raskauden keskeytys rv 20?

että pitikin sattua.

minulla on erittäin hankala tilanne, kaksi pientä lasta ennestään, nyt kolmas raskaus viikolla 19 menossa ja minulla on todettu vaikea munuaisvaiva jonka takia joudun esim. syömään jatkuvasti lääkkeitä ja joka hankaloittaa elämää ja jaksamista erittäin paljon, vaikuttaa koko yleiskuntoon, tilanne huononee mitä pidemmälle raskaus etenee. Olen alkanut miettiä (myöhään tosin) raskauden keskeytyksen mahdollisuutta oman jaksamisen sekä jo olemassa olevien lasteni vuoksi...

Nyt tietoa etsiessäni ongelmaksi nousee myöhäinen ajankohta. Kysymys on siis onko näillä viikoilla mahd. saada lupa keskeytykseen omista syistä, jaksaminen, masennus yms...?

11

5644

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no HALOO???

Lapsesi on muutaman viikon päästä keskosikäinen ja voi selvitä kohdun ulkopuolellakin heti jos tilanne vaatii!!! Hänen koko vuosikymmenten ihmiselämänsä riippuu nyt siitä sinnitteletkö sinä vielä sen muutaman (elin)tärkeän viikon....

• ja vielä...

tuskinpa saa, päätös pitäisi hakea Valviralta ja siinä varmastikin kestää sen aikaa että menee yli rv20. Tämän jälkeen sen saa vain jos sikiö todetaan vakavasti sairaaksi, ja ilmeisestikään et ole raskauden takia hengenhädässäkään. Tuollaisilla 'masennus, jaksaminen' ym. (mukavuus)syillä sitä ei todellakaan ja ONNEKSI enää yli rv20 saa!

• niimpä niin..

edelleen tilanne pahenee mitä pidemmälle tämä etenee, tulossa mm. automaattinen sektio, jonka jälkeen lukuisia uusia toimenpiteitä ko.vaivan vuoksi eikä ole ollenkaan varmaa toivunko kaikesta fyysisestikään kokonaan. siinä pitäisi sitten jaksaa ja kyetä kaksi pientä ja vauva sekä koti.. jeesustelijat voi minun puolesta painua hevon helvettiin. Kyseessä ei ole vain oma mukavuudenhaluni, vaan oikeasti huoli terveydestä.

• esem

Moikka, kyllä mä uskon että voi saada luvan, koska kyseessä on sinun terveys. Tsemppiä odotukseen jos niin päätät. Lapset on ihania.

• 1989*

tekisi mieleni jeesustella, mutta en ole menossa toivottamaasi paikkaan, mutta pakko pakko sanoa, että en ymmärrä.

20viikkoa alkaa olla täynnä, ja sinä mahdollisesti kannat täysin elinkelpoista sikiötä kohdussasi. Oletko ihan selvillä, miten noin iso sikiö abortoidaan? Kestätköhän itsekään ajatusta? Luulisi, että löytyy muitakin vaihtoehtoja!

Jos oma tilasi on heikko, hakeudu äitipolille, todennäköisesti siellä on vielä käyttämättömiä menetelmiä teidän kummankin parhaaksi. Itse olin viikolta 25-->30 osastolla, jossa kokoajan olin hoidon ääressä, tilannetta valvottiin huolellisesti tarvittaessa jopa jatkuvasti ennenaikaisen vedenmenon takia.

Levolla fyysinen tilanteeni pysyi hallinnassa sen verran, että viikolla 30 syntyi suunnitellulla sektiolla pikkukeskonen, joka kasvoi ja kehittyi, on nyt aikuinen ihminen, jonka olemassaoloa jaksan edelleenkin kiittää.

Ehkä sinulla on puoliso, lasten isä, joka voi kantaa osansa vastuusta, onhan tässä kyse hänenkin perheestä.

• yksplusnollaonyks

Oletko keskustellut kokonaistilanteestasi hoitopaikassasi? Oletettavasti raskautesi on riskiraskaus joka tapauksessa perussairautesi johdosta. Ei kai ihmistä voi pakottaa jaksamaan enempää kuin mitä jaksaa. Onhan sinun saatava kaikki saatavilla oleva tuki.

Koetin huonolla menestyksellä hakea hakukoneella, mitä munuaissairaus vaikuttaa raskauteen. Sinänsä luulisi, että jo sairauden tai ainakin sen huonon hoitotasapainon on mahdollista aiheuttaa vahinkoa sikiöllekin. Itse ainakin tilanteessasi jättäisin oman hoitoni, jos en saisi riittävää apua ja jos en enää jaksaisi. Sitten saisivat muut järjestää hoidon muille lapsille ja tarpeellisen hoidon itselle.

Oletettavasti tulet olemaan paljon sairaalassa loppuraskauden aikana joka tapauksessa. Jos et kerta kaikkiaan jaksa, ja jos lapsi on vain synnytettävä, niin voithan miettiä mahdollisuutta, että lapsi saisi esim. sijaisperheen. Tuskin on kenenkään etu, että joudut sairaana hoitamaan laumaa avuttomia lapsia. Sosiaalityöntekijä tietää varmasti tästä puolesta.

Toivotan joka tapauksessa hyvää jatkoa, toivottavasti saat riittävästi apua ja tukea!

• huohhhhh

keskustele lääkärisi kanssa, uskon että on mahdollista, mutta harkitse tarkoin.

"jeesustelijoille", miksi ylipäätään tulette näille palstoille? nämä asiat ovat ihmisille vaikeita, miksi tehfä entistäkin vaikeampia.

• täällä saa

kuule keskustella aiheesta nekin joiden mielipiteistä et tykkää.
        Niin, oman lapsen tappaminen on useimmille vaikeeta ja niinhän sen pitääkin olla. Sillä tavoin on monen lapsen koko ihmiselämä lopulta pelastunu...

• ...

Niin saa, joten vastustajienkin täytyy hyväksyä se, että täällä tullaan jatkossakin kertomaan kokemuksia abortista, kysymään neuvoa siihen ja puolustamaan aborttia, ilman, että viestit ilmoitetaan heti poistoon

• ja kukahan

sellasta nyt missään olikaan ollu kieltämässä??! Kyllä se on jotkut ihan muut kun vastustajat joilla on ollu vaikeuksia sietää niitä vastauksia (totuuksia).

• henkilö X

Myöhässä tulee vastaus, mutta Suomen lain mukaan rv 20 - 24 abortin voi saada vain sikiödiagnostisin syin. Tarkoittaa siis TODETUN VAIKEAN SAIRAUDEN TAI RUUMIINVIAN takia.

Ote laista:

"Sen estämättä, mitä 5 §:ssä säädetään, terveydenhuollon oikeusturvakeskus voi antaa luvan raskauden keskeyttämiseen, jos lapsivesi- tai ultraäänitutkimuksella, serologisilla tutkimuksilla taikka muulla vastaavalla luotettavalla tutkimuksella on todettu vaikea sikiön sairaus tai ruumiinvika, ei kuitenkaan kahdennenkymmenennenneljännen raskausviikon jälkeen."

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1970/19700239

Näiden laissa mainittujen aikarajojen jälkeen ymmärtääkseni lääkäri voi myös tehdä hätäkeskeytyksen, mikäli katsoo sen olevan naisen hengen pelastamiseksi välttämätöntä.

Mutta koska aloitusviesti on kirjoitettu lähes 2 viikkoa sitten, niin olettaisin ratkaisun jo löytyneen. Saanko kysyä mikä se oli?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      48
      6258
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      69
      4165
    3. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      39
      3366
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      21
      3186
    5. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      198
      2949
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      40
      2612
    7. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2489
    8. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      20
      2462
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      150
      1499
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      325
      1488
    Aihe