Kuinka taiteilijoilla on varaa näyttelyihin?

Taitava tyhjätasku

Hei!

Aloittelevana taiteilijana kauhistelen galleriavuokria ja ihmettelen, kuinka minulla tai muilla on varaa olla taiteilija?! Myynnistä kun ei koskaan voi mennä takuuseen.

Ensi vuodelle minulle on tarjottu jo useampaa hyvän tuntuista galleriapaikkaa ympäri Suomea, mutta millä perusteilla paikkoja kannattaa ottaa vastaan, kun vuokrat ovat luokkaa 1500 - 2200 euroa kolmelta viikolta? Provikat päälle, tietty.

Milläs tässä varteenotettavaksi taiteilijaksi alat, jos ei ole vara hienoihin gallerioihin?

20

636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiina Tietopöllö

      Hyvissä gallerioissa EI ole vuokraa vaan provisio.

      • taidekaljoittelijat

        Jos olet rahaton mutta kalja maistuu et ole pulassa. Sanomatalossa taidegalleria Anhava on kaljaveikon ykköskohde 15.7. asti. Timo Heinon Taideteos on rakennettu juomattomista Keisari oluttölkeistä joita on seinällä lattiasta kattoon. Huoneenlämpöisenä tosin. Mutta jos on kova darra ja taskut tyhjät niin ei muuta kuin Sanomataloon 1 kerros ja galleria Anhava. Äkkiä nieltynä ehtii vetää pari tölkillistä ensi hätään eikä kukaan huomaa mitään. On kohteliasta laittaa tyhjennetty tölkki takaisin hyllylle ettei taideteos kärsi. Ei kannata enää väittää ettei taide voisi auttaa tavallista talousvaikeuksissa elävää kansalaista. Mars taidekaljalle http://www.anhava.com/


    • Ap

      Ai? Kerrotko jokusen sellaisen hyvän gallerian (jotka esittävät myös naivismia)?

    • rtkk

      Kaupunkien kirjastoissa on usein näyttelytilaa, ilman tilavuokraa!
      Pienissä taidekauppoissa, taulukehystämöissä tilaa usein provissiotaksalla.
      Pankitkin ottavat ilmeisesti ilman korvausta tauluja näytteille!
      Huonoihin pakkoihin ei kannata viedä, eikä myyskennellä vironlaivalla, ovat löytynnet sitten satama-altaasta! Ei kannata siis myyskennellä itse erilaisissa tilaisuuksissa. Parrasta olisi siis käyttää vain Gallerioita!

    • ...

      no, en varsinaisesti ole itse asiantuntija.

      Mutta mitä tässä seuraillut, kyllä' ne näyttelyt pitää laitaa alkuun jukisella sektorilla- Ihan kirjastoja jne.

      Sitten kun saa jotain ansioluetteloa ja prtfoliota, sitten gallerioihin.

      Galleriat on liikeyrityksi, aina. Samoitenkin kuin taiteilijat on käytännössä yrittäjiä. Ei taiteilijalle riitä, että on teoksia, niitä piää myös myydä. Ja siitähän se "nälkätaiteilija"- nimityskin tulee.

      Iteasiassa, mun käsittääkseni systeemi menee niin, että ensin neuvottelet diilin, jonkun gallerian kanssa. Sitten rutaset kasaan näyttelyn sinne. Ripustat näyttelysi kun värit vielä märkiä gallerian seinille, ja toivot, että joku kiinnostuu niistä, ostaa niitä, saat lehtijuttuja...

      Taiteella ei elä. Jos sitä tarpeekeeksi vääntää, pääsee apurahoille. Ja apurahat on ehkä muutaman kymppitonnin vuodessa. Äärettömän harva taiteilija elää taiteella. Suurin osa tekee jatkuvasti opetustöitä, kunnanjohtajan potrettja tme, leipänsä eteen. Näyttelyt harvinasta herkkua.

