Onks tietoo hinnasta ?

Vastatuuli

Hei !
Ostin 1,5 kuukautta sitten Jaguar XJ40 4.0.S -94
Saksasta. Autoon piti tehdä 3000 € remontti, että sain sen katsastettua, mutta silti en kadu ostoani - kaikissa vanhoissahan on jotain !Veropäätöstä ei ole tulllut ja kun kyselen sen perään niin vastaillaan, että tarvitaan "komitea" määrittelemään sen hinta Suomen markkinoilla. Nyt oliskin mielenkiintoista tietää Jaguar-asiantuntijoiden arvio vastaavan suomi-auton hinnaksi ! Tämä verohan lasketaan tästä arviosta, joten mielenkiintoa löytyy. Netissä surffailun tuloksena olen päätynyt n. 21000 - 23000 € koskapa auto ei ole Sovereign - malli. Odotan arvioita.
T:Vastatuuli

20

2866

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mursu

Älä huoli, minulle on tulossa omaan Jaguariini kahden ja puolen tonnin remppa. En minäkään kadu ostostani, on sentään ajettuja kilometrejä vuoden ajalta 30000.

Tuo sinun nettisurffailulla saamasi arvio autosi arvosta on kaiketi aika lähellä totuutta, jos kriteeriksi otetaan se, minkä arvoiseksi tulli mahtaa autosi määrittää. Sitten on eri asia, mikä on autosi mahdollinen myyntiarvo täällä. Kun ilmoitat, että auto on tuotu huonossa kunnossa, se vähentää autosi arvoa, ja siis veroja.

• Blue Cat

Voisitko vihjaista mitä remonttia autoosi on tulossa?
        Voisi itsekin hiukan ennakoida ja tarkkailla tilannetta.
        Itse ajan noin kymmenentuhatta vuodessa.

Onko esimerkiksi perä pysynyt hiljaisena? Omassa autossani perästä kuuluu tietyssä nopeudessa pientä ääntä, mutta ei siellä mitään vikaakaan ole todettu.

Pitäisikö kunnossa olevasta Jagen peräosasta kuulua ylipäätään mitään ääntä?
        En ole muulla vastaavalla ajanut, kuin omallani.
        Kuka pystyisi diagnosoimaan äänilähteen?

Olen ymmällä. Apuva!

• Vastatuuli
        Blue Cat kirjoitti:

Onko esimerkiksi perä pysynyt hiljaisena? Omassa autossani perästä kuuluu tietyssä nopeudessa pientä ääntä, mutta ei siellä mitään vikaakaan ole todettu.

Olen ymmällä. Apuva!

Hei !
        Samaa kertoilivat Jagge-huollossa elikkä perä pitää ääntä (pientä). Vanhana Volvo-omistajana kuuntelin ääntä ja arvelin sen olevan kulunut ristikkonivel. Ainaskin lähdössä kuuluu sama kilahdus kuin Volvossa. Ajossa olen huomannut samaa elikkä ihan lievää ääntä. Jagge huollossa eivät osanneet selittää asiaa vaan arvelivat samaa kuin itsekin.

• H.E.E.
        Blue Cat kirjoitti:

Olen ymmällä. Apuva!

Ei sieltä perästä pitäisi kyllä erikoisempaa ulinaa kuulua. Jos kuuluu, niin laakerit alkavat olla loppu. Siis ei välttämättä vain pyörien laakerit vaan myös tasauspyörästön laakerit. Pyörien laakerithan pitää vaihtaa 75000 km välein (suositus). Tuon perän pitäisi huollettuna kestää kyllä yli 300 000 km...

Jos lähdet sitä korjaamaan niin kannattaa laittaa sitten samalla ne takatukivarsien nivelet uusiksi.

• Mursu
        H.E.E. kirjoitti:

Ei sieltä perästä pitäisi kyllä erikoisempaa ulinaa kuulua. Jos kuuluu, niin laakerit alkavat olla loppu. Siis ei välttämättä vain pyörien laakerit vaan myös tasauspyörästön laakerit. Pyörien laakerithan pitää vaihtaa 75000 km välein (suositus). Tuon perän pitäisi huollettuna kestää kyllä yli 300 000 km...

Jos lähdet sitä korjaamaan niin kannattaa laittaa sitten samalla ne takatukivarsien nivelet uusiksi.

Kyllä olette kaikki oikeassa, että peräremppa on minulla edessä. Vetoakselin laakerit ovat kuluneet, ja ne menevät uusiksi. Kalliin remontista tekee se, että perän purku on isotöinen homma, ja samalla, kun perä aukeaa, ja vetoakselit otetaan esille, menee jarrut ja pyörien laakerit samantien uusiin. Perä pitäisi huoltomiehenkin mukaan kestää ainakin 300000 km, mutta minun autollani on joskus vedetty hevoskärryä, ja ajettu muutenkin saksalaisia moottoriteitä kovaa. Siinä saattaa laakerit olla kovemmalla rasituksella, niinkuin jarrutkin, jotka menevät minulla uusiksi ihan hyvästä syystä. Joten, jos autojenne perästä kuuluu ulinaa, niin kannattaa vaan mennä huoltoliikkeeseen, ja pyytää tarkastamaan myös vetoakselit.

• Blue Cat
        H.E.E. kirjoitti:

Autoon on vaihdettu pyörien laakerit, sekä perän "poskilaakerit." Sisällä olevat vetopyörästön laakerit ovat kuulemma sen verran vahvaa tavaraa, että eivät ihan heti mene. Siinä vaiheessa on perä jo muutenkin loppu.Vetoakselien nivelistäkään ei löytynyt vikaa. Kardaani on nivelineen ja kannatinlakereineen uusi.

Mekaanikon mukaan kaikki on siis kunnossa.

Perä ei ns. ulise, vaan noin satasen nopeudessa alkaa sieltä kantautumaan jonkinlainen resonointiääni. En tiedä onko sitten jotakin pientä jostakin hiukan irti, joka resonoi. Takakontissa ainakin on tunkki ja vararengas hyvin kiinni.
        Pakoputkistostakaan se ei johdu.

En tiedä. Pitäisi varmaankin viedä Laatuvaunuun, jos siellä asia valkenisi.

• H.E.E.
        Blue Cat kirjoitti:

Autoon on vaihdettu pyörien laakerit, sekä perän "poskilaakerit." Sisällä olevat vetopyörästön laakerit ovat kuulemma sen verran vahvaa tavaraa, että eivät ihan heti mene. Siinä vaiheessa on perä jo muutenkin loppu.Vetoakselien nivelistäkään ei löytynyt vikaa. Kardaani on nivelineen ja kannatinlakereineen uusi.

Mekaanikon mukaan kaikki on siis kunnossa.

Perä ei ns. ulise, vaan noin satasen nopeudessa alkaa sieltä kantautumaan jonkinlainen resonointiääni. En tiedä onko sitten jotakin pientä jostakin hiukan irti, joka resonoi. Takakontissa ainakin on tunkki ja vararengas hyvin kiinni.
        Pakoputkistostakaan se ei johdu.

En tiedä. Pitäisi varmaankin viedä Laatuvaunuun, jos siellä asia valkenisi.

>Pitäisi varmaankin viedä Laatuvaunuun,
        >jos siellä asia valkenisi.

Satuin just 10 min sitten soittamaan Laatuvaunuun. Kuulemma Juhannusviikolla on ekan kerran tyhjää kalenterissa.

• Blue Cat
        H.E.E. kirjoitti:

>Pitäisi varmaankin viedä Laatuvaunuun,
        >jos siellä asia valkenisi.

Satuin just 10 min sitten soittamaan Laatuvaunuun. Kuulemma Juhannusviikolla on ekan kerran tyhjää kalenterissa.

Pitkät ovat jonot. No, täytynee laittaa stereoita isommalleen.

Tuli muuten mieleen, että jospa iskarin yläpäiden kumiosat ovat mennet murusiksi ja ja varren metalli resonoi suoraan koriin.

Kaikkea se ihmismieli keksii.

• H.E.E.
        Blue Cat kirjoitti:

Pitkät ovat jonot. No, täytynee laittaa stereoita isommalleen.

Tuli muuten mieleen, että jospa iskarin yläpäiden kumiosat ovat mennet murusiksi ja ja varren metalli resonoi suoraan koriin.

Kaikkea se ihmismieli keksii.

Vois olla aika hyvä arvaus.
        Mulla on sellanen kolina -ongelma etupyörässä ja Laatuvaunu sanoi juurin noiden muovipuslien olevan usein yksi syy.
        Joten ne taitavat mennä vaihtoon. Mutta mulla on kyllä lisäksi vielä vissiin laakeritkin loppu.

Taidan oottaa kesälomille asti ja vaihdan ne itse.

• Blue Cat
        H.E.E. kirjoitti:

Vois olla aika hyvä arvaus.
        Mulla on sellanen kolina -ongelma etupyörässä ja Laatuvaunu sanoi juurin noiden muovipuslien olevan usein yksi syy.
        Joten ne taitavat mennä vaihtoon. Mutta mulla on kyllä lisäksi vielä vissiin laakeritkin loppu.

Taidan oottaa kesälomille asti ja vaihdan ne itse.

Etukolinani loppui kun vaihdoin ylätukivarsien puslat. Suhteellisen helppo homma.

Sen välyksen kyllä huomaa helposti, kun vähän renkaasta heiluttelee.

• H.E.E.

Mielenkiinnosta täytyy kysyä että millainen remontti autoon piti tehdä?
      Ja missä teetit sen - vai teitkö itse?

• Vastatuuli

Hei !
        Koska en ole Jaguar-asiantuntija (vielä ?) läksin hoitamaan asioita varman päälle elikkä Macda/Jaguar Espoo. Autossa oli varsin "nolo" vika - se kulki parhaimmillaankin 60 km/h jos kulki. Käyntihäiriön syyksi ilmeni ilmamäärämittari, joka olikin kalliihko osa 1200 €.Lähetin auton k.o paikkaan jossa he ihan asiallisesti tutkivat enemmänkin autoa. Listalle ilmestyi liian ohuet jarrulevyt / jarrupalat, iskunvaimentimien kiinnitys, jarruneste sekä ilmastointilaitevuoto. KOrjaus hoitui asiallisesti ja palvelu oli hyvää - no laatu maksaa.

• Test Driver
        Vastatuuli kirjoitti:

Hei !
        Koska en ole Jaguar-asiantuntija (vielä ?) läksin hoitamaan asioita varman päälle elikkä Macda/Jaguar Espoo. Autossa oli varsin "nolo" vika - se kulki parhaimmillaankin 60 km/h jos kulki. Käyntihäiriön syyksi ilmeni ilmamäärämittari, joka olikin kalliihko osa 1200 €.Lähetin auton k.o paikkaan jossa he ihan asiallisesti tutkivat enemmänkin autoa. Listalle ilmestyi liian ohuet jarrulevyt / jarrupalat, iskunvaimentimien kiinnitys, jarruneste sekä ilmastointilaitevuoto. KOrjaus hoitui asiallisesti ja palvelu oli hyvää - no laatu maksaa.

Tein aikoinaan itse saman "virheen" eli vein auton maahantuojalle. Laatu 10 pistetta, asiantuntemus 10 pistetta. Hinta 10 tuhatta...
        Vanhaa autoa ei kannata sinne vieda; erittain asiantunteva paikka, kuten on moneen kertaan todettu, mutta oleellisesti edullisemmin saman tyon saa esim. Karaasista, Laatuvaunusta (Hollola) tai Autosahko Ohra-Aholta; kaikki tyynni pitkaan Jaguarien kanssa pelanneita ja kun Suomessa XJ40 ei ole tuiki harvinainenkaan, tuntevat mallin hyvin.

Jos autosi todella on 4,0S, on se aika harvinainen: S-malli esiteltiin 1993 houkuttelemaan nuorempia ostajia takaisin kilpailijoiden leireista (lue: BMW:lta). Suurin osa oli 3,2-litraisella moottorilla, nelilitraisia tehtiin vain 500 kpl. (Kylla, viisisataa, ei ole nollavirhetta.)

Siina on erikoisvanteet, madallettu jousitus, jaykemmat kallistuksenvakaimet, sport-istuimet, varikoodausta pikkuosissa kromin sijaan (etusaleikko, peilien tausta), ja vaahterapuupanelointi sisalla (vai oliko kirsikkaa? Maple se muistaakseni on, siis vaahtera) seka tietysti "S"-laput perassa ja olikohan etulokareissakin.

Tassa vaiheessa historiaa auto ei liene millaan lailla arvokkaampi kuin mikaan muukaan XJ40, koska malli ei ole viela saavuttanut kerailyllista klassikkoasemaa, vaikka onkin klassikkona esitelty ja hinnoiteltu Classic & Sports Carissa, Thoroughbred & Classicsissa ja Practical Classicsissa.
        Kuten tiedamme, tarjontaa on paljon ja auto mielletaan edelleen enimmakseen kayttoautoksi eli kaytetyksi autoksi, ei klassikoksi.
        Kuitenkin S on marginaalimalli, joten kunhan XJ40 alkaa tulla arvoonsa sitten kun jaamme elakkeelle, ajat hienolla pelilla! Ü

• Mursu
        Vastatuuli kirjoitti:

Hei !

Minä asioin samassa liikkeessä, jossa myös huomaavat kaikki viat, kun vain pyytää katsomaan. Palvelu pelaa, osat löytyvät. Oman autoni peräremonttiin piti metsästää yksi osa Englannista, en tiedä, mitkä ovat kontaktit muissa liikkeissä, mutta Mazda/Jaguar Espoo on onnistunut kiitettävästi omistamaan osia, tai hankkimaan niitä nopeasti. Laatu maksaa, mutta maksaako loppuviimette niin paljon enemmän, kun kerralla tulee kuntoon.

