Diskurssianalyysin systemaattisuus? Apua!

ongelmia

Teen opinnäytettä ja tutkin lehtikirjoituksia diskurssianalyysin avulla. Analyysin pitäisi kuitenkin olla systemaattista täyttääkseen tieteellisyyden kriteerit, mutta en kertakaikkiaan tajua, millä keinoin diskurssianalyysista saa systemaattista :O

Olen lukenut joitakin aikaisempia diskurssianalyyttisia tutkimuksia kyllä, mutta ei niissäkään oikein tule esiin millä systematiikalla analyysi on tuotettu. Itselle kun se on vaan sellaista, että luen tekstiä ja katson mitä sieltä "rivien välistä" näkyy. Jos nyt tutkimuskysymys olisi vaikka "miten naiseutta merkityksellistetään sanomalehdissä" niin miten sitten tutkin tuota SYSTEMAATTISESTI? Vai onko ongelma liian laveassa tutkimuskysymyksessä? Aaargh, että pitikin valita noin epämääräinen "menetelmä"...

3

327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diskurssifani

      Totta, mitään kiveenhakattua systemaattisuutta on turha etsiä kun kyseessä on laadullinen tutkimus. Kvalitatiivisiin menetelmiin liittyy usein se, että tutkimuksen tavoite ja jopa materiaali saavat muuttua tutkimuksen edetessä...

      Mutta jos aiheesi on vaikka naiseus, voit etsiä kaikki aineistossa esiintyvät, naista kuvaavat käsitteet ja tehdä niistä tilastoinnin. Voit värikoodata aineiston tiettyjen diskurssien mukaan (naiseus ja koti, naiseus ja parisuhde, naiseus ja politiikka, naiseus ja bisnes jne). Kampaat sitten aineiston systemaattisesti ja etsit näitä ennalta päättämiäsi ilmiöitä. Jos löydät analyysin edetessä myös uusia diskursseja, joita et ollut etukäteen päättänyt tarkastella, voit perustellen liittää nekin osaksi analyysia. Tämä on siis sallittua kvalitatiivisissa menetelmissä.

      Tsemppiä!

      • ongelmia

        Kiitos paljon vastauksesta!

        Olenkin löytänyt jos jonkinmoisia diskursseja, mutta ne ovat myös tavallaan eri tasoisia, eli tässä toinen ongelma. Toisissa siis korostuu se puhumisen tapa (eli mennään vähän syvemmälle, esim. katsotaan millaisena esim. millaisia kulttuurisia painotuksia näkyy, esim. yksilöllisyyden korostaminen). Toisissa taas on vaan se "luokka" eli mistä eri näkövinkkeleistä aiheesta puhutaan (eli vähän kuin nuo mainitsemasi esimerkit).

        Sinänsä kiva analyysimenetelmä, mutta harmittavan epämääräinen :P


    • kahvikuppi87655

      Komppaan edellistä vastaajaa. Auttaisiko diskurssianalyysisi käsitteiden ja niiden sisältöjen luomiseen tutkimusnäkökulmasi ja teoriasi? Mitä sinä tutkit ja miten? Et voi tutkia esimerkiksi vain naiseutta? Tutkit esimerkiksi, miten IHANNEnaiseutta tuotetaan tai miten kehitysmaiden KÖYHISTÄ naisista puhutaan? Kuten tuossa jo vastattiin, niin kokeile ensin unohtaa tasot ja jaa vaan naiseuteen liittyvät asiat yhteen luokkaan, sitten alat eritellä näitä naiseuden luokassa olevia? Kun saat kaikki asiat luokkiin, tajuat vasta mitä näkövinkkeleitä aineistostasi voi löytyä etsimäsi diskurssin suhteen. Sitten voit eritellä eri diskurssien sisältöjä ja saada yhä mielenkiintoisempia ja diskursseja syventäviä johtopäätöksiä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe