Kun taloyhtiössä tehdään isännöitsijän ehdotuksesta yhtiöjärjestyksen muutos, voidaanko se maksattaa kokonaan yhdellä osakkaalla? Minulla maksatettiin vuosia sitten yhtiöjärjestyksen muutos kokonaan. Myöhemmin kuulin että se ei kuulu yksittäiselle osakkalle vaan taloyhtiölle.
Vaadin rahoja takaisin hallitukselta. Vastaus oli ei. Sitten vein asian yhtiökokoukseen. Yhtiökokouksessa asia meni äänestykseen, jonka hallituksen pj vaati salaiseksi lippuäänestykseksi. Äänestysken tulos: eivät palauta. Mitä teen?
Yhtiöjärjestyksen muutoskulut
14
467
Vastaukset
- klkuyy
Kerro mitä siinä muutettiin?
Ilmeisesti sinun hallintasi takia jokin huoneistoosi liittyvä asia. - maksunainen
Rakensin asuntooni takan taloyhtiön luvalla. Jostain syystä isännöitsijä halusi yhtiöjärkestykseen muutoksen jossa sanotaan että asukas on itse vastuussa rakentamansa takan huollosta. Se on ihan ok, mutta yhtiöjärjestyksen muutos ei ollut välttämättön, olisi riittänyt että isännöitsijätodistuksessani lukee että ko. asunnon omistaja on itse vastuussa takasta, ei taloyhtiö. Eikö ole niin, että koska yhtiöjärjestystä ei olisi tarvinnut muuttaa, kulujakaan ei olisi saanut periä minulta?
- 3+19
Kustannustenjako olisi tietenkin pitänyt sopia, ennen kuin taloyhtiö antoi suostumuksensa ko. takan rakentamiseen. Lähtökohtaisesti muutos johtuu kuitenkin osakkaasta, niin mielestäni osakkaalta voidaan edellyttää ko. kulun maksamista, samalla tavalla kuin osakkaan remontin takia taloyhtiön hakema rakennuslupa yms.
- ITS...
Kirjaus on kyllä hyvä koska vuosien saatossa nuo vastuukysymykset eivät osakkaiden vaihtuessa enää tule esille, yhtiöjärjestykseen on ostaja aina velvollinen tutustumaan joten ongelmia ei tule.
Tuo yhtiöjärjestyskirjaus on minusta kyllä taloyhtiön kulu koska se ei ole myöskään edellytys luvan antamiselle takan rakentamiseen, vastuut olisi voinut ilmaista myös kirjaamalla ne isännöitsijäntodistukseen (mutta yhtiöjärjestys on kyllä parempi). Ohan monessa taloyhtiössä vastaava kirjaus tehty parvekelasien osalta ilman että muutosta on lasituksen hankkineilla maksatettu. - yks riitelijä
Mielenkiintoista. Minä kyllä kysäisisin lakimieheltä. Jos taloyhtiö haluaa muuttaa yhtiöjärjestystä, silloin se sen maksaa. Näin sanoo maalaisjärki.
- The Lawyer
Taloyhtiöllä on oikeus veloittaa kulu sinulta, koska sinä olet tämän muutostyön halunnut eikä yhtiö. Kyllä tällöin jo maalaisjärkikin sanoo, että ei yhden osakkaan muutoksista syntyneitä kustannuksia pidä koko taloyhtiöllä maksattaa.
- Maksunainen
Totta kai minulle kuuluvat kaikki asiaan liittyvtät pakolliset kulut.
Mutta yhtiöjärjestyksen muutos EI KUULUNUT pakollisiin kuluihin. Sitä ei olisi tarvinnut tämän vuoksi muuttaa ollenkaan.
Enkä minä sitä yhtiöjärjestyksen muutosta halunnut enkä ehdottanut vaan isännöitsijä, joka yhtiökokouksessa väitti että se muutos TÄYTYY nyt tehdä. Mikä oli väärää tietoa, ja tämän väärän tiedon vuoksi kokous päätti pistää minut maksumieheksi. En syytä kokousta vaan isännöitsijää - kuka nyt tulisi ajatelleeksi, ettei ammatti-isäännöitsijä tiedä tällaista asiaa?
Ensimmäisen virheen teki siis isännöitsijä.
Seuraavan virheen teki hallitus, joka kokouksessaan vuosien päästä, kun minulle selvisi että olin maksanut sellaista mikä ei olisi minulle kuulunut, päätti että ei palauta rahoja minulle. Hallitus ei väittänyt että maksu kuului minulle, vaan perusteli kielteistä päätöstään sillä että olin itse ollut läsnä kokouksessa jossa päätös tehtiin enkä ollut tällöin vastustanut sitä. En tietenkään ollut, koska luulin että yhtiöjärjestyksen muuttaminen on takan rakentamisen vuoksi välttämätöntä - niinhän isännöitsijä sanoi. En epäillyt isännöitsijän sanoja, kuten ei kukaan muukaan.
Eikö lainvastainen päätös pidä perua, vaikka se olisikin tehty yksimielisesti?
Kolmannen virheen teki yhtiökokous, joka äänestyksen jälkeen päätti olla palauttamatta minulle rahoja.
Eikö ole niin, että jos jolta kulta on peritty kuluja jotka eivät hänelle kuulu, ne pitäisi ilman muuta palauttaa? Miten ihmeessä ruvetaan äänestämään siitä, annetaanko tällaisessa tapauksessa asukkaalle rahat takaisin?
Rahathan palautetaan ilman muuta esim, silloin jos asukas on itse erehdyksessä maksanut liikaa yhtiövastiketta, Ei sitä asiaa tarvitse viedä yhitökokoukseen, saati että siitä ruveta äänestämään. Eikä kieltäydytä maksamasta vedoten esim. siihen että asukas on itse vapaaehtoisesti antanut liikaa rahaa.
Kuinka siis nyt ei palautettu rahoja, vaikka moka ei ollut minun, vaan kyse oli isännöitsijän antamasta väärästä informaatiosta, jonka perusteella harhautettu yhtiökokous teki väärän päätöksen?
Kokouksessa isännöitsijä ei millään lalla myöntänyt että olisi aikoinaan tehnyt virheen. Ehei. Hän oli hiljaa kuin hiiri. Ei informoinut kokousta siitä miten asia todellisuudessa on, ei kertonut että kulut eivät kuulu minulle, vaan antoi kokouksen tehdä uuden väärän päätöksen.
Eikö isännöitsijän moraalinen velvollisuus olisi tässä tilanteessa - kun kokous äänestyksen jälkeen päätii ettei palauta rahoja - maksaa se omasta pussistaan? Sanon moraalinen, en juridinen.
Kysessä rovaniemeläinen isännöitsijä, joka jo aiemmin oli tehnyt isoja, amattitaidottomuudesta ja huonosta työmoraalista kieliviä virheitä.
Toimii silti edelleen ammatissa. - Maksunainen
Maksunainen kirjoitti:
Totta kai minulle kuuluvat kaikki asiaan liittyvtät pakolliset kulut.
Mutta yhtiöjärjestyksen muutos EI KUULUNUT pakollisiin kuluihin. Sitä ei olisi tarvinnut tämän vuoksi muuttaa ollenkaan.
Enkä minä sitä yhtiöjärjestyksen muutosta halunnut enkä ehdottanut vaan isännöitsijä, joka yhtiökokouksessa väitti että se muutos TÄYTYY nyt tehdä. Mikä oli väärää tietoa, ja tämän väärän tiedon vuoksi kokous päätti pistää minut maksumieheksi. En syytä kokousta vaan isännöitsijää - kuka nyt tulisi ajatelleeksi, ettei ammatti-isäännöitsijä tiedä tällaista asiaa?
Ensimmäisen virheen teki siis isännöitsijä.
Seuraavan virheen teki hallitus, joka kokouksessaan vuosien päästä, kun minulle selvisi että olin maksanut sellaista mikä ei olisi minulle kuulunut, päätti että ei palauta rahoja minulle. Hallitus ei väittänyt että maksu kuului minulle, vaan perusteli kielteistä päätöstään sillä että olin itse ollut läsnä kokouksessa jossa päätös tehtiin enkä ollut tällöin vastustanut sitä. En tietenkään ollut, koska luulin että yhtiöjärjestyksen muuttaminen on takan rakentamisen vuoksi välttämätöntä - niinhän isännöitsijä sanoi. En epäillyt isännöitsijän sanoja, kuten ei kukaan muukaan.
Eikö lainvastainen päätös pidä perua, vaikka se olisikin tehty yksimielisesti?
Kolmannen virheen teki yhtiökokous, joka äänestyksen jälkeen päätti olla palauttamatta minulle rahoja.
Eikö ole niin, että jos jolta kulta on peritty kuluja jotka eivät hänelle kuulu, ne pitäisi ilman muuta palauttaa? Miten ihmeessä ruvetaan äänestämään siitä, annetaanko tällaisessa tapauksessa asukkaalle rahat takaisin?
Rahathan palautetaan ilman muuta esim, silloin jos asukas on itse erehdyksessä maksanut liikaa yhtiövastiketta, Ei sitä asiaa tarvitse viedä yhitökokoukseen, saati että siitä ruveta äänestämään. Eikä kieltäydytä maksamasta vedoten esim. siihen että asukas on itse vapaaehtoisesti antanut liikaa rahaa.
Kuinka siis nyt ei palautettu rahoja, vaikka moka ei ollut minun, vaan kyse oli isännöitsijän antamasta väärästä informaatiosta, jonka perusteella harhautettu yhtiökokous teki väärän päätöksen?
Kokouksessa isännöitsijä ei millään lalla myöntänyt että olisi aikoinaan tehnyt virheen. Ehei. Hän oli hiljaa kuin hiiri. Ei informoinut kokousta siitä miten asia todellisuudessa on, ei kertonut että kulut eivät kuulu minulle, vaan antoi kokouksen tehdä uuden väärän päätöksen.