      No joo. Mun esikoisnäyttely ollue tekeillä pian kymmennen vuotta. Sovittu kuitenkin, että se tulee kotikylän (syrjäkylän) vanhalle myllylle. Sovittu kunnan kanssa. Multimediaa, valokuvaa, videota, sen sellaista. Mutta koko idea on, artisti maksaa. Artisti maksaa siinäkin kaiken, hah, kunnalla 500 euron vuosibudjetti taidehankintoihin. Jos ne jotain ostais, mä saisin vain murto- osan kuluista, hyvä jos saa maksettua mainoskulut.


      Että niinkun realismia kehiin. Jotkut "galleriat" koittaa vaan rahastaa sinua. Mutta nekin rahat on maksettava, jos aikoo jatkaa tekemistä' pitempäänkin. Mene siwaan töihin, että rahat riittävät materiaaleihin.


      UGH!

    • Taiteella elämisestä

      Eikö se ole taiteella elämistä jos tekee potretteja kunnanjohtajista???

      Eräs ystäväni tekee juuri niitä (muun taiteen myymisen ohessa) - ja pärjää ihan hyvin, näin taidelamankin aikoina.

      Kyllä taiteella voi elää, mutta verottaja arvonlisäveroineen kyllä vaikeutti sitä. Ja tarkoitan erityisesti tuota gallerioiden maksamaa isompaa veroa, joka vaikuttaa/vaikutti kyllä taidekauppaan tyrmäävästi - ja lisäsi pimeää myyntiä arvatenkin..

      • Niin varmaan

        Voiko kunnanjohtajista tehtyä potrettia kutsua taiteeksi?

        Löytyykö siitä jotain syvempääkin katseltavaa tai ihan elämää ilostuttavaa, kun ohitat nuo vanhojen äijien naamavärkit seinillä roikkumassa kunnantalon käytäviä mittaillessasi?


      • Luomisen loppu
        Niin varmaan kirjoitti:

        Voiko kunnanjohtajista tehtyä potrettia kutsua taiteeksi?

        Löytyykö siitä jotain syvempääkin katseltavaa tai ihan elämää ilostuttavaa, kun ohitat nuo vanhojen äijien naamavärkit seinillä roikkumassa kunnantalon käytäviä mittaillessasi?

        Jos mun pitäisi henkeni pitimiksi maalailla rumien äijien naamoja ja vielä kutsua sitä taiteelliseksi työksi, niin siihen loppuisi luomisen ilo. Mieluummin suoraan sanottuna pesen vaikka vessoja kuin käytän kalliita pensseleitäni tuollaisten turpavärkkien tekemiseen....muotokuvavalokuvaus kestää tuon aihepiirin...ehkä.


    • Ap

      Sanovat, että kirjastot yms. ei oikein paina CV:ssä mitään. Täytyy etsiä paikkoja, joihin asiantuntevat ihmiset valitsevat taiteiljat. Olen itse valinnut gallerioita tutkimalla mielestäni hyvien taiteilijoiden CV:itä ja ottamalla yhteyttä fiksun kuuloisiin paikkoihin. Naivistille ei ihan joka ovi aukea, mutta hyvä vastaanotto on ollut.

      Mutta kyllä suurin osa gallerioista, joihin olen törmännyt, ottaa niin kovaa vuokraa että pakko empiä, vaikka halu menestyä on todella kova.

      Tiedän, taiteen myyminen on vaikeaa, taiteilijan polku on kivikkoinen, mutta olen taiteilijaperheestä ja tiedän, että hyvä voi elää taiteella. Tähän tähtään ja kaikki konkarien hyvät neuvot otan kiitollisena vastaan.

    • Hienoa AP!....

      Olet ymmärtänyt 'asian jujun'. Juuri tuo 'konkarien neuvot' minua lämmittää erityisesti. Itsekin aloittelin juuri noin ja nyt sitten neuvon useampaakin kaltaistasi säännöllisesti kuinka edetään tällä alalla.
      Huomiolle pantavaa tänä päivänä on että taiteilijan pitää ihan oikeasti seurata trendejä taiteessakin.....vaikka vihaan tuota sanaa taiteen yhteydessä. Se on ikävä totuus jos aikoo menestyä taiteilijana muutenkin kuin apurahojen turvin.
      Kuvataiteilijan tänäpäivänä täytyy sulautua myös muotokuvan tekijäksi mutta huom! sitäkin voi tehdä trendejä noudattaen. Muistelkaapa vaikkapa Rafael Wardin teosta 'muumimammastamme'. Kenellekään silti ei liene epäselvää se että Wardi osaa upeasti myös sen perinteisemmänkin tyylin.

