70-luvulla rakennetun omakotitalon öljylämmityslaitteistoa, poltttimon vaihdot yms.?
Minulle tarjotaan taloa ostettavaksi, mutta onko "naapurin" huolto ollut riittävä?
kuka saa huoltaa
6
2189
Vastaukset
- huuperi
Yleensä omistajat huoltavat laitteistot itse. Öljylämmitys sopii ihmisille, joilla ei ole aivan peukalo keskellä kämmentä. Öljysäiliön huoltamiseen pitää olla tarvittavat luvat omaava henkilö. LVI-alan yritykset kyllä suorittavat laitteistojenkin huoltoja, säätöjä, ym. Enemmänkin olisin sinuna huolestunut muuten tuosta -70-lukuisesta rakennuksesta. Hanki ihmeessä kunnon asiantuntija apuriksi ennenkuin ostat!
- kiitos neuvoista
mitä ongelmia siinä talossa pitäisi tarkistaa, kenet pitäisi valita asiantuntijaksi?
Miten öljysäiliötä tulisi huoltaa, ostan vanhukselta, joka ei ole kai koskaaan huoltanut, polttimot vaihtaa naapuri. Onko OK
Ostaisin lomapaikan maaseudulta, olen itse kaupungista ja melko kokematon asiassa.
- 25
Öljypoltinhuolto on luvanvaraista työtä. Tukes ylläpitää rekisteriä liikkeistä.
Palotarkastus kysyy liikkeiltä osoitteet, jotka on huollon piirissä.
Loput osoitteet on herran huomassa tai kuutamokeikkoja.
-Tosin huoltoliikkeen asentajat ei tee pimeästi, siinä ei ole mitään järkeä.- Luvanvaraistapa
hyvinkin mutta ei öljypoltin mitään rakettitiedettä ole (jos ei oteta lukuun nykyajan tikitaalipolttimia). Minulla ei ole poltinlupia enkä siten ole mikään ammattimies mutta olen elämäni aikana törmännyt niin moneen tumpeloon poltinhuoltajaan etten enää usko koko lupajärjestelmään. Samaten osa säiliöitä puhdistavista luvallisista firmoista ja työntekijöistä on täysiä idiootteja. Polttimen huolto on varsin yksinkertainen homma jos vain ymmärtää, mitä on tekemässä ja miten poltin yleensäkin toimii. Releen toimintahäiriöön en ota kantaa kun en ole varsinaisia sähkömiehiä, mutta harva poltinasentajakaan on. Kaikki muu sitten sujuukin. Poltin tarvitsee palaakseen öljyä, ilmaa, kipinän palojakson alussa ja liekinvalvontasysteemin. Tarvitsee vain pähkäillä, millä alueella vika on ja keskittyä siihen
Yleensä vika löytyy jo tällä tavalla. Luettelen tässä joitakin vikoja joihin törmää vähän väliä:
- Öljy loppu /säiliön pohjalla liikaa vettä tai lietettä
- Suodatin (joku niistä kolmesta) tukossa
- Suutin tukossa
- Ilmavuoto öljyn imuputkessa tai yleensä -letkussa
- Magneettiventtiili ei toimi kunnolla (yleensä ei sulkeudu kunnolla)
- Esilämmityspatruuna tukossa likaisen oljyn seurauksena
- Öljypumppu kulunut (melko harvinaista)
- Öljypumpun kytkinkappale pettänyt
- Palopää karstoittunut liikaa
- Liekinvartija viallinen
- Sytytysmuuntaja / piuhat /kärjet vialliset
- Piippu tukkeentunut irti murentuneista tiilenpalasista (on nähty tämäkin)
- Kuten jo taisin todeta, relettä ei korjata vaan vaihdetaan
Varmaan olette törmänneet muihinkin ilmiöihin mutta lähes kaikkiin noihin vaivoihin olisi auttanut jos säiliö olisi pidetty puhtaana ja sinne otettu hyvälaatuista pakkasenkestävää öljyä.
Kiitos että sain purkaantua täällä ja laskettua vähän höyryjä ulos. Ylläoleva on kuitenkin vuosikymmenten kokemuksella ja parhaan tietämykseni mukaan kirjoitettu. Asioista voi toki olla eri mieltä.
- varalla sähkö
Valtuutettu öljypoltinasennusliike, ompi luvanvaraista, suodattimen vaihdot voi
varmaan itse tehdä. Meillä oli ainakin niin osaamaton asentaja että otti sähkö-
lämmityksen pois käytöstä kun asensi polttimen. Oisi voinut jättää sähkölämmityskeskuksen rauhaan että olisi ollut varalla. Piti sitten itse
kytkeä se kuntoon.- Tunnen muutaman
öp-asentajan ja siksi en anna omaa laitteistoani muiden huollettavaksi. Osaan itse asian paremmin ja jaksan keskittyä hommaan sitä tehdessäni. Lisäksi parinkymmenen vuoden omakohtainen kokemus laitteistostani tarkoittaa että tunnen sen perinpohjin. Tietenkin, jos ei osaa niin ei pidä puuttua koko polttimeen. Siitä saa vain harmeja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi463088Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs462881100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es502515Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo492403Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks322096Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581850- 451769
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä411616- 461535
- 261361