Eikö isännöitsijän moraalinen velvollisuus olisi tässä tilanteessa - kun kokous äänestyksen jälkeen päätii ettei palauta rahoja - maksaa se omasta pussistaan? Sanon moraalinen, en juridinen.
Kysessä rovaniemeläinen isännöitsijä, joka jo aiemmin oli tehnyt isoja, amattitaidottomuudesta ja huonosta työmoraalista kieliviä virheitä.
Toimii silti edelleen ammatissa.Lisäys edelliseen.-
Titeenkin masoin rakennusluvat sun muut PAKJOLLISET mneot, ei enkä unissanikaan ole vatimassa niden palauttamista.
Ko. yhtiökokouksessa hallituksen pj,. muuten nöyryytti minua julkisesti väittämällä että olin muka vaatinut että takan rakentamiskulut pitää taloyhtiön maksaa. Turhaan sanoin että EI, NIITÄ ENmaksamieni yhitöjärjestyksen muutoskulujen palauttamisesta. Ukko vain naureskeli että joo, kohta varmaan vaadit meitä maksamaan ruokalaskusikin. Minua kohtaan käyttäydyttiin todella epäasiallisesti. Olin varsinaisena sylkykuppina. Maksunainen kirjoitti:
Lisäys edelliseen.-
Titeenkin masoin rakennusluvat sun muut PAKJOLLISET mneot, ei enkä unissanikaan ole vatimassa niden palauttamista.
Ko. yhtiökokouksessa hallituksen pj,. muuten nöyryytti minua julkisesti väittämällä että olin muka vaatinut että takan rakentamiskulut pitää taloyhtiön maksaa. Turhaan sanoin että EI, NIITÄ ENmaksamieni yhitöjärjestyksen muutoskulujen palauttamisesta. Ukko vain naureskeli että joo, kohta varmaan vaadit meitä maksamaan ruokalaskusikin. Minua kohtaan käyttäydyttiin todella epäasiallisesti. Olin varsinaisena sylkykuppina.Mutta kun se yhtiöjärjestyksen muuttaminen on ollut pakko tehdä. Se on nimittäin ainoa laillinen tapa siirtää vastuu osakkeenomistajalle. Mikään yhtiökokouspäätös ei ole pitävä, koska asunto-osakeyhtiölaki on pakottava ellei yhtiöjärjestyksessä toisin määrätä.
Joten riehut aivan turhaan, isännöitsijä on toiminut aivan oikein.- MAKSUNAINEN
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Mutta kun se yhtiöjärjestyksen muuttaminen on ollut pakko tehdä. Se on nimittäin ainoa laillinen tapa siirtää vastuu osakkeenomistajalle. Mikään yhtiökokouspäätös ei ole pitävä, koska asunto-osakeyhtiölaki on pakottava ellei yhtiöjärjestyksessä toisin määrätä.
Joten riehut aivan turhaan, isännöitsijä on toiminut aivan oikein.HUOKAUS.
Höpö höpö!
Yhtiöjärjestystä EI TARVINNUT tuon takia muuttaa, koska rakensin takan itse jälkikäteen. Silloin kunnossapitovastuu on automaattisesti minulla/huoneistollani eikä taloyhtiöllä, ilman että asiaa tarvitsee edes sopia. Ja sen olisi selvyyden vuoksi voinut kirjata isännöitsijätodistukseen. Isännöitsijä nimenomaan antoi väärää informaatiota kun väitti että muutos on tarpeen ja välttämätön.
Tiedän tapauksen jossa on rakennettu asuntoon jälkenpäin takka EIKÄ tehty yhtiöjärjestykseen muutosta, vaan lisättiin isännöitsijätodistukseen maininta että asunnon haltija vastaa itse takan kunnossapitokustannuksista,. Ko. henkilö oli itse ammatti-isännöitsijä.
Sitä paitsi hallitus ja yhtiökokous ei edes väittänyt että päätös maksattaa kulut minulla olisi ollut oikea. He kieltäytyivät rahojen palauttamisesta sillä perusteella että olin itse suostunut maksamaan ne kulut.
HUOKAAN SYVÄÄN.
- ITS...
Yleensä muutostöiden aiheuttamien hallinnollisten kustannusten jakamisesta tehdään sopimus osakkaan kanssa etukäteen, ainakin meillä. Samalla voidaan sopia kunnossapitovastuusta yms.
- Takka taa
Jälkikäteenn tehty takka hormeineen kuuluu aina asunuunon omistajan vastuulle. Ei sitä tarvitse edes mihinkään yhtiöjärjestykseen kirjata.
Yhtiöjärjrstys on yhtiön asiakirja ja yhtiö masaa siihen tehtävät muutokset.- Takka taa
Lue tämä http://www.hs.fi/lakimiesvastaa/artikkeli/Takkahormin kunnostus kuuluu taloyhtiölle/HA20080824SI1FA039ch
- joojoojoo345
Nimimerkilllä "välittäjä_lkv" näyttää puhuvan eri keskusteluissa aivan höpöjä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512264Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖251068Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82982Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54883- 68873
Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me126853Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10783vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22763Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49759