      Taiteilijan tänäpäivänä on todellakin luovittava noiden menetelmien sisällä ihan 'tässä ja nyt' ja toimeentulo on silloin varmaa eikä tarvi itkeä apurahojen perään.
      Kun hallitsee nämä jutut niin ei todellakaan tarvitse epäröidä pystyttää näyttelyitä kalleimmissakaan gallerioissa. Itselläni on aina tapana antaa galleristille teos ikäänkuin 'pantiksi' ja varmuudeksi että todella saisi katteensa ja kulunsa varmasti peitetyiksi jos käy niin onnettomasti että en myy näyttelystäni yhtään taulua. Sanottakoon että aina olen saanut panttini takaisin.

      Näyttelytoiminta kuitenkin on kuvataiteilijalle hemmetin elintärkeää ja ihmettelen kyllä suuresti kun jotkut taiteilijat tälläkin palstalla ylpeästi julistavat että heille tämä netti riittäisi jopa "maailman valloitukseen"!?!? Hei haloo! ihmiset täällä netissäkin hakevat kaikesta ensimmäisimmin näkyviinsä taiteilijan CV:n! Vasta sen jälkeen alkaa tapahtua asioita....vaikkapa se että sen jälkeen vasta ryhdytään tutustumaan taiteilijan töihin.
      Taiteilijalla pitää olla faktaa osoittaa että että hänellä on "elämää takanaan", eli se tarkoittaa sitä että hän on yleisesti hyväksytty taiteilija jolla on todellakin ollut näyttelyitä enemmän tai vähemmän ja näin hän todella on varteen otettava taiteilija ja turvallinen mahdollisen asiakkaan sijoituksiin.

      • Anonyymi

        No, ei ehkä ihan niinkään. Taiteen keräilijät tietysti katsovat sen cv:n tarkkaan, mutta lahjataulun ostaja valitsee taulun ihan sen perusteella, mitä siitä tykkää. Tyttöporukalla ostettiin kerran parin sadan taulu häälahjaksi, oli kaunis akvarelli omenankukista, muistaakseni.


      • Anonyymi

        Useat tuntemani kuvataiteilijat suomessa sekä minä itse, tosin en Suomessa, elättävät itsensä maalaten vain sitä mitä itse haluavat. Tämä sulkee useimmissa tapauksissa pois muotokuvat ja tilaustyöt.

        Ei meitä taiteella itsensä elättäviä ihan joka oksalla kasva, mutta kyllä se mahdollista on jos kunnianhimo, työmoraali ja rakkaus taiteeseen on riittävän suurta.

        Siihen päälle vaikuttaa tietysti omat valinnat. Ymmärrettävästi kaikki ei halua elää taloudellisessa epävarmuudessa. Jos olet perheellinen niin olet vastuussa myös muista ihmisistä. Itse valitsin olla hankkimatta lapsia, mutta tuttavapiirissäni on myös perheellisiä taiteilijoita (jotka eivät tee tilaustöitä).

        Itselleni talous on pienin stressin aihe luovassa työskentelyssä. Työni myyvät ja apurahoja/stipendejä tulee silloin tällöin.