• H.E.E.
        Test Driver kirjoitti:

Tein aikoinaan itse saman "virheen" eli vein auton maahantuojalle. Laatu 10 pistetta, asiantuntemus 10 pistetta. Hinta 10 tuhatta...
        Vanhaa autoa ei kannata sinne vieda; erittain asiantunteva paikka, kuten on moneen kertaan todettu, mutta oleellisesti edullisemmin saman tyon saa esim. Karaasista, Laatuvaunusta (Hollola) tai Autosahko Ohra-Aholta; kaikki tyynni pitkaan Jaguarien kanssa pelanneita ja kun Suomessa XJ40 ei ole tuiki harvinainenkaan, tuntevat mallin hyvin.

Jos autosi todella on 4,0S, on se aika harvinainen: S-malli esiteltiin 1993 houkuttelemaan nuorempia ostajia takaisin kilpailijoiden leireista (lue: BMW:lta). Suurin osa oli 3,2-litraisella moottorilla, nelilitraisia tehtiin vain 500 kpl. (Kylla, viisisataa, ei ole nollavirhetta.)

Siina on erikoisvanteet, madallettu jousitus, jaykemmat kallistuksenvakaimet, sport-istuimet, varikoodausta pikkuosissa kromin sijaan (etusaleikko, peilien tausta), ja vaahterapuupanelointi sisalla (vai oliko kirsikkaa? Maple se muistaakseni on, siis vaahtera) seka tietysti "S"-laput perassa ja olikohan etulokareissakin.

Tassa vaiheessa historiaa auto ei liene millaan lailla arvokkaampi kuin mikaan muukaan XJ40, koska malli ei ole viela saavuttanut kerailyllista klassikkoasemaa, vaikka onkin klassikkona esitelty ja hinnoiteltu Classic & Sports Carissa, Thoroughbred & Classicsissa ja Practical Classicsissa.
        Kuten tiedamme, tarjontaa on paljon ja auto mielletaan edelleen enimmakseen kayttoautoksi eli kaytetyksi autoksi, ei klassikoksi.
        Kuitenkin S on marginaalimalli, joten kunhan XJ40 alkaa tulla arvoonsa sitten kun jaamme elakkeelle, ajat hienolla pelilla! Ü

>Hinta 10 tuhatta...

Toivottavasti ei euroja? :)

Mikä on sitten XJ40:sen XJR ja S mallien välinen ero?

Bongasin Laatuvaunun pihalta pari viikkoa sitten yhden sellaisen osittain puretun 3.6L koneella - eli 80 -luvun pelejä.

• Vastatuuli
        Test Driver kirjoitti:

Hei !
        Kyllä se sinun kuvaus aika hyvin sattui autooni - näyttävästi on S - tunnus esillä ja automaattilaatikossa Sport-asento - nappi alas ja kylä lähtee .... Sarjanumero oli tyyppiä, jota Suomessa ei vielä ole joten jotain kai siinä sitten. Paljon kiitoksia tiedoista ja odottelen sitä eläkkeelle pääsyä - auto ei ainakaan pian ole myynnissä kun hankin sen ihan ittelleni.

• reiska
        Vastatuuli kirjoitti:

Hei !
        Kyllä se sinun kuvaus aika hyvin sattui autooni - näyttävästi on S - tunnus esillä ja automaattilaatikossa Sport-asento - nappi alas ja kylä lähtee .... Sarjanumero oli tyyppiä, jota Suomessa ei vielä ole joten jotain kai siinä sitten. Paljon kiitoksia tiedoista ja odottelen sitä eläkkeelle pääsyä - auto ei ainakaan pian ole myynnissä kun hankin sen ihan ittelleni.

Test driver, kun kerran tunnut tietävän asioista, niin kerroppa vähän lisää historiaa, itsellä on XJ40 majestic -94 4.0. Kuinkakohan harvinainen? Onko tuotu uutena Suomeen? Ko. auton verot viime kesältä reilu 9kEur.

• Test Driver
        H.E.E. kirjoitti:

>Hinta 10 tuhatta...

Toivottavasti ei euroja? :)

Mikä on sitten XJ40:sen XJR ja S mallien välinen ero?

Bongasin Laatuvaunun pihalta pari viikkoa sitten yhden sellaisen osittain puretun 3.6L koneella - eli 80 -luvun pelejä.

10 topoa mummoja, onneksi. Vaikkei se tuolloin onnekkaalta tuntunut.

XJR oli TWR:n eli tom Walkinshaw Racingin erikoispaketti XJ40:een, se tuli mukaan jo alkumetreilta.
        Siina oli alusta- ja spoilerisarja, erikoisvanteet (taisi olla jopa 17"), erikospenkit ja contrast piping seka nelipuolainen erikoisratti. Myos ohjauksen valitysta ja tehostusta muutettiin; TWR:han on tunnettu siita etta tehdaan kun ruvetaan.

Pakettiin sai rahalla lisaa herkkua, mutta tuo peruspaketti oli kosmeettinen. Olen sellaisen bongannut kerran Roomassa.
        Kaikissa taisi olla nelivalot eli pyoreat umpiot.

Tehoa sai lisaa myoskin rahalla, ei ahdettuja malleja kyllakaan vaan perinteisempia virityskonsteja, tyyliin "ooksa joutunnu pienentaan paasuutinta?".
        Jotkut lahdekirjat mainitsevat vain koriviritykset, mutta kylla tuota moottoria tosiaan pyynnosta kutiteltiin.

Valmistusmaarista ei mitaan havaintoa; osa tehty jalkeen pain TWR:lla joten tehtaalla ei lukuja varsin olisikaan.
        Tuntuvat Englannissa ainakin kovasti mainitsevan myynti-ilmoituksessa jos se on XJR, mutta ei niissa juurikaan tunnu lisahintaa olevan.

• Test Driver
        reiska kirjoitti:

Test driver, kun kerran tunnut tietävän asioista, niin kerroppa vähän lisää historiaa, itsellä on XJ40 majestic -94 4.0. Kuinkakohan harvinainen? Onko tuotu uutena Suomeen? Ko. auton verot viime kesältä reilu 9kEur.

Nyt meni vaikeaksi.
        Tasta on puhuttu aiemminkin ja myos Jag-Loversissa, mutta alkaa vanhalta muisti pettaa.

Minulle on hiukka epaselvaa, mika on Majesticin ja Daimlerin suhde, koska Majestic on aika lailla Daimlerin spekseilla tehty malli.
        Vahan noin niin kuin Daimler Jaguarin lapuilla, eli pehmea jousitus, erikoispenkit jne. mutta paalle pain ei rypytettya jaahdyttimen saleikon kehysta eika tavaratilan kannen kromilistaa; kromilista kyljessa kumminkin ja taisi olla double coachline eli kaksirivinen pinstripe-maalaus kyljessa kromilistan lisaksi.

Siina oli mm. ihan omia erikoisvareja (mm. luumun varinen) ja erikoispinstripet; kerta kaikkisen hyvan nakoisia autoja luonnossa!
        Olen kuullut, etta niita tehtiin vain pitkalla akselivalilla, mutta se ei ole totta: olen nahnyt lyhyellakin olevia.

Jenkkimarkkinoiden erikoismalli, joten useissa on automaattivyot.

Sitten oli tietysti picknick-poydat jne.

Valmistusvuodet erikoisesti 1991, 1992 ja 1994. Jostain syysta vuonna 1993 mallia ei tehty.
        4-litrainen moottori aina.
        Valmistusmaaria en muista kuollaksenikaan, mutta ne olivat aika alhaisia (jag-loversissa varmaan loytyy mutta en nyt jaksa hakea). Jos muistan katsoa himassa kirjasta, palaan asiaan.

RR92, jos luet, pistas lisaa dataa kun kumminkin muistat paremmin!

• SirWannabe
        Mursu kirjoitti:

Minä asioin samassa liikkeessä, jossa myös huomaavat kaikki viat, kun vain pyytää katsomaan. Palvelu pelaa, osat löytyvät. Oman autoni peräremonttiin piti metsästää yksi osa Englannista, en tiedä, mitkä ovat kontaktit muissa liikkeissä, mutta Mazda/Jaguar Espoo on onnistunut kiitettävästi omistamaan osia, tai hankkimaan niitä nopeasti. Laatu maksaa, mutta maksaako loppuviimette niin paljon enemmän, kun kerralla tulee kuntoon.

Merkkiliikkeen hinnat tiedetään tähtitieteellisiksi kyllä, mutta kuka myisi vanhaan XJS:ään (1985) etuakseliston osia kohtuuhintaan? Tähän hätään riittää pallonivelet.
        (Tuo wannabe tule siitä että en omista muuta kuin ko. mallin akseliston, menossa toisen brittipelin alle.) Oma kelpaa toki jos niitä jossain jaetaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3245
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1187
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1042
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      49
      928
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      874
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe