvoja. Lisää löytyy www.snoopy.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      57
      3789
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      167
      2357
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2085
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      141
      1989
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      412
      1401
    6. 79
      1231
    7. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      137
      1160
    8. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1060
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      1020
    Aihe