    • "Kannustaja"

      Hyvä "taitava tyhjätasku"!
      Lue toi edellinen positiivisväritteinen kirjoitus, sillä siinä on periaatteessa kaikki mitä kuvataiteilijan tulee tietää ja toimia! Siis jos olet ihan vakavissasi tulossa meidän armoitettujen ammattikuvataiteilijoiden joukkoon.
      Näyttelyt ovat ihan välttämättömiä jos aiot tulla taiteellasi toimeen. Se kuuluisa vuori ei todellakaan tule Mouhammedin luo vaikka monet yltiöuskovat niin luulevat.
      Jokainen meistä taiteellamme toimeen tulevista olemme joutuneet- ja joudumme yhäkin käyttämään noita Galleristien palveluja ja todellakin pitämään näyttelyitä. Galleristimme pitävät kaiken lisäksi huolen siitä että meidät tunnetaan myös tuolla rajojen ulkopuolella. Onhan se heidänkin etunsa!
      Siitä vain tekemään sopimuksia, sillä jos todella olet taitava niinkuin aloituksesi antaa olettaa niin tulevaisuutesi on taattu.
      Älä vetäydy luottamaan esimerkiksi tämän netin kaikkivoipaisuuteen, sillä netissäkin etsivät ovat todella kiinnostuneet sinun cv:stäsi. He eivät halua ostaa sikaa säkissä!

      • Vuoren huipulla

        Olet oikeassa, se vuori, jolle kannattaa kavuta on Hoorebin vuori ja sinnehän aika harva taiteilija yltää.


    • Ap

      Eli täytyy vain laittaa silmät kiinni (galleriavuokrien kohdalla), kädet ristiin ja luottaa itseensä. Ehkä huokaistakin hieman, sillä olen kotiäiti ja aloitteleva taiteilija: tiukka paikka lähteä maksamaan (lainaamaan pankista siis...) kovia galleriavuokria. Mutta kyllä minä itseeni uskon (nyt ehkä vielä enemmän, luettuani nuo kaksi viimeisintä erittäin kannustavaa viestiä, kiitos!).

      En minä oikeasti tiedä vielä, olenko niin hyvä, kuin viesteistäni tosiaan saattaa luulla. Keltanokka kuitenkin vielä. Olen vain tähän asti nöyristellyt liikaa, vähätellyt osaamistani (sisäinen kriitikko on järkyttävän ankara) ja huomannut, että semmoinen ei ole kovin myyvää. Jos en arvosta itseäni, niin kukas arvostaa? Joten piru vie, muutaman vuoden sisällä olen Suomen myyvimpien naivistien joukossa ja sillä siisti ;D

    • "Kannustaja"

      Neuvoni on että lähesty jotain Galleristia "sillä silmällä". Heillä on tavattoman tarkka kyky suodattaa siitä suuresta tarjonnasta 'potentiaali'... siis sellainen taiteilija jolla mahdollisesti on oikeasti tulevaisuutta. Galleristeihin kannattaa todellakin luottaa.
      Minulla on kyllä kutina että saattaisit pärjätäkin tuossa jutussa! Ihan tuon kirjoitusasusi perusteella jopa saattaisi uskoakin sinuun. Ota härkää sarvista!

    • jk

      niihin galleriavuokriin on kyllä minun tuttavapiirissäni ollut tapana hakea apurahaa. Sitä tietysti saa helpommin jos ensin valmistuu kuvataiteilijan ammattiin. sitten on viisainta osallistua jurutettyihin näyttelyihin,koska jos sellaisiin pääsee,on helpompi päästä myös taiteilijaseuran jäseneksi ja jos pääsee seuran jäseneksi, niin pääsee parikertaa vuodessa osallistumaan myös seuran näyttelyyn,mikä muuten on ilmaista.

    • yrittäjä maalailee

      Muun alan pienyrittäjänä (ja kuvataide harrastuksena monessakin muodossaan) kommentoin vähän.

      Liiketilojen kuukausivuokrat ovat melko kovia, tapahtui siellä sitten mitä liiketoimintaa tahansa, ja hämmästyinkin hiukan, että 1500€:lla irtoaisi 3viikkoa. Kuvataide vaatii kuitenkin jonkinverran tilaa ympärilleen, eikä sen esittäminen onnistu missään jäätelökioskissa. Liiketilaa eteenpäin vuokratessa vuokraan sisältyy myös käsittääkseni arvonlisäveroa 23% (liiketilan eteenpäinvuokraus on palvelun myymistä) sen lisäksi galleristi toki maksaa saamastaan tulosta kaikki muut verot, liikehuoneen kulut (sähköt ym) omat YEL maksunsa jne jne... kuten jokainen yrittäjä tekee, varautuu myös siihen, että galleria on joskus tyhjillään maksaen kaikki kulut ilman mitään tuloja.

      Heitänkin ilmaan ajatuksen. Kuinka iso taiteilijaporukka olisi saatava kasaan, jotta olisi mahdollista yhteisvuokrata pitkäaikaiseen käyttöön tila (kk vuokra esim. 1800€/kk) ja kuinka liiketilan käyttö jaettaisiin kaikkien kuluja maksavien kesken ja kuinka kauan kukakin saisi vuodessa tilaa omaan käyttöönsä jne. 2vk/taiteilija/vuosi ja kulut jaettaisiin 24 henkilön kesken? Kuinka hyvitettäisiin paras näyttelyaika suhteessa loskakeli tai heinäkuun loma-aikojen näyttelyaikaan jne... Kuinka sovittaisiin näyttelytilan yleisestä hoidosta, siivous ym. olettaen tietenkin, että itse taiteilija on oman näyttelynsä aikana kokoajan paikalla (ellei henkilökohtaisesti palkkaisi itselleen työntekijää) jne jne.
      Jatkakaahan jutun kehittelya tästä...

    • Ikuisuuskysymyksiä;)

      Niinpä! Tuossa oli hienoja pointteja ja ideoita paljonkin.
      Tosiasia kuitenkin on, että me galleristit ollaan yrittäjiä joilla on yrittäjien velvoitteet. :) Kaikkein hienoin tilanne on että jos löydämme vaikkapa vain sen yhden tai kaksi "valovoimaisen" taiteilijan niin kaikki nuokin ajatukset voisivat tulla mahdolliseksi.

      Itselläni on ollut sellainen onnellinen tilanne että olen saanut pari taiteilijaa "maailmalle" kahden vuoden aikana.
      Galleristin aktiivisuus on avainsana tänä päivänä. Pitää olla koiramainen vainu millainen taide vetää tuolla maailmalla.
      Meille tarjotaan aikas paljon taidetta ihan päivittäin gallerioihimme. Emme voi kuitenkaan hyväksyä ihan mitä tahansa näyttelyihin, vaan sitä varten meillä on ihan viralliset kollegiot valitsemassa näyttelyehdokkaat. Koska esimerkiksi minä sitten galleian omistajan ominaisuudessa pystyn noista ehdokkaista valitsemaan ne valovoimaisimmat ja minullekin oletettavasti taloudellisesti "hyödylliset" (vihaan tota sanaa) ehdokkaat, on elettävä näillä.

      Meidän pitää myös muistaa että meillä on myös velvotteita valitsemiemme taiteilijoiden suuntaan! Me nimittäin myös teemme heille jatkosuunnitteluja. He eivät suinkaan jää tyhjän päälle näyttelynsä jälkeen- tai evät saisi jäädä.
      Sehän on toki meidänkin etu! Esimerkiksi me saadaa rojaltteja taiteilijoidemme menestyksestä tuolla maailmalla. Ne kantaa meitä myös huonoina aikoina.

      • E-R Rämö

        Mukavaa että edes joskus joku galleristi vaivautuu tänne vähän selkiyttämään tuota juttua!
        Varmaankin nuo perusteet ovat monelle pettyneelle taiteilijalle tervetulleita. Galleristeilla kun ei ole tapana perustella sen kummemmin miksi taiteilija n työt ei ole kelvanneet. Ainakin itse käsitän tuon asian niin että halutaan säästää taiteilijan suoralta negatiiviselta palautteelta, kun varsinkin täällä netissä ollaan nähty että kaikki taiteilijat eivät pysty käsittelemään sellaisia ainakaan järkevällä tavalla.
        Itse ainakin sain aikanaan tavattoman pitkällisen tivaamiseni jälkeen syyn miksi omat työni eivät kelvanneet erääseen yhteisnäyttelyyn. No, ne perustelut ainakin minulle kelpasivat....ja miksei olisi kelvanneet!